2022-01-11
13:09
Hej Mona-Lisa!
Utifrån den information som Zettle gav dig så tolkar jag det som att det finns en transaktion som Visma eEkonomi inte kunnat hämta från Zettle. Jag skulle vilja be dig att kontakta våra duktiga kollegor på supporten, då detta är något vi vill undersöka närmre och titta på i realtid.
Du får väldigt gärna återkoppla här i tråden hur det går, då det säkert vara god hjälp för andra användare också!
Önskar dig en fin tisdag!
/Tinne
... Visa mer
2022-01-11
11:39
Hej!
Tack för din fråga. Hur man gör rent bokföringsmässigt är lite svårare att råda kring då det inte kommit ut så mycket riktlinjer kring det, men jag tror att du kan få lite mer svar från denna länken hos BAS här där de förklarat lite. Där står det bland annat att man bör kunna antingen hantera ett sidoordnat register och bokföra man samlingskonton eller att man håller reda på allt via olika bokföringskonton i bokföringen istället.
Det du däremot får kolla upp gällande just din försäljning är om du skall tillämpa detta eller inte, då det kan bero på vilken plattform man säljer sina tjänster och vem det faktiskt är som skall redovisa genom OSS. Detta kan du kolla med Skatteverket.
Visma eEkonomi har en funktion som kan förenkla ens fakturering och hantering av detta, vilket det verkar som att du har. Hur den funktionen fungerar kan du läsa om här.
Hoppas detta hjälper dig, ha en fin dag!
/ Josefine
... Visa mer
2022-01-11
09:01
Hej!
Tack för din fråga. Just försäljning av fastigheter/lägenheter är ett litet klurigare område, speciellt vilket tidpunkt som beskattningen/redovisningen av försäljningen skall ske. Där rekommenderar jag dig att kontakta Skatteverket för mer information. Om det är så att beskattningen/redovisningen av intäkten skall ske i 2021 så låter det rimligt ditt förslag, dvs att du bokför intäkten i sin helhet i 2021 och 90% som en fordran. Här kan jag dock inte hitta så mycket vägledning i K1 regelverket om tidpunkten, vilket jag antar är regelverket ni använder. I K2 så finns det punkt 6.31 här, där det står att fastighetsförsäljning så skall försäljning redovisas vid tillträde normalt, men jag vet att det finns andra tillfällen som det inte skall det. Om det är så att det inte skall redovisas i år så får man bokföra de 10% som en förskottsbetalning, för att sedan hantera försäljningen i 2022.
Jag kan tyvärr inte hitta så mycket annat vägledning kring tidpunkt av redovisningen så mitt råd är att kontakta Skatteverket för att få det på rätt år.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2022-01-10
23:44
1Gilla
Thank you for the response
... Visa mer
2022-01-10
15:50
Hej!
Tack för din fråga. Jag skulle säga att bilen och laddningsboxen är två separata enheter vilket bör göra att försäljning av bilen inte skall relatera något till laddningsboxen. Så det bör inte bli någon skillnad för dig i hanteringen kring laddningsboxen för att du säljer och köper en ny bil, men det kan du alltid höra med Skatteverket om det blir någon skillnad rent bokföringsmässigt.
Om laddboxen inte såldes eller byttes ut i och med försäljningen så känns det rimligtvis som att du inte behöver göra något, då inget har förändrats kring hanteringen av den.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2022-01-10
14:00
Hej!
Jag hoppar in i din och Accountantfromhell_Singlands tråd för att du skall få hjälp. Man behöver alltid betala in preliminär skatt, den enda gången man inte behöver det är det första året eller om man lämnar in en inkomstdeklaration 0 för att företaget är vilande. Om du känner att du ligger för lågt så kan du lämna in en ny preliminär inkomstdeklaration, det kan man göra när som helst på året när man känner att den gamla inte längre stämmer.
Angående ditt resultat så är vinst och resultat samma ja, men resultat kan även vara en förlust. Så resultat är gruppnamnet kan man väl säga, i att det är företagets resultat, men resultatet kan vara antingen en vinst ( dvs positivt resultat ) eller en förlust ( negativt resultat ).
Om du nu hade ett resultat på 266 000, dvs en vinst, och du förväntar dig att du skall jobba mer och få samma intäkter samt ha proportionerligt samma kostnader så borde du rimligtvis ha lite mindre än dubbelt så mycket detta året. Det kanske du inte kommer ha, så där får man försöka tänka efter vad man kommer få för intäkter under året, och vilka kostnader och därmed få ett preliminärt resultat. Resultatet är alltså intäkter minus kostnader, dvs intäkter är inte detsamma som ditt resultat då man nästan aldrig har 0 kr i kostnader. Resultatet är det man sedan räknar skatten på, så det är det man även utgår ifrån i den preliminära inkomstdeklarationen.
Hoppas detta hjälper dig, ha en fin dag!
/ Josefine
... Visa mer
2022-01-10
10:57
Hej!
Tack för din fråga. Jag skulle rekommendera dig att kontakta Skatteverket för att höra angående detta, så att det blir korrekt för dig. Om vägen/marken ägs av dig/din enskilda firma så bör den antagligen räknas som en jord- och skogsbruksfastighet och du kan läsa här hur man hanterar kostnader relaterat till det. Kan tyvärr inte hitta så mycket mer kring detta, så mitt råd är att kolla med dem så att allting blir rätt hanterat.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2022-01-10
10:55
Hej!
Tack för din fråga. Här skulle jag nog rekommendera dig att kontakta en konsult alternativt Skatteverket för vägledning. Jag skulle nog säga att man inte får lov att dra provisionen eftersom själva provisionen i sig bör ha EU momshanteringsregler, dvs fiktiv moms och att det bör hanteras som en separat kostnad.
Jag kan tyvärr inte hitta någon information kring detta dock så det är bäst att kontrollera med konsult eller Skatteverket så att inget blir redovisat fel. Kanske att någon annan användare i forumet har varit med om detta tidigare som kan dela med sig av sin erfarenhet?
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2022-01-10
09:03
Hej!
Tack för din fråga. Man kan bokföra det mot 7631 så länge man kan visa vad som är gåvans värde och vad som är frakt m.m. Om du hellre vill dela upp det så kan du bokföra frakten och adminkostnaderna mot tex 6991 övriga avdragsgilla kostnader eller något liknande. Det funkar även att lägga det mot ett konto inom 57XX, dock brukar de vanligtvis användas mer för frakt gällande sina egna varor.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2022-01-07
09:41
1Gilla
Hejsan igen. Du får fel i momskontrollen då du bokat mot konto 3211 som bara gäller VMB-försäljning, vilket då det här inte är då denna bil är en helt vanligt momspliktig försäljning. Man bör i ett bilföretag hålla isär dom olika varianterna av bilar men du kan även använda 3051 (försäljning varor 25%) som konto. Säljer man även nya bilar så bör man ha olika konton för försäljning av nya och begagnade bilar (d.v.s ej VMB-bilar) så som ett underlag för sin kontroll. Men om du byter ut konto 3211 i din bokning mot då t.ex. 3051 så bör allt stämma. Lycka till och Gott Nytt 2022!
... Visa mer
2022-01-05
18:19
Toppen! Tack så jättemycket för hjälpen och för att du tar dig tid att svara!
... Visa mer
2022-01-04
17:43
1Gilla
Tack för svaret 🙂 Jag har laborerat lite och överensstämt med eget kapital nu, jag tror att allt är som det ska nu.
... Visa mer
2022-01-04
16:27
1Gilla
Nja, den delen i AGI som avser utdelning gäller bara dom som har tvingande skatteavdrag, d.v.s. inte fåmansbolag. Det kan funka att redovisa in sin utdelning och avdragna skatt via AGI men sannolikt så hanterar skatteverket då ej denna som en utdelning via K10:a, utan som en "normalt" skattepliktig utdelning. Märkligt att Skatteverket inte lade till detta när man ändå höll på med AGI´n kan man tycka. Nu får man sitta med en jäkla massa KU31:or ändå liksom...
