2020-06-08
08:52
Du borde kunna skapa ett betalsätt som är knutet till 1930, t ex kortbetalning.
... Visa mer
2020-06-08
08:50
2 Gillar
Debet konto 1310 - Andelar i koncernföretag
... Visa mer
2020-06-05
15:31
2 Gillar
Gamla journaler finns under Bokföring och sedan allra längst till höger i toppen.
... Visa mer
2020-06-04
09:16
4 Gillar
Hej!
Det svar ni fått stämmer inte, de anställda kan få ett nytt mejl på egen hand.
När man ska logga in på vismaspcs.se så kan de anställda välja glömt lösenord och slå in sin mejladress. Nu skickas ett nytt aktiveringsmejl per automatik, den anställde får nu skapa ett eget lösenord som de vill använda vid inloggningen till Visma.
Varför vi valt att skicka ut en länk direkt från vår sida kan jag inte ge ett bra svar på.
Vänligen
Jesper
... Visa mer
2020-06-02
11:43
Du kan göra den bokningen i efterhand i samband med att du avslutar månaden. Själv bokar jag upp det samtidigt som man bokför fakturan. Vet inte hur ditt system fungerar, men du kanske kan skapa en konteringsmall som beräknar och bokför löneskatten med automatik. Att det inte blev så på första fakturan har ingen betydelse, du får ju med kostnaden även om du bokar det manuellt i efterhand.
... Visa mer
2020-06-02
08:17
1Gilla
Du kan gå efter @CarinaEsp s förslag ovan och då slå ihop alla händelser, men då får du göra det via en manuell verifikation. Ta gärna hennes förslag på att upprätta en händelse per rad för att göra det så tydligt som möjligt också och glöm inte underlaget från ditt skattekonto. 🙂
När du gör den manuella verifikationen under Bokföring - Verifikationer så kommer du få en varning om att vi inte rekommenderar dig att bokföra på dessa konton manuellt utan att gå via Kassa och Bankhändelser, vilket också stämmer i vanliga fall. Denna gången kan du då bortse från varningen och gå vidare eftersom det gäller flera händelser i samma verifikation.
Ha en härlig tisdag!
/My
... Visa mer
2020-05-29
15:32
1Gilla
När det gäller möblerna så är även montaget en del av anskaffningen. Det innebär att montaget ska räknas med när du lägger upp möblerna som inventarie. Eftersom det är en hyreslokal så finns det nog möjlighet att lägga uppfräschningen som förbättringsutgifter på annans fastighet. Avskrivningstiden kan då läggas till samma tid som hyreskontraktet. Har du hyreskontraktet på kortare tid än 5 år så kan du nog ändå köra på 5 år, men då får du räkna med att restvärdet blir en kostnad om du lämnar lokalen innan avskrivningen är klar.
... Visa mer
2020-05-29
10:48
1Gilla
Då kan det vara en konstaterad kundförlust - konto 6351, men av vilken anledning har din fordran preskriberats? Om du har rätt att ta tillbaka momsen hänger på hur ihärdigt du har arbetat för att kräva in skulden. Du kan läsa om kundförluster hos Skatteverket https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/moms/sarskildamomsregler/kundforlusteromkundenintekanbetala.4.5c1163881590be297b58d10.html?q=kundf%C3%B6rluster
... Visa mer
2020-05-28
11:42
1Gilla
Det borde kunna bokas som en kapitalvinst på ett konto som börjar på 8. Har inte tillgång till kontoplanen nu, men du kan ladda ner en kontoplan i pdf eller xls från www.bas.se Lycka till 😊
... Visa mer
2020-05-27
12:59
1Gilla
Man måste inte boka om, men man får se till att saldo hamnar på rätt ställe i deklarationen, dvs i rutan för skattefordran. Har man ett AB och upprättar årsredovisning så gäller samma där, beloppet ska ligga på tillgångssidan ej skuldsidan. Därav så kan det vara enklare att boka om det så att risken är mindre att man glömmer flytta beloppet 🙂
... Visa mer
2020-05-26
11:27
1Gilla
Okej. Tack så mycket för hjälpen!
