2025-07-07
09:01
Hej Det beror på om det skall betalas ut någon kontant ersättning eller inte som jag förstår det. Jag är långt ifrån någon expert på löner och hur detta skall beskattas så vågar inte ge ett definitivt svar på detta utan får lov att hänvisa dig till nedan länkar och om du behöver mer information om detta så kontaktar du skatteverket. https://verksamt.se/personal-rekrytering/vad-kostar-det/formaner-for-dina-anstallda https://skatteverket.se/foretag/arbetsgivare/lonochersattning/formaner/bilforman.4.3016b5d91791bf546791919.html /Joachim
... Visa mer
2025-04-04
16:32
Hej Ja om det faller under reglerna för vinstmarginalbeskattning så blir det så. /Joachim
... Visa mer
2025-03-10
09:06
Hej @annbaa81
Min kollega Joachim har svarat dig i den andra tråden som du skrev. Klicka här så kommer du till den.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-02-27
08:16
Hej eSKD formetet är ett xml format så den fungerar att ladda upp. Skulle inte vara någon bra programutveckling om man skapade en funktion där man kan exportera en fil som sedan inte fungerar att använda. /Joachim
... Visa mer
2025-02-13
09:11
1Gilla
Hej Precis. Du behöver inte redovisa tullavgiften om du fått betala något extra för det till postnord, DHL etc. Det som behöver bokföras är om du får ett underlag från tullverket gällande importen. På köp man gjort som privatperson (Inte angett sitt momsregistreringsnummer) så hanterar fraktbolaget detta åt dig. /Joachim
... Visa mer
2025-01-24
19:18
@Daniel13fick du någon ordning på det här till slut? Vore intressant att veta vilken verifikation du gjorde för att lösa diffen.
... Visa mer
2025-01-22
13:12
Hej Du skall inte bokföra något i 2001 ? (är det verkligen rätt år? ) Du skall i 2002 bokföra om vinsten/resultatet i 2001 till 2091
2098 Debet 2091 kredit Sedan vid bolagsstämman så skall en summa bokas upp som beslutad utdelning. 2091 Debet 2898 kredit När det sedan betalas ut så bokförs utbetalningen mot 2898 1930 Kredit 2898 Debet /joachim
... Visa mer
2025-01-13
20:55
Tack så mycket. Blev lite förvirrad av beloppen för varorna och fick för mig att de skulle vara samma i bägge stegen såsom i exemplet. Tack för fin hjälp.
... Visa mer
2025-01-13
08:55
1Gilla
Hej Det är helt korrekt att behållningen i underhållsfonderna visas som ett negativt belopp i balansrapporten. /Joachim
... Visa mer
2025-01-09
10:43
Hej, Det finns ett antal liknande trådar i detta forumet, men då jag gillade den här rubriken så återupplivar jag denna. Jag har en obalans i min balansräkning fr.o.m. år 2022. Som bakgrund så bytte jag till Visma år 2024, innan dess använde jag Fortnox, som inte har samma typ av avstämningar som finns i Visma, vilket kanske kan förklara hur detta fel har både uppstått och fått leva vidare... Obalansen börjar på 5.26kr, vilket jag tror beror på att jag i efter att jag gjort mitt bokslut för år 2022 och således bokfort resultatet, fann att jag hade fått en skattefri intäktsränta på konto 1630 på 6kr, vilken jag felaktigt bokfört retroaktivt (vilket var möjligt i Fortnox). Man kan då att det en skillnad på 6kr i årsredovisningen jämfört med bokföringen på posten "RESULTAT EFTER FINANSIELLA POSTER" (utöver avrundningar som gjorts i årsredovisningen). Skillnaden mellan "RÖRELSERESULTAT" och "RESULTAT EFTER FINANSIELLA POSTER" är 5.43kr (rörelseresultatet i årsredovisningen är 0.57kr över bokfört rörelseresultat. Årets bokförda resultat är 0.17kr högre i bokföringen kontra årsredovisningen, och om man drar ifrån den summan från 5.43kr så hamnar vi på 5.26kr. Året därpå, 2023, så har den här obalansen dock minskat till 5.06kr, vilket jag inte förstår mig på. Jag gjorde ett tafatt försök att korrigera denna obalans genom att skapa ett manuellt verifikat där jag debeterar konto 6992 och krediterar konto 3740 med 5.06kr med datum 2024-12-31 (jag läste i någon annan tråd här på forumet att kontona 2099/8999 inte går att använda då deklarationsprogrammet vänder om manuella verifikat på dessa konton), men i min deklaration så får jag ändå denna differens. Ett följdproblem är att tidigare period (2023) i bokföringsprogrammet har en lägre summa på den preliminära 2024 års årsredovisning (på 5kr) vilken gör att årsredovisningarna för 2023 och 2024 kommer att visa olika summor för år 2023 på posten "Summa eget kapital och skulder". Det känns orimligt att lägga ned så här mycket tid som jag har gjort för den här lilla summan, än värre att anlita en redovisningskonsult för att korrigera det, men jag vill att det skall bli rätt... Samtidigt förstår jag inte varför resultatet räknas upp pga. en ej skattepliktig intäkt - bokföringen är till för att vi skall betala korrekt skatt, men här har det skapats ett problem för att Skatteverket har gett mig pengar på mitt skattekonto då jag haft pengar på detta, vilket inte skall beskattas? Hur tar jag mig smidigast mig ur den här rävsaxen på ett korrekt sätt?
... Visa mer
2025-01-03
09:39
Hej Det är inte någon moms på avgiften till shopify så det går att använda konto 6570 men även konto 6044 Avgift kortbetalning Webshop som jag personligen tycker är mer korrekt. /Joachim
... Visa mer
2024-12-26
18:43
Hej Det går bra att klumpa ihop allt som sker per försäljningsdag när det gäller själva försäljningen och sedan bokföra utbetalningarna när de kommer in. Som på nedan sätt. Delade upp den totala försäljningen för en månad i två verifikationer. Exempel, Försäljning för 1000 kr: Del 1: 1511 Stripe 1000kr D 3051 Försäljning av varor 25 % SV 800kr K 2611 Utg. Moms 25% 200kr K Del 2: 1511 Stripe 1000kr K 6570 Bankkostnad 20 kr D 1930 Företagskonto 980 kr D /Joachim
... Visa mer
2024-12-22
12:58
Tack för hjälpen! Alltid skönt när man kan dubbelkolla med er! God jul!
