Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Senaste inlägg

Jag citerar ur den kommande branscstandarden från SRF Lönsam:NÄRSTÅENDEPersonuppgiftsbehandling av uppgifter kring närstående i syfte av sociala förmåner och rättigheterska framgå av lag eller krav från myndighet. Anhörigas namn och kontaktuppgifter kan registrerasutifrån intresseavvägning som rättslig grund. Samtycke behöver inte inhämtas från de anhöriga mende anställde måste informera sina anhöriga om att uppgifterna är utlämnade. Vi kommer att publicera standarden så snart den är definitivt klar. Håll ögonen påhttps://vismaspcs.se/gdpr. Där kan man också abonnera på nyhetsbrevet "GDPR efter 25 maj".Min personliga uppfattning är att man bör ta fram en text med information till de anhöriga. Den kan man maila, posta eller ge de anställda att ta med hem. Man ska ju inte bara informera om vilka uppgifter man behandlar utan också bl a om den registrerades rättigheter.Lagtexten finns härhttp://www.privacy-regulation.eu/sv/14.htmUppgifter om närstående hör till det som ska raderas (gallras) så snart anställningen avslutats.
Tack för tips och kommentarer 🙂Jag kommer INTE att skicka mail heller, den kursinfo jag fått är dock att det är OK att skicka mail OM lönespecifikationen EJ innehåller känsliga uppgifter såsom bankkontonummer eller t ex sjukdom så vi var lite inne på det ett tag.Men , det blir för ineffektivt att sitta och särbehandla dessa då vi har många kunder vi sköter löner till,så vi har löst det med att vi skickar via post istället tills det kommer andra direktiv. Alternativt finns krypterade mail som det är godkänt att skicka med, men vi har undersökt intresset för detta och ingen kundnappade.....Vissa av våra kunder har lagt upp mapp till oss på deras server så läser vi in löneunderlagen dit och så sköts distributionen internt hos vår kund och vi slipper hantera utskicket.Visma har ju en portal "Mitt lönebesked" dit man kanskickalönespecifikationerna men det är inte aktuellt för vår del då flera av våra kunder EJ vill ansluta sig till detta.Vi kommer inte heller att ansluta osseftersom vi använder Byråstödkan jaginte bjuda in mitt eget företag till den. Vi måste dåhantera vår egen lönekörning lokalt påen hårddisk och inte via Byråstöd. Visma har intenågon lösning på den här bitenför oss som jobbar med Byråstöd.Öhhh.... så det blir det inte tal om hos oss.Så vi får vänta och se om det blir någon ändring,var och enborde fåbestämma själv om vad de tycker är OK.
Hej Anne!Det stämmer, det blir rätt siffror i programmet och till arbetsgivardeklarationen om du gör på detta sätt, men det kommer diffa i vad som faktiskt blivit utbetalt.En annan lösning som kanske hade fungerat för dig är om du på nästa lönekörning väljer upp lönearterna igen (de som blivit dubbelutbetalt) och sätter i omvända tecken - alltså i minus så att det blir som ett avdrag på den lönen. Däremot rättar du inte till tidigare lönekörning på det här viset, du bara korrigerar det som är utbetalt för mycket./ Linnéa
Hej Emma!Den dagen som är klarmarkerad, är den även överförd till löneprogrammet? Om inte så kan du ångra klarmarkering och redigera denna dag.Annars är det manuell hantering i löneprogrammet på lönekörningen som gäller. Flexsaldot kan du alltid korrigera i Lön Anställd genom att gå in på Anställda - välj den anställde - och längst ned kan du välja Justera flexsaldo.Ha en fin torsdag!/ Linnéa
Hej!Man behöver inte ha godkännande för att lagra personalens uppgifter, du hittar mer information på GDRP och personaluppgifter.