Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Hanna F
MEDLEM

Tillgodoförd debiterad preliminärskatt, Slutlig skatt och Avdragen skatt i en Eskild firma

Hej jag undrar hur man bokför följande i en Enskild firma:

Tillgodoförd debiterad preliminärskatt: 
1630 D
Motkonto ?

Slutligskatt:
1630 K
Motkonto ?

Avdragen skatt:
1630 D
Motkonto ?

Jag har under året bokfört Debiterad F-skatt på konto 1630 K 2012 D. Kan jag använda samma konto för den tillgodoförda debiterade preliminärskatten: Alltså 1630 D 2012 K??

Med vänlig hälsning,/Hanna 

8 SVAR 8
Hanna F
MEDLEM

Hej igen. Påminner om denna fråga!

Ebba Arvén
COMMUNITY MANAGER

Hej @Hanna F

Eftersom skattekontot är privat och skatten är personlig i en enskild firma, blir de bokningar du frågar efter bara en flytt mellan olika underkonton för eget kapital (plus och minus på samma ställe). Det ger noll effekt på sista raden.

Gör så här istället för att spara tid:
Du behöver inte bokföra den slutliga skatten, den tillgodoförda skatten eller den avdragna skatten överhuvudtaget.

Det enda du faktiskt behöver bokföra i firman är när pengar flyttas mellan företagets bankkonto och skattekontot:

1. När du betalar in F-skatt från företagskontot: 1930 K / 2012 D

2. Om du får pengar tillbaka till företagskontot: 1930 D / 2012 K

Allt som händer inuti själva skattekontot (årsbeskedet från Skatteverket) lämnar du helt utanför bokföringen.

Lycka till! 
/Ebba 

Hanna F
MEDLEM

Jag har varit nogrann med att bokföra alla händelser trots att jag vet att skattekontot inte behöver bokföras. 1630, 2012 och 2650 mm har stämt på öret för mig tidigare. Skulle gärna vilja ha det så även i framtiden. 

Jag känner att jag har 100% kontroll över alla konton då. 

Debiterad F skatt

1630 K

2012 D

Tillgodoförd deb prel skatt

1630 D

2012 K eller 2013

Slutlig skatt 

1630 K

?

Avdragen skatt

1630 D

?

Tacksam för svar

/Hanna 

Ebba Arvén
COMMUNITY MANAGER

Hej igen Hanna!

Som jag nämnde innan så är skattekontot privat och skatten personlig i en enskild firma. Därför ska du egentligen undvika konto 1630, eftersom det kontot hör hemma i aktiebolag där skattekontot är bolagets tillgång.

Om du redan har hunnit bokat på 1630 under året behöver du först nolla ut det kontot så att det inte ligger fel i din balansrapport. Flytta över det du hittills bokat på 1630 till konto 2010 (Eget kapital). 

Bokför slutskattebeskedet

Här är bokningarna som gör att det bara blir en flytt mellan olika underkonton för eget kapital (plus och minus på samma ställe). Det ger noll effekt på sista raden, men ger dig den spårbarhet du vill ha:

• Tillgodoförd debiterad preliminärskatt: 2010 D / 2012 K

• Slutlig skatt: 2012 D / 2010 K

• Avdragen skatt: 2010 D / 2012 K

Lycka till!
/Ebba

Hanna F
MEDLEM

Hej igen,!

Varför behöver man tömma 1630 mot 2010? Är det ett måste i samband med bokslutsarbetet? Har alltid haft 1630 identiskt med skattekontot men aldrig bokfört mot 2010 i slutet av året.

Alla tre posterna Tillgodoförd denbiterad preliminärskatt, slutligskatt och avdragen skatt tänker jag att jag bokför 1630 mot 2012. 

Ska jag som sista steg även boka de mot 2010 som i ditt svar inför bokslut?

• Tillgodoförd debiterad preliminärskatt: 2010 D / 2012 K

• Slutlig skatt: 2012 D / 2010 K

• Avdragen skatt: 2010 D / 2012 K

/Hanna 

Hej

Jag hoppar in i denna tråden. Jag har tidigare ansvarat för bokföringsfrågor i forumet så ska försöka förklara varför du behöver göra det Ebba tidigare svarat.

I en enskild firma så är skattekontot helt privat och därför så ska man inte använda 1630 alls. Just för att det blandas privata och företagsrelaterade händelser på skattekontot. I de fallen man absolut vill bokföra det som sker på skattekontot så använder man istället konto 2012 i enskilda firmor.
men det mesta som sker på skattekontot behöver inte bokföras alls eftersom det anses som privata transaktioner.

Så skatter som betalas privat (från ett privat bankkonto eller som bara dras från skattekontot behöver man inte bokföra alls då det enbart blir en omföring mellan två konton som tillhör eget kapital. 

Enda gången du behöver bokföra skatter är när det betalas in från företagskontot och när du betalar eller får tillbaka moms från ett privat konto eller momsen dras eller återbetalas till skattekontot.

När du betalar in F skatt från företagskontot

1930 Kredit 
2010/2012 Debet

När moms betalas eller återbetalas via ett privat konto eller moms betalas eller återbetalas via skattekontot

Moms som återbetalas

2013 Debet
2650 Kredit

Moms som betalas 

2018 Kredit
2650 Debet

/Joachim

Hanna F
MEDLEM

Hej Joachim och tack för att du hoppar in i tråden.

Jag förstår att man inte behöver bokföra skattekontot men jag har valt att göra det just för att ha full koll. Många andra redovisnings konsulter gör så idag.

Alla betalningar till skattekontot har gått från företagkontot.

Momsen går mot 2650

Debiterade skatten går mot 2012

Arbetsgivaravgift 2731

Personalskatt 2710

Alla betalningar till 1630.

Därför stämmer 1630 på öret. 

Nu när jag ändå bokat som jag gjort (och skulle vilja fortsätta med det i framtiden om det inte är ett brott så undrar jag 

varför behöver man tömma 1630 mot 2010? Är det ett måste i samband med bokslutsarbetet? Har alltid haft 1630 identiskt med skattekontot men aldrig bokfört mot 2010 i slutet av året.

Alla tre posterna Tillgodoförd debiterad preliminärskatt, slutligskatt och avdragen skatt tänker jag att jag bokför 1630 mot 2012. 

Ska jag som sista steg även boka de mot 2010 som i Ebbas svar inför bokslut?

• Tillgodoförd debiterad preliminärskatt: 2010 D / 2012 K

• Slutlig skatt: 2012 D / 2010 K

• Avdragen skatt: 2010 D / 2012 K

Tacksam för svar så vi kan avsluta denna tråd.

Hej

Har inte stött på att 1630 används tidigare men vill man absolut använda det så ska posterna se ut på detta sätt. 

• Tillgodoförd debiterad preliminärskatt: 1630 D / 2012 K

• Slutlig skatt: 2012 D / 1630 K

• Avdragen skatt: 2012 D / 1630 K

Jag hade hävdat att det är fel att ha en tillgång eller i undantagsfall en skuld på skattekontot då det faktiskt inte har något med företaget att göra. Det är helt privat och därför man inte bör bokföra på det så ja jag hade rekommenderat att tömma det och kontera om det mot antingen 2010 eller 2012 i bokslutet. Så det påverkar det egna kapitalet istället vilket det faktiskt är.

Blir missvisande annars då eventuell behållning på skatteverket inte är företaget utan dina privata pengar.

Du kan ha exakt samma kontroll genom att använda 2012 istället för 1630.

/Joachim