2020-11-26
13:50
1Gilla
Hej Det skattemässiga underskottet från 2019 bokförs inte separat i 2020 års bokföring utan hanteras vid kommande deklaration och beräkning av skattemässigt resultat för 2020. Frånsett skattemässiga justeringar så ligger ju resultatet från 2019 redan bokfört i UB/IB. MVH RoffaK
... Visa mer
2020-11-26
13:46
2 Gillar
Hej Om du tänker bokföra en faktura med manuell verifikation så gäller följande: Datum: Om du använder Kontantmetoden så tar du betalningsdatum annars faktureringsdatum. Bokföringsförslag: lämnar du tomt. Beskrivning: OK Konto 1510 ersätter du med 1518 och där behöver du inte ange momskod. Resten helt ok. Sen tycker jag naturligtvis att du ska börja använda funktionen Försäljning/Kundfakturor men det kanske är på gång. MVH RoffaK
... Visa mer
2020-11-25
13:58
1Gilla
re: Pacsac Ja det var exakt så jag tänkte. Det här kan man ju tolka som att det snarare är ett inköp av en tjänst som jag sedan säljer vidare. 4xxx Då kan jag hitta på ett eget konto i så fall eftersom det är en fri kontogrupp?
... Visa mer
2020-11-23
22:28
Stort tack för snabbt svar. Testar detta. Mvh Tobias
... Visa mer
2020-11-23
20:46
2 Gillar
Hej Ska jag vara lite petig så måste jag dela upp svaret i två moment: 1. Enligt kraven vid Kontantmetoden ska alla obetalda kundfakturor (och leverantörsfakturor) bokföras per 2020-12-31. Detta krav är ingen periodisering utan intäkter och kostnader samt moms bokförs på fakturadatum 2. Ska intäkter som utbetalas i januari men avser tjänster i december periodiseras? Det tycker jag om beloppet är väsentligt och som i ditt fall 8 000 kr. Då tillhör intäkten 2020 års resultat. En sådan interimsbokning bör göras oavsett om man använder Fakturerings- eller Kontantmetoden. MVH RoffaK
... Visa mer
2020-11-23
19:58
1Gilla
Hej Låter som en bra idé så blir det rätt från början. Inte minst om du i framtiden ska använda tilläggsfunktioner som Deklaration/Årsredovisning. Då är det viktigt att Aktiekapitalet är bokfört på rätt konto. Lycka till med din verksamhet. RoffaK
... Visa mer
2020-11-23
14:53
1Gilla
Hej Osäker på om du behöver fler kommentarer men någon försäljning av aktier verkar inte ha skett utan: 1. Tidigare aktieägare har överlåtit 245 aktier (45%) till Investeringsbolaget. Överlåtelsen har skett utan köpeskilling då tidigare aktieägare "inte fått några pengar." Denna transaktion ska inte bokföras. 2. Investeringsbolaget har beslutat att ge ett Aktieägartillskott på 1 200 000. Det bokförs då som 1930 Debet och 2093 Erhållna aktieägartillskott. Kredit Om så är fallet bör villkoren för Aktieägartillskottet fastställas och stämmas av mot Investeringsbolagets bokföring av belopp och aktieinnehav. MVH RoffaK
... Visa mer
2020-11-18
09:03
2 Gillar
Hej Du kan balansera intäkten över bokslutet som en Förutbetald intäkt på konto 2990 och sedan återföra posten i 2021 års resultat och då justerat med eventuella återbud. MVH RoffaK
... Visa mer
2020-11-18
08:20
1Gilla
Tack för svar RoffaK. Jag har tagit ut 45 000,- per månad så med Nov lönen blir det 495 000,-. Brytpunkten för statlig skatt ligger på 509 300. Så för att undvika det blir det en Dec lön på bara 14 300,- Fast är det så farligt då? Inkomstskatten är ju bara högre, 20% på den del som ligger över 509 300,- Alltså 20% högre i-skatt på bruttolönen 30 700,- som överstiger. Omsättningen till mitt fåman (en-mans) AB blir under 1,5 MSEK. Mvh Pontus
... Visa mer
2020-11-16
21:40
2 Gillar
Hej Börja med att göra en manuell ombokning av aktuellt saldo på 2010 respektive 2019 till 2016 och 2069. Därefter fortsätter du med 2016 och 2069. 2010 och 2019 låter du vara aktiva tills räkenskapsårets slut så att det fungerar vid utskrifter av balansräkning och liknande (IB osv). I början av nästa räkenskapsår kan du inaktivera 2010 och 2019. MVH Rolf
... Visa mer
2020-11-13
10:28
1Gilla
Ok Tack för svar!
