2018-01-17
08:48
Hej! Jag har kikat lite på dina bilder och på år 2015 bör det stå 0 eftersom du inte satte av något det året. Att du återförde spelar ingen roll. Stämmer värdena då? /Anna
... Visa mer
2018-01-17
07:24
Hej! Väldigt spännande fråga men jag har inte hittat något svar på hur andra företag hanterar detta rent praktiskt. Jag har hört några som har mer som en permissionsdag, alltså ledighet utan löneavdrag som de anställda får ta ut efter årsdagen för sin anställning. Detta kräver ju däremot manuell kontroll av antalet dagar. Fler användare får gärna lägga sig i den här diskussionen och komma med tips!
... Visa mer
2018-01-16
07:39
Hej! Jag har funderat och det finns inget jättebra sätt att hantera det här, men om du inte vill koppla rader eller använda struktur på artiklarna så kanske det kan gå med en konteringsmall? Skapa en konteringsmall med en kontering som du utför i slutet av varje månad där du omfördelar omsättningen. Du kan läsa om hur du skapar konteringsmallar här: https://www.vismaspcs.se/visma-support/visma-administration-2000/content/online-help/konteringsmall-... Ett annat alternativ är om du har lagt upp de här avtalen i programmet under Försäljning - Avtal att du där lägger in artikeln och därefter underartiklar som justerar bokföringen. När du sen skapar fakturorna får du komma ihåg att ta bort markeringen för Skriv så syns inte raden på fakturan till kunden.
... Visa mer
2018-01-15
15:05
Hej! Avstalsmall är smart att använda om du ska skapa likadana avtal för flera kunder där inställningarna är samma, till exempel samma avtalsperiod, fakturaintervall mm. I detta fallet låter det klokt att kopiera själva avtalet istället och därefter fakturera avtalen. /Anna
... Visa mer
2018-01-15
13:02
1Gilla
Hej! När du tar säkerhetskopian i Visma Skatt Proffs behöver du markera en ruta där det står Exportera till Visma Skatt. Eftersom detta ska göras i Visma Skatt Proffs är det enklast att du installerar det programmet och tar en ny säkerhetskopia. Jag mejlar dig version 2017.11 av Visma Skatt Proffs. /Anna
... Visa mer
2018-01-15
12:19
Hej! Kanske skulle utskriften Avstämning inbetalningar kunna funka? Den hittar du under Utskrifter - Reskontra och då kan du göra urval på datum och inbetalningskonto. Sen så är ju tyvärr inte Visma Förening optimalt för att arbeta med kontantmetoden utan jag skulle vilja tipsa om Visma eEkonomi där du kan ställa in redovisningsmetod och stämma av dina fakturor direkt mot föreningens bankkonto. Vi har ett särskilt erbjudande för föreningar som du kan läsa mer om här: https://vismaspcs.se/produkter/bokforingsprogram/visma-eekonomi-for-foreningar /Anna
... Visa mer
2018-01-15
12:09
Hej! Det finns tyvärr ingen riktigt bra lösning för att hantera internfakturering i programmet. Brukar ni göra internfakturor genom att skapa fakturor i programmet så tycker jag att det låter bra att du lägger in resultatenheten på fakturan så kommer det skapas en kreditrad med resultatenheten. Ett annat alternativ är att på en verifikation plocka upp kontot som du vill ta bort resultatenheten på och lägga samma konto och samma belopp i både debet och kredit. Har andra användare förslag på lösning så är inspel självklart välkomna! /Anna
... Visa mer
2018-01-15
11:41
Hej! Jag är inte helt säker på vad du vill att rapporten ska innehålla. När jag googlade på leveranssäkerhet så pratar man om felfria leveranser jämfört med antalet leveranser. Återkom med lite mer info så ska vi kanske kunna hitta något. /Anna
... Visa mer
2018-01-15
09:12
1Gilla
Hej! I balansräkningsmallen under Arbeta med - Start - Balansräkningsmall och knappen Avr.diff har programmet räknat fram en differens från de olika balansräkningsraderna. Denna differens måste placeras mot en balansräkningsrad och som standard styrs det mot raden Förutbetalda kostnader och upplupna intäkter. Klickar du på knappen Avr.diff kan du själv välja vart avrundningsdifferensen ska placeras. Läs mer här under rubriken Avrundningsdifferens: Arbeta med balans- och resultaträkningsmallen » /Anna
... Visa mer
2018-01-15
08:41
Hej! Hur har du byggt din rapport? Är det något liknande den Resultatrapport som finns i programmet som standard?