... Visa mer
2020-05-25
10:17
1Gilla
Om du använder snabbvalen i kalendern så bör det fungera. Du ändrar sjukskrivningsprocenten på de dagar där den anställde varit frånvarande hela dagen. När du sparar så kommer du få en meddelande om att det inte går att slå ihop eftersom det är olika mycket frånvaro, men det är bara att godkänna.
... Visa mer
2020-05-18
11:25
1Gilla
Borde bara vara att skapa kontot. På www.bas.se kan du ladda ner en kontotabell i pdf eller excel.
... Visa mer
2020-05-18
09:45
1Gilla
Hej Martina,
Jag ser att du har kommit fram till en lösning tillsammans med Carina och du kan absolut kreditera fakturan och följa den skrivna hjälpen för Sälj inventarie. Du skriver att du undrar hur man gör detta i eEkonomi - är det själva krediteringen du undrar över? Om det är krediteringen du funderar på så kan du antingen ångra kundfaktura eller skapar du en kreditfaktura enligt instruktionen kreditera faktura. I skrivna hjälpen Sälj inventarie beskriver vi hur du bokför försäljningen rent programmässigt.
Nu hoppas vi du löser detta men om du fastnar eller behöver mer hjälp så är du välkommen att höra av dig!
/Tinna
... Visa mer
2020-05-15
11:38
Hej,
Är inte rutan Semestertillägget betalas ut vid uttagstillfället markerad under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Semester - Ändra semestervillkor och du betalat ut tillägget via snabbvalet Semester, ersättning så kommer programmet känna av att semestertillägget redan betalats ut. Både vad det gäller sparade dagar och kvarvarande betalda dagar.
Ha en fin fredag!
/My
... Visa mer
2020-05-14
11:14
1Gilla
Håller med om att ingen moms ska redovisas i Sverige, men det kan vara så att du är skyldig att momsregistrera dig i det land där försäljningen sker. Detta bör du kolla upp med en skattejurist som är expert på internationella momsfrågor.
... Visa mer
2020-05-14
10:42
Det låter klokt, lycka till! 🙂
... Visa mer
2020-05-14
09:54
Du kan nog välja att skapa ett konto i kontogrupp 36 eller 39 eftersom det inte är någon huvudintäkt.
... Visa mer
2020-05-14
08:43
Varför ska du använda den gamla kontoplanen Bas 96? Den uppdateras inte längre med nya konton när nya regler kommer och ska därför undvikas att använda. Troligen därför den inte finns att välja när man startar upp nya bolagen i programmen.
... Visa mer
2020-05-14
08:23
1Gilla
Att du har två olika belopp beror antagligen på att du har både lägenheter och lokaler i hyresfastigheten. När det gäller lokaler så är det en procentsats på den del av taxeringsvärdet som avser lokalerna. För lägenheter så gäller det lägsta beloppet av procentsatsen på taxeringsvärdet eller maxbeloppet per lägenhet. Du kan hitta mer information hos Skatteverket.
... Visa mer
2020-05-14
08:09
1Gilla
Jag hade väntat på att pengarna betalas ut, alternativt väntat tills jag ser att de finns på skattekontot.
... Visa mer
2020-05-12
11:49
1Gilla
Det är olika i olika program, men IB som är i kolumnen längst till vänster ser inte rätt ut. 1. Momskontona är inte omförda till 2650 2. Det finns inget resultat bokfört Det kan naturligtvis vara flera saker som saknas. Man startar oftast ett nytt bokföringsår innan man har avslutat det gamla eftersom man behöver vara i fas med bokföringen även om inte bokslutet för fg år är klart. När sedan bokslutet är färdigt så får man göra bokslutsverifikationerna i det året som bokslutet gäller. Eftersom man då redan har skapat ett nytt år sedan tidigare så följer oftast inte det man har bokat som påverkar balansräkningen med till nästa år med automatik utan man får gå in på nya året och föra över UB från fg år. Du har troligtvis någon hjälpfunktion i programmet där du kan söka på detta.
