Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Senaste inlägg

Hej!På vår hemsida finns en förteckning över beräkningsformlerna du kan lägga in på dina lönearter. Denna kanske du har kikat på. Jag tänker precis som du, att det är Sysselsättningsgrad du kan använda, alternativt variabeln VeckoArbetstid. Båda dessa tittar på schemat du har på den anställde. Så viktigt att du har lagt upp scheman på alla anställda som ska få denna ersättningen.Jag vet inte riktigt vad "Heltid" hämtar ifrån i Kontek, tittar den på sysselsättningsgraden eller antal timmar personen jobbar?Månadslön*100%/1400ellerMånadslön*40 timmar/1400Har du något exempel med belopp?Jag rekommenderar dig att lägga in en beräkningsformel på lönearten på år 2018. Skapa en lönekörning, plocka upp lönearten och kontrollera vilket belopp du får.Får du samma belopp som i Kontek? Ja, då är det bara o köra 🙂 Får du inte det så behöver du en annan variabel i formeln. Gör om och testa igen.Så mitt tips - testa! 🙂Hoppas du får ihop det!Ha det gott!/Sanna
Hej och tack för svaret!Nu har jag fått svar från Skatteverket:"När det gäller premien som betalas årsvis så ska den tas upp som en förmån när arbetsgivaren betalar den (du slår inte ut beloppet per månad). Beskattningen sker enligt engångstabell."Så jag går på ditt förslag ovan att skapa en egen löneart. /Ulrika
Hej Zandra!Precis som Annica säger måste dagarna läggas in i anställningsregistret på fliken semester innan du kan registrera uttaget.Jag skulle dock rekommendera dig att använda snabbvalet som finns istället för att använda lönearter manuellt.Är du i kalendern så har du snabbvalen till vänster i en liten meny. Du markerar semesterdagen eller semesterdagarna och klicka på knappen Semester uttag.Programmet registrerar automatiskt rätt antal dagar utefter datumen och väljer automatiskt vilka lönearter som ska användas.Samma funktion finns om du står på lönekörningen och gör registreringar. Ställ dig på en ny rad och klicka på den lilla ikonen som finns. Nu kommer snabbvalen längst upp i listan som kommer och du kan välja Semester uttag.Så rätt antal dagar och väljer lönearter åt dig! 🙂Det blir också lättare att rätta i efterhand om något skulle bli galet om du använder den funktionen!Så det var lite extra tips!Ha det gott!/Sanna
Logiskt. Tack för snabbt svar!
Under "Företagsinställningar/utskrifter/lönebesked", har du bockat i "specifierad"?Jag tror det är där man ställer in om jag minns rätt