... Visa mer
2024-12-11
14:44
Hej Kontrollera att du har rutorna visa alla aktiva poster och visa även inaktiva poster markerade. Det kan vara så att kontot inte är aktiverat i din kontoplan. Joachim
... Visa mer
2024-12-03
08:46
Hej Det är andra regler i ett aktiebolag. Gällande avdrag i deklarationen så måste följande vara uppfyllt. Misstänker att det är svårt att uppfylla i en lägenhet. 1. inte kan anses ingå i bostadsutrymmet, eller
2. att kontoret blivit inrett på sådant sätt att det inte längre kan användas för bostadsändamål. Du kan läsa mer om detta på skatteverkets hemsida och har du fler frågor så rekommenderar jag att du tar kontakt med skatteverket. Detta för att det är många olika regler och undantag som kan skilja sig åt från fall till fall. https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2024.6/326332.html /Joachim
... Visa mer
2024-11-26
22:05
Tack Josefine för det svaret. Jag har letat förgäves på nätet efter just detta, till och med skrivit till skattemyndigheten, men utan att få ett för mig vettigt svar. Nu känns det som poletten trillat ner.
... Visa mer
2024-11-21
09:27
Hej 1. Du bokför försäljningen/Insättningarna bokör du via Bokföring > Verifikationer > Ny verifikation. Du kan göra en kontering av det totalt insatta beloppet per dag på följande sätt. 2013 eget uttag Debet (Försäljningsbeloppet) 3054 försäljning varor momsfri Kredit (Försäljningsbeloppet) 2. Sedan kan du föra över den totala försäljningssumman för samtliga dagar till företagskontot och bokföra den insättnignen mot konto 2018 egen insättning. 1930 Bank debet (Insatt belopp) 2018 Egen insättning Kredit (Insatt belopp) /Joachim
... Visa mer
2024-10-29
17:48
Tackar så mycket, en huvudvärk mindre! Mvh Mattias
... Visa mer
2024-09-09
14:05
Hej Det var så jag hade tänkt föreslå men behövde mer information om det jag frågade efter men du verkar ha fått det rätt om allt ser ut att stämma nu. /Joachim
... Visa mer
2024-09-09
09:27
Hej Då skulle jag säga att du inte skall bokföra det alls i företaget i så fall. Det går inte ihop om du skall redovisa moms på det men att intäkten inte skall bekskattas. Skulle säga att jag behöver be dig kontakta en ekonomikonsult/revisor för att reda ut exakt hur detta skall hanteras. Skall det inte beskattas så skall ingen moms redovisas heller. Och skall intäkten tas upp som en skattefri intäkt så kan den bokföras på konto 2018 egna insättningar eftersom det är en helt privat intäkt som kommer in i företaget. /Joachim
... Visa mer
2024-09-03
13:44
Hej Ni skall bara vända på den posten som är gjord i bokslutet året innan. Det beloppet är ett uppskattat belopp eftersom man inte fått fakturan med det faktiskt beloppet. Så gå tillbaka till bokslutsposterna och kontrollera hur de bokfördes. Så om följande kontering är gjord i bokslutet. 2990 Kredit 10 000 6530 Debet 10 000 1790 Debet 5 000 3051 Kredit 5 000 Så skall den bara spegelvändas på första datumet i det nya året. 2990 Debet 10 000 6530 Kredit 10 000 1790 Kredit 5 000 3051 Debit 5 000 /Joachim
... Visa mer
2024-08-07
20:29
Ja 2510 skulle jagg förstås skriva för F-skatten men fingrarna slant, det är också ett problem jag slipper ifall jag kan få programmet att komma ihåg den önskade extra konteringsraden 🙂
... Visa mer
2024-07-22
07:12
Hej Du hanterar det precis på samma sätt som min kollega besvarade den tidigare frågan. Skillnaden är bara att du använder debet och kredit annorlunda eftersom du bokfört upp för mycket skatt. /Joachim
... Visa mer
2024-07-04
11:41
1Gilla
Hej Det låter som en bra lösning tycker jag. /Joachim
... Visa mer
2024-05-28
17:34
Hej Denna frågan måste jag hänvisa till en ekonomikonsult eller revisor för svar på. Har inte den specialkunskapen personligen och frågan avser mer skattemässig planering och inte direkt bokföring. /Joachim
... Visa mer
2024-05-13
08:28
Hej Punkt 2 i första alternativet känns inte rätt. 2440 skall inte vara med i den konteringen alls då utan avgiften bokförs enbart upp som en kostnad. 1930 D 2 400 1510 K 2 500 4535 D 100 2614 K 25 2614 D 25 Flödet i andra alternativet ser helt ok ut förrutom att jag inte får ihop beloppen. /Joachim
... Visa mer
2024-04-29
10:08
Hej inte mer än att man bör kontakta skatteverket gällande frågan om självrisken. Se svaret från min kollega Josefine från tidigare. /Joachim
... Visa mer
2024-03-28
09:43
Hej Det ser ut som det saknas ett ingående värde i 2022. Varningen säger att ingående anskaffningsvärden har är felaktigt för kolumn 2023-12-31. Kontrollera att utgående värde fg år sämmer med ingående varde aktuellt år. Det bör stå 400 000 här i 2022 för att du skall få uppdet verkliga värdet. /Joachim
... Visa mer
2024-03-09
18:21
1Gilla
Hej Pamela! Tack så mycket för svaret. Det finns står inget VAT nummer, står endast VAT Declared by Amazon.com Services Inc och sedan VAT Import-0SS Jag ska höra med tullverket. Vänliga hälsningar, Kenna
... Visa mer
2024-02-19
08:32
Hej Det bästa sättet att hantera detta på var att när bankkopplingen skapades ha kopplat ett nytt konto till den nya banken. 1931 till exempel. Då hade du enbart kunna bokföra överföringen direkt mot 1930 som var det gamla kontot. Händelsen som du har under kassa och bankhändelser kan nu i princip tas bort helt så du aldrig bokför den för att precis som du skriver så blir det fel om du bokför den nu. Kan du prova att göra följande . 1. Gå in under Inställningar > kontoplan Sök på 1930 och tryck sedan på det kontot och välja redigera. Avmarkara rutan framför Lås för manuell kontering och spara.