... Visa mer
2020-11-10
18:02
2 Gillar
Hej Nej du behöver inte ha både 1930 och 1920 igång utan kan mycket väl sätta 1920 som ditt primära Företagskonto. I så fall skulle jag flytta över pengarna/saldot på 1930 (48 750,01) till 1920. Något krav på att ha 50 000 på ett speciellt konto finns inte. MVH RoffaK
... Visa mer
2020-11-03
12:18
2 Gillar
Hej Första raden med konto 1910 ska inte ha någon momskod. Tror att det står "10" där och då påverkar det momsredovisningen. MVH RoffaK
... Visa mer
2020-11-03
12:12
Hej Överlåtelse (försäljning) av verksamhet (inkråm) helt eller delvis kan ske utan momspåslag. Så är inventarierna bokförda som anläggningstillgång och köparen avser att driva sin verksamhet med dessa inventarier tycker jag att du kan göra försäljningen utan moms. MVH RoffaK
... Visa mer
2020-11-02
10:47
2 Gillar
Hej En Produkt kan ju vara både en vara eller en tjänst så mitt förslag är att du säljer domänen som en tjänst med 25% moms (vidareförsäljning) dvs med konto 3041 + 2611. MVH RoffaK
... Visa mer
2020-10-28
12:19
Hej Ska inte skylla ifrån mig men förutom den ändring jag föreslog är verifikationen även ändrad på: 3051 Beloppet är nu 503,68 och du har en ny rad på 2611 med 125,92. Du har alltså rättat ett fel men skapat ett nytt (så vitt jag kan se). Så ta bort den nya momsraden 2611 och justera beloppet på 3051 till vad det var från början. MVH RoffaK
... Visa mer
2020-10-27
17:00
1Gilla
Tack AccountantfromHell_singland! Köpekontrakt och avbetalningsplan finns väl dokumenterat. 🙂 Terry
... Visa mer
2020-10-22
09:26
1Gilla
Hej Föreslår 1244 Arbetsmaskiner om grävmaskinen ska läggas upp som tillgång och skrivas av över tid. MVH RoffaK
... Visa mer
2020-10-21
17:04
Stort tack för klarläggandet!
... Visa mer
2020-10-06
10:25
1Gilla
Hej! Ok, Stort tack för hjälpen. 🙂 Då underskottet minskade trodde jag att mitt egna kapital också skulle förstärkas. Men som ni säger så om det istället hade varit en ej avdragsgill kostnad så hade jag ändå fått samma resultat, vilket betyder att det egna kapitalet inte hade gått upp. Bara det att jag skulle skatta mer, vilket medförde att underskottet minska. Stämmer det så? jättestort tack så mycket. 🙂
... Visa mer
2020-10-01
09:13
1Gilla
Än en gång tack! Idén med konsultarvode låter klart bättre än vad vi tidigare blivit rekommenderade.
... Visa mer
2020-09-24
13:26
2 Gillar
Gör ändringsverifikat på de bokningar som är lagda mot korttidsinventarie så att dessa poster hamnar på ett 12-konto istället. De ska ju inte påverka resultatet vid inköp utan endast vid avskrivning. Du gör ändringsverifikaten i den period som du är nu.
