Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Morene
MEDLEM

Periodisering av leverantörsfaktura fungerar ej

Hej,

Jag gör årsavstämning och försöker periodisera leverantörsfakturor som hör till kommande år. Jag trycker på periodisera och väljer 1/5 som första datum. Sedan händer ingenting, inget felmeddelande och ingen verifikation skapas.
Sista datum på året är 30/4.
Fakturorna har förfallodatum innan 30/4. 
Vad är det jag missar? Enligt instruktionerna skall det gå att använda periodiseringsfunktionen även med kontantmetoden vid bokslut.

11 SVAR 11
LW -60
UTFORSKARE

Hejsan!

Är det i eEkonomi?

Har du gjort det hela i två steg, först att på fakturan begära periodisering och sedan kickat in periodiseringen på rätt datum?

Mvh Lena

Ja, det är eEkonomi. Jag väljer periodisera på fakturan, ställer in datum och sparar. Ser inget annat sätt att göra det på.

Det är första steget som du gjort.

Sedan, för att se kommande periodiseringar, går du in under Bokföring -> Verifikationer. 
Det ska finnas en flik som heter Kommande Periodiseringar där och du kommer få en notifiering i programmet när det är dags att kicka in periodiseringen.

Mvh Lena

Jag kan inte se någon sådan flik.

Skärmbild 2025-06-12 181205.png

LW -60
UTFORSKARE

Jag måste kontrollera i datorn igen. Jag hör av mig i morgon!

Morene
MEDLEM

Hur får man support om man inte har möjlighet att ringa?
Kan jag få hjälp med detta tack. Det finns ingen flik för kommande periodiseringar.
Skall jag göra en manuell verifikation så att jag kan komma vidare.

Hej

Är det verkligen en periodisering av förutbetald eller upplupen kostnad frågan gäller och inte en uppbokning av en leverantörsskuld (En faktura du fått i det gamla året som skall betalas i det nya året)? Det är viktigt att separera på detta då det hanteras på olika sätt dels bokföringsmässigt och av systemet.

Om det gäller en periodisering så skulle jag vilja se hur det ser ut i systemet efter att fakturan är bokför. Det bör då se ut på detta sätt.

Om frågan istället gäller en faktura du fått i 2024 som kommer betalas i 2025 så skall den inte periodiseras på ovan sätt utan då skall du istället gå in under Inställningar > Räkenskapsår och IB. Klicka på året 2024 och sedan på knappen Bokför kundfordringar och levskulder. Det kommer då bokföras upp en leverantörsskuld automatiskt och sedan så matchar du den precis om vanligt i 2025.

/Joachim

Morene_0-1750245799439.png

Leverantörsfakturorna (2st olika) är betalda inom räkenskapsåret som för oss slutar 2025-04-30. Men kostnaden skall ligga på 2025-05-01. Jag följer instruktionen för årsavstämningen men inget händer. Fungerar periodiseringknappen bara på obetalda och icke bokförda fakturor? Vi använder kontantmetoden och inga leverantörsfakturor har därför periodiserats fram till nu.

Per vilket datum ska periodiseringen kicka in?

Hej

Skulle behöva se hur det ser ut hos dig på din bokföring av själva fakturan. Så om du har möjlighet att bifoga en skärmdump/Bild på hur boköringen av den fakturan ser ut. Som min bild nedan.

Det går att periodisera redan betalda fakturor. Det viktiga när du periodiserar är att du som du skrev i inledande frågan sätter datumet till den första dagen i det nya året och sedan väljer antalet månader (1 eller det totala antalet månader kosntaden skall periodiseras över.

/Joachim

Nu hittade jag felet. Bokföringen var låst fram till April i företagsinställningar.
Jag hade varit därinne och tittat men tog nu bort låsningen helt och nu kan jag se fliken kommande periodiseringar.
Tack!