2. När den låsningen är borttagen så skall du kunna radera händelsen under kassa och bankhändelser genom att trycka på papperskorgen ute till höger. 3. När du tagit bort den så går du tillbaka till punkt 1 och lägger tillbaka markeringen framför Lås för manuell kontering. Önskar dig en fortsatt fin dag /Joachim
... Visa mer
2024-02-12
10:35
Hej Om det inte går att hitta informationen på fakturan eller hemsidan så landar det på dig att kontakta företaget och fråga dessvärre. Önskar dig en fortsatt fin dag Joachim
... Visa mer
2024-01-26
13:47
Hej Då tråden är relativt gammal så är det inte säkert att avnändare från ursprungståden läser detta så jag skulle rekommendera att du följer min kollegas råd och kontaktar skatteverket för svar på din fråga. Finns en risk för att du kan få vänta på svar annars. Jag rekommenderar dig att kolla med Skatteverket om du skall hantera detta som en vanlig vidarefakturering, dvs lägga på moms på vidarefaktureringen, eller inte. Fakturan gällande p-boten hanterar du som normalt, dvs en ej avdragsgill kostnad. Om det handlar om att du skall hantera det som en vanlig vidarefakturering så kan du bokföra intäkten mot ett 35XX konto och det bör vara skattepliktigt trots att kostnaden inte är det.
Det är möjligt att det kan anses som ett utlägg trots att det inte uppfyller kraven i ovan länk då p-boten hände medan kunden använde bilen men det bör du kontrollera med Skatteverket eller möjligtvis Bokföringsnämnden. Du får gärna återkomma i tråden om du får ett svar som kan hjälpa andra med liknande funderingar. Joachim
... Visa mer
2024-01-19
16:42
Hej Joachim! Då gör jag så . Tusen tack för ditt svar och önskar dig en trevlig helg!
... Visa mer
2024-01-04
09:50
Hej Det datumet går inte att ändra på dessvärre. Är det kostnaden/intäkten eller betalningen från banken som du vill ha in på ett annat år? Går att lösa på lite olika sätt beroende på vad det är som skall in på året innan. Önskar dig en fortsatt fin dag Joachim
... Visa mer
2024-01-03
16:01
Hej Återbetalningen du fått kan du bokföra på konto 3992 Erhållna skadestånd. Önskar dig en fortsatt fin dag Joachim
... Visa mer
2023-12-19
10:39
1Gilla
Hej Varor som köpts in innan bolaget startade skall inte bokföra som aktieägartillskott utan på konto 2893 Skulder till närstående personer, kortfristig del. mer fördelaktigt att lägga inköp av mindre värde på 2893 och sedan ta ut dessa pengar först innan man börjar ta ut lön. Det artikeln menar med sakegenomdom gäller som regel dyrare saker (Bilar, fastighter för att nämna några) som överlåts till företaget genom att man tar upp det som ett villkorat eller ovillkorat aktieägartillskott. /Joachim
... Visa mer
2023-11-21
10:19
Hej Momsen redovisas enbart i samband med den manuellt bokförda verifikationen. Så jag är inte helt med på hur du menar med hur momsen tar ut varandra? Har du möjlighet att utveckla den tanken något? Önskar dig en fortsatt fin dag Joachim
... Visa mer
2023-11-14
16:26
Hej Det stämmer att momsflytten är helt avdragsgill. Det är enbart momsen på själva bilhyran som man enbart får dra av halva momsen. Önskar dig en fortsatt fin dag Joachim
... Visa mer
2023-11-07
12:32
När det gäller skattedeklarationen är det viktigt att du följer de svenska skattereglerna för att deklarera dina inkomster korrekt. I Sverige finns specifika regler som styr uthyrning av bostäder till företag, och det kan vara klokt att konsultera Skatteverket eller en revisor för att säkerställa att du uppfyller alla krav och följer rätt procedurer. För övrigt är det också viktigt att vara uppmärksam på uthyrningen av lokaler https://bostadslistan.se/blog/allt-du-beh-ver-veta-om-depositionsavgift-i-sverige eftersom en hel del problem kan uppstå. De kan ge dig råd om hur du deklarerar dina hyresinkomster och vilka eventuella skatteregler som gäller i ditt specifika fall.
... Visa mer
2023-11-02
07:36
Hej, Såg detta gamla inlägget, min fundering är fölet som ska säljas vidare ska man lägga som lager, vad ska lagervärdet bestå av, är det allting som fölet kostat, bokningsavgift, levande föl, veterinärkostnader eller hur ska jag beräkna för lagervärde på den? Då ska den ligga mot 1410 i debet ocn mot lagerförändring konto 4990, och när den säljs då ska lagret krediterars men hur gör man sedan vilka konton används vid försäljning? Vänligen Tina
... Visa mer
2023-10-05
09:53
1Gilla
Hej Det finns inte något krav på detta eftersom det dels är bokfört och informationen går att få fram genom att titta på respektive kapitalförsäkring där pengar finns placerade. Önskar dig en fortsatt fin dag Joachim
... Visa mer
2023-10-04
08:14
1Gilla
Du bokför fakturan när du fått den. Betalningen bokför du sedan när den gjorts.