... Visa mer
2018-01-12
09:31
Hej! Detta felmeddelande brukar komma om det är ett antivirusprogram som hindrar installationen. Testa att tillfälligt slå av programmets skydd och kör arbetsplatsinstallationen igen. /Anna
... Visa mer
2017-12-19
08:38
Hej! Ursäkta ett sent svar, har du fått ordning på det? Annars vill jag att du kontrollerar Nationella inställningar i Kontrollpanelen. Decimalkomma ska användas. /Anna
... Visa mer
2017-09-28
06:14
Denna frågan passar bättre i en egen tråd så jag bryter ut den./Anna Du hittar den nya konversationen här: Format för elektroniska fakturor - Fakturering
... Visa mer
2017-09-22
11:05
Toppen att beräkningen funkar. Jag kikar på detta och ser till att du får ett svar! Trevlig helg! /Anna
... Visa mer
2017-09-21
13:18
Hej igen! Jag lyfter frågan för vår utvecklingsavdelning och ser till att du får ett svar på dina funderingar. Ha det fint! /Anna
... Visa mer
2017-09-20
12:13
Hej! Vi har bollat detta fram och tillbaka för att hitta en lösning till dig och andra som har samma problem. Jag har en lösning men beskrivningen för hur man får till det är lång. I vårt förslag på hantering skapar du en liknande lösning som den som finns i Lön Special och använder alltså inte alls programdelen för arbetstidskonto. Du lägger upp egen ackumulator och egna lönearter som sköter avsättning och uppräkning av upplupen skuld. Värt att veta är att i Arbetsgivarintyget kommer lönearterna visas på sida 6, kompletteringar. - Det går däremot att ta bort innan du skriver ut ett eventuellt intyg. 1: Ny ackumulator Börja med att lägga upp en ny ackumulator under Lönearbete - Ackumulatorer. I vårt exempel har vi döpt den till Atidskonto_lön och benämningen Arbetstidskonto lön. På denna ackumulatorn är tanken att all arbetstidskontogrundande lön ska räknas in. Sätt en markering i när du önskar att ackumulatorn ska nollas, i vårt exempel har vi valt Vid semesterårsavslut. 2: Vilka lönearter ackumulatorn ska påverka Ackumulatorn ska sen läggas in på de lönearter som ska påverka arbetstidskontot. I vårt exempel har vi valt alla som har en markering i Arbetstidskonto på flik 2 Övriga uppgifter under Lönearbete - Lönearter. Enklaste sättet att ta reda på vilka lönearter det gäller är att skriva ut en modifierad löneartslista. Gå in under Utskrifter och spårning – Skapa egna utskrifter – Ny. Välj att utgå från Lön - Löneartslista. Klicka på Urval nere till vänster och sätt där en markering i fältet Påverkar arbetstidskonto. Spara den nya utskriften nere till höger. När utskriften är sparad hittar du den under Utskrifter och Spårning - Utskrifter - Egna utskrifter. Markera utskriften och klicka på Urval, välj Ja i fältet Påverkar arbetstidskonto. De lönearter som är med på utskriften bör du lägga in de nya ackumulatorerna på (lönearter du aldrig använder behöver du inte lägga in ackumulatorerna på). 3: Lägg in ackumulatorn på lönearterna Ackumulatorn lägger du in på lönearterna under Lönearbete - Lönearter på flik 3 Egna inställningar i fältet Ackumulator via det lilla pappret till höger om den första tomma raden. 4: Inställningar för anställda För de anställda detta gäller går du in på fliken 3 Lön under Personal - Anställda. Klicka på pennan till höger om Personvariabler och sen knappen Visa/skapa ny personalvariabel. Lägg upp till exempel P1 Arbetstidskonto uppräkning. Välj Spara och därefter plockar du upp denna personvariabeln på den anställde med pappersarket och anger den procentsatsen som ska gälla för denna anställde i fältet Värde. 