Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Micaela
SPIRIS CERTIFIERAD BYRÅ

Semester deltidsanställd

Hej!

Jag har lagt upp ett företag som tidigare i ett annat löneprogram hanterat semester för en deltidsanställd (80% ledig på fredagar) med nettosemesterdagar. Det hanteras ju inte i Spiris Lön - hur lägger jag upp det då? Nu är semesterrätten 25 dagar och 20 semesterdagar är uttagna - den anställde har alltså inga fler dagar att ta ut men är inlagt 5 obetalda dagar kvar att ta ut i dagsläget. 

Hur kan jag hantera det i Spiris Lön?

3 SVAR 3
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Micaela 

I Spiris Lön hanteras semester alltid i bruttodagar, även om den anställde tidigare haft nettosemesterdagar i ett annat program. För att få rätt värden behöver du alltså:

Registrera den anställdes bruttosemesterdagar i Spiris Lön – både intjänade betalda dagar och redan uttagna dagar.

Om du vill se hur många bruttodagar motsvarar de tidigare nettodagarna är ett tips att skriva ut rapporten "Nettosemestervärden" i Visma Lön (där omräkningen finns kvar).

Eftersom semestern nu ska hanteras enligt brutto behöver du registrera semester även de dagar personen normalt är ledig. I ditt exempel innebär det att om den anställde tar semester måndag–torsdag ska även fredagen registreras som semesterdag.

Har du ytterligare frågor eller funderingar rekommenderar jag att du ringer supporten på 0470-70 60 00.

Micaela
SPIRIS CERTIFIERAD BYRÅ

Tack för svar!

Men om det då föregående månad endast registrerade 20 semester dagar fast det borde varit 25 med fredagarna - lägger jag då in så det står 25 betalda dagar och registrerar de sista 5 betalda dagarna på kommande lön i december för att korrigera så allt är i sin ordning?

Hej @Micaela 

Som vi tolkar ditt exempel så motsvarar de 20 dagar som registrerades i det tidigare löneprogrammet 20 nettosemesterdagar. För en person som arbetar 80 % innebär det normalt att 20 nettodagar motsvarar 25 bruttodagar. I ett sådant fall har den anställde alltså inga betalda dagar kvar.

I Spiris Lön ska du då lägga in:

• 25 betalda bruttosemesterdagar

• 25 uttagna semesterdagar i ingångsvärdena

På så sätt stämmer semestervärdena när du övergår till bruttosemester.

Om det däremot är så att de 20 dagarna du nämner redan är bruttodagar, eller om den anställde faktiskt har betalda dagar kvar, behöver du i stället gå efter rapporten Nettosemestervärden från Visma Lön. Där ser du exakt hur många bruttodagar som är intjänade och uttagna – och det är de värdena som du ska föra över till Spiris Lön.

Jag hoppas att det klargör lite, även om det blir svårt att vara helt exakt utan att veta hur dagarna registrerades i det tidigare programmet. Har du några följdfrågor rekommenderar jag att du ringer supporten så kan vi koppla upp och titta på det tillsammans med dig. 

Du når oss på 0470-70 60 00 - Välkommen!