Hej,
Jag märker att semesterberäkningen blir konstig när någon har ett oregelbundet schema.
Just nu används semestervillkor 50 (Detaljhandel) som beräknar 13% av semestergrundande lön.
När någon har frånvaro ska en snittlön beräknas fram genom:
semestergrundande lön / semestergrundande arbetstid, timmar
När någon har oregelbundet schema plockar systemet inte upp det utan bara de timmar som lagts in manuellt i kalender vid registrering av olika frånvaro orsaker. Vilket gör att timmarna den dividerar på är väldigt få jämfört med årets timmar.
Ska alla timmar manuellt behövas registreras varje månad eller finns det något annat sätt?
Hej @FridaAGJ
Välkommen som ny forummedlem.
Som jag ser det så enligt både era inställningar och de regler som gäller i semestervillkor 50 (procentregeln, Detaljhandel), baseras semesterberäkningen på faktiskt registrerade tider (både arbetade och frånvarotimmar).
Snittimlön räknas så här:
Snittimlön = Semestergrundande lön / Semestergrundande arbetstid (timmar)
Om endast frånvarotimmar registreras, och arbetad tid saknas i tidrapporteringen/kalendariet/schemat, blir den semestergrundande arbetstiden för låg i beräkningen, vilket gör semesterlönen felaktig.
Måste man lägga in alla timmar?
Ja samtliga arbetade timmar (inte enbart frånvaro) vara korrekt registrerade för att semesterberäkningen ska bli rätt.
Det beror på att systemet inte kan gissa den anställdes arbetstid utan underlag eller schema.
Kan det lösas på ett annat sätt?
Om det är möjligt, lägg in ett schema (även om det är oregelbundet) för den anställde, så att programmet har ett underlag för beräkningar.
Alternativt, för timanställda/oregelbundna scheman, behöver ni registrera faktiskt arbetad tid varje månad.
Det finns ingen funktion i vanliga lönesystem för att automatiskt räkna ut arbetade timmar vid oregelbunden schemaläggning, det måste finnas en registrering.
Behöver du bolla detta mer är min rekommendation att du bokar en tid hos någon av våra lönespecialister.
Ha en fin dag!
/Ebba
Hej,
Tack!
Den anställda har ett oregelbundet schema på 82%. Lagt med genomsnittlig veckoarbetstid 32,8h, 5 dagar i veckan.
Förstår jag det rätt att antigen behöver jag registrera arbetade timmar varje månad eller ändra arbetsschemat i personalkortet till ett regelbundet schema?
Precis, du har förstått det rätt! Om den anställda har ett oregelbundet schema behöver du antingen:
Registrera faktiskt arbetade timmar varje månad – då får systemet korrekta underlag för semesterberäkningen.
Alternativt - Ändra till ett regelbundet schema i personalkortet med angiven veckoarbetstid, så att det finns tydliga schemarader på alla arbetsdagar. Då behöver du bara registrera frånvaro de dagar det är aktuellt.
Att systemet ska kunna räkna rätt på semestergrundande tid förutsätter att det finns ett schema eller att alla arbetade timmar är rapporterade, annars blir snittlönen fel eftersom den baseras på registrerade timmar.
Hoppas det klargör alternativen!
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.