... Visa mer
2023-09-15
11:09
Hej En inventering och en värdering måste alltid göras av vad man har kvar vid året slut t ex. Sedan beror det på vilken bolagsform och regelverk (K1, K2 eller K3 t ex) man följer om det behöver bokföras eller ej. Ett riktvärde är att om varulagret understiger 5 000 kr och man bokför enligt K1 regelverket så behöver det inte boköras/tas upp i bokslutet. Överstiger det 5 000 kr så skall det bokföras. Önskar dig en fortsatt fin dag Joachim
... Visa mer
2023-09-11
07:49
Hej Anledningen til att systemets förinställda bokföringsförslag är låst till 2510 är för att preliminärksatten skall bokföras om mot 2510 i bokslutet. Så det är helt enkelt för att förenkla för de användare som inte är så insatta i själva bokslutsarbetat men ändå vill göra så mycket som möjligt på egen hand. Att fördela skatten mellan olika konton under åtet skapar ju en bättre överblick över vad man betalt in för skatter. Det är dock inte ett krav att göra denna fördelning. Lösningen du kom på själv är den lösning jag själv brukar rekommendera för de som vill ha ett bokföringsförslag för preliminärskatt som bokförs mot ett annat konto som 2518 t ex. Önskar dig en fortsatt fin dag Joachim
... Visa mer
2023-07-17
19:41
Hej och tack för svaret. jag tolkar svaret som att det eventuellt skulle gå att få detta godkänt från Skatteverket om jag bifogar annonsen, polisanmälan och swishbetalningen. Men frågan är hur långt man ska gå före man accepterar och bara tar förlusten, istället fokuserar på att undvika detta i framtiden. Tack så mycket och ha en fin dag vidare.
... Visa mer
2023-05-10
16:51
Hej Härligt och tack för att du återkopplade med att ärendet löstes. Ha en fortsatt fin kväll Joachim
... Visa mer
2023-05-05
11:13
1Gilla
Tack! Verkar vara som jag gjort. Bra att få det tydligt och översiktligt.
... Visa mer
2023-05-03
19:41
Hej Toppen att det hjälpte dig och tack för att du återkopplade. Önskar dig en fortsatt fin kväll. Joachim
... Visa mer
2023-05-03
16:56
Hej Du har helt korrekt i att det räcker med att göra en manuell verifiaktion där beloppen flyttas från 3054 till 3020. Viktigt att du gör denna omföring månadsvis. Du kan summera ihop varje månad för sig och sedan lägga in en manuell kontering per månad.
Önskar dig en fortsatt fin dag Joachim
... Visa mer
2023-05-02
13:51
Tack Josefine! Jag vill bara tillägga att jag hade lagt in Registreringsdatumet efter att jag började jobba med min deklaration, men fick felmeddelandet ändå. Hade jag lagt in datumet tidigare så hade det nog inte dykt upp, men då kan jag vara lugn att jag har gjort rätt! 🙂
... Visa mer
2023-05-02
11:18
Hej igen!
Tyvärr kan supporten endast hjälpa till med progamrelaterade frågor och inte om det gäller hur du skall hantera själva bokföringen av detta. Så om du behöver hjälp med hur det funkar rent programmässigt går det utmärkt att kontakta supporten och de kan koppla upp sig vid behov. Det kan också vara värt att tänka på en omstart av programmet om det blivit för mycket fel, vilket du kan få hjälp av supporten kring hur du gör det.
Om du behöver hjälp med hur du skall göra det rent bokföringsmässigt så rekommenderar jag dig att ta hjälp av en redovisningskonsult som kan se din bokföring och hjälpa dig med hur du korrigerar på bästa sätt. På vår hemsida hittar du information om konsulter som använder sig av våra program.
Ha det fint.
Josefine
... Visa mer
2023-05-02
10:10
Hej!
Du kommer behöva korrigera de verifikationer som innehåller dessa momskoder och ändra till de rätta momskoderna istället, så att de hamnar rätt i din momsrapport. Hur du korrigerar verifikationer kan du läsa om här. Det låter som att du kanske behöver även kontrollera momskoden för försäljningen och inte bara momskoden på dina momskonton. Om försäljningen skall hamna i ruta 05 så skall intäktskontot som använts på verifikationerna som orsakar avvikelsen ha momskod 05 med momssatsen som passar försäljningen. Om du menar att du använt 05 (25%) och 05 (12%) på 26XX konton så blir detta felaktigt, eftersom momskoden 05 är till för försäljningen så att den hamnar i rutan för momspliktig försäljning. Motsvarande momskod för utgående moms 25% är 10 och utgående moms 12% är 11, så du bör nog kontrollera de 42 verifikationerna som du säger orsakar avvikelsen i momsrapporten.
Ha det fint.
Josefine
... Visa mer
2023-05-02
09:12
Hej!
Tack för din fråga. Eget kapital har egentligen ingenting med dina nuvarande intäkter eller pengar att göra, utan blir lite luddig när man har en enskild firma. I princip kan man säga att på konto 2010 så samlas alla dina vinster/förluster, dina egna uttag/egna insättningar samt tex betald f-skatt. Så om saldot ligger på minus på 2010 bör det betyda att du har haft mer vinster och/eller mer insättningar än förluster och/eller egna uttag i det stora hela. Så länge kontot har ett minussaldo så brukar det oftast betyda att det är bra. Med tanke på att du bara använt kontona 2018 och 2019 i din omföringsverifikation så verkar det som att du bara haft vinst och gjort egna insättningar men inga egna uttag eller förlust, vilket i sin tur är positivt för företagets egna kapital.
Ha det fint.
Josefine
... Visa mer
2023-05-01
12:57
Stort tack även till dig Joachim! Mvh Jacob
... Visa mer
2023-04-28
09:07
Hej!
