Hej
Vi fakturerar vattenförbrukning med moms varje månad och det är baserad från en budget, Fakturan från kommunen kommer varje kvartal, och det jag vill uppnå är att ha Noll moms, det vill säga matcha ingående(kostnad) och utgående(Intäkt) moms, Allt detta med försäljning av vatten blir jur bara ett noll summespel för oss samfällighetsföreningar när det gäller moms.
Min fråga är , hur gör jag detta bokföringsteknisk korrekt?
Hejsan!
Antingen fakturerar man efter budget och intäktsför direkt, för att sedan när fakturan kommer justera det hela, eller så lägger man de månatliga faktureringarna på ett avräkningskonto så länge och justerar vid fakturans ankomst.
Mvh Lena
Hejsan
tack för svaret
Mål:
- momsredovisning ska bli enkelt och ha nollsummespel
- vi momsredovisar endast vattenförsäljning
Föreslagen rutin:
1: vi fakturerar vattenförbrukning enl budget varje månad
credit: Intäkt
debit: kundfordring
credit: ingående moms:
2: Månadsavslut: ombokning mot Vattenavräknings konto
debit: intäkt
debit: Utgående moms
credit: Avräkning Vattenförbrukning
3: Gör steg 1 och 2 dem kommande två månader
4: Vi får kostnaden för vattenförbrukning varje kvartal:
debit : Vatten kostnad
debit: Ingående moms
credit: Leverantörsskulder
5: månadsavslut: ombokning av Vattenkostnad
kredit: Vattenkostnad
kredit: Ingående moms
debit: avräkning vattenförbrukning:
6: i december gör man en slutavräkning på vattenförbrukning
- medlemmarsförbrukning
- kostnaden för vatten för året
- momsredovisning ska vara noll
- vatten intäkt- Vattenkostnad=noll
kan denna rutin fungera?
hälsningar
Jay
Hejan!
I och med att jag känner att du önskar få ett nollsummespel vid momsavräkningen varje kvartal - stämmer det - så har jag ett förslag. Det går ut på att man debiterar det hela på likande sätt som en hyra, fast ändå inte, men det är likt.
Först börjar du med faktureringen för ett kvartal:
Som du ser, lägger jag upp faktureringen mot ett avräkningskonto och momsen hamnar som vilande moms 2618.
Efter det första kvartalet kommer fakturan från den faktiska vattenförbrukningen och du kan, medan du reggar denna faktura, också lägga in en motkontering av det fakturerade som ligger på 2970 och 2618 och intäktsföra detta och lägga momsen rätt mot 2611. Observera, för att få ett nollsummespel för momsen detta kvartal, måste du registrera leverantörsfakturan i månad 3. Jag gissar att räkningen kommer i månad fyra men datera räkningen per den sista i månad tre:
Som en slutkläm på det hela, skapar du ny utfakturering på differensen (eller så måste du göra en kreditnota) och denna fakturering, måste också den läggas in i månad tre, per den sista förslagsvis, med en förlängd förfalloperiod i och med att denna faktura bakdateras:
Det här är ett sätt att ha full koll över debitering, moms och avräkningar. Jag jobbat så här själv i liknande situationer och bara man har en rutin på detta och att man stämmer av varje månad, så blir avräkningen klockren varje kvartal. På det är sättet intäktsför man inte förrän man fått leverantörsfakturan och avräkningskontot kommer bli noll varje kvartalsslut. Det är enklare att hitta fel när man jobbar med avräkningskonton istället för att man intäktsför direkt.
Observera att de konton jag har föreslagit kanske inte är de konton du använder. Ta dina konton. Jag tror du hänger med på vad jag menar även om kontona skiljer sig åt.
Lycka till och tveka inte att höra av dig igen ifall det är något du undrar över.
Mvh Lena
Hej Tack, det är precis så här jag vill jobba men var osäkert på om det är korrekt sätt att redovisa, Man kan alltså boka som vilande moms konto. Smart!
Glad att kunna hjälpa till!
Var observant när du gör momsredovisnignen så att inte programmet får spader av dessa bokningar. Jag menar, i vanliga fall kommer en faktura in och en annan går ut och sedan känner maskineriet av att det finns en moms att redovisa. När du har dribblat på det här viset, kanske programmet får "hjärnblödning" och ger felaktigt resultat. Så för säkerhets skull, kolla hellre en gång för mycket att programmet tolkat dina bokningar på rätt sätt. Funkar det klockrent vid första kvartalmomsen borde du kunna slappna av och bara dubbelkolla en momsredovisning till. Sedan kan man lita på att programvaran hänger med på vad du vill.
Som du hör, är jag kanske lite överskeptisk till programmens sätt att hantera bokföringen, men det är för att det byggs idag in så många hårdkodade automatbokningstvång att vanlig bokföring många gånger sätts ut spel. Därför vill jag att du dubbelkollar en gång extra att det funkar som det ska.
Lycka till och hör av dig igen ifall du behöver mer hjälp!
Mvh Lena
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.