... Visa mer
2022-01-04
15:12
1Gilla
Hej Josefine, Tack för svaret! Går vidare med att beräkna färdigställandegraden enligt fastställandet av antalet utförda kvm på balansdagen i förhållande till totala kvm i uppdraget (Kontrollerat med BFN). De övriga kostnaderna som är hänförliga till det pågående arbetet har redan bokförts under året och det bör därmed bli korrekt eftersom bolaget inte äger materialet utan endast utför tjänsten/montering samt att ingen lön tas ut under uppdragets gång. Följande länk kanske kan vara till hjälp ifall någon annan stöter på liknande frågor: https://www.bfn.se/wp-content/uploads/vl16-10-k2ar-kons.pdf Värt att kika på exempel 6 e och 6 f Mvh
... Visa mer
2022-01-03
14:14
1Gilla
Tack så hemskt mycket för hjälpen!
... Visa mer
2022-01-03
13:24
1Gilla
Den här kostnaden låg på ungefär 2000 kr/år så då låter jag bli att periodisera det. Tack så mycket för hjälpen!
... Visa mer
2022-01-03
11:32
Hej!
Tack för din fråga. Nej man kan tyvärr inte välja ett år att inte skriva av enligt planenlig avskrivning, det som är valfritt är skattemässiga avskrivningar då de är en form av skattejustering. Den planenliga skall följas enligt den plan som är satt varje räkenskapsår tills den är helt avskriven. Kan hända att det finns något undantag kring detta som du kan kolla med Skatteverket, men inga som jag kan hitta.
Däremot är som sagt räkenskapsenlig avskrivning valfritt, förutsatt att man inte gjort det tidigare och eventuellt kan behöva göra en korrigering för att värdet bokföringsmässigt och skattemässigt inte stämmer överens det året. Mer om räkenskapsenliga avskrivningar kan du läsa om här.
Ha en fin dag!
/ Josefine
... Visa mer
2021-12-30
13:04
Hej!
Tack för din fråga. För att vi skall kunna hjälpa dig så behöver vi lite mer information kring hur det gått till. Har du köpt en bil från någon annan där det fanns ett kvarvarande lån som du i samband med köpet löste ut och därmed fick äganderätten över bilen? I sådana fall så skulle jag säga att betalningen av skulden inte skall separeras på något sätt, det ingår ju i värdet av inköpet på bilen. Så hela värdet, både det du betalade eventuellt kontant och det som du löste ut gällande skulden som fanns bör bokföras upp som en tillgång. För även om pengarna gick till att lösa ut det befintliga skulden så var ju själva händelsen i samband med köpet av bilen.
Du kan alltid kolla med en redovisningskonsult om du känner dig osäker inför något, kan tyvärr inte hitta så mycket vägledning kring just detta. Alternativt att någon annan användare i forumet har varit med om detta tidigare som kan dela med sig av sin erfarenhet?
Ha en fin dag, Gott nytt år!
/ Josefine
... Visa mer
2021-12-29
12:37
Hej Mikken,
Precis som min kollega Josefine har skrivit så har vi ingen möjlighet att hjälpa dig med vilka motkonton som du skall bokföra saldot mot för att få den ingående balansen att balansera. I och med att situationen är som du beskriver så tycker jag defintivt att du ska ta kontakt med en redovisningskonsult som kan vägleda och ge råd i hur du kommer vidare.
Om du inte har en redovisningskonsult och vill ha hjälp att hitta någon så kan du söka fram en redovisningsbyrå via vår hemsida eller så slår du oss en signal på 0470-70 61 70 så hjälper vi dig att hitta rätt.
/Tinna
... Visa mer
2021-12-28
15:58
1Gilla
Hejsan. Håller inte med riktigt om att det skall tas ut moms på denna. VMB-reglerna gäller, så vitt jag vet, varor. D.v.s när man sysslar med försäljning av dessa. En inventarier som man köpt in utan moms kan/skall säljas utan moms då denna inte omfattas av VMB. Även om en traktor till arten är en vara så uppfattar jag just det här fallet som att den använts i verksamheten som en inventarie och då blir det ingen moms. Så här skriver Skatteverket i momsbroschyren: Moms när jag säljer bilen? Om du inte har fått dra av momsen när du köpte bilen ska du inte ta ut moms när du säljer den. Ett villkor för att du inte ska ta ut moms vid försäljningen är att bilen är ett inventarium i verksamheten, det vill säga inte är en omsättningstillgång. En bilhandlare ska därför ta ut moms även på bilar som köpts från privatpersoner. Bilhandlaren kan då använda vinstmarginalbeskattning, se sidan 28. I texten gäller det en bil men som dom skriver så gäller VMB inte inventarier. Så om jag uppfattat frågan rätt så gäller det här en inventarie och då är det ingen moms. Enligt vad jag lärt mig iaf. Lycka till och Gott Nytt År!
... Visa mer
2021-12-23
11:51
När du behöver skicka påminnelser till kunder är det viktigt att känna till vilket belopp du får ta ut. Reglerna skiljer sig mellan privatpersoner och företag. Du hittar mer information om detta på verksamt.se.
När du ska bokföra påminnelseavgift som du debiterar kunden, registrerar du det som en intäkt utan moms. Vanligtvis bokförs detta inom kontogruppen 35XX fakturerade kostnader, till exempel på konto 359X Övriga fakturerade kostnader.
Bokföra påminnelseavgift kundfaktura - konteringsexempel
En faktura på 10 000 kr har skickats till kund. Efter en tid skickas en påminnelse med en avgift på 60 kr. När kunden betalar både fakturan och avgiften bokför du betalningen så här:
Faktureringsmetoden:
Konto
Debet
Kredit
193X - Företagskonto
10 060
1510 -Kundfordringar
10 000
359X - Övriga fakturerade kostnader
60
Kontant/bokslutsmetoden:
Konto
Debet
Kredit
193X - Företagskonto
10 060
30XX - Försäljning
8 000
2611 - Utgående moms
2 000
359X - Övriga fakturerade kostnader
60
I Spiris bokföring kan du använda Påminnelse Direkt som hjälper dig med påminnelse- och inkassohantering utan kostnad. Du slipper hålla koll på konteringen eftersom Spiris bokföring sköter det åt dig. Du väljer vilka förfallna fakturor som ska hanteras och överlåter resten till oss. När skulden är indriven får du pengarna på ditt konto. Aktivera detta via Fler funktioner.
Om du inte använder Påminnelse Direkt finns en inbyggd funktion för att skapa påminnelser. Välj den förfallna kundfaktura du vill påminna om, klicka på Åtgärder och sedan Påminnelse. Påminnelsen skapas automatiskt och en påminnelseavgift läggs till.
Bokföra påminnelseavgift från leverantör
Om du inte har bokfört leverantörsfakturan som skuld tidigare, behöver du originalfakturan som underlag när du bokför en påminnelseavgift. Påminnelsefakturan räcker inte, eftersom moms och andra uppgifter framgår av originalfakturan.
Påminnelseavgifter är inte momspliktiga och bokförs vanligtvis på konto 6991 (Övriga externa kostnader, avdragsgilla).
Bokföra påminnelseavgift leverantörsfaktura - konteringsexempel
Så här bokför du en obetald leverantörsfaktura på 10 000 kr samt påminnelseavgift på 60 kr.
Faktureringsmetoden:
Konto
Debet
Kredit
193X - Företagskonto
10 060
2440 - Leverantörsskulder
10 000
6991 - Övriga avdragsgilla kostnader
60
Kontantmetoden:
Konto
Debet
Kredit
193X - Företagskonto
10 060
40XX - Inköp
8 000
2641 - Ingående moms
2 000
6991 - Övriga avdragsgilla kostnader
60
Förseningsavgift/ersättning
Vid förseningar finns två typer av ersättningar:
Förseningsersättning - som du kan ta ut från dina företagskunder
Förseningsavgift - som du själv kan få betala
Ingen av dessa är momsbelagda.