... Visa mer
2020-05-12
08:52
1Gilla
Vad har du i balansräkningen på 12-kontona? I noten ska man ange ingående anskaffningsvärde, lägga till årets inköp och dra av årets utrangering/försäljning. Detsamma gäller avskrivningarna. Redovisar du i kr eller tkr? Beloppet som står som ingående anskaffningsvärde är lågt om du redovisar i kr och borde i så fall ligga som en kostnad på 5410. Viktigt att du använder olika konton för anskaffning och avskrivning. T ex anskaffning på 1220 och avskrivning i kredit på 1229.
... Visa mer
2020-05-05
22:17
2 Gillar
Tack. Jag hittade kontot för inköp inom EU (4056). Infogar bild på konteringen så att andra kan få nytta av svaret.
... Visa mer
2020-05-05
17:51
2 Gillar
Det är helt rätt. Summorna visar ju totalen av poster på vänstersidan respektive högersidan av konteringen.
... Visa mer
2020-05-04
12:56
1Gilla
Tack!
... Visa mer
2020-05-04
08:09
2 Gillar
Du använder 1180 tills anläggningen är färdig för att tas i bruk. Då bokar du om beloppet till 1150 och påbörjar avskrivning. Är nyanläggningen inte klar till årsskiftet så ligger beloppet kvar på 1180.
... Visa mer
2020-05-02
09:55
Då ska jag lägga upp mark och stall separat och på stallet får jag göra värdeminskningsavdrag om jag fattar rätt. Hur bokför jag den värdminskningen och lägger jag upp marken och stallet i inventarielistan eller måste jag skapa ett eget anläggningsregister? För vad jag kan se finns inget anläggningsregister i eEkonomi.
... Visa mer
2020-04-30
11:09
Ja, det är där den hör hemma 🙂
... Visa mer
2020-04-29
10:29
1Gilla
Det är ju en kostnad för ökad försäljning, mitt förslag är 6090 (Övriga försäljningskostnader). Ev lägga upp ett eget konto på t ex 6091 om du vill särskilja dessa kostnader från annat som ev bokas på kontot.
... Visa mer
2020-04-27
16:31
2 Gillar
Tack så mycket för hjälpen! Lyckades hitta hur jag gjorde allt efter din kommentar 🙂
... Visa mer
2020-04-27
13:14
2 Gillar
Om det rör sig om 70 öre så tycker jag inte att du behöver lägga ner tid på att felsöka. Boka differensen D1930/K3740.
... Visa mer
2020-04-27
11:11
1Gilla
Då tycker jag absolut att du ska lägga det som inventarie på ett 12-konto.
... Visa mer
2020-04-27
11:10
2 Gillar
Parkeringsböter är personliga, dvs den som fått boten ska betala den. Om ditt företag betalar och sedan drar på lönen så kan du bokföra på 1610 och sedan göra löneavdraget mot samma konto (1610) så att saldo på kontot blir noll igen.
... Visa mer
2020-04-21
11:33
1Gilla
Kontrollera ändå ditt IB och jämför med UB året innan. Gissar ändå att det är där som det hänt något.
... Visa mer
2020-04-20
12:13
1Gilla
Hej, Tack så jätte mycket för upplysningen!
... Visa mer
2020-04-20
10:42
1Gilla
Konto 3150 ska ha momskod 5, dvs omsättningen ska hamna i ruta 5 på skattedeklarationen för moms.
... Visa mer
2020-04-19
19:24
Tack för svaret. Det var så jag hade tänkt mig att göra men var lite osäker om det var rätt.