... Visa mer
2020-09-04
08:45
Hej, hur ska jag bokföra om: 1. jag handlat för egen bruk varor (handlat på Ica) med företagskortet? Går det bra om jag bokför kredit på 1930 och debit till 2018 exempelvist? 2. jag betalat för företags avgifter (exempel trängselskatt, parkeringsavgifter... ) från mitt privat konto går det bra då om jag bokför här kredit från 2018 och debit till 1930 med utgående moms på 26xx? Tack på förhand David snickare, ensam egen företagare
... Visa mer
2020-08-31
15:06
2 Gillar
Hej Gå in på Inställningar och välj Kassa- och Bankkonto. Lägg upp ett nytt Sparkonto och koppla till bokföringskonto 1940. MVH RoffaK
... Visa mer
2020-08-23
22:00
2 Gillar
Hej Så här skulle jag göra om jag var som du: 1. Låsa upp perioden 2. Gå in på kreditnotan och under åtgärder "Ångra Faktura" 3. Skriv ny Kreditnota. Innan du bokför tar du bort de rader som ska betalas (dvs 650 kr) så att krediteringen slutar på 1 650 kr. Bokför 4. Matcha inbetalningen på 650 kr som en delbetalning av fakturan. 5. Kvitta krediteringen mot resterande 1 650 kr. 6 Ångra momsredovisning och kör ny plus deklaration (med tanke på det ringa beloppet skulle du kunna hoppa över detta och ta justeringen i nästa momsredovisning. 7 Lås perioden igen.
... Visa mer
2020-08-17
08:31
Hi,
I can see that you got your answer on this question in the other thread Bokföra faktura från kronofogden. 🙂
/My
... Visa mer
2020-08-16
15:05
Thanks a lot Roffak. Best Wishes Nadeem
... Visa mer
2020-08-16
14:03
1Gilla
Hej Terry! Du har troligen inställt som kontantmetoden och då bokförs intäkter och kostnader i samband med betalning. Kolla upp om du har kontant- eller faktureringsmetoden enligt skatteverket. Det går att se om du loggar in på skatteverket. Det går att ändra till faktureringsmetoden under inställningar om det är så det ska vara. Mvh Lovisa
... Visa mer
2020-08-07
15:46
2 Gillar
Hej Ombokningen från 2099 till 2098 kan du göra per 2020-05-01. Detta datum är ju resultatet inte Årets resultat utan Förgående års resultat. Ombokning från 2098 till 2091 och i ditt fall 2898 görs med samma datum som Bolagsstämman. Har du redan haft Bolagsstämma kan du ju hoppa över 2098 och ta det direkt på 2091 och 2898. Eventuell automatik i detta överlåter jag till Visma. MVH RoffaK
... Visa mer
2020-08-07
15:46
2 Gillar
Hej Ombokningen från 2099 till 2098 kan du göra per 2020-05-01. Detta datum är ju resultatet inte Årets resultat utan Förgående års resultat. Ombokning från 2098 till 2091 och i ditt fall 2898 görs med samma datum som Bolagsstämman. Har du redan haft Bolagsstämma kan du ju hoppa över 2098 och ta det direkt på 2091 och 2898. Eventuell automatik i detta överlåter jag till Visma. MVH RoffaK
... Visa mer
2020-07-28
21:06
2 Gillar
Hej Grundtanken är att man ska bokföra alla Förbrukningsinventarier på konto 5410. Vill man dela upp inköpen av förbrukningsinventarier på inventarier med en livslängd på mer än ett år (5411) och inventarier med en livslängd på mindre än ett år (5412) så är det helt ok. I ditt fall skulle jag föreslå att du använder konto 5411 eller 5412 beroende på bedömd livslängd. Så i princip är det ingen skillnad på 5410 och 5411. Bara ett sätt att strukturera sin bokföring. MVH RoffaK
... Visa mer
2020-07-13
14:37
1Gilla
Hej Under byggnationen samlar du upp alla kostnader på konto 1180 Pågående nybyggnationer. När byggnationen är klar bokar du om totala kostnaden till 1110 Byggnader och då kan du påbörja avskrivningar. Byggnaden är "klar" när du kan börja använda den för att skapa intäkter. MVH RoffaK
... Visa mer
2020-07-13
10:22
1Gilla
Hej,
Jag tycker det ser bra ut så. Och detta gäller även en kamera och dator förutsatt att de betingar ett nettovärde under ett halvt prisbasbelopp.