Förseningsavgifter från exempelvis Skatteverket och Bolagsverket är inte avdragsgilla och bokförs på konto 6992 Övriga ej avdragsgilla kostnader.
Förseningsersättningar från dina kunder hanteras på samma sätt som påminnelseavgifter - dessa bokför du under kontogruppen 35XX Fakturerade kostnader.
Bokföra förseningsavgift från Skatteverket, Bolagsverket m.m Enskild firma:
Konto
Debet
Kredit
193X - Företagskonto
650
6992 - Övriga ej avdragsgilla kostnader
650
Aktiebolag:
Konto
Debet
Kredit
1630 - Skattekonto / 193X - Bankkonto
650
6992 - Övriga ej avdragsgilla kostnader
650
Bokföra inkassoavgift
Så här bokför du en obetald leverantörsfaktura på 10 000 kr samt inkassoavgift på 200 kr.
Faktureringsmetoden:
Konto
Debet
Kredit
193X - Företagskonto
10 200
2440 - Leverantörsskulder
10 000
6991 - Övriga avdragsgilla kostnader
200
Kontantmetoden:
Konto
Debet
Kredit
193X - Företagskonto
10 200
40XX - Inköp
8 000
2641 - Ingående moms
2 000
6991 - Övriga avdragsgilla kostnader
200
Så här bokför du en obetald leverantörsfaktura inklusive påminnelseavgift på 50 kr samt inkassoavgift på 200 kr.
Faktureringsmetoden:
Konto
Debet
Kredit
193X - Företagskonto
10 250
2440 - Leverantörsskulder
10 000
6991 - Övriga avdragsgilla kostnader
250
Kontantmetoden:
Konto
Debet
Kredit
193X - Företagskonto
10 250
40XX - Inköp
8 000
2641 - Ingående moms
2 000
6991 - Övriga avdragsgilla kostnader
250
... Visa mer
2021-12-22
15:10
Hej!
Tack för din fråga. donationer/bidrag brukar normalt sätt bokföras inom kontogruppen 39XX. tex 3993 Erhållna donationer och gåvor. Får den ideella föreningen gåvor och donationer som skall beskattas, så kan det finnas en idé att dela upp dessa mot de ej skattepliktiga för att göra det enklare vid deklarationen. I deklarationen så finns det sedan en separat del där man redovisar skattemässiga intäkter och kostnader och där får man vara noga så att man inte skriver in detta sedan.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2021-12-22
14:22
1Gilla
Hej Josefin! All right, verkar bli ett administrativt kaos helt enkelt. Affiliates från andra länder, och Sverige, kommer som det låter att kräva en hel del bokföring. Frågan är om det är värt besväret. Tack för snabbt svar! Allt Gott! /Sven-Alex
... Visa mer
2021-12-22
11:42
Hej!
Hoppar in i din och AnnicaLs tråd för att du skall få svar. Det är tyvärr lite svårt att avgöra mot vilket motkonto det skall bli, då som Annica sade så bör det ha bokförts mot något motkonto förutom 2790 i tidigare skede. Så det hela beror på hur du hanterade själva felaktiga utbetalningen från första början mot vilket motkonto du nu skall bokföra bort den skulden.
Förstår inte riktigt hur du menar med att bankutbetalningen blev dubbel men att den aldrig bokfördes dubbelt? Menar du att du har en bankhändelse som inte är hanterad ännu, som är den felaktiga löneutbetalningen? I sådana fall borde den felaktiga dubbelbetalningen bokföras mot 2790 om det var där du bokförde avdraget så att utbetalningen blir rätt mot avdraget.
Om jag missförstått dig hur du menar med att den aldrig bokfördes dubbelt så får du gärna komma med en förklaring hur det olika händelserna har hanterats, dvs dubbellönen, och avdraget då det tyvärr är lite svårt att följa mer exakt hur allt hanterats.
Ha en fin dag!
/ Josefine
... Visa mer
2021-12-22
09:53
Hej igen!
När du gör den rent tidsmässigt spelar egentligen ingen roll, det som spelar roll är att själva bokföringsdatumet för momsrapporten är i december 2021 eftersom det gäller för okt-dec det året. Sen bör man ju vänta innan man genererar momsrapporten i programmet tills faktiska perioden är slut, så att inget missats. Så vanligtvis brukar man sitta och göra momsrapporten i Januari för att välja bokföringsdatumet i december 2021. Du kan betala det i år ja, men som jag beskrev så är det bättre att vänta med att göra momsrapporten tills efter perioden är slut, vilket gör att betalningen också bör ske i nästa år.
I eEkonomi så genreras bokföringen av momsrapporten automatiskt när man valt rätt momsredovisning och klickat bokför, så du kommer inte behöva tänka på vilket datum det blir. Sedan bokför du inbetalningen när det väl sker, vilket du också kan läsa om hur det funkar i de länkar jag skickade till dig i mitt förra meddelande.
Ha en fin jul!
/ Josefine
... Visa mer
2021-12-21
14:06
Hej!
Tack för din fråga. Jag måste erkänna att jag inte riktigt förstår vad det är du frågar hur du skall hantera? Om du menar hur du bokför själva hyran av maskinerna så skulle det nog kunna anses som antingen en försäljningskostnad inom 60XX kontogruppen, alternativt legoarbete/underentreprenad dvs att du hyr in en tjänst som gör denna tjänsten istället för dig. Det blir då inom kontogruppen 46XX istället.
Även om kostnaden är momsfri så behöver du redovisa moms på hela din tjänst du säljer, så är det de du menar med att det uppstår en förlust i momsen? Det du kan tänka på när det gäller vidarefakturering är att man lägger på momssatsen som man säljer med, oavsett om kostnaden du betalar är momsfri eller inte, samt att det finns inga regler kring hur mycket man får vidarefakturera utan det är upp till dig och din kund. Med det sagt, så bör det inte bli någon skillnad för dig om man gör följande:
Hyran du gjort är på 1 000 kr. Du fakturerar din kund 1 000 + moms, dvs 1 250 kr. På så sätt så har du ju betalar 1 000 kr, och din intäkt är 1 000 kr samt momsen blir redovisad samt betalad till Skatteverket med 250 kr. För kundens del så blir ju deras kostnad lika stor som om de hade hyrt in själva, då de har rätt att dra av den ingående momsen på 250 kr och därmed blir deras kostnad 1 000 kr i slutändan.
Så med det sagt, det finns inte så mycket du kan göra förutom att du fakturerar kunden så att ex moms är beloppet lika högt som du betalade för hyran åtminstone, så att du inte förlorar på att erbjuda detta i din tjänst.
Hoppas detta gjorde det lite klarare för dig säg gärna till om jag missförstod något, ha en fin dag!
/ Josefine
... Visa mer
2021-12-20
17:01
2 Gillar
En periodiseringsfond, eller även överavskrivning är en "skuld" då det är ett uppskjutet resultat. Har då bokats debet avsättning p-fond i resultaträkningen och kredit i balansräkning som du beskriver. Har du ett aktiebolag så har du då en latent skatt på 22%, 21,4% eller 20,6% beroende på när avsättningen skedde. Så i det här fallet har det bokats en avsättning. Lycka till och God Jul!
... Visa mer
2021-12-17
07:29
1Gilla
Tolkar det som att du betalar din egen lunch. Den är då inte avdragsgill alls, betalar företaget den så blir det förmån. Tråkigt men sant. Det är egentligen samma sak med alla kurser, om lunchen ingår så skall man ha förmån. Är man borta på kursen och skall ha traktamente så skall även det reduceras. Vilket jag personligen tycker är en form av dubbelbestraffning.