... Visa mer
2020-04-17
07:15
När man säljer en inventarie så ska tillgången plockas bort både från anskaffningen och avskrivningen. Man ska ha ett anläggningsregister där samtliga inventarier som finns i balansräkningen på 12-konton finns upptagna post för post med anskaffningsvärde och ackumulerad avskrivning. Tyvärr kan jag inte förklara på något annat sätt än det jag gjorde innan. Det du anger nedan har med försäljningssumman vid beräkning av årets avskrivningar har med den skattemässiga avskrivningen att göra. Maskinen som är såld måste ha ett anskaffningsvärde, det är bokfört som en tillgång på konto 1210, sedan har man gjort avskrivningar på maskinen under den tid som man ägt den, det ligger i kredit på 1219. Det måste bokas bort för annars ligger maskinen kvar i balansräkningen fastän den är såld. Maskinen har ett restvärde i bokföringen (anskaffningsvärde minus avskrivning), det restsvärdet ska jämföras med vad man fått för maskinen exkl moms och visar då vinst eller förlust.
... Visa mer
2020-04-15
13:01
1Gilla
Om inte varan lämnar USA så bör det vara moms i det landet som gäller, vilket då bör innebära att du ska momsregistrera dig där. Moms är ett väldigt komplext område. Det kan bli väldigt dyrt om man gör fel så därför bör man ta hjälp av en skattejurist, som har sin expertis inom momsområdet, när man har affärer som är utöver det "normala".
... Visa mer
2020-04-14
17:12
1Gilla
Tack så mycket för en bra och logisk förklaring!
... Visa mer
2020-04-14
14:17
2 Gillar
Om företaget som säljer surfplattan tillämpar vinstmarginalsbeskattning ska det inte vara någon moms utskriven på fakturan. Har de skrivit ut moms på fakturan så ska de redovisa den till Skatteverket. Det borde då innebära att du har rätt att dra av den. Ta kontakt med företaget för säkerhets skull, de bör ställa ut en ny faktura med rätt uppgifter.
... Visa mer
2020-04-14
14:12
1Gilla
Tack! Blev glad när jag hittade forumet, saknar "konsultandet" efter att jag lämnat jobbet som redovisningskonsult. Kul att få lite av det genom forumet 🙂
... Visa mer
2020-04-14
08:37
1Gilla
Du borde få någon redovisning till det belopp som betalas in. Man behöver nog se den för att lättare kunna ta fram en kontering.
... Visa mer
2020-04-14
08:36
1Gilla
1680 är gruppkonto för Andra kortfristiga fordringar, 1682 underkonto Kortfristiga lånefordringar.
... Visa mer
2020-04-14
08:31
1Gilla
All vård som är statligt finansierad ska förmånsbeskattas. Det vanliga är att sjukgymnasterna tar ut en patientavgift och får resterande från Försäkringskassan. Då ska det förmånsbeskattas. Massage och andra förebyggande åtgärder som man betalar fullt ut är skattefritt under förutsättning att det gäller hela personalen.
... Visa mer
2020-03-27
08:08
När jag lägger budget för personalkostnader så fördelar jag inte på olika lönedelar. Hela budgeterade lönesumman läggs på 7010.
... Visa mer
2020-03-23
14:18
1Gilla
Det beror ju lite på. Gör du provet för en kund så att det är kunden som betalar i slutändan? Eller gör du provet för din egen skull? Är det för en kunds räkning så blir det ett 4-konto, men om det är för något i din egen verksamhet så är det nog ett konto i klass 5 eller 6, om det inte är en personalkostnad på 76.
... Visa mer
2020-03-23
14:13
1Gilla
Hej Det ska inte bokas som en leverantörsskuld. Du bokar upp kostnaden och momsen, sen krediterar du bankkontot (1930). Bokförs den dagen inköpet görs (datum på kvittot), sen kan det diffa någon dag innan det syns på bankkontot, men bokföringsdatum på bankkontot brukar vara samma dag som inköpet.