/Tinna
... Visa mer
2020-07-07
16:10
2 Gillar
Hej Om du bokför själv kan det vara idé att du tittar på Vismas tillägg "Deklaration/Årsredovisning" där du på ett enkelt sätt själv kan göra bokslut och ÅR och slipper en "slarvig" redovisningskonsult. MVH RoffaK
... Visa mer
2020-07-07
15:45
2 Gillar
Hej Debet 1930 Företagskonto Kredit 2499 Andra övriga kortfristiga skulder MVH RoffaK
... Visa mer
2020-03-10
14:36
Hej, Kan företaget (ett AB) köpa in en alkoholmätare? Bokföra den som en avdragsgill kostnad då man märker den med företagets logga och namn? Eller går den under icke avdragsgillt? Eller räknas alkomätaren som helt privat? Dvs att det inte går att ta den på företaget?
... Visa mer
2020-02-20
12:05
1Gilla
Om du ska betala in reklamskatt till Skatteverket så har du väl tagit ut motsvarande skatt i samband med fakturering för t ex reklamplats/annons eller har jag missförstått din fråga? Det är två helt olika hanteringar om du betalar reklamskatt till någon annan eller om du får intäkt som innehåller reklamskatt. Om du har fakturerat för reklamskatt så har du dels en reklamintäkt på ett 3-konto och sen får du en intäkt på konto 3751 - intäktsförd punktskatt. Om du är momsregisterad så ska det beräknas moms både på intäkten och reklamskatten. När fakturan är skapad så måste du skuldföra den reklamskatt som du ska betala in till Skatteverket. Då bokför du motsvarande belopp i debet på 3752 - skuldförda punktskatter och krediterar 2661. Saldot på 3751 och 3752 ska vara detsamma, men det ena beloppet i kredit och det andra i debet.
... Visa mer
2020-02-06
14:12
Hej!
Vi har redigerat inläggen i detta inlägg så att beloppen är korrekta enligt förändringen av aktiekapitalet som trädde i kraft den 1 januari 2020. Det lägst tillåtna aktiekapitalet i privata aktiebolag är idag 25 000 kronor.
... Visa mer
2020-02-03
10:26
1Gilla
@Robert7
Hittade detta i Rätt Bolagsrätt och det bekräftar ju vad du hittade hos Bolagsverket.
"Det finns en situation när ingen justerare behövs. Om stämmoordföranden eller protokollföraren ensam eller de två tillsammans företräder samtliga aktier i bolaget behöver inte någon ytterligare justerare utses. Det gäller både om stämmoordföranden eller protokollföraren är ägare eller företrädare för aktierna, exempelvis som ombud. Det blir därmed inte nödvändigt att ha en utomstående person som justerar protokollet i enmansbolag."
Tänker att din formulering borde bli toppen!
/Tinna
... Visa mer
2020-01-13
21:55
1Gilla
Hej! Tack så mycket för hjälpen! Mvh Anna
... Visa mer
2019-07-31
15:00
1Gilla
Hej! Tack för utförligt svar, det var till stor hjälp! Jag börjar få ordning på saker och ting nu, efter att ha jobbat med alltihop ett par veckor känns det rätt så logiskt vad jag ska koppla som ex. bildunderlag osv! Vi har Länsförsäkringar, så bankkopplingen är bara "halvautomatisk" för vår del. Och då jag inte har särskilt många betalningar varken in eller ut så gör jag dem manuellt 🙂 Med vänlig hälsning Daniel
... Visa mer
2019-02-19
17:07
1Gilla
Nu ska jag inte kasta omkull din vilja att göra bokslut själv 🙂 Jag tog dock beslutet att lämna bort bokslutet (ensam anställd i eget AB). För ca 6.800 kr + moms så gör nån kunnig det och man får en granskning av bokförda verifikationer, protokoll för årsstämma, årsredovisning och deklaration. Möjligtvis kan det vara så att jag ger mig på det i framtiden men jag anser nu att jag bättre fokuserar tankarna på det som ger pengar in i bolaget. Löpande bokföring skulle jag dock inte lämna bort.
