Hej igen Jens!
Rörlig semesterlön räknas bara fram vid semesterårsavslutet om du använtlönearter som påverkar den rörligasemesterlönen. Har den inte utbetalats innan nästa semesterårsavslut kommer beloppet att försvinna och ersättas av ett nytt uträknat belopp som gäller för nästkommande år. I med att den anställde i ditt fall börjar på semestervillkor 20/21 från första april tänker jag att den rörliga delen inte ska betalas ut, imed att det är från det nya semesteråret. Du kan alltså fortsätta med semesterårsavslutet och låta programmet räkna fram ett nytt uträknat belopp som gäller.
Trevlig helg!
/My
Hej Malutten,
Precis som du märkt så beräknas stödet från Tillväxtverketpå arbetstagarens ordinarie lön upp till högst 44.000 kr. Vem som ev. står förresterande del finns inte lagreglerat men styrs av antingen kollektivavtal eller lokalt avtal.
/Tinna
Tack!Blev glad när jag hittade forumet, saknar "konsultandet" efter att jag lämnat jobbet som redovisningskonsult. Kul att få lite av det genom forumet 🙂
Hej!Det är för att den anställde är markerad som arbetare i anställningsregistret och inte tjänsteman. Om det är en arbetare så är det rätt och det spelar inte så stor roll att det är är just dessa konton även om ni inte har Fora. Du kan ju ändra kontonamnet i bokföringen så att det inte står kollektivavtal.MvhLovisa