Hej,
Det jag menar är att du ska höramed Skatteverket om du ska betala ut en milersättning skattefritt eller om de har några synpunkter på hur du ska hantera detta. Sedan lägger du in det på den anställdas lönespecifikation. Använder du Visma Lön kan du i så fall använda dig av lönearten 1232 - Milersättning endast skattefri del.
Hör gärna av dig när du fått information från Skatteverket så jag vet att det löst sig för dig!/Tinna
Hej!
Som jag tolkar den information som finns att läsa så kan detta variera mellan företag och är en överenskommelse mellan företaget och de anställda. Viktigt är såklart att vara rättvis och hantera alla ärenden på samma sätt. Så om du ska göra ett brutto- eller nettoavdrag är något som ni själva behöver ta ställning till.
Hittade bra information på Skatteverkets hemsida men ibland kan Skatteverkets informationkännas tung och i så fall kan det kanske kännas lättare att läsa Vismas löneskolasom du hittar på vår hemsida.Alla våra löneguider når du via länken ovan. Du behöver endast registreraen e-postadress så får du dessa guider direkt till din mejl. I avsnitt 8 behandlas just Förmåner och löneväxling.
Ha en fin kväll! /Tinna
Tack för infon. Vi får fundera hur vi ska göra här då. Verkar ju som att det borde vara arbetsdagsavdrag då.Ang semester så vet jag ju hur man minskar dagarna. Tänkte mer om det är "lagligt" enligt semesterlagen, så att vi inte gör fel om vi drar av årets 3 semesterdagar som den anställde "fått extra" under kommande år. Var mer så jag tänkte.Eller om det mer är "kutym" att bjuda på det när vi i efterhand sett att det redan är uttaget./Jeanette
Hej Eva-Lena,
Du kan använda samma löneart hela vägen och vi insåg att det var missvisande i den skrivna hjälpen såklart. Den skrivna hjälpen är nu uppdaterad och du kan se vår ändring ihjälpavsnittetEgna lönearter.
Du får ha en fin fortsatt dag!
/My