Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Det är semestertider i forumet - Har du mer akuta frågor?
Kontakta en redovisningsbyrå.
Ervis
UTFORSKARE

Köp av dammsugare ....

Hej,

2025-05-08 köpte jag ett dammsugare från Power samt 3 stycken dammsugare påsar till samma fakturan och betalades med företagskontot.

Efter hade åkt iväg kollade kvittot och säljaren hade stavat fel båda företags namnet och mejlet.

Har åkt idag till butiken och de kunde inte fixa på annan sätt en att återbetala första köpet, så 2025-08-11 fick ett kredit kvitto för samma köp som gjordes den 2025-05-08.

Samtidigt genomfördes ett nytt köp med rätt uppgifter för dammsugaren 2025-05-11.

Hur ska bokföra första köpet med felaktiga uppgifter, sedan återbetalning för detta med kredit kvitto 2025-05-11.

Och bokföring av nya dammsugaren 2025-05-11 ska jag bokföra tillsammans med påsarna som förbruknings inventarier då värdet är mindre en 5000kr eller hur?

Jag bifogar alla 3 kvitton för liten hjälp med dessa.

Tack för hjälpen.

dammsugare-fel_uppgifter_2025-05-08.pngdammsugare-fel_uppgifter_2025-05-11-aterbetalning.pngdammsugare-_2025-05-11_ok_uppgifter.png

2 SVAR 2
Joachim E
MODERATOR

Hej

Bokför det första köpet och återköpet mot konto 2999 OBS konto så tar de ut varandera och påverkar inte din bokförig mer än att det skapas två verifikationer.

Det korrekta kvittot bokför du helt korrekt mot konto 5410 och 2641.

/Joachim

Ervis
UTFORSKARE

Tack snälla.