... Visa mer
2019-02-09
23:38
1Gilla
Alldeles rätt Godnatt om det är klart för idag Mikael
... Visa mer
2019-01-08
22:09
2 Gillar
..........eftersom du redan bokför kostnaden när du satte av till fonden Mikael
... Visa mer
2019-06-17
12:03
1Gilla
Hej Yuriy! Vad härligt att du kommit igång med iZettle och integrationen till eEkonomi. Jag rekommenderar dig att läsa igenom kommentarerna ovan i tråden för att få tips om hur du hanterar det samt att du kikar på vår hjälpsida "Registrera utbetalning från iZettle." På den hjälpsidan beskriver vi steg för steg hur du gör under Kassa- och bankhändelser. Du kan även spana in vår film "Arbeta med iZettle och Visma eEkonomi" för att se hur det fungerar. Hoppas att ovanstående information kan hjälpa dig att få bättre koll på integrationen mellan iZettle och eEkonomi. Ha en fin dag! /Lovisa
... Visa mer
2019-05-29
09:13
Hoppas ni snarast lägger in funktion så att man kan periodisera samtliga konton.
... Visa mer
2018-10-18
14:22
2 Gillar
Hej 3740 Kron och öresutjämning. MVH Rolf
... Visa mer
2018-10-16
15:49
3 Gillar
Hej Du behöver inte göra om något. Skillnaden är framförallt en ordningsfråga. Registrerar du dina leverantörsfakturor i reskontran så får du bättre kontroll vilka som är obetalda, varning om du försöker bokföra/registrera en faktura två gånger, koppling med betalning om du behöver gå tillbaks och kontrollera fakturor osv. Men som du mycket riktigt påpekar så i slutändan blir kostnadsbokföringen och momskonteringen lika dan oavsett. Så du behöver inte göra om men som ordningsmänniska rekommenderar jag dig att i fortsättningen använda Vismas Inköpsmodul. MVH Rolf
... Visa mer
2018-09-04
09:34
3 Gillar
Hej Det bör framgå av köpeavtalet vid vilket datum fastigheten säljs och på vilket sätt den ska betalas. Köpeskillingen på 2 000 000 bör faktureras i sin helhet på försäljningsdagen så att köparen har ett underlag för att göra en ägarregistrering. Jag utgår då från att äganderätten övergår i samband med försäljningen. Om jag var som ni skulle jag sedan boka om kundfordran (1510) till konto 1380 Andra långfristiga fordringar och sedan löpande bokföra amorteringarna/betalningarna mot detta konto. Om betalningssättet (20 000/månad) finns angivet i köpeavtalet behövs inga månadsfakturor. Räntedebiteringar faktureras när det blir aktuellt och mot gällande intäktskonton. MVH Rolf
... Visa mer
2018-09-07
09:24
Hej Elin! Vill bara flika in och informera om att vi har ett tillägg till eEkonomi för enskilda firmor som heter Deklaration. Tillägget hjälper dig med deklarationsarbetet och du får ut filerna som behövs till Skatteverket. Innan man påbörjar deklarationsarbetet är en rekommendation att gå igenom årsavstämningen. Den hittar du via Bokföring - Årsavstämning inne i ditt program. När man följt och dubbelkollat alla stegen går man sedan vidare till tillägget för Deklaration (om man har köpt det). Om du behöver hjälp med att stämma av den rena bokföringen och känner att det är väldigt krångligt rekommenderar jag att du följer Mikaels rekommendation - kan alltid vara bra att stämma med någon annans ögon 🙂 Vill du att jag aktiverar deklarationstillägget åt dig? Ha en trevlig dag! /Sofia
... Visa mer
2018-08-21
05:08
1Gilla