Jag rekommenderar dig att du kontaktar Skatteverket för att kontrollera hur du skall redovisa detta i och med att NE bilaga hanterar bara absoluta tal och inte minus/plus. I och med att det är en korrigering för 2021 så kan det vara så att de tycker att du skall lämna in en korrigering av 2021s NE bilaga där du tar med posten för förändring varulager som gäller för 2021, medan du hanterar det rent bokföringsmässigt i 2022 då det ändå är på en relativt stor summa. Detta betyder att den inte skall tas med i NE bilaga i 2022 i sådana fall. Så kontakta dem så bör de kunna hjälpa dig hur du skall fylla i 2022s NE bilaga på rätt sätt. Du får gärna återkomma i tråden när du fått svar om det är något som skulle kunna hjälpa andra användare i forumet.
Ha en fin helg.
Josefine
... Visa mer
2023-04-27
14:02
Hej Har kontrollerat detta lite närmare nu och det stämmer att du ändrar texten i rutan för kommentarer till att -5873 skall balanseras in i ny räkning. Mvh Joachim
... Visa mer
2023-04-25
09:54
1Gilla
Hej Du hanterar det på samma sätt som din inledande fråga. Enda skillnaden är att du inte fått hela summan återbetald denna gången. Du väljer egen kontering och konto 5410 på återbetalningen. På så sätt kommer du minska din kostnad för inköpet med de 2 000 kr du fått återbetalda. 5 000 - 2 000 = en faktiskt kostnad på 5410 på 3 000 kr. Ha en fortsatt fin dag Joachim
... Visa mer
2023-04-24
15:55
Hej Josefine! Tack snälla för ditt svar! Jag ska ta upp detta med Skatteverket och höra vad dom säger 🙂 Ha en fortsatt fin dag. /Sofie
... Visa mer
2023-04-24
13:30
1Gilla
Hej!
Tack för din fråga. Normalt sätt görs inte skatteavdrag genom företaget på utdelningen utan skall hanteras av aktieägaren, men om företaget ändå hanterar skatten på utdelningen så skall detta bokföras i samband med utbetalningen och mot tex konto 2710. Det blir alltså 1930K med nettobeloppet, 2898D med hela utdelningsbeloppet och 2710K med skatteavdraget.
Ha det fint.
Josefine
... Visa mer
2023-04-24
10:55
Hej!
Jag hoppar in för att du skall få svar i din och AnnicaLs tråd. Jag skulle säga att det fortfarande blir som Annica skriver, det vill säga att eftersom fakturorna inte är utställda i ditt företags namn så är dessa inte avdragsgilla i ditt företag. Det är möjligtvis att det kan gå under utlägg men då behöver du även fakturera vidare dessa till den som skall påverkas av kostnaden samt skicka med underlagen eftersom dessa inte är dina. Man bokför det då mot ett 16XX konto temporärt, men viktigt att du får tillbaka dessa pengar till företaget eftersom det inte skall påverka ditt företag.
Jag rekommenderar dig att kontakta Skatteverket alternativt en konsult för hur du skulle kunna hantera detta om du är osäker.
Ha det fint.
Josefine
... Visa mer
2023-04-24
09:14
Hej igen!
Ingen fara alls, så lite så. Det är lite snårigt när det gäller just inköp inom och utanför EU så jag kan förstå att det känns jobbigt i början. 🙂
Ah då förstår jag lite mer vad du menar. Ja det verkar som att tryckfels-nisse varit i farten, det skall inte vara konto 2641 där nej utan 2645. Jag tar det vidare till de som ansvarar för detta så vi kan korrigera det så snabbt som möjligt, tack för att du uppmärksammade oss!
Ha det fint.
Josefine
... Visa mer
2023-04-21
10:55
Hej igen!
Ingen fara. 🙂 Det är lite svårt att säga exakta konton då det beror på vad ni brukar använda m.m., men i tråden jag skickade så står det hur du skall hantera de olika fakturorna. Dvs du skall lägga in fakturan som ni tar emot som leverantörsfaktura och den ni skickar som kundfaktura, precis som vanligt. Sedan så kan du reglera båda fakturorna via kassakontot istället, dvs 1910, eftersom de inte har betalats på något sätt. Detta kan du alltså göra via kassa- och bankhändelser fast istället välja kassakonto och skapa händelserna för både betalningen och inbetalningen. Förslag på motkonto för leverantörsfakturan hade kunnat vara ett konto inom 59XX kontogruppen, tex 5910 annonsering om det handlar om det inom marknadsföring. Försäljningen av tjänsten bokför du mot erat vanliga försäljningskonto om det är er vanliga tjänst ni brukar utföra, tex 3041 försäljning tjänst 25% om det är 25% moms.
Ha det fint.
Josefine
... Visa mer
2023-04-21
09:18
Hej!
Tack för din fråga. Jag förstår tyvärr inte riktigt varför 0469 och 0431 finns med i verifikationen, men jag antar att det har att göra med någon internredovisning i och med att konton 0XXX och 9XXX inte finns med i kontoplanen utan oftast används vid internredovisning i system som stödjer detta. Här kan du läsa om hur du bokför inköp inom och utanför EU och vilka momskoder som skall användas.
I Visma eEkonomi så hade du bokfört ett inköp av tjänst utanför EU som följande:
1930/2440 ingen momskod kredit 10 000:-
4531 momskod 22 (25%) debet 10 000:-
2614 momskod 30 (25%) kredit 2 500:-
2645 momskod 48 debet 2 500:-
Tyvärr så stödjer inte programmet internredovisning så det är tyvärr svårt att ge råd kring hur du skall hantera den delen som bokförs/hanteras mot 0XXX kontona då det är svårt att veta hur det fungerar i ditt andra system. Det finns inga motsvarande konton för 0XXX heller i och med att programmet bara stödjer konton mellan 1000 och 8999. På ovan förslag så får du bokfört det som en kostnad och beräknat den fiktiva momsen, samt att det hamnar rätt i systemet. Varför ditt andra system använder 0XXX kontona är svårt att avgöra, eftersom du säger själv att de bör kopplas mot ruta 21 och 22 medan vid inköp av tjänst utanför EU så skall kostnaden bara hamna i ruta 22 vilket det gör med konto 4531. Kontot som är kopplat mot ruta 21 är 4535 med momskod 21 i programmet Du får gärna förklara lite tydligare vad just dessa konton gör i ditt andra system så kanske vi kan hjälpa dig vidare om det skulle behövas.
