Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Bokföringsdag lön

Jag har nu använt lön sen i oktober 2025 och hittills så har systemet varje gång jag gjort klart haft olika datum på utbetalningen som lönekörningen, trots att satt samma datum.

Hur kommer det sig?

5 SVAR 5
CarinaEsp
CHAMPION

Hej,

Det beror på att banken tar ut pengarna två bankdagar före löneutbetalningsdatum.

//Carina

Men ska jag inte kunna ändra datum?

Hej @Helens Administration 

Precis som @CarinaEsp skriver hänger det ihop med hur bankerna hanterar löneutbetalningar och sina bankdagar.

I Spiris Lön utgår bokföringen från det angivna utbetalningsdatumet, men om datumet infaller på helg eller helgdag justeras bokföringsdatumet automatiskt till närmaste bankdag. Det gör att bokföringsdatumet ibland kan bli ett annat än lönekörningsdatumet, även om samma datum är valt.

Vid automatisk bokföring sätts datumet enligt systemets regler och kan normalt inte ändras manuellt men dubbelkolla gärna med supporten om hur de rekommenderar att du ändrar i så fall.  

Ha en fin eftermiddag! 

Men då jag sätter datum när jag startar lönen som är samma som utbetalningsdatum varför blir det inte samma?

Hejsan, @Helens Administration 

Jag förstår vad du menar. Jag har också upplevt det som du säger, men min frustration försvann till 100% när jag började med avräkningskonto.

Utbetalningen från banken kommer först, boka D1610 / K1930

Lönekörningen som kommer sedan bokas mot K1610

Det blir "renare" också. Testa och gör så med tre lönekörningar i rad och se om det kan vara något. Efter tre omgångar har nya rutinen satt sig.

Jag har gjort det i flera år och det funkar jättebra.

Mvh Lena