... Visa mer
2021-12-17
07:22
1Gilla
Det första som man bör veta är att rent deklarationsmässigt så skall man deklarera hela försäljningen det år man skriver köpekontraktet. Även om tillträdet är året efter. Dom 10% som du får är då handpenning för att säkra köpet och försäljningen. Så det ställer ju till en del, för rent bokföringsmässigt så har du ännu inte sålt fastigheten, bara skattemässigt. Och då ur vinsskattesynpunkt. Så jag skulle i det här läget bokföra avstyckningskostnaden på kontot för marktillgången. Handpenningen som ett förskott och sedan deklarera hela försäljningen. När tillträdet sedan sker nästa år så bokför jag bort den del av anskaffningsvärdet som rör marken, motkonto vinst avyttring fastighet. Hela det resultatet nollas sedan bort i deklarationen. Nu säljer du mark vilket innebär att du inte har några avskrivningar som skall återföras i näringen. Lycka till!
... Visa mer
2021-12-16
10:44
Hej!
Tack för din fråga. Jag tror att du kan ha nytta av denna tråden här. Om du använder eEkonomi så blir det lite knepigt att använda 3046 då det kontot har inställt momskod 05 för svensk moms 25%, utan det bör istället vara 3048 som har momskod 39 som lägger försäljningen i rätt momsruta för försäljning där köparen är skattskyldig. Så det kan vara bra att korrigera den verifikationen så att det hamnar i rätt ruta i momsrapporten för dig samt ser korrekt ut i resultatrapporten.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2021-12-15
11:34
Hej!
Tack för din fråga. Vad jag kunde se så har du programmet Visma eEkonomi och jag har kollat med en kollega hur det kan hanteras i det programmet och fick följande svar:
"Frågan är hur du skapat dagsavslutet, har du skapat en bankhändelse och matchat så kan du ångra bankhändelsen, ändra och matcha bankhändelsen på nytt.
Har du skapat en manuell verifikation kan du gå in på verifikationen under Bokföring - Verifikationer och välja att redigera verifikationen. Där inne kan du sedan ändra konton samt belopp (förutsatt att du inte låst bokföringen i programmet)"
Du kan även rent bokföringsmässigt göra en spegelvänd verifikation med samma datum som den gamla och göra en ny med rätt siffror och rätt datum. Var uppmärksam dock om din korrigering ändrar din momsbeloppet och du har redan deklarerat för den perioden så kommer du behöva göra om momsen. Det låter dock som att det snarare handlar om felaktiga datum och inte belopp men alltid bra att påminna.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2021-12-14
15:21
1Gilla
Hej, Igår tittade jag över våran konversation och insåg att jag tänkte rätt men skrev helt fel och krånglit. Jag tror att det du skrev är helt korrekt, så behöver inte dubbelkolla med en konsult. Är väldigt taksam över ditt meddelande och lösning. Ha en fortsatt bra dag!
... Visa mer
2021-12-14
15:02
Hej!
Tack för din fråga. Du kan använda samma konton som finns för tillgångstypen inventarie, där den enda skillnaden blir vilket tillgångskonto som används. Så om du kikar på bilden nedan, så kan du använda samma konton för din nya tillgångstyp, där istället för 1220 så använder du 1222.
Om du vill så kan man alltid skapa egna mer specifika konton om du vill separera det, men dessa är i standard kontoplanen och det finns ingen anledning att separera det då du kan hålla koll via avskrivningsplanen du har vilket värde som gäller för olika tillgångar.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2021-12-13
14:52
Hej Therese!
Tack för din fråga. Okej, i sådana fall så får du bokföra upp dessa händelser manuellt och koppla kvittona till verifikationerna. Du kopplar kvittona genom att klicka på "kopplade bilder" och ladda upp kvittot där om du har eEkonomi, vilket det såg ut som du hade när jag kikade. Detta är för att få det mot rätt datum så att det blir korrekt. Då du pratar om att du inte hade ett företagskonto klart så antar jag att du har en enskild firma, så då bokför du upp själva inbetalningen mot ditt privata bankkonto mot 2013 egna uttag i debet och mot lämpligt försäljningskonto samt moms i kredit.
Om du har flera swish under samma dag så är det okej att klumpa ihop dem så länge du kopplar dina kvitton rätt, men du behöver bokföra varje dagsförsäljning för sig. Så det är bra att ta ut ett kontoutdrag på ditt privata konto, kolla vilka datum som det gäller och vilka belopp så att du kan få det korrekt i bokföringen.
Överföringarna som du gjort till företagskontot vid senare tillfälle kan du bokföra mot 2018 egna insättningar sedan.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2021-12-11
11:08
1Gilla
Hejsan. Det blir ändå bokföring av en omsättning men ingen vinst (och alltså ingen moms). En "normal" VMB-försäljning konteras ju som så att hela försäljningssumman bokas kredit 3020 (Försäljning VMV-varor) (kommer inte med på momsrapporten), vinsten bokas däremot kredit 3030 (Positiv VM 25%) samt momsen kredit 2611. Summan av konteringen på 3030 och 2611 debiteras konto 3028 (Positiv VM omföringskonto). Sedan så krediteras lagret men anskaffningsvärdet och motbokas mot kto 4020, kostnad VMB. Krångligt men rätt. I ditt fall så bokar du försäljningen genom att kreditera 3030 med 45 000 kr och betalningen genom att debitera lagerkontot med samma belopp, 45 000 kr. Sedan bokar du bort den sålda bilen ur lagret genom att kreditera lagerkontot 45 000 kr och debitera 4020 med samma belopp. Det blir i ditt fall ingen vinst så kontona 3030, 3028 och momsen skall då inte användas. Du måste även kika i din kontoplan så att dom konton jag uppger stämmer med funktionen. Det kan ju skilja mellan program och kontoplaner. Lycka till!
... Visa mer
2021-12-09
14:38
1Gilla
Hej!
Tack för din fråga. Även om själva köpet gjordes utan moms på grund av att du köpte den av en privatperson så behöver det inte betyda att försäljningen skall vara utan moms. Om det är en traktor så kan det vara så att du bör redovisa utgående moms på det, men det kan du dubbelkolla med Skatteverket. Om traktorförsäljningen är momspliktigt så skall försäljningen hanteras som om du hade sålt en ny, dvs med 25% moms. Om det inte var det du menade kring hur en sådan faktura skall se ut så får du gärna förklara lite mer vad du menar mer specifikt.
Om det är så att du hanterar VMB ( vinstmarginalbeskattning ) vid inköpet och därmed skall göra försäljningen enligt VMB regler så kan du läsa lite om det här.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2021-12-09
13:45
Hej!
Jag hoppar in i er tråd så att du får svar. Eftersom du inte har något underlag som visa momsen så får du bokföra det så som du skrev ja, 5611 i kredit och 1930 debet för att minska den drivmedelskostnad som bokförts sen innan. Ingen moms kan redovisas då du inte har något underlag på det då momslagen kräver specifikation på det.
Ha det fint.
/ Josefine
... Visa mer
2021-12-08
16:45
Hej!
Tack för din fråga. Du behöver ett underlag för varje verifikation/händelse du har. Däremot så kan det räcka med underlaget du får från Klarna, beroende på om de skapar godkända underlag från sitt håll. Jag råder dig till att kontakta Skatteverket för att höra om de underlag du får från dem räcker, eller om du även behöver skapa något annat kvitto/underlag utöver den avräkning du får från Klarna. Det finns en bra tråd här som går igenom både lite kring underlag samt hur det bör hanteras rent bokföringsmässigt som säkert kan vara till nytta för dig. Eftersom du har faktureringsmetoden så kan det krävas att du behöver få fram ett underlag för varje försäljning, för att det skall hamna i rätt period men det kan du som sagt dubbelkolla.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2021-12-08
16:05
Hej!