Ha det fint.
Josefine
... Visa mer
2023-04-21
09:12
Hej!
När ni betalade restskulden och därmed löste ut leasingen så blir detta en inventarie ja, så du måste hantera alla olika händelser var för sig dvs inköpet för sig och försäljningen för sig. Om nu restvärdet var mindre än ett halvt prisbasbelopp så kan du bokföra köpet/lösen mot tex 5410 förbrukningsinventarier. Inga avskrivningar skall då göras eftersom den är kostnadsförd direkt vid själva bokföringen av köpet. När ni sedan säljer den så blir det som följande:
1930/1510 med 112 700 i debet
39XX med 98 00 i kredit
2611 med 24 500 i kredit
60XX med 7 840 i debet
2641 med 1 960 i debet
Du måste alltså redovisa hela intäkten och hela provisionen eftersom det inte är tillåtet att kvitta intäkter mot kostnader.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-04-19
21:02
Hej Det stämmer att uppställningen under punkt 4 inte påverkas av vilket konto du väljer av 5960 eller 4511 så den gör du precis som du skrivit tidigare. Låter som ett bra upplägg att göra det månadsvis. Tänk på att vara nogrann med det som sker runt årsskiftet så du får med momsrapporteringen för inköpen i rätt år. Önskar dig en fortsatt fin kväll. Joachim
... Visa mer
2023-04-17
13:30
1Gilla
Hej igen!
Det är lite svårt att svara på tyvärr, det får du kolla med företaget som gett dig fakturan. Om de angett ett VAT nummer inom EU på fakturan och ditt VAT nummer står med samt att det inte angett något momsbelopp så låter det som att det skall hanteras som inköp inom EU. Tanken med fiktiv moms är då att du redovisar den fiktiva momsen med den momssatsen det hade varit om du köpt varan i Sverige. Så hade det varit 12% moms om du köpte en likvärdig vara här i Sverige så blir det 12% fiktiv moms.
Det spelar ingen större roll, men om det är en faktura du fått så rekommenderar jag att du gör det via inköp - leverantörsfakturor och sedan matchar den mot bankhändelsen. Matcha direkt inne i kassa- och bankhändelser gör man främst mot kvitton och liknande i vanliga fall.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-04-16
17:01
Stort tack för svaret och din tid!
... Visa mer
2023-04-14
15:05
Tack, tack, tack för hjälpen. Med glada och friska hälsningar, Elisabeth
... Visa mer
2023-04-14
10:40
Hej!
Tack för din fråga. Det är fullt normalt att den upplupna intäkten/kostnaden man hanterar i bokslutet inte stämmer helt med vad som sedan blir verklighet. Det bästa är att man inte hanterar den upplupna intäkten i samband med betalningen, utan att man istället bokför detta som vanligt och gör en separat verifikation i det nya året där man spegelvänder den verifikation man gjorde i bokslutet. Detta för att allt skall bli korrekt med tex eventuell moms och för att det skall bli enklare att följa. Här kan du läsa om hur du kan hantera detta.
Så ok man tar ett exempel med dina siffror, så hade det blivit följande steg:
2022:
1790 med 3 000 i debet
3XXX med 3 000 i kredit
2023:
1930 med 2 500 i debet
3XXX med 2 500 i kredit
2023:
1790 med 3 000 i kredit
3XXX med 3 000 i debet
På så sätt så kommer det jämna ut sig, eftersom i 2022 så redovisade du en intäkt på 3 000 och i 2023 så redovisar du en krediterad intäkt på 500 vilket totalt sätt blir 2 500.
Jag rekommenderar dig dock att kontrollera med Skatteverket hur du skall hantera det i periodiska sammanställningen, eftersom du redovisade en upplupen intäkt som nu är fastställd. När det gäller upplupna intäkter med momsredovisning svensk försäljning så redovisar man inte moms på detta förrän när man fakturerar/betalar eftersom man enligt momslagen inte har rätt att redovisa det förrän det är fastställt och antingen fakturerat eller betalt beroende på bokföringsform. Jag kan tyvärr inte hitta någon vägledning vad som gäller försäljning utanför Sverige, men med tanke på att man skall redovisa enligt fakturadatumet gällande försäljningen i periodiska sammanställningen så bör du nog kontrollera att den upplupna intäkten verkligen skulle redovisats då eller om den skulle redovisats nu i år när den fakturerades. Du får gärna återkomma i tråden när du fått svar om det skulle kunna hjälpa andra användare i forumet.
Ha det fint.
Josefine
... Visa mer
2023-04-14
10:39
1Gilla
Hej!
Jag hoppar in i din och AnnicaLs tråd för att du skall få svar. Jag rekommenderar dig att ta hjälp av en konsult för dessa frågor, då det beror på hur din situation ser ut och är svårt att svara generellt på. Du kan dock beräkna utdelning enligt förenklingsregeln förutsatt att du har tillräckligt med fritt eget kapital, oavsett om du tar ut lön eller inte. Huvudregeln baseras bland annat på lön, precis som AnnicaL säger och är ett sätt att kunna ta ut mer utdelning är schablonbeloppet genom förenklingsregeln. Om det blir skillnad eller inte beror på vad du tar ut för utdelning, då skillnaden blir om utdelning beskattas som lön eller kapital. Här kan du läsa mer i vägledningen hos Skatteverket. Gränsbelopp för 2023 har dock inte kommit ut ännu i och med att det är början av året, men du kan kolla på tidigare år för att förstå hur det fungerar.
