Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Mich24
MEDLEM

Kontoanalys

Hej,

Vad jag kan se är det väl en differens i balansräkningen, det borde det väl inte vara?

Årets resultat ska man väl boka då bolagsstämman görs dvs på 2026. 

Undrar också över 2510 skatteskulder på -50 814 ?

Sedan såg jag att aktiekapital ligger som - 50 000, är det korrekt?

En del har jag fått hjälp med i uppstarten av bokföring med er, inte säker på hur jag korrigerar det som ev kan tillhöra 2024, är dessutom låst period.  Något annat som ser galet ut? 😕 Tack för hjälp.

Bifogar balans- och resultaträkning.  

Mich24_0-1769950209006.png

Mich24_1-1769950266430.png

Mvh Michaela  

12 SVAR 12

Kolla balansräkningen:

Du har summa tillgångar

Du har summa Eget kapital och Skulder

LWInBlueAccounting_0-1770031857973.png

Minskar du skulderna med tillgångarna har du resultatet som ska bokas upp.

Resultatet ska bokas upp per sista december 2025 i och med att det är resultatet för 2025.

Aktiekapitalet är korrekt

Skatteskulder kan jag inte uttala mig om i och med att jag inte har tillgång till hur skulden uppstått.

Mvh Lena

Hej igen, 

Nu förstår jag inte. Man ska väl inte boka bort resultatet om man har Årsredovisning Online,  utan det väl tjänsten per automatik?

Vem kan hjälpa mig så att det blir rätt ? 

Mvh Michaela 

Ok, läste inte årsredovisning online....

Du undrade över diffen och det var ju resultatet. Är svaren på dina andra frågor OK?

Jag förstår inte vad jag ska göra föra att allt ska se bra ut inför att jag ska signera på Årsredovisningen Online. 

Allt gick igenom där, utan varning, men ser väl inte rätt ut? 

Vill bara att allt ska stämma. Så hur gör jag?

Mvh

Berätta gärna mig vad du ser som du är undrande över. Du talade om 50' i AK. I och med att pengar kom in, 50', hamnade de på 1930 i debet. Då måste det balansera i kredit minus 50' på kontot för AK. Helt rätt. Skatteskulder på 2510 vet jag inte vad det är i och med att summan ligger i kredit men inte borde göra det. Vill du ha en djupare genomgång av 2510, hör av dig till mig på lena.m.wahlberg@outlook.com.  Jag behöver lite mer info om hur siffrorna hamnat i kredit. Det borde vara en debetpost. 

Mich24
MEDLEM

Mich24_0-1770040729598.png

Däremot ska man väl bokföra ovan händelse på samma dag årsredovisningen skrivs under? Eller har jag missförstått? 

Hej, här visar du en bokning daterad i februari 2024, där resultatet för 2023 blivit flyttat från Årets resultat till Balanserat resultat. 

Om bokningen avser en flytt av resultatet år 2023 till balanserat resultat året därpå, är det korrekt. Datumet tycker jag inte spelar någon roll. Om du daterar den ombokningen 1 januari eller vid årsstämman spelar ingen roll. De flesta bokar inte upp denna flytt förrän det är dags att räkna fram nästkommande årsresultat.

Mich24
MEDLEM

Detta är bara en mall med datum hur jag fått veta hur man ska göra, för att jag ska komma ihåg varje år och göra rätt. 🙂

Och enligt denna ska jag väl då göra fast med datum då jag gör bolagstämman, datumet fick jag höra av någon kunnig av er. 

Under 2510 hittar jag denna, har väl vänt på det, ska väl vara 1630 debit och 2510 kredit, kan jag redigera det genom att trycka skapa korrigering? Bara jag inte strular till det ännu mer. 😕

Tack för hjälp. Vill bara göra rätt. 

Mich24_0-1770041826001.png

Mich24
MEDLEM

Mich24_0-1770042065428.png

Här fanns den redan i kredit i 1630

Mich24
MEDLEM

Tack, men tror jag löste det. Det ska nog stämma ändå. 🙂

Jag ser att du skriver att du löst det hela, men frågan är ju vad du bokar upp för något. Har du ett utdrag från Skatteverket som visar att det gått ut drygt 25-tusen 2025-03-12?

Mvh Lena

Mich24
MEDLEM

Jag stämde av med supporten som jag delade skärm med, samtidigt som jag hittade händelserna i bokföringen. Var slutlig skatt som jag betalade i mars månad till skatteverket. Hittade alla konton, 1930, 1630 och 2510.