Tack för din fråga. Att köpa varor från sig själv som ägare eller annan privatperson är okej, men det är viktigt att det blir till ett marknadsmässigt pris samt självklart utan moms. Det går utmärkt att skapa något form av kontantkvitto själv för köpet, eller något annat underlag som visar tillräckligt med information. Vad som är det marknadsmässiga värdet är alltid svårt att avgöra, men någon oberoende värderingsman som tex någon annan inom din bransch som kan ge dig ett värderingsintyg alternativt att man möjligtvis kan styrka värdet med att se vad andra på tex blocket säljer likvärda varor för. Detta kan du dubbelkolla med Skatteverket eller en konsult för mer information.
Vad jag vet finns det inga hinder att skänka/ge bort varor till företaget och därmed ha anskaffningsvärde/inköpsvärde noll, så det är ju också en väg att gå om du känner att det är för svårt att värdera de varorna till ett marknadsmässigt värde.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2021-12-08
11:25
Hej!
Tack för din fråga, ber om ursäkt att svaret har dröjt. Jag kan tyvärr inte hitta så mycket information kring just sådana kringkostnader vid nybyggnation men jag skulle säga att de elkostnader som direkt kan hänföras till nybyggnationen bör kunna läggas mot samma konto som resten, dvs 1181. Däremot själva årsavgiften för elnätet skulle jag nog snarare säga blir en kostnad direkt, och då funkar 5310 utmärkt. Om man kan visa på att årsavgiften för elnätet enbart gäller undertiden som nybyggnationen är och kan hänföras till specifikt det så bör man kunna ta det mot samma tillgångskonto också, då byggnaden ännu inte är verksam. Detta kan du alltid dubbelkolla med Skatteverket om man bör hantera det på något annat sätt.
Ha en fin dag!
/ Josefine
... Visa mer
2021-12-06
11:38
Hej!
Tack för din fråga. Jag skulle säga att du bör bokföra detta som en kostnad, med tanke på att du verkar ha fått importmomsen tillsammans med tullavgiften. Detta tyder på att du antingen inte har angett ditt VATnummer och anses som privatperson i detta fallet, alternativt att eftersom du inte har köpt varan utan enbart behövt förtulla den så skall detta inte hanteras som ett köp utanför EU. I sådana fall så kan du bokföra importmomsen mot tex 6991 övriga avdragsgilla kostnader, och tullavgiften mot tex 5720 Tull- och speditionskostnader m.m.
Du kan alltid dubbelkolla med Skatteverket om hur du bör hantera det, då jag inte kan hitta så mycket information kring just hantering av tull gällande varuprover förutom att de i vissa fall kan vara momsfritt vilket inte verkar vara fallet för dig.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2021-12-06
11:38
Hej!
Tack för din fråga. Det låter som vidarefakturering, och det kan du läsa mer om här. Vid vidarefakturering så hanterar man inköpet för sig och vidarefaktureringen för sig, dvs att det spelar ingen roll om inköpet var momsfritt utan försäljningen/faktureringen går på de regler som en vanlig fakturering av tjänst skulle gjort.
Så inköpet bokför du som inköp av IT-tjänst eller något liknande, och faktureringen till din vän bör du hantera enligt de reglerna som gäller för försäljning utanför EU. Hur det bokförs kan du läsa mer om här.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2021-12-03
15:04
1Gilla
Hej!
Tack för din fråga. Om man tittar på Skatteverkets vägledning kring frukt- och bärodlingar så verkar utgifter för plantering av träd få lov att dras av antingen antingen direkt- alternativt via värdeminskningsavdrag, vilket tyder på att man bör kunna kategorisera detta som en biologisk tillgång, eller åtminstone någon form av tillgång. Läser man sedan vidare så kan man hitta detta angående hur man beräknar fram avdraget:
" Värdeminskningsavdraget ska beräknas på frukt- eller bärodlingens anskaffningsvärde, enligt en avskrivningsplan efter en viss procentsats per år. Procentsatsen ska bestämmas med hänsyn till den tid odlingen anses kunna utnyttjas. Beräkningen ska göras från den tidpunkt då odlingen färdigställs (20 kap. 18 § IL). "
Ha en fin dag!
/ Josefine
... Visa mer
2021-12-03
14:09
Hej igen!
Inga problem alls, det kommer gå utmärkt. Annars är det bara att återkomma om det är något.
Ha en fin helg 🙂
/ Josefine
... Visa mer
2021-12-02
16:10
Hej!
Tack för din fråga. Det är tillåtet att bokföra vissa förbättringsutgifter på annans fastighet som tillgång med avskrivningar, dock får jag hänvisa till Bokföringsnämnden eller Skatteverket för ett mer konkret svar. Utgifter som man får ta upp som tillgång kan bokföras mot kontogruppen 1120 Förbättringsutgifter på annans fastighet alternativt 1232 Installationer på annans fastighet, och de kostnader som man skall dra direkt kan bokföras mot 5070 Reparation och underhåll av lokaler.
Om man kollar på Skatteverkets vägledning kring lokalkostnader så står det följande: " Om du betalar reparationer i denna lokal får du normalt dra av reparationskostnaderna direkt, även om det innebär en förbättring av lokalen. ". Vilket man bör kunna tolka att det borde bokföras som en kostnad direkt, men att det finns undantag.
Ha en fin dag!
/ Josefine
... Visa mer
2021-12-02
15:55
Hej igen!
Jag skulle säga att båda säkert stämmer. Det beror lite på, för att i vissa fall så vill Skatteverket att man deklarerar om men man behöver inte bokföra det ( det vill säga, det blir som en ej bokförd kostnad/intäkt post i skattemässiga justeringar. Sedan så bokför man det i det öppna året, och sedan drar bort det/lägger tillbaka det som en ej avdragsgill/skattefri post. Ibland krävs det dock att man deklarerar och bokför om i året som gäller.
Tyvärr svårt för mig att avgöra hur du bör göra, och vad Skatteverket menar i sitt svar. De kan möjligtvis mena att du bör deklarera om gällande enbart arbetsgivaravgifterna, men att själva korrigeringen skall göras i det öppna året. Detta för att det skall bli rätt deklarerat på arbetsgivardeklarationerna men i bokföringen sker korrigeringen i det nuvarande året. Mitt råd är att du frågar dem mer konkret så att du får det så rätt som möjligt.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2021-12-02
15:44
1Gilla
Stort tack till både Josefin och AccountantfromHell_singland för era snabba svar. Ursäkta fördjöjd återkopplingen från mig. Jag följde det som Josefin sa i detta fallet (som var en vän) men ska undvika upplägget i fortsättningen i linje med varningarna. Tack för hjälpen.
... Visa mer
2021-12-01
12:09
1Gilla
Tack så mycket/Oliwia
... Visa mer
2021-11-30
17:51
1Gilla
Tack! Klart och tydligt. Jag hade svårt att på egen hand hittade infon. /maud
... Visa mer
2021-11-30
13:59
Hej!
Tack för din fråga. Jag skulle säga att det är bäst att kolla med Skatteverket, då TBE vaccination kan vara avdragsgillt men det är dock baserat på om det är nödvändigt för arbetet eller om man är i riskzonen för TBE som du kan läsa om här. Så om du vill vara säker på att det är avdragsgillt i just din situation så är det bäst att kontrollera med dem.
Om det är avdragsgillt så kan du bokföra det mot något 76XX konto, tex 7620 Sjuk- och hälsovård. Vanligtvis är det momsfritt men det kan du kolla på ditt underlag.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2021-11-29
13:37
Hej!