Med det sagt så finns det inga begränsningar förutom att man uppfyller försiktighetsprincipen när det gäller utdelning av fastställda vinster i företaget, utan det har att göra med hur du blir beskattad. Dvs dessa regler har ingenting att göra med hur mycket du kan ta ut i utdelning och om det är okej att göra i ditt företag utan det har att göra med hur utdelningen som tas ut beskattas.
Ha det fint.
Josefine
... Visa mer
2023-04-13
18:39
Tack så mycket. Ska kolla på det direkt!
... Visa mer
2023-04-13
08:14
Hej @Fd medlem
Ja kolla med Skatteverket så vet vi att allt blir korrekt hanterat. Dyker det upp några andra frågor så är du alltid välkommen att höra av dig till oss igen.
Ha en fin dag!
//Tinna
... Visa mer
2023-04-12
22:19
Hej Om det skall bokföra som en försäljning enbart beror på om skotern bokförts upp som en anläggninstillgång/Inventerie samt om den är helt eller delvis avskriven. Är den upptagen som en anläggninstillgång och delvis avskriven måste förset beräkna om den säljs med en vinst eller en förlust. Sedan bokförs hela inköpsvärdet exklusive moms på inventarien bort och även de eventuella avskrivningar som gjorts under innehavstiden.
För att räkna ut om du har gjort en vinst eller förlust på din försäljning behöver du ta reda på två saker om inventarien: försäljningspris och restvärde.
Restvärdet får du från din inventarieförteckning. Om du inte räknat ut restvärdet i inventarieförteckningen tar du inköpspriset minus de acklumulerade avskrivningarna för den specifika inventarien.
Restvärde = Inköpspris - ackumulerade avskrivningar
Vinst/Förlust = Försäljningspris - Restvärde Du kan läsa mer om hur en försäljning av inventarier bokförs här. Ha det så bra Joachim
... Visa mer
2023-04-11
16:16
Hej!
Du bör kontrollera med Skatteverket om det är okej att redovisa detta i en senare momsperiod än de tillhör, men jag antar att detta är momsfritt och skall redovisas i ruta 42 bara så det bör inte vara några konstigheter att få göra. Utgången bör dock vara att ens intäkter alltid skall bokföras i rätt period, så om detta inte tillhör ett stängt och deklarerat år så skulle jag säga att det bästa är att korrigera tidigare perioder och rätta momsdeklarationerna för dessa istället för att bokföra allt i denna momsperioden.
Ha det fint.
Josefine
... Visa mer
2023-04-11
15:56
1Gilla
Hej!
Om boken finns med i varulagret så kan du bokföra bort den redan nu genom att kreditera 14XX kontot och debitera ett 49XX konto för att visa lagerminskningen. Om den ännu inte är bokfört som en tillgång i lager så bör den redan vara bokförd som en kostnad mot ett 4XXX konto och den skall därför inte hanteras på något sätt som en "förlorad" intäkt. Frakten kan du bokföra mot ditt vanliga kostnadskonto du använder, tex ett 57XX konto.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-04-06
12:13
Hej!
Detta är tyvärr väldigt svårt att ge råd kring utan någon insyn i din kunds bokföring eller en djupare insyn i skattevägledningar. Jag rekommenderar dig att kontakta Skatteverket för råd kring detta, och om man kanske kan lämna in en rättelse på 2020s deklaration för att få med detta värdet som man sedan kan hantera i en rättelse för 2021s deklaration. Rimligtvis så bör det handla om att rätta antingen både 2020 och 2021s deklaration men rent bokföringsmässigt i 2022, men det är möjligt att du kan göra rättelsen både bokföringsmässigt och skattemässigt i 2022. Det är dock något som du får kolla med Skatteverket som sagt. God redovisningssed säger att rättelser skall ske i nästkommande öppna period, men i vissa fall skall dock rättelser i deklarationer göras i året som felet gäller.
Ha det fint.
Josefine
... Visa mer
2023-04-05
14:42
Hej!
Jag hoppar in i din och Roffakabs tråd för att du skall få svar. Du bör använda det motkontot som använts tidigare, så kontrollera den balansräkningen du har från tidigare år precis som Roffakab föreslog. Du bör alltså inte göra en manuell verifikation nu i 2022 utan du bör lägga in de ingående balanser du har från 2021s utgående balanser i balansräkningen. Om du nu bokförde det mot konto 2018 sedan tidigare så låter det rimligt att du lägger motsvarande belopp mot det kontot när du uppdaterar dina balanser.
Ha det fint.
Josefine
... Visa mer
2023-04-05
09:42
Hej!
Tack för din fråga. Jag rekommenderar dig att kontakta en konsult för råd kring detta, då det är viktigt att det blir redovisat rätt. Koncernredovisning är ett mer komplicerat område, men det låter som att det bör bli en försäljning från moderbolagets sida eftersom de säljer sin ägarrätt men eftersom inga pengar är involverade så är det bäst att kontrollera med en konsult som är insatt inom koncernredovisning hur du bäst hanterar detta. Med tanke på att det är aktier som moderbolaget äger och inte faktiska aktieägaren så är det bäst att kontrollera hur detta hanteras och hur påverkan blir resultatmässigt i moderbolaget.
Här verkar det finnas lite information kring arv av aktier som kanske kan vara till hjälp.
Ha det fint.
Josefine
... Visa mer
2023-04-05
08:21
Hej igen!
Jag förstår vad du menar, men det som avgör om det blir på detta sättet eller inköp tjänst utanför/innanför EU med fiktiv moms är vad det är först sorts tjänst och vart den anses vara förbrukad. Så tex när det gäller tjänster (fysiskt arbete) som man köper från ett utländskt företag där de utför tjänsten i Sverige och inte är registrerade för f-skatt här så blir det du som blir ansvarig för att redovisa skatten på detta. Man kan likställa det som att du temporärt anställt någon som inte är ett företag och därmed skall betala skatt för denne. Det är därför oftast bäst att kontrollera med det utländska företaget innan om de är registrerade för f-skatt i Sverige om det gäller just fysiskt arbete som görs inom Sverige. Här finns det lite mer information kring detta. I vilka situationer som det istället handlar om inköp tjänst inom/utanför EU och fiktiv moms kan du läsa om här.