Hej. Tack för era svar. Bra, då använder jag 1510 (D) vid bokslutet och när fakturan betalas i september så gör jag 1520 (K) och 1930 (D). / Magnus
... Visa mer
2018-07-05
11:15
1Gilla
2018 lägger du till skatten som ett verifikat konterat 22 % av scablonintäkten 8910 debet 2510 kredit med texten t ex skatt på schablonintäkt 2016 sedan jämför du skatteskulden på konto 2510 vid årets slut med den skuld som kvarstår efter att du räknat ut årets (2018 års) skatt Mikael
... Visa mer
2018-06-28
09:42
2 Gillar
I mitt fall är det till största delen ett ökat intresse för mina siffror i företaget, ett minskat flöde av fakturor, kvitton osv. samt ett, som jag upplever det, lite för dåligt engagemang från min "byrå", som har lett fram till beslutet att sköta min egen bokföring. Jag redan påbörjat ett arbetet med att leta rätt på en annan "byrå" som fortsatt kan hjälpa mig. Men då kanske lite "mindre", men mer kvalificerad, hjälp.
... Visa mer
2018-07-30
06:16
Hej Johan! Jag hoppas att jag har förstått dig rätt, jag tänker såhär.. Har du faktureringsmetoden så stämmer det bra att det brukar bokas upp mot 2440 först, även om du bokar det mot 1790 istället för kostnadskontot. 1930 konteras först när betalningen sker, mot 2440. När du bokar om kostnaden mot 5830 så motbokar du detta bara mot 1790. Momsen bokar du i första steget när fakturan bokas upp. Så 2440/1790/2641 vid uppbokning av fakturan, när du får den. 2440/1930 vid betalning av fakturan. Och 1790 mot 5830 när kostnaden bokas om till resultatkontot. Jag hoppas detta gav svar på din fråga 🙂 /Sanna
... Visa mer
2018-06-12
20:44
Ok, då förstår jag bättre. Den/de investeringar jag funderar på har ingen koppling till mitt företags egen verksamhet. Det är en faktor som känns lättare att förhålla sig till än själva tidshorisonten (även om den förstås blir lång om sådan koppling finns). Tack för synpunkter! Mvh, Mikael
... Visa mer
2018-06-05
21:10
Hej Helt rätt. Tänk bara på att du väljer rätt månad när du går in på skatteverket och deklarerar. Har du månadsvis momsredovisning ska maj månad redovisas senast 2018-07-12. 2018-06-12 gäller som sista deklarationsdag för April månads momsredovisning. Men om jag förstått rätt så är Maj månad din första momsperiod och då är du ute i god tid. Kanske ska du ansöka hos skatteverket om att övergå till kvartalsmoms. Allt blir lättare när man kan det, även bokföring. Rolf
... Visa mer
2017-10-18
19:18
1Gilla
okej, tack för hjälpen!
... Visa mer
2017-09-23
12:03
Fortsatt lycka till Mikael
... Visa mer
2017-09-19
15:36
Okej så bra. Tack för hjälpen.
... Visa mer
2017-09-16
14:06
1Gilla
För att kunna lyfta lågbeskattad del 2017, måste man ägt aktierna måste man ägt aktierna vid ingången av 2016 för att kunna lyfta utdelning 2017. I det här läget så kan man göra detta först 2018. Alltså är det inte möjligt att kalla till extra bolagsstämma under 2017 och plocka ut dessa pengar till lågbeskattad 20% skattesats. Däremot kan man göra det ändå men då blir skattesatsen ca 57% normalt. Brukar varje år påpeka detta för mina klienter att man kan erhålla ca 170 000 kr i utdelning om man startar bolaget i december i stället för att vänta tills i januari påföljande år. Här startades bolaget juni 2016. Lågbeskattad del ej möjlig för det första verksamhetsåret oavsett bokslutsdag. Tomas Tobiasson Angamato Ekonomikonsult AB Tel 0770-33 99 25.