Tack för din fråga. Jag tror att du kan få svar på din fråga i detta tipset här eller i denna tråden. Det som är viktigt är att kontrollera om de har ett VATnummer eller inte, då vissa företag momsregistrerar sig inom EU och att det då skall redovisas som ett inköp tjänst inom EU. I annat fall så bör det hanteras som ett inköp tjänst utanför EU. Den enda skillnaden egentligen är i vilken ruta man redovisar det i momsrapporten på om det är inom eller utanför EU.
Ha det fint! 🙂
/ Josefine
... Visa mer
2021-11-26
13:43
Hej!
Tack för din fråga. När det gäller just vidarefakturering så spelar det ingen roll vad för moms eller belopp du betalade för själva varan/tjänsten utan man utgår efter det man avtalat med kund vad för belopp man bör fakturera. Man går även efter antingen vad för momssats man vanligtvis fakturerar med, eller vad resten av fakturan har för momssats. Så brukar man fakturera med 25% så är det den momssatsen man lägger på sin faktura gällande vidarefaktureringen. Man kan tänka att vidarefakturering är en sorts tjänst man säljer, dvs tjänsten att du har hanterat underentreprenören istället för att slutkunden skulle ha anlitat den tjänsten.
Du kan läsa mer om hur vidarefakturering fungerar kring moms hos Skatteverket här och här
Ha en fin dag!
/ Josefine
... Visa mer
2021-11-26
09:12
1Gilla
Hej!
Tack för din fråga. Eftersom att det är ett så pass högt belopp och kan anses som en sorts förutbetald kostnad så säger regelverket att man behöver periodisera detta. I denna länken så kan du läsa lite om vad K2 regelverket säger kring att man skall periodisera leasingavgiften över leasingtiden i Kap 7 punkt 10.
Ha en fin helg!
/ Josefine
... Visa mer
2021-11-25
11:19
Hej igen!
Tack så mycket för förtydligandet. Jag skulle tro att det bör vara omvänd skattskyldighet på avgiften som Uber tar ut, att de inte redovisar skatt eller moms till Skatteverket själva tyder på att de inte är momsregistrerade här utan i sitt ursprungsland. Det kan du som sagt kontrollera med Uber eller så bör det stå på underlaget att det är omvänd skattskyldighet. I sådana fall så hade ett bokföringsexempel på detta kunnat se ut som nedan:
193X/? 37 169,5 kr i debet
30XX 45 611 i kredit
2631 2 737 i kredit
4041 11 178,5 i debet
2614 2 794,6 i kredit
2647 2 794,6 i debet
Hoppas detta hjälper dig, ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2021-11-25
07:08
2 Gillar
Ett till tips när det gäller konst är Skatteverkets broschyr om moms inom kulturområdet. Täcker det mesta och är bra skriven. Du kan hitta den här: https://www.skatteverket.se/privat/etjansterochblanketter/blanketterbroschyrer/broschyrer/info/562.4.515a6be615c637b9aa413160.html
... Visa mer
2021-11-24
11:23
Hej!
Tack för din fråga. Okej då låter det som att du har en tjänstepension. Både sjukförsäkring samt premiebefrielse brukar vanligtvis ingå i skatteklassen som pension är i, dvs att hela beloppet skall beräknas särskild löneskatt och räknas som pensionskostnader. Så du kan bokföra det mot kontogruppen 74XX, exempelvis 7410 Pensionskostnader. Den särskilda löneskatten och hur man kan hantera det kan du läsa om i denna tråden här. Antingen så bokför man det löpande samtidigt som man betalar pensionen, eller så beräknar man det vid bokslutet när man fått sammanställningen från försäkringsbolaget.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2021-11-24
08:26
Hej igen!
Okej vad bra! Ja precis, eftersom det inte är arbetsgivaravgifter så blir bokföringen enbart mot ett lönekonto och mot ditt bankkonto. Som jag sade så kan dock detta innebära att din sambo får en restskatt i och med att du inte redovisar skatt nu, då denna lön läggs på hens egna när man deklarerar det i sin egna deklaration. Du kan läsa mer om det här. Så bokföringen blir som du beskriver, samt du behöver inte lämna någon kontrolluppgift eller arbetsgivardeklaration.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2021-11-23
07:12
2 Gillar
Hej Robert7!
Tack för din fråga, ber om ursäkt att svaret dröjt lite. Ja precis, det är något som kommer att hanteras sedan i deklarationen eftersom det är då den inte får påverka det skattemässiga resultatet, medan det just nu påverkar det bokföringsmässiga resultatet. Så när du gör deklarationen sedan så är det viktigt att kontrollera så att det du bokfört mot 8220 som är skattefritt hamnar i rätt ruta.
8220 är ett gruppkonto för resultat vid försäljning av värdepapper m.m så det är därför det hamnar under den rubriken då eEkonomi går efter kontonummer och hur baskontoplanen ser ut, men det går bra att använda det så länge man ändrar vid sin årsredovisning samt deklaration sedan. Om man har både skattepliktiga och skattefria försäljningar kring det så kan det vara bättre att dela upp mellan olika konton för att lättare kunna se vad som bör justeras vid deklarationen.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2021-11-22
12:16
1Gilla
Tack för svar 🙂
... Visa mer
2021-11-19
07:12
Hej!
Tack för din fråga. Jag tror att du kommer hitta ditt svar i denna tråden här. Du kan även kika på detta användartipset som går igenom handel inom och utanför EU för ett lite mer generellt svar.
Hoppas detta hjälper dig, ha en fin dag!
/ Josefine
... Visa mer
2021-11-18
16:15
1Gilla
Tack Josefine! Jag börjar med att kontakta Skv. Tar också tacksamt emot mer input om det finns fler i forumet som har någon erfarenhet kring detta!
... Visa mer
2021-11-16
10:34
1Gilla
Tack Josefine, Det stämmer! Okej, det låter bra, Jag som blev förvirrad med om det skulle med 5615 kontot i mixen. Tack för bra svar!
... Visa mer
2021-11-12
16:24
1Gilla
En avstyckning typ höjer ju egentligen värdet på fastigheten/tomtmarken då du "kostar på" den en åtgärd. Den får då bokas som ett tillägg på det bokade fastighetsvärde du har, kan ibland finnas ett bokfört värde för inköpet. När du säljer den så ingår då avstyckningskostnaden i ditt anskaffningsbelopp för den delen och sänker därmed vinsten och följdaktligen skatten. Om nu den avstyckade delen blir tomtmark (för boende) och tidigare var åker/skogsmark så bör det däremot bli en sänkning av ditt anskaffningsvärde på näringsfastigheten.
... Visa mer
2021-11-11
13:12
Hej!
Tack för din fråga. Vanligtvis så brukar man lägga det på samma konto som friskvården, eller möjligtvis något konto inom 762X kontogruppen, sjuk och hälsovård. Det finns dock inget specifikt konto för det i BAS kontoplanen. Om du har döpt 7699 till just friskvård så kan du alltid lägga upp ett nytt konto i ditt program, tex 7698 som du kan döpa till övriga personalkostnader-naturaförmån så du kan separera kostnaderna.
Ha en fin dag!
/ Josefine
... Visa mer
2021-11-10
12:32
1Gilla
Hej igen Josefine Då skall jag testa detta. Tack för din hjälp Ewa
... Visa mer
2021-11-09
13:57
Hej!
Tack för din fråga. Om du med konteringskoder menar bokföringskonton så brukar man vanligtvis använda dessa till de olika händelserna du beskrivit:
Inventarier bokför man i kontogruppen 122X, vanligtvis 1221 Inventarier.
Goodwill bokför man i kontogruppen 107X, vanligtvis 1070 Goodwill.
Varulager bokför man i kontogruppen 14XX, tex 1460 Lager av handelsvaror.
Det du får tänka på är att planenliga avskrivningar görs för inventarier och vanligtvis även för Goodwill, antingen löpande per månad eller vid varje bokslut.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2021-11-08
13:54
Hej igen!
