My Areas

Sign in to follow product and topic areas and get a shortcut in this menu
cancel
Showing results for 
Show  only  | Search instead for 
Did you mean: 

stabo_
UTFORSKARE

Förmånsvärde tjänstebil - avvikande belopp

Hej,

Vid årets översyn av förmånsvärden för tjänstebilar noterar jag att Lön 600 ger ett annat värde än Skatteverkets beräkning på deras hemsida. Ett exempel nedan:

Beskattningsår: 2026

Modellkod: 22BM0220

Registreringsdatum 2022-12-20

Fordonsskatt: 429 kr/år

Extrautrustning: 208 100 kr

Kör minst 3000 mil i tjänsten per år

Beräknat förmånsvärde per år

Lön 600: 122 481 kr

Skatteverket: 108 938 kr

Tacksam för en förklaring om jag har förbisett något eller varför uppgifterna skiljer.

mvh,

stabo

8 REPLIES 8
CarinaEsp
CHAMPION

Hej,

Jag gjorde en kontroll av den förmånsbil som vi har i bolaget, där stämde uträkningen i Visma lön 600 med Skatteverkets uträkning. Har försökt att hitta själva beräkningen i Visma, men det verkar vara något som bara ligger i bakgrunden. 
Man borde ju kunna lita på Skatteverkets beräkning. Sparar du den beräkningen som ett underlag så borde du kunna ange förmånsvärdet manuellt i Visma för 2026 och skriva en notering i rutan anteckningar. Du kan ju göra en ny kontroll på Skatteverket nästa månad för att se om det har skett någon förändring i deras beräkning.

CarinaEsp_0-1769004512394.png

//Carina

stabo_
UTFORSKARE

Hej @Carina,

Jag stämde av en annan av företagets personalbilar och för den överensstämde beräkningen mellan Visma Lön 600 och Skatteverkets beräkning. Jag är av uppfattningen att Visma hämtar förmånsvärdet hos Skatteverket, dvs att programmet inte har en egen beräkning (jmf FOS-förfrågan). I så fall bör det vara någon information som inte går fram korrekt (eller så gör jag fel).

mvh,

stabo

Nej du gör inte fel. Det måste vara något som blir fel för just den bilmodellen, troligtvis är det något med nybilspriset.

@Tinna Gunnarsson går det inte att få ut själva beräkningen på förmånsvärdet i Visma lön 600? Just i ett sånt här läge när det inte stämmer med Skatteverkets beräkning så är det ju av stort intresse att se hur beräkningen i Visma har tagits fram.

//Carina

stabo_
UTFORSKARE

Tack för tydligt besked. Då gör jag som du svarade och använder Skatteverkets beräkning och sparar underlaget.

Vill förstås att ni svarar i tråden vad ni kom fram till. Om det finns ett systematiskt fel (som berör fler bilmodeller) så behöver det kommuniceras så att användarna får möjlighet att korrigera sina värden.

mvh,

stabo

Hej @stabo_ 

Carinas svar är helt korrekt – det är alltid Skatteverkets beräkning som gäller, och du gör helt rätt i att använda deras värde och spara underlaget. Om Visma Lön 600 visar ett annat belopp kan det bero på att någon uppgift för just den bilmodellen (t.ex. nybilspris eller extrautrustning) inte slår igenom exakt likadant, även om det stämmer för andra bilar.

I dagsläget finns det ingen utskrift eller vy i programmet som visar den detaljerade beräkningen bakom förmånsvärdet, utan programmet presenterar endast det framräknade resultatet.

Jag har inte fått till mig att vi har något fel kring bilförmånsberäkningen. Vill du att vi felsöker vidare är du varmt välkommen att ringa oss på 0470‑70 60 00, så tittar vi på det tillsammans. Ibland är det skönt att vara två som ser över just den här delen.

Välkommen! 

stabo_
UTFORSKARE

Hej @Tinna Gunnarsson 

Jag förstår att det är Skatteverkets beräkning som gäller. Men, nog måste ni ta någon form av ansvar för att era beräkningar stämmer? Om ni inte med rimlig sannolikhet kan garantera det genom verifiering av ert system så anser jag att funktionen skall tas bort.

Texten "Förfrågan till Skatteverket", se bild, är direkt missvisande om ni har egna beräkningar eller tabeller (som kan vara fel). Den måste ni ändra.

stabo__0-1769068205801.png

För egen del så har jag förstått att jag behöver läsa ut förmånsvärden via Skatteverkets hemsida så jag är inte i behov av mer support. Ni bör självklart felsöka och informera era kunder om att de måste kontrollera värdena via Skatteverket. Fler än jag har kanske betalat för högt (eller lågt) förmånsvärde.

Vill ni ha mer uppgifter från mig så bistår jag gärna.

mvh,

stabo

Hej @stabo_ 

Tack för din återkoppling. Självklart har vi ett ansvar för funktionerna i Visma Lön 600 och vi tar synpunkter som denna på allvar.

Eftersom vi i dagsläget inte har någon information som tyder på ett generellt fel, men för att kunna felsöka just den här bilmodellen behöver ärendet hanteras via supporten. Då kan vi avgöra om det rör sig om ett enskilt fall eller något som kan beröra fler användare.

stabo_
UTFORSKARE

Hej @Tinna Gunnarsson 

Det är högst sannolikt att de flesta användarna tar värden från Visma som korrekta och därför inte dubbelkollar. Utan att vara tjatig så upprepar jag därför min uppmaning till er att ändra texten vid knappen samt att informera era användare om att de behöver kontrollera värdena från programmet mot Skatteverket.

Bra att ni tar det på allvar och jag hoppas ni hittar felet. Vore tacksam om den här tråden kan stängas med en kommentar från er efter att felet är åtgärdat.

mvh,

stabo