... Visa mer
2020-03-20
11:55
1Gilla
Man kan inte ta det totala värdet på 12-kontot eftersom varje inventarie ska hanteras var för sig (post för post). Därav är det viktigt med anläggningsregister. Det kan ju finnas anläggningstillgångar som man har kvar, men som är fullt avskrivna, dessa kan du då inte fortsätta att göra avskrivningar på. Överavskrivningar får man inte göra om man har ett underskott, däremot kan man återta överavskrivningar, men det är en bokslutspost.
... Visa mer
2020-03-17
08:38
1Gilla
Perfekt, då vet jag. Tack så mycket för svar!
... Visa mer
2020-03-16
14:24
2 Gillar
3-kontot ska du bara använda om du säljer byggtjänster. Jag använder 4425 till inköp av tjänster som är klassade som byggtjänster. Då vi inte säljer vidare utan det är för eget bruk så använder jag konto 4429 som nollställer inköpet på 4425 för att därefter få in kostnaden på rätt konto. Ett 12-konto om det avser en investering och t ex 5170 om det avser reparationer och underhåll på vår kontorsfastighet. Det är då endast 4425 som är knutet till momsrapporten.
... Visa mer
2020-03-16
08:56
1Gilla
Vilket konto har revisorn bokat intäkterna emot? Ligger troligtvis mot 1790. I så fall så ska du ta summan av det du strukit från verifikatet mot det kontot som använts i bokslutet. Revisorn borde kunna svara på vilket konto du ska använda.
... Visa mer
2020-03-05
19:21
1Gilla
Hej Roger, Ja, gården måste du ha i enskild firma som är momsregistrerad eftersom du kommer arrendera ut jordbruksmark och ekonomibyggnader. Det är nog viktigt att du tar hjälp med upplägget så det struktureras på rätt sätt. //Carina
... Visa mer
2020-03-05
10:58
Hej @Fd medlem
Jag tolkar det som att din kund gjort en beställning i din webshop, betalat med kort eller valt delbetalning och du undrar nu hur du bokför detta i ditt bokföringsprogram. I eEkonomi skulle jag säga att lättast hantering är att ha kunden och artikeln upplagd även där så du kan skapa en faktura/ kortfaktura, precis som vid en försäljning som sker utanför din webshop. Under Försäljning - Kunder börjar du lägga upp kunden och vid Betalningsvillkor lägger du in det val kunden gjort av betalsätt vid beställningen. Artiklarna du säljer lägger du upp under Försäljning - Artiklar, när du skapar artikeln får du också välja Artikelkontering som då avgör hur köpet bokförs när fakturan skapas/ betalas. Sen skapar du fakturan till kunden och bokför betalningen till fakturan under Kassa och Bankhändelser. Du kan bokföra försäljningen med manuella verifikationer också men då har du inga artiklar eller kunder knutna till den specifika försäljningen, tänker främst på försäljningsstatistiken och uppföljningar du kanske vill kunna få ut.
Eftersom att du använder Visma eEkonomi så tänkte jag om du vet om integrationen du kan ha mellan Shopify och eEkonomi så du slipper dubbelarbetet som uppstår? Din webshop skulle alltså kunna synka med ditt eEkonomi så försäljning och annat kan registreras betydligt lättare. På vår hemsidas inlägg Shopify integration till eEkonomi kan du läsa mer om det skulle vara av intresse. 🙂
Återkom om något känns oklart!
/My
... Visa mer
2020-03-04
23:07
1Gilla
Hej Carina, Ok då fattar jag. Tack för tålamod. Jag får glömma hur jag gjorde i Bokio. (bokförde innan och i lönebesked "mappades" minskade samma belopp i 2890) Mvh Pontus
... Visa mer
2020-03-04
14:05
1Gilla
Ja, det brukar vara så. Du kan alltid dubbelkolla taxeringsvärdet genom att ringa Skatteverket, men det bör även ha skickats ut ett taxeringsbeslut till företaget.