... Visa mer
2017-08-24
09:05
1Gilla
Hej Registrera och bokför både faktura och kredit i din leverantörsreskontra. Betala 3 500:- och matcha betalningen mot fakturan. Kvitta kreditnotan mot återstående fakturaskuld. MVH Rolf
... Visa mer
2017-08-24
07:48
Tack ändå! Jag kör på resultatenhet. MVH Christine
... Visa mer
2017-06-22
15:16
1Gilla
Tack Rolf! 🙂 Bara för att förtydliga kring: "Så du kan lugnt göra den manuella verifikationen för 2016 års resultatomföring." Du menar då den sista punken: "Har du bokfört årets resultat?" "Gör så här: Skapa en manuell verifikation och använd bokföringsförslaget Bokföring av årets resultat." Tack återigen! Denis
... Visa mer
2017-06-02
10:59
3 Gillar
Hej I Kassa- och bankhändelser. När du matchar en händelse har du på första raden "Bokföringshändelse". Klicka på rullgardinslistan och där finns "Överföring mellan egna bankkonton". På andra raden/rullgardinen väljer du vilket konto överföringen ska gå till. MVH Rolf
... Visa mer
2017-05-12
08:54
Stort tack! Det fungerade. Måste varit det enda jag inte provat.
... Visa mer
2017-06-19
10:12
1Gilla
1930 - K 5960 - D /Karl
... Visa mer
2017-05-03
19:22
Tack för din kommentar o ytterligare förslag. Eftersom den här containern inte har någon koppling till firmans lokal (den placerades hos kunden/husägaren) tror jag att jag i detta fall väljer ett 46-konto.
... Visa mer
2017-04-30
14:54
1Gilla
Hej Under "Inställningar/Företagsinställningar" hittar du fliken "Bokföringsuppgifter" och där möjligheten att låsa upp perioder. MVH Rolf
... Visa mer
2017-04-30
09:53
1Gilla
Nu har jag själv hittat, i broschyren från SKV står svaret. https://www.skatteverket.se/download/18.5c1163881590be297b58ff5/1487581083935/bokforing-bokslut-deklaration-del2-skv283-utgava21.pdf
... Visa mer
2017-04-27
19:46
Kanon! Du är en klippa, tusen tack! 🙂
... Visa mer
2017-02-16
19:20
4 Gillar
Hej Svaret är beroende på vilket bolag som har det slutliga betalningsansvaret för dessa levfakturor och om det är att betrakta som ett utlägg för dotterbolagets räkning. I så fall ska ni inte göra avdrag för ingående moms i moderbolaget utan konteringen blir 1662 Debet 2440 Kredit och vid betalning. 2440 Debet 1931 Kredit Kopia på levfakturan skickas sedan till dotterbolaget som får kostnadsbokföra och göra avdrag för ingående moms (2641). MVH Rolf
... Visa mer
2017-02-16
10:19
1Gilla
Hej! Tack för svar. Då bokar jag det så. Det var nämligen så jag tyckte också.
... Visa mer
2017-02-08
08:20
1Gilla
Jag brukar korrigera kontonamnet lite för min egen skull och kalla det för " Reparation, underhåll och service av personbilar.
... Visa mer
2017-01-23
20:04
1Gilla
Tack för snabb hjälp, hade helt missat att dom redan fanns i kontoplanen. Vad enkelt det blev. 😄
... Visa mer
2017-01-22
12:05
3 Gillar
Skall tillägga att BAS benämning på kontot är olycklig. "uthyrning" för tankarna till att det är något som "hyrs ut", "inhyrning" eller "ingående moms på hyreskostnader" skulle vara bättre, det är vad jag kommer döpa kontot till vilket fall.
