Hej Anne-Lie3!
Du ska inte betala ut förskottet med lönearten 1313, utan lönearten används när förskottet ska betalas tillbaka av den anställde.I detta läget så måste utbetalningen göras kontant eller via en överföring direkt från banken. Utbetalningen skapar du alltså inte i löneprogrammet. Det kan du endast göra om utbetalningen och återbetalningen av den anställde är inom samma månadOm det inte betalas ut och dras tillbaka samma månad så ska det vara skatteavdrag. med 30 %.
Återkom gärna om något känns oklart!
/Tinne
Hej Annfri!
Kontaktuppgifterna som du ser under fliken för Arbetsgivardeklaration och under länken Kontaktuppgifter hämtar sina värden från Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar. Så du behöver ändra kontaktuppgifterna i företagsinställningarna under Företag för att det ska bli rätt uppgifter i filen till Skatteverket.
Återkom gärna om något känns oklart eller om du har några fler funderingar.
Önskar dig en fin dag!
/Tinne
Hej Charlotte8!
I hjälpavsnittet Löneutbetalning efter byte från timlön till månadslön eller tvärtom så visar vi steg för steg hur du gör när detta sker mitt i en löneperiod.
Jag passar även på att skicka med Checklista när anställd byter anställningsform och/eller personalkategori som jag också kan hjälpa dig i ditt arbete.
Hoppas att detta hjälper dig vidare, återkom gärna om något känns oklart eller om du har några följdfrågor.
Önskar dig en fin onsdag!
/Tinne