... Visa mer
2020-03-04
13:57
1Gilla
När man överlåter EF till AB så är det en del att kika på för att inte hamna i en kostsam situation. Det är viktigt att ta hänsyn till hur det egna kapitalet ser ut och även kika på din senaste deklaration. Råder dig att ta kontakt med en revisor eller skattejurist för att få allt rätt. Ja, det kostar pengar, men det kan kosta ännu mer pengar om det blir fel mot Skatteverket.
... Visa mer
2020-02-28
11:11
3 Gillar
Tack så jättemycket för all hjälp! du har sparat mig dagar av förbryllning och gråa hår ❤️
... Visa mer
2020-02-27
08:49
1Gilla
Hej, I ert fall så anser jag att det är byggnad eftersom ni gör en ombyggnad som ändrar byggnadens karaktär, därmed så ska det läggas i klass 11. Om ni redovisar enligt K3 så ska ni även fördela byggnaden i komponenter. Byggnadsinventarier är mer om man installerar ett larm, värmepump eller liknande.
... Visa mer
2020-02-25
16:45
Alternativet är att använda ett korrigeringskonto (4059) där man krediterar beloppet och sedan lägger kostnaden där den hör hemma i bokföringen.
... Visa mer
2020-02-20
12:05
1Gilla
Om du ska betala in reklamskatt till Skatteverket så har du väl tagit ut motsvarande skatt i samband med fakturering för t ex reklamplats/annons eller har jag missförstått din fråga? Det är två helt olika hanteringar om du betalar reklamskatt till någon annan eller om du får intäkt som innehåller reklamskatt. Om du har fakturerat för reklamskatt så har du dels en reklamintäkt på ett 3-konto och sen får du en intäkt på konto 3751 - intäktsförd punktskatt. Om du är momsregisterad så ska det beräknas moms både på intäkten och reklamskatten. När fakturan är skapad så måste du skuldföra den reklamskatt som du ska betala in till Skatteverket. Då bokför du motsvarande belopp i debet på 3752 - skuldförda punktskatter och krediterar 2661. Saldot på 3751 och 3752 ska vara detsamma, men det ena beloppet i kredit och det andra i debet.
... Visa mer
2020-01-22
09:44
1Gilla
När du säljer en inventarie ska du redovisa momsen, men inte någon omsättning eftersom det inte är omsättning av varor. Det innebär att du får en diff när du gör momsredovisningen eftersom momsen du redovisar till Skv blir högre än vad momsen blir om du tar omsättningen x 25 %. I rutan för noteringar skriver du att du sålt en inventarie för xx kr, därav differens på utgående moms. Bokföringsmässigt så ska du nu ta bort inventarien från balansräkningen och bokföra vinsten. Inventarie inköpt för 10 000 kr, avskriven fram till försäljningsdatum 2 000 kr, såld för 12 000 kr + moms Kredit 1220 10 000 Debet 1229 2 000 Debet 1930 15 000 Kredit 2610 3 000 Kredit 3973 4 000 Du kanske har använt andra konton vad gäller 12-kontona, men ovan är ett exempel.
... Visa mer
2020-01-20
13:41
1Gilla
Du låter det ligga kvar på 2440, det är en leverantörsskuld. På 2990 bokför man interima skulder i samband med bokslut, dvs sådana kostnader där fakturan kommer efter årsskiftet, men avser kostnad före årsskiftet.
... Visa mer
2020-01-15
16:11
Hej, Vad synd att du inte fick hjälp med att göra en ordentlig ombildning. Har du avregistrerat den enskilda firman, eller har du momsregistreringen kvar? Du kan skapa en kvittens eller faktura från den enskilda firman till AB. Tänk på att det inte är en omsättning, men att momsen ändå ska stå i ruta 10 på skattedeklarationen. I fältet för upplysning så uppger du att det avser försäljning av inventarie.
