Här förklarar vi vad interimsfordringar och interimsskulder är och hur du bokför dessa. I Spiris sköts det enkelt så du kan fokusera på det du gör bäst – att driva ditt företag.
Det finns två typer av interimsfordringar och två typer av interimsskulder.
Interimsfordringar = Förutbetalda kostnader och upplupna intäkter
Interimsskulder = Förutbetalda intäkter och upplupna kostnader
En förutbetald kostnad är en betalning som görs i år men gäller för nästa år. Om beloppet överstiger 5 000 kr behöver du bokföra det i kontoklass 17 som en förutbetald kostnad. Tänk dig att du betalar en lokalhyra på 6 000 kr under 2025, men hyran gäller för 2026. Det är då en typisk förutbetald kostnad.
Exempel: En lokalhyra på 6 000 kr betalas 2025 men gäller perioden 2026.
Alternativ 1: Utbetalning bokförs direkt på kostnadskontot för hyra och justeras vid bokslutet.
Konto | Debet | Kredit |
1930 - Bank | 6000 | |
5011 - Hyra för kontorslokaler |
6000 |
I december 2025 flyttar du den förutbetalda kostnaden till konto 1790.
Konto | Debet | Kredit |
5011 - Hyra för kontorslokaler | 6000 | |
1790 - Övriga förutbetalda kostnader och upplupna intäkter |
6000 |
År 2026 vänder du verifikationen och flyttar kostnaden till 2026.
Konto | Debet | Kredit |
1790 - Övriga förutbetalda kostnader och upplupna intäkter | 6000 | |
5011 - Hyra för kontorslokaler |
6000 |
Alternativ 2: Utbetalningen bokförs direkt mot konto 1790 i 2025 när den betalas.
Konto | Debet | Kredit |
1930 - Bank | 6000 | |
1790 - Övriga förutbetalda kostnader och upplupna intäkter |
6000 |
År 2026 vänder du verifikationen och flyttar kostnaden till 2026.
Konto | Debet | Kredit |
1790 - Övriga förutbetalda kostnader och upplupna intäkter | 6000 | |
5011 - Hyra för kontorslokaler |
6000 |
Har du utfört ett arbete i år men får betalt först nästa år? Då har du en upplupen intäkt som du bokför på debetsidan av ett konto i kontoklass 17.
Det kan handla om tjänster du utfört löpande men som du fakturerar senare. Om pengarna ska räknas till årets intäkter för 2025 skapar du en särskild verifikation för att redovisa den upplupna intäkten.
Konto | Debet | Kredit |
30xx/ intäktskonto utan momsrapportkod | 10 000 | |
1790 - Övriga förutbetalda kostnader och upplupna intäkter |
10 000 |
År 2026 vänder du verifikationen där du bokar bort den upplupna intäkten.
Konto | Debet | Kredit |
1790 - Övriga förutbetalda kostnader och upplupna intäkter | 10 000 | |
30xx/ intäktskonto utan momsrapportkod |
10 000 |
När kunden betalar fakturan bokförs det som vanligt på försäljningskontot och på eventuellt momskonto.
Om kunder har betalat dig i förskott eller du har skickat fakturor för tjänster som ska utföras först nästa år räknas det som förutbetalda intäkter. Dessa bokförs på kreditsidan av ett konto i kontoklass 29.
Exempel: Du har fakturerat hyra i förskott under 2025, men den gäller egentligen för 2026.
Konto | Debet | Kredit |
1930 - Bank | 10 000 | |
3911 - Hyresintäkter | 8 000 | |
2611 - Utgående moms | 2 000 |
I december 2025 skapar du en verifikation och bokför den förutbetalda intäkten.
Konto | Debet | Kredit |
2970 - Förutbetalda intäkter | 8 000 | |
3911 - Hyresintäkter |
8 000 |
År 2026 vänder du verifikationen och flyttar intäkten till 2026.
Konto |
Debet | Kredit |
3911 - Hyresintäkter | 8 000 | |
2970 - Förutbetalda intäkter |
8 000 |
Upplupna kostnader är utgifter för varor eller tjänster som du använder i år, men som faktureras eller betalas först nästa år. Dessa bokför du på kreditsidan i kontoklass 29.
Vanliga exempel är el du förbrukat eller löner till anställda. Är beloppet över 5 000 kr behöver du dela upp det över perioden det gäller. Tänk dig att du använde el under 2025 men fakturan kommer först 2026 – det är en typisk upplupen kostnad.
Du skapar en verifikation 2025.
Konto | Debet | Kredit |
2990 - Övriga upplupna kostnader och förutbetalda intäkter | 6000 | |
5020 - El för belysning |
6000 |
År 2026 vänder du verifikationen och bokar bort den upplupna kostnaden.
Konto | Debet | Kredit |
5020 - El för belysning | 6000 | |
2990 - Övriga upplupna kostnader och förutbetalda intäkter |
6000 |
När fakturan kommer bokför du den mot ett inköpskonto och eventuellt ett momskonto.
Vill du fördjupa dig i periodiseringar? Kolla in vår artikel Vad är periodisering eller bläddra i vår guide Bokföra - Allt du behöver veta. Vi har gjort det enkelt!
Både i Spiris och Visma Administration finns inbyggda stöd som hjälper dig att periodisera. Våra hjälpavsnitt visar hur enkelt du hanterar periodiseringar.
I Visma Administration:
Skapa periodisering
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.