Så länge betalningskvittot innehåller någon form av indikation att det är omvänd skattskyldighet så behövs ingen specifikation på momsen eftersom det inte skall vara någon moms på det. Så måste nästan kolla lite hur du menar med att du får en momsfaktura för månaden, för om det är specificerat moms på fakturan så låter det snarare som att företaget lagt på sitt lands moms?
Återkom gärna med ett förtydligande med vad du menar med en momsfaktura så kan jag säkerligen ge dig ett bokföringsförslag på de exempel du gav.
Ha det fint så länge!
/ Josefine
... Visa mer
2021-11-08
12:07
1Gilla
Hej!
Tack för din fråga. Ja det är okej att göra så och det går bra att använda de konton som du använt. Tänk bara på att spara kvittot så att du har korrekta underlag till köpet.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2021-11-08
10:09
1Gilla
Tack för svaret, Josefine! Ja, det är nog bäst att stämma av med Skatteverket för att vara säker på att vi hanterar det på rätt sätt!
... Visa mer
2021-11-05
09:59
1Gilla
Hej!
Tack för din fråga. Jag skulle inte blanda in 2650 med detta eftersom det är kopplat till momsrapporten samt gäller för svenska momssystemet. Det finns tyvärr väldigt lite riktlinjer kring hur bokföringen skall se ut än så länge, då OSS hanteringen är så pass ny men jag tycker det låter rimligt att skapa konto 2651 för att manuellt bokföra den totala EU momsskulden dit inför varje redovisningsperiod och sedan bokföra betalningen mot 1930 och 2651 för att få bort skulden.
Det du kommer behöva tänka på är att man skall deklarera momsen i EURO till OSS systemet men i bokföringen kommer det vara i SEK, vilket kommer med största sannolikhet skapa någon form av valutakursdifferens. Detta eftersom du bara skall ta bort den skuld som bokfördes upp först mot 2651 så att det försvinner, men det beloppet kanske inte stämmer exakt med vad det blir i EURO när man deklarerar. Jag kan rekommendera dig att kontakta Skatteverket eller en konsult hur man bör hantera den differensen, dvs bör den hanteras som en normal valutakursdifferens eller bör den bokföras mot ett speciellt konto.
Om någon annan användare i forumet gjort på något smart sätt så får de gärna dela med sig här i tråden för att kunna hjälpa fler användare.
Ha en fin helg!
/ Josefine
... Visa mer
2021-11-05
07:42
Hej igen!
Jag fick det genom totalbeloppet som var 1 857 plus leveransavgiften som var 236 och räknade ut vad momsen skulle vara om det beloppet innehåller 12% moms, dvs 2 093 x 0,1071. Sen om det är 12% även på leveransavgiften eller om det skall vara det ens på försäljningen är lite svårt att svara på tyvärr, men i mitt exempel så antog jag det. Det får du försöka få fram från Uber alternativt om kanske Skatteverket kan råda dig kring det.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2021-11-04
09:29
Hej!
Det stämmer att det bokförs mot ett 20XX konto, tex 2010 eftersom pensionsförsäkringar i en enskild firma är en privat kostnad som inte får påverka företagets resultat. Däremot så kan man göra ett avdrag i sin NE bilaga sedan. I denna tråden så kan du läsa mer om hur det kan hanteras i eEkonomi.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2021-11-04
09:27
Hej!
Tack för din fråga. Du kan bokföra det mot konto 3985 - Erhållna statliga bidrag. Om du använder dig av eEkonomi så är det viktigt att kontrollera att kontot har momskod 42 så den hamnar rätt i momsrapporten som en momsfri intäkt om du är momsregistrerad. I denna länken kan du se hur olika händelser som hänt under Corona kan bokföras, bland annat omsättningsstödet.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2021-11-03
09:18
Tack för hjälpen! Mvh Caroline
... Visa mer
2021-11-01
17:46
1Gilla
En av dom viktigaste sakerna med en tjänsteresa är att man jobbar 6 timmar om dagen i snitt. Man skall då kunna bevisa det med t.ex. bokade möten eller annat. I ditt fall så är det då viktigt att frugan är med på dom mötena om det inte skall bli föremål för förmånsbeskattning av hennes del av resan. Vilken position hon har i bolaget eller om hon är anställd är kanske inte så viktig. Men om Skatteverket skulle granska och det är ett gift par som tillsammans åker utomlands, då ringer nog varningsklockorna. Och det får inte vara alltför nöjesbetonat. Ingår mat i boendet så reduceras traktamentet m.m. Men visst, med bra uppbokat och redovisat arbetsschema så finns det ju ändå 18 timmar över varje dygn till vila och/eller rekreation. Och observera att det är i snitt man skall jobba 6 timmar, så en fullbokad besöksdag på 12 timmar ger ju en dag ledigt liksom.. Men det finns som sagt lite att tänka på. Lycka till.
... Visa mer
2021-11-01
07:46
1Gilla
Hur man hanterar momsen beror ju dels på vem man köper in dom av. Är det privatperson så gäller VMB men där kan man om man vill "bryta kedjan" och sälja den med moms. Vilket då i princip ingen gör. Köper man in av företag så beror det på vilken sorts bil men även vilken sorts företagare man köper in av. Är det personbil så är det aldrig moms förutom om säljare är taxiföretag, trafikskola, begravningsbyrå eller bilhandlare då så klart. Som personbil räknas då även lastbilar under 3,5 ton där lastutrymmet sitter ihop med kupen, d.v.s saknar luftspalt mellan dessa karossdelar. Så en skåpbil räknas i det fallet som en personbil, d.v.s ingen moms. Om den då har en totalvikt under 3,5 ton. Men som bilhandlare, vilket då din kund räknas som, så kan man även köpa in bilar genom att överta leasingen från säljaren. Gör man det rätt så köper man istället avtalet och det blir moms på det hela. En leasingbil i ett företag skall man i princip aldrig lösa själv om man nu inte skall behålla bilen länge till. Man bör ha bra kontroll på vilka bilar man bytt/köpt in, hur mycket man gett för dom och vinsten. Annars går det inte att få rätt i bokföringen. Ett sidoordnat register bör upprättas. Funkar med excel men finns säkert även att köpa. Svårt och krångligt? Absolut! Viktigt att göra rätt? Oh ja! Finns det mer kring det här? Japp, man måste kolla upp en hel del som bilförsäljare, tänk på ansvaret man har när man säljer fordonen. Lycka till!
... Visa mer
2021-10-29
09:44
1Gilla
Tack så mycket för svar! Maud
... Visa mer
2021-10-25
13:29
2 Gillar
Hej!
Tack för din fråga. Jag måste erkänna att jag inte riktigt förstår flödet i det du frågar efter. Så ni har haft ett försäkringsärende där försäkringsersättningen som ni skulle fått istället betalats ut till er advokat, där ni hade fakturor som skulle betalats till denne? Du får gärna förklara lite mer ingående i vad som hänt och hur pengarna rört sig så kanske jag kan hjälpa dig vidare.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2021-10-25
11:27
1Gilla
Tack för svar. Det är märkligt egentligen för en kostym är ju som arbetskläder, jag har en kostym bara för jobb. Min tidigare (utländske) arbetsgivare godkände alltid utlägg för kemtvätt varje år de senaste 10 åren. Men ok, då dödar jag det kvittot, jag vill inte ha några tveksamheter. Mvh P
... Visa mer
2021-10-25
11:22
1Gilla
Hej!
Jag hoppar in i din och AnnicaLs tråd så att du skall få svar. Förstår inte riktigt hur du menar med din fråga? I alla bolagsformer så sker bokföringen på samma sätt, dvs att man måste bokföra alla in och utbetalningar som händer samt att det är dubbel bokföring som gäller. Alla bolagsformer följer också bokföringslagen. Däremot så kan ju vissa bokföringskonton ändras gentemot vad man väljer i Ideell förening, då vissa saker som händer i AB kanske inte är något man får ta upp i föreningen och tvärtom. För att kunna bättre svara på din fråga så får du gärna förklara lite mer vad du funderar på kring hur man hanterar bokföringen i en förening.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2021-10-22
16:42
Hej!