... Visa mer
2017-01-08
16:16
OK, tack för all hjälp!
... Visa mer
2016-12-22
06:48
2 Gillar
Du kan ju bara lägga den "fasta delen" på tex obs-konto 2999 (och kontona Rolf skrev om bankavg/förlust) och sen vända verifikationen vid återbetalningen. Det spelar eg mindre roll då du betalar ut och får tillbaka pengarna och bokföringen tar ut varandra.
... Visa mer
2016-12-12
20:12
1Gilla
Hej Den text du återger gäller för kostnader som ska förmånsbeskattning och så är ju inte tanken i detta fall utan du räknar med att göra ett löneavdrag. Det innebär att den ingående momsen på ditt privata inköp inte är avdragsgill. Jag föreslår följande kontering: 2440 -591kr 2641 112,25kr 3740 -0,25kr 6212 449kr 2893 30kr Med tanke på gällande låneförbud får inte konto 2893 ha ett debetsaldo. Om så blir fallet här bör du överväga att betala in beloppet direkt och inte vänta tills nästa lönekörning. MVH Rolf
... Visa mer
2016-12-12
12:52
Hej Dag, Materialkostnad = Här anger du materialkostnaden för material som gått åt vid utförandet av det arbete som du angett timmar för. Övriga kostnader = Här anges de kostnader som du fakturerat kunden i samband med det skattereduktionsgrundande arbetet, men som inte tillhör varken arbete eller material, t ex expeditionsavgift, frakt och resekostnader. Informationen skickas med i filen till Skatteverket när du ansöker om utbetalning av pengar för utfört husarbete, men uppgiften visas inte på fakturan till din kund. För att få med Materialkostnad och Övriga kostnader till kund får du skapa artiklar för detta (om du inte redan lagt upp) detta gör du under Försäljning - Artiklar - Ny artikel. Om något är oklart eller om du har fler funderingar är du välkommen att återkomma. Ha en fin dag /Susan
... Visa mer
2016-11-17
19:35
2 Gillar
Hej Nej, om du har en enskild firma så hanterar du egna uttag och insättningar av pengar via konto 2013 (uttag) och 2018 (insättningar). Någon moms eller försäljning blir inte aktuellt. Gör du ett eget uttag från ditt företagskonto blir bokföringen: 1930 1000 kr Kredit 2013 1000 kr Debet Uttag från företagskonto går normalt via Bankhändelser och där matchar du beloppet som Övriga uttag/ Eget uttag så hamnar det på konto 2013. Moms och försäljningskonto kan bli aktuellt om du gör ett uttag av varor från din firma. MVH Rolf
... Visa mer
2016-11-15
18:37
1Gilla
Hej 6982 Föreningsavgifter ej avdragsgilla. MVH Rolf
... Visa mer
2016-11-11
11:05
1Gilla
Hej Är hyran huvudförsäljning så skall du väl använda 30-konto istället? 39-konto är övrig försäljning.
... Visa mer
2016-11-07
14:17
1Gilla
Hej Svar ja. Din fordran på kunden (konto 1681) krediteras när du får betalning från kunden. MVH Rolf
... Visa mer
2016-11-01
15:22
1Gilla
Hej Ja det stämmer. Kostnader som tillhör verksamheten och inte kostnadsförts i någon annan verksamhet tidigare får du bokföra in. Räkenskapsåret ligger fast enligt registreringsdatum. Din bokföring ska vara låst per 2016-08-31 (from 2016-10-20) så du får boka in verifikationen med ett datum efter 2016-09-01. MVH Rolf
... Visa mer
2016-11-01
15:23
1Gilla
Hej 3740 Kron- och öresutjämning. MVH Rolf
... Visa mer
2016-10-26
12:31
1Gilla
Har du momsfri verksamhet sks du inte har moms "åt något håll". Jag hade bokfört 1930 D 6000:- 3054 K 10000:- 6050 D 4000:-
... Visa mer
- « Föregående
- Nästa »