... Visa mer
2020-01-14
10:00
1Gilla
Hej, Till såna här upplägg så är det väldigt bra att ta hjälp av sakkunniga för att inte missa något, men här kommer några tips. 1. Starta Holdingbolaget 2. Starta det nya bolaget med Holdingbolaget som 100 % ägare 3. Överlåtelse av ditt nuvarande AB till Holdingbolaget. När det gäller punkt 3 så gissar jag att det är viktigt med ordentliga avtal. När det gäller köpeskillingen för aktierna så är det viktigt att ha koll på hur din K10:a ser ut. Så; mitt förslag är att du kontaktar en revisor som hjälper dig med upplägget. Lycka till! //Carina
... Visa mer
2020-01-13
13:20
Precis. Om du tar ut en resultatrapport för 2020 så kommer du ha din totala fakturering på 3041, men den totala intäkten för perioden kommer att vara reducerad med beloppet som är på 3049
... Visa mer
2020-01-13
13:18
1Gilla
Hej, Öppna i så fall ytterligare ett konto på banken för ditt företag. I redovisningen döper du det kontot till 1940. Enligt baskontoplanen är det Övriga bankkonton, men du kan döpa om kontot till Sparkonto. När du för över pengar till det kontot så krediterar du 1930 och debiterar 1940 //Carina
... Visa mer
2020-01-10
10:06
1Gilla
När det gäller räntan som du får betala för lånet privat så kan du ta ut ränta från ditt bolag under året. Tänk i så fall på att du ska lämna kontrolluppgift från företaget till dig avseende utbetald ränta till dig.
... Visa mer
2020-01-08
11:43
Hej @Fd medlem och TiscEk
Anledningen till inget svar har getts från vår sida är att lösningen tros finnas i CarinaEsps två svar ovan. Läs gärna igenom dem och känns det fortfarande oklart är ni välkomna att återkomma såklart. Då tar vi det en vända till. 🙂
Ha en bra dag!
/My
... Visa mer
2019-12-12
08:55
1Gilla
Uppläggningsavgift och administrativ avgift är ju en kostnad för avbetalningskontraktet. Tycker därför att du kan lägga det på samma konto som räntan. Du konterar all moms på 2641 i samband med att du gör inköpet och bokar upp skulden. När du sen får avierna på delbetalningarna så är det ju endast ränta och amortering. Får du med en aviseringskostnad så lägger du den på samma konto som räntan.
... Visa mer
2019-12-09
16:38
1Gilla
Vi pratar runt 200-300k brutto lönekostnad, så inga hiskliga summor. Tack så mycket för svaren. Jag tror jag reder ut det.
... Visa mer
2019-12-02
09:39
1Gilla
Du lägger in en ny inventarie på konto 1240, avskrivningarna (värdeminskningen) görs i kredit på konto 1249 och i debet på 7834.
... Visa mer
2019-11-28
07:40
1Gilla
Har svarat på liknande/samma fråga i en annan tråd, hänvisar till den https://forum.vismaspcs.se/t5/Fragor-om-bokforing/Bokfora-biljettforsaljning-har-anlitat-Tickster/m-p/168561#M9753
... Visa mer
2019-11-27
16:07
Grymt! Tack för suveränt detektivarbete 😄 Lär bli en uppdatering i den här tråden när det är dags för momsredovisning i eEkonomi. Stay tuned!
... Visa mer
2019-11-25
08:45
4 Gillar
Du skall fakturera i SEK om det är din redovisningsvaluta och kunden är svensk. Att du betalat i EURO när du köpte in vara saknar betydelse. Du skall även lägga på moms och hantera försäljningen som vilken försäljning som helst, om du säljer den inom Sverige då såklart. Var du köper in vara är ur den aspekten inte viktigt. Om du skulle importerat den från land utanför EU gäller samma sak. Där bör man dock ha koll så att det inte dyker upp någon tullfaktura som man borde tagit med i varukostnaden... Lycka till!
... Visa mer
2019-11-15
15:48
1Gilla
Om det ska bearbetas för att sedan säljas vidare så är det ju en råvara som då bör ligga i lager.