Det har alltså ingenting att göra med att de tar ut lön, utan det handlar om att ditt inköp av denna tjänsten likställs lön och skall därmed hanteras annorlunda då de inte är f-skatts registrerade eller har beviljats ett undantag som skulle göra att detta blev en vanlig kostnad för dig. Det har därmed alltså ingenting med deras skatt att göra, utan det handlar om din beskattning och hur du bör hantera ditt köp av tjänsten. Här finns mer information kring beslutet om detta.
Hoppas detta gjorde det lite klarare.
Ha det fint.
Josefine
... Visa mer
2023-04-04
09:45
Hej igen! 🙂
Jag rekommenderar dig att kolla med Skatteverket om du ändå inte behöver redovisa fiktiv moms och momsregistrera dig, då om man läser här under "Om du inte är momsregistrerad" så kan man behöva göra detta. I och med att du inte har en momspliktig verksamhet så kan detta betyda att du kommer behöva redovisa en utgående momsen men då du inte har avdragsrätt på den ingående momsen blir denna en kostnad för dig.
Så kontrollera med dem först och se om du behöver momsregistrera dig och redovisa utgående moms på inköpet utanför Sverige, så att allt blir korrekt hanterat för dig.
Ha det fint.
Josefine
... Visa mer
2023-04-04
09:14
Hej igen!
Okej jag antar på ditt svar att utlösningen av lånet inte skedde samtidigt som försäljningen då och att du alltså inte gjort några amorteringar alls. Jag utgår också från att du inte har lagt upp den i anläggningstillgångar utan bokför försäljningen manuellt då du inte sagt något annat. I sådana fall bör det bli som följande:
Försäljning av bil:
1930/1510 med 58 000 i debet
39XX med 58 000 i kredit
1240 med 160 000 i kredit
79XX med 160 000 i debet
Lösen av lånet:
1930 med 58 639,55 i kredit
2350 med 58 639,55 i debet
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-04-03
15:17
1Gilla
Hej igen!
Ah okej jag förstår, ber om ursäkt att jag inte kontrollerade vilken bokföringsmetod du hade. Nej då funkar tyvärr inte just det sättet jag föreslog där utan det fungerar enbart för faktureringsmetoden. Jag kollade återigen med kollegan som kan Visma eEkonomi som föreslog att du kan göra som följande då du verkar ha versionen Visma eEkonomi PRO:
Du gör fakturan som vanligt, men istället för att matcha den mot en bankhändelse så går du istället till Försäljning>Kundfakturor och klickar på raden för fakturan. Där väljer du åtgärder och sedan registrera inbetalning. Här kan du välja "andra konton" om du har PRO och kan där välja konto 2394 istället för mot företagskontot. Då kommer det skapas en verifikation som ser ut som nedan (bara ett exempel på konton):
3041 med 1 000 i kredit
2611 med 250 i kredit
2394 med 1 250 i debet
På så sätt så får du registrerat den som "betald" genom att minska skulden exploatören har och får bokfört intäkten korrekt.
Ha det fint.
Josefine
... Visa mer
2023-04-03
10:45
Hej!
Tack för dina frågor. Faktura nummer 2 ser korrekt hanterad ut baserat på den information du gett, även om jag inte hade kategoriserat det som en upparbetad men ej fakturerad intäkt utan snarare en normal upplupen intäkt då du inte verkar hantera detta löpande i bokföringen utan bara nu i bokslutet eftersom du ännu inte hunnit fakturerat arbetet. Hur upplupna intäkter hanteras kan du läsa om här, men egentligen blir det bara en ändring från 1620 till 1790 istället i ditt fall. Detta då konto 1620 alltså är kopplat till pågående arbete på löpande räkning medan 1790 används för när man periodiserar intäkter m.m. Eftersom du varken fått betalt eller fakturerat för intäkten så skall ingen moms redovisas i 2022 utan denna redovisas istället i 2023 precis som i ditt förslag.
Angående faktura nummer 1 så skulle jag säga att totala momsen skall redovisas i 2022 och inte delas upp, eftersom du fakturerat för den i 2022 och skall därmed i bokslutet även ta med dina obetalda fakturors moms. Det är alltså enbart löpande under året bokföringsmetoderna skiljer sig åt gällande hantering av momsen, i bokslutet så hanteras alltid momsen exakt likadant oavsett metod. Så du skall bara tänka kontanternas väg (redovisa momsen vid betalningen) när du bokför löpande under året och i annat fall skall du tänka fakturans väg dvs har det fakturerats så skall momsen redovisas i det året. Här kan du läsa att enligt ML kap 13, 8§ så står det följande precis som du säger " I mervärdesskattedeklarationen för den sista redovisningsperioden under beskattningsåret ska redovisning även ske av den utgående skatten på fordringar och den ingående skatten på skulder, som är obetalda vid årets utgång ". Detta betyder att allt som fakturerats från dig och det som du fått fakturerat till dig skall ha momsen redovisad i bokslutet för 2022. Enligt den information du gett så tycker jag det låter som att du bör redovisa hela utgående momsen i 2022 och bara periodisera själva intäkten som tillhör 2023. Du bör därför istället hantera periodiseringen som följande för att få rätt i din momsdeklaration:
2022-12-31 1510 Kundfordringar 125000 [D] 3041 Försäljning av tjänst (25%) 100 000 [K] 2611 Utgående moms (25%) 25 000 [K]
2022-12-31 3099 Intäktskonto periodisering 31250 [D]
2990/2970 31 250 [K]
Vid betalning 1510 Kundfordringar 125000 [K] 1930 Bankgiro 125000 [D] 3099 Intäktskonto periodisering 31250 [K]
2990/2970 31 250 [D]
Hoppas detta hjälper dig i dina funderingar, ha det fint!
Josefine
... Visa mer