Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Senaste inlägg

Hej.Jag utgår från att du menar att man inte får en specificering på fördelningen som man kan göra för resultatenheter och projekt.Ett alternativ som finns är att använda sig av utskriften som heter kvantitetsredovisning, jag ger ett exempel på en anställd och period nedan där man ser fördelning är gjord.Jag hoppas att detta kan vara till hjälp.
Hej Gerd!Det är en bra fråga du ställer och jag är inte helt säker på mitt svar. Generellt tror jag inte att mansom arbetsgivarekan kräva detta från den anställde, då det sällan nämns något om detta i kollektivavtal mm. Tror heller inte att det tas upp i föräldraledighetslagen. Det man som arbetsgivare däremot kan göra, är att kräva intyg på att föräldradagar faktiskt har tagits ut av den anställde vid ett tillfälle där arbetstagaren varit föräldraledig, men det är ju en annan sak.Kanske finns det någon duktig löneadministratör eller forumanvändare med insyn i detta som kan ge dig ett definitivt svar?!Tack för ditt inlägg
Hej Birgitta,Det kommer inte automatiskt vilket är ett bra förslag men du kan lägga in detsom en anteckning på den anställde med ett påminnelsedatum. Då syns det på startsidansamt "ploppar upp" när du gör lönekörningen.MVHKenneth
Hej,Semeterberäkningen för att räkna ut daglönen på villkor 10 ser ut så här:((Semestergrundande lön+Semestergrundande rörlig lön+Värdering av frånvarotimmar)*Semesterlön%)/Betalda semesterdagar=SemesterdaglönVidare om de är intermittent deltid får även följande beräkning göras:Semesterdaglön *(veckoarbetstid i dagar heltid/genomsnittlig veckoarbetstid i dagar)=Semesterdaglön nettoSå svar på din fråga är att det inte bara beräknas månadslön x 12, utan all lön som markeras som underlag för semestergrundad (oftast månadslönen) och underlag för semestergrundad rörlig lön (ej återkommande löner så som bonus) räknas ihop för beräkning av semesterdaglönen. Det som inte räknas med är de lönearter som inte är markerade förunderlag för semestergrundad och underlag för semestergrundad rörlig lön, det kan vara tex ubetalning av just semester eller sjuklön.Vill du kontrollera vilka lönearter som påverkar vad så går du in på Register - Lönearter, klicka in dig på en löneart och kontrollera på fliken Övriga uppgifter. Längst ut till höger hittar du rutan "Påverkar underlag för" - finns markering här för Semestergrundandelön eller Semestergrundande rörlig lön påverkar det din beräkning.Mia
Hej,Han har ingen rätt att kräva ledighet i samband med uppsägning, men om det är ok för företaget är det helt ok att göra så. Då blir ju den sista anställningstiden semester och det finns ingen semesterersättning kvar att betala ut vid slutlön.//Tina
Awesome