... Visa mer
2019-11-12
19:21
Tack, detta var guld värt. Förstod inte att jag kunde ändra beloppet. Nu förstår jag lite mer. 😀 / Agneta
... Visa mer
2019-11-12
07:50
2 Gillar
Jag hade bokat det mot 6090, övriga försäljningskostnader och även dragit momsen. Eventkostnader brukar vara avdragsgilla.
... Visa mer
2019-11-11
09:56
2 Gillar
Du har fått ett beslut från skatteverket med anledning av den ändrade momsredovisningsperioden, där står det hur du ska hantera det. Det syns även på skatteverkets hemsida när du loggar in under avsnittet - momsredovisning - Mikael
... Visa mer
2019-11-11
07:29
3 Gillar
Konto 2850 är skuldkonto avseende skattekontot, men eftersom skulden är överförd till Kronofogden så hade jag skapat ett underkonto t ex 2851 för den skulden.
... Visa mer
2019-11-04
13:19
1Gilla
Stort tack för hjälpen!
... Visa mer
2019-11-04
08:26
1Gilla
Fråga 1 Basbeloppet är exkl moms. Fråga 2 Bildar de fem enheterna en enhet? Om ja så ska du lägga det som inventarie. Vad är då att anse som en enhet? Här kommer ett exempel: Du köper konferensmöbler som består av ett bort och x antal stolar. Varje möbel i sig ligger under gränsen för vad man måste aktivera, men tillsammans bildar de en enhet och därmed ska de läggas upp på plan. Fråga 3 Man kan alltid välja att boka inventarier av lägre värde än det du nämner, men det är under förutsättning att du inte använder dig av förenklingsreglerna. Har du valt att använda förenklingsreglerna så är det den redovisningsprincipen du ska använda i annat fall får du byta redovisningsprincip.
... Visa mer
2019-11-01
10:37
Eftersom kostnaden inte avser företagets egen bil så hör det inte hemma bland bilkostnader. Du kan använda 6340 som är Lämnade skadestånd, men det går nog även bra med 6991 Övriga kostnader. Viktigt att fakturan du fått är utställd till ditt företag, annars får du inte göra avdrag för momsen utan måste boka upp hela fakturan inkl moms som kostnad.
... Visa mer
2019-10-25
13:26
4 Gillar
Hej, Det är helt korrekt gjort av löneprogrammet. Det kom ju nya regler 2019 där man ändrade från karensdag till karensavdrag. Karensavdraget ska motsvarar 20 % av en veckolön. Sjukavdrag 40 tim Sjuklön 40 tim Karensavdrag 8 tim Karensavdraget minskar då sjuklönen som inte ska betalas ut för hela veckan. Hade den anställde jobbat deltid, t ex 4 dgr per vecka så hade karensavdraget motsvarat sjuklön för 6 tim. Om ni har kollektivavtal så kan det skilja lite på hur sjuklön och sjukavdrag ska räknas fram. Kontrollera därför i avtalet så att du har rätt beräkning på lönarten.
... Visa mer
2019-10-24
09:14
2 Gillar
I och med att du bara bokför en gång per år skulle jag rekommendera att du helt enkelt säljer bilen i Anläggningsregistret till det bokförda värde den hade 1/1. Då är du konsekvent i hur avskrivningar bokförs, dvs bara på de inventarier som finns kvar per 31/12. Det som skulle varit avskrivet om du gjort varje månad kommer då att ingå i avräkning av vinst eller förlust vid försäljningen.
... Visa mer
2019-10-16
09:21
3 Gillar
Avser det återbetalning av vägtrafikskatten? I så fall krediterar du samma konto som du bokfört kostnaden på, det brukar vara 5612
... Visa mer
2019-10-17
05:18
Redan 2011 hade jag kontakt med Visma support för att få till en ändring på detta, så man skulle få en valmöjlighet att börja skriva av på restvärdet. De skulle ta det vidare till deras utvecklingsavdelning men verkar inte som något hänt där ännu.....
... Visa mer
- « Föregående
- Nästa »