Hej!
Vi har bytt tele-operatör och då blivit slutfakturerade från Tele2 den kvarvarande avtalsskulden. Enligt avtal ska vi nu få fakturera detta vidare till vår nya operatör som ska stå för kostnaden. Nu till min fråga - hur skapar jag en kundfaktura som lämpar sig bäst för detta? Behöver jag lägga upp ett nytt artikelnummer för det här eller hur ska jag göra, och i så fall vilken momskod ska användas?
Jag sysslar i vanliga fall endast med leverantörsfakturor och har ej skapat någon kundfaktura innan.
Tacksam för svar!
Ta kontakt med den nya teleoperatören och fråga hur de önskar få underlag för fakturan. Jag gissar att de vill ha en kopia av slutfakturan, så att de ser att rätt summa blir debiterad. Kundfakturor skapar du här:
Som du ser, kan du lägga till en PDF, så du kan skicka med en kopia av leverantörsfakturan som ska vidarefaktureras. Under Kund, kan du lägga till en ny kund. Kontakta gärna den som brukar fakturera så kan den personen hjälpa dig med artikelnummer; det kanske behövs läggas upp ett nytt artikelnummer med en ny konteringskoppling och de som brukar fakturera har i regel ett system för hur det ska se ut på ert företag.
Mvh Lena
Tack! Ang själva artikeln, ska det i det här fallet vara Vara eller Tjänst?
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.