Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Aleem2021
UTFORSKARE

Överföring från enskild firma till AB – bokföringsfråga

Hej!

Jag har en fråga där jag tror att många av er har erfarenhet och kunskap.

Jag skulle uppskatta råd om hur man korrekt bokför överföring av tillgångar och skulder från en enskild firma till ett aktiebolag (AB) med samma ägare. Bokförda värden är cirka 312 000 kr i materiella tillgångar, 151 000 kr i immateriella tillgångar och 220 000 kr i skulder. Avsikten är att avsluta den enskilda firman efter överföringen eller senare.

Hur bör denna typ av överföring hanteras i bokföringen för båda bolagen, och vilka konton rekommenderar ni att använda? 
Alla tips och erfarenheter från forumet tas tacksamt emot.

Tack på förhand!

Aleem

2 SVAR 2
Joachim E
MODERATOR

Hej

I den enskilda firman skall tillgångarna nollas dvs skrivas eftersom de inte längre ska finnas kvar i företaget. Så man gör en avskrivning av de totala värdena.
Det blir på samma sätt och mot samma konton som en vanliga avskrivning görs mot.

I aktiebolaget där man lägger in tillgångarna så bokför man upp det som en skuld till ägaren och sedan läggs värdet för respektive tillgång in.

2393/2893 Kredit 151 000
1010 (T ex) Debet 151 00

använd 2393 om det skall räknas som en långfristig skuld eller 2893om det är en kortfristig skuld.

Skulden på 220 000 får läggas in på följande sätt.

2393/28 93 Debet 151 000
2350 (t ex beror på vad det är för typ av skuld) Kredit 220 000
17XX Debet 69 000

Du kan kvitta delar av skulden mot tillgångarna så det inte ligger en skuld på företaget.
Sedan kan konto 17XX vara t ex kontot för bank om det sker någon insättning av pengar i aktiebolaget från den enskilda firman så svårt att svara exakt hur det skall hanteras utan att ha all information.

Jag skulle rekommendera att ta upp detta med en ekonomikonsult så allt blir korrekt infört och bokfört.

/Joachin

Hej Joachin,

Stort tack för ditt hjälpsamma svar, och ursäkta mitt sena återkoppling.

Jag kommer inte att avsluta den enskilda firman ännu (troligen nästa år), så jag försöker tydliggöra vilka bokföringsmässiga steg som är korrekta både i EF och i AB med konto. Det totala tillgångsvärdet är 464 000 kr (312 000 kr materiella tillgångar efter avskrivning och 151 000 kr immateriella tillgångar). Leasing­skulden uppgår till 220 000 kr för samma bil med bokfört värde 312 000 kr.

Skulle du rekommendera att tillgångarna och skulden kvittas mot varandra och överförs som ett nettovärde, eller bör det hanteras som en försäljning utan moms från EF till AB? All vägledning baserat på din erfarenhet uppskattas mycket.

Med vänliga hälsningar,
Aleem