Mark kan vara lite knepigt område ibland inom bokföring. Om ni nu ägde en del av marken så bör den finnas bokförd hos er, och man bör därmed bokföra bort det värdet då ni inte längre äger det. Så om ni tex har ett värde mot tex 1130 Mark, så bör ni kreditera det kontot för att få bort det bokförda värdet av den, eventuellt övervärde bokförs som vinst. Den eventuella vinst som kommer upp efter det kan man bokföra mot 3972 Vinst vid avyttring av byggnader och mark. Det kan dock vara bra att kolla upp med en konsult eller om ni har en revisor hur det bör bokföras, så att allt går rätt till alternativt om någon annan användare i forumet har bättre koll på hur detta kan hanteras. Vanligtvis är mark och byggnader inte momsbelagda men det kan du se på ditt underlag du får från lantmäteriet.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2021-10-21
13:49
1Gilla
Hej!
Tack för din fråga. Vanliga konton för det skulle kunna vara inom 8XXX kontogruppen, tex 8330 Valutakursdifferenser på kortfristiga fordringar och placeringar. Finns även de två mer specifika kontona, 8331 Valutakursvinster på kortfristiga fordringar och placeringar och 8336 Valutakursförluster på kortfristiga fordringar och placeringar.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2021-10-21
07:28
1Gilla
Det beror lite på. I ditt fall så är, vad jag förstått, lastbilen helt avskriven och då kan du göra den bokningen direkt så som du skriver. Men om du har ett bokfört värde kvar så bör du istället göra så här: Först så bokar man upp försäljningen, kör ut momsrapporten så att saldot på 3973 hamnar på den som momsfri omsättning. Sedan nollar man kontona 1240 och 1249 och mellanskillnanden bokar man då mot 3973 igen. Lycka till!
... Visa mer
2021-10-13
15:02
1Gilla
Tack så mycket Jag återkommer kollar med kunden. Med vänlig hälsning, Jennifer
... Visa mer
2021-10-12
17:05
1Gilla
Hej, Så bra, då gör vi så! Tack så mycket för hjälpen. Mvh Kristina
... Visa mer
2021-10-12
10:57
1Gilla
Hej!
Den delen som i ett köp av tex inkråm blir som ett övervärde och därmed en goodwill brukar vanligtvis bokföras mot ett 10XX konto, tex 1070 Goodwill. Tänk på att Goodwill vanligtvis skall skrivas av på en 5års period, men det kan du alltid dubbelkolla med Skatteverket för att veta de aktuella reglerna. Gällande hur du skall bokföra försäljningen av dina förbrukningsinventarier så kan du bokföra det mot något 36XX konto, tex 3690 övriga sidointäkter.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2021-10-11
12:07
Hej Josefine, Tack för dina exempel. Det handlar om att öka företagets skuld till mig som aktieägare. Så då bokför jag med andra ord på Konto 2393 🙂 Tusen tack för hjälpen! 1110 med 100 000 i debet 1221 med 50 000 i debet 1400 med 20 000 i debet 2393 med 170 000 i kredit
... Visa mer
2021-10-11
10:55
2 Gillar
Hej!
Tack för din fråga. Det beror lite på hur du tänker att detta skall ske. Antingen så får man flytta över lånet till aktiebolaget så att denne står som låntagare och därmed så blir det som ett vanligt banklån, där man då bokför upp maskinen som tillgång, tex 12XX i debet i företaget och banklånet som är överfört mot något 235X konto i kredit för att visa skulden som nu bolaget tagit över både tillgången och lånet.
Det jag också tänker att man hade kunnat göra, är att man har kvar lånet privat men att man istället hanterar det som att du som ägare lånar ut pengar till företaget, och då bokför upp maskinen som en tillgång, men att man bokför upp lånet som ett lån från aktieägare. Vid sådana tillfällen så får man lov att skriva ett avtal mellan dig som ägare och företag, och ta ut en marknadsmässig ränta på detta lån. Hur man kan tänka kring sådana saker kan du läsa om här. Jag skulle dock tro att det bästa är att försöka flytta över lånet till aktiebolaget, eftersom det är ett långsiktigt lån och antagligen av ett högre belopp, så att du som privatperson inte blir påverkad av lånet som egentligen tagits åt företagets vägnar men det är helt upp till dig hur du vill hantera detta.
Ha det fint, hoppas detta hjälper dig lite framåt!
/ Josefine
... Visa mer
2021-10-08
15:48
Hej igen!
Ah okej tack så mycket för förtydligandet. Vanliga konton för detta scenariet är då 3211 Försäljning positiv VMB 25 % samt 4211 Sålda varor positiv VMB 25 %. För scenarion med förlust så brukar man använda kontona 3212 Försäljning negativ VMB 25 % samt 4212 Sålda varor negativ VMB 25 %. Så man använder alltså både ett kostnadskonto samt intäktskonto vid VMB.
Hör av dig om du behöver någon mer hjälp kring detta, ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2021-10-08
15:26
Hej Emma!
Jag hoppar in i er tråd för att du skall få svar. Okej när det gäller leasing av personbil så har man bara avdragsrätt för halva ingående momsen, resten av momsen blir kostnad. Momsen för avgifterna däremot är helt avdragsgilla. Det som jag funderar lite på är hur du bokförde inbetalningen av den första förhöjda leasingen? Den skall bokföras mot ett tillgångskonto, tex ett 172X konto för att man sedan periodiserar den kostnaden på 36 månader, för att man inte skall dra hela beloppet som en kostnad direkt. Vanligtvis när man betalar in själva första förhöjda leasingavgiften så får man bara ett belopp att sätta in, inget underlag för momsen. Så i mitt exempel nedan hur du kan bokföra, så har jag antagit att du bokfört den första inbetalningen mot konto 1680 i debet, om du hör av dig hur du bokförde det så kan jag ge dig råd kring hur det bör se ut då i sådana fall. Leasingavgiften samt interimsavgiften läggs mot tex konto 5615 leasing personbil, admin- och uppläggningsavgift läggs mot tex 6991 övriga avdragsgilla kostnader.
1930/2440 med 4258 i kredit
5615 med 2942 i debet ( leasing/interimavgift plus resten av halvan på momsen gällande det )
2641 med 327 i debet ( halva momsen på leasingen )
6991 med 755 i debet
2641 med 189 i debet
1680 med 54 111 i kredit ( för att förflytta det tidigare bokförda extrabetalningen för att få bokfört det rätt samt få redovisat halva momsen )
1720 med 48 700 i debet
2641 med 54 111 i debet
XXX med 45 i debet ( antagligen så döljer sig något gällande de siffror du gett mig, för jag får inte ihop beloppen utan det blir en 45 kr diff i debet med de belopp du gett mig )
På så sätt så får du redovisat den första förhöjda leasingavgiften rätt, samt allt annat. Om det skulle vara så att du redan hanterar den första förhöjda avgiften på annat sätt, så skippar du steget med 1680,1720 och 2641 och bara gör resten av konteringsförslaget. Vad jag såg så verkar du ha Visma admin, så jag hittade en tråd där du kan läsa om hur man kan periodisera första leasingavgiften på rätt sätt här.
Hoppas detta hjälper dig, hör av dig om du vill att jag skall förtydliga något!
Ha det fint.
/ Josefine
... Visa mer
2021-10-06
14:55
1Gilla
Tackar! Jag gjorde så.
... Visa mer
2021-10-06
11:32
2 Gillar
Hej, Fint @Josefine Johansson att du hoppade in då jag varit lite frånvarande 🙂 //Carina
... Visa mer
- « Föregående
- Nästa »