5: Skapa lönearter för uppräkning För att uppräkningen ska du göra en ny löneart som räknar upp ackumulatorn. Gå in under Lönearbete - Lönearter och klicka på Ny. Välj typen Lön - Övrigt - Ersättning. Fyll i följande uppgifter: Löneart - Vi föreslår 43002 Benämning förslagsvis Preliminär uppräkning av belopp, arbetstidskonto Enhet väljer du Timmar Sätt en prick i Belopp Ange följande i Beräkningsformel: P1*Atidskonto_lön/100 Bocka för vilka anställningstyper lönearten ska användas för ute till höger Gå in på flik 3. Egna inställningar och ange bokföringskonto du vill att uppräkningen ska hamna på. 6: Skapa löneart för korrigering av beloppet på lönespecifikationen Du behöver också skapa en löneart som korrigerar beloppet på lönespecifikationen så att det inte påverkar utbetalningen. Gå in under Lönearbete - Lönearter och klicka på Ny. Välj typen Lön - Övrigt - Ersättning. Fyll i följande uppgifter: Löneart - Vi föreslår 43003 Benämning förslagsvis Korrigeringsavdrag, arbetstidskonto Enhet väljer du Timmar Sätt en prick i Belopp Bocka för vilka anställningstyper lönearten ska användas för ute till höger Gå in på flik 3. Egna inställningar och ange bokföringskonto 7: Koppla ihop lönearterna Gå in på löneart 43002 och plocka upp löneart 43003 under Kopplade lönearter. Ange -100 i kolumnen Procent. 8: Lägg upp löneart på anställd Under Personal - Anställda fliken 3 Lön plockar du upp löneart 43002 vid Standardlönebesked. Du kan också välja om du vill att lönearterna ska skrivas ut på anställdes lönespecifikation eller inte genom att bocka i/ur bocken i kolumnen Skriv ut. -------------------------------- När du vill få ut underlaget till beräkningen gör du enklast såhär: Gå till Utskrifter och Spårning - Utskrifter. Välj Ackumulatorlista och perioden det gäller och klicka på knappen Urval. I fältet Ackumulator plockar du upp din skapade ackumulator, i vårt exempel Arbetstidskonto lön.
... Visa mer
2017-08-24
09:09
Hej! Jag kollade med mina kollegor på API-supporten och fick svaret: Du kan inte sätta utskriftsval och sätta den som utskriven i samma update. Blir likadant om man försöker byta kundnummer och samtidigt sätta den som utskriven. /Anna
... Visa mer
2017-08-23
14:03
Hej SEAB! Om de anställda jobbar deltid så lägger du in ett arbetsschema och lön som stämmer in för deltiden. Därefter registrerar du semester på de dagarna som de anställda är frånvarande. Enligt semesterlagen tar man bara ut hela semesterdagar i semester. Du kommer förmodligen få olika värden på semesterlönen och semesteravdraget men du kan läsa mer om det här: https://www.vismaspcs.se/visma-support/visma-lon-300/content/online-help/olika-varde-vid-utbetald-se... /Anna
... Visa mer
2017-08-23
12:00
1Gilla
Hej! Jag tror att du hittar informationen om anställning av minderåriga på denna sidan: https://www.av.se/arbetsmiljoarbete-och-inspektioner/arbetsgivarens-ansvar-for-arbetsmiljon/for-arbe... /Anna
... Visa mer
2017-08-23
10:53
Hej! Menar du vidarefakturering som i utlägg så kan du läsa mer om det i denna tråden: https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/7kxfcej360d5b Annars registrerar du inköpet som om det är ett inköp till ditt egna företag och därefter en vanlig faktura till kunden. /Anna
... Visa mer