2018-04-29
09:16
Hmmm. Rad 08 i en momsdeklaration heter "Hyresinkomster vid frivillig skattskyldighet" när jag dubbelkollade på en aktuell deklaration på Skatteverket. Så där kan överhuvudtaget ingen omsättning med 12 % moms hamna då det är 25% på hyresinkomster. Du får kolla det igen då det omsättningen från kto 3042 skall hamna på rad 05 och inget annat. Om du märker konto 3042 med momsrad 05, och kto 2621 med rad 11 så skall detta bli rätt. Du får kolla igen. Lycka till!
... Visa mer
2018-04-29
06:29
Avdrag för terminalglasögon är avdragsgilla när det gäller anställda. D.v.s även dig själv som företagare om du har aktiebolag. Gäller inte dig själv om du har enskild firma, men om du har anställda så är det ok åt dom även i det fallet. Står på skatteverkets hemsida under förmåner, https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/formaner/arbetskladerocharbetsredskap/br.... Glasögon för bilkörning är alltså inte okej över huvud taget. Skatteverket rätt njugga syn på detta är lite märklig och om du t.ex jobbar i verkstadsindustrin så förstör du alltid dina glasögon men det är alltså inte ok. Dom menar antagligen att man då skall ha skyddsglasögon över sina vanliga glasögon. Lycka till!
... Visa mer
2018-04-29
06:22
Med tanke på hur komplex momsen är, framförallt vid EU-handel och inte lättare med valuta, så rekommenderar jag att du kollar med er revisor och/eller en redovisningskonsult. Ett abonnemang hos BLInfo, Tholin/Larsson eller liknande ger också bra möjlighet till svar på svåra frågor. När det gäller bokföring så är inte Skatteverket rätt ställe att fråga. Dom är definitivt inte konsulter och svarar rakt på frågan utan att tänka på/kunna eventuella lösningar och/eller andra frågeställningar. Ser att man ofta här i forumen ofta hänvisar till att man skall fråga Skatteverket vilket ofta är lite oyckligt.Lycka till.
... Visa mer
2018-04-29
06:16
1Gilla
Det finns regler om "gemensam verfikation" och det krävs inget särskilt konto egentligen. Går att läsa om här: http://www.srfredovisning.se/bokforingsnamnden-bfn/bfnar-20132-lagregler-allmant-rad-och-kommentarer...
... Visa mer
2018-04-29
05:55
Kto 3042 bör ha kod 05 om det är raden som avses, vet ju inte vilket program du använder men det bör ju funka lika. Utgående momsen bör ha bokförts på konto 2621, kod 11 (rad 11). All försäljning som är momspliktig hamnar på rad 05 förutom då momspliktiga uttag, underlag för vinstmarginalbeskattning och hyresinkomster vid frivillig skattskyldighet. Programmen brukar räkna baklänges från saldona på rad 10,11 och tolv vid kontrollen. Lycka till!
... Visa mer
2018-04-27
17:07
1Gilla
Precis! Den underbara pedagogik som vår verksamhet har. Ett positivt resultat är negativt i balansräkningen och tvärsom... Brukar pigga upp konsultationerna det....
... Visa mer
2018-04-23
05:26
1Gilla
Hmm... du skall ju nolla momskontona mot 2650/1650 per 2017-12-31 men bokföra den som dragen från skattekontot när det sker, vilket då kan vara 26/2 om du handlar med EU eller i maj om du inte gör det. När du betalar momsen så är det bara en transaktion mellan bankkonto och skattekonto och kan innehålla både det ena och det andra...
... Visa mer
2018-04-10
08:44
3 Gillar
När man hämtar över verifikationer från Visma Adm till Visma Bokslut så finns det ingen funktion som informerar om att det är olika namn på konton i Adm mot för i Bokslut. Det är ett otyg och man måste då gå igenom bokslutet manuellt för att kolla att man har samma namn på alla använda konton. Fungerar utmärkt åt andra hållet,d.v.s om man byter namn på ett konto i bokslutsprogrammet så får man sedan en varning vid importen till Adm. Däremot så får man ett följdproblem där då detta nya namn inte alls följer med över till nästa år (om kontot redan fanns vill säga). Även det ett otyg..
... Visa mer
Etiketter:
- Välj din produkt:
-
Bokslut
2018-04-10
08:26
Spontant så skulle jag säga att dom driver ett "enkelt bolag". D.v.s en gemensam enskild firma, som dom flesta småjordbruk också är. Det innebär att man ha en gemensam balansräkning och resultat men att resultatet fördelas efter arbetsinsats. Vilket då även innebär att man mycket väl kan låta någon av makarna få hela inkomsten. Men man bör vara beredd på att Skatteverket kan tycka annat men om den ena maken har en heltidsanställning så bör det inte vara något bekymmer heller. Rekommenderar att du går till en redovisningsbyrå med erfarenhet av sådan här. Skatteverket svarar som du frågar och dom är inga konsulter som ger råd om hur du kan göra. Lycka till.
... Visa mer
2018-04-04
13:28
Hejsan. Men där ser man vad man kan lära sig... Det var ju en jättebra funktion. Tackar för det. Har ibland haft lite problem just med att flytta belopp utan att påverka bokföringen.
... Visa mer
2018-04-04
05:22
2 Gillar
Bör vara 1312 enligt baskontoplanen i bokslutsprogrammet. Andelar i onoterade koncernbolag. 1311 är enligt den kontoplanen noterade koncernbolag. Förutsätter att ni inte ligger på börsen då.... Kostnaderna för bolagsbildning bokförs i det nybildade bolaget och då som ej avdragsgilla, vi brukar använda kto 6992. Däremot bankkostnaden är en helt vanligt bankkostnad och bokförs i det nybildade bolaget på typ kto 6570.
... Visa mer
2018-03-22
13:01
1Gilla
Om man väljer att inte skriva ut sina kundfakturor i Visma Adm utan endast låter dom vara i programmet så måste man väl se till att man har en fungerande säkerhetskopia under lagstadgad tid. Vet att många anser att utskrift på papper är onödigt. Men är det inte så att om jag kör en "rensa dokument" så försvinner även kundfakturor? Och rensa dokument kan man göra så tätt inpå som 2 år bakåt, kan inte hitta något om det i hjälpen och att man bör tänka på detta. Rätt eller fel?
... Visa mer
2018-03-15
12:43
1Gilla
I ett bolag med bokslut 0831 så är man mitt i en oavslutad kvartalsperiod vad gäller momsen. Men det blir problem att få en korrekt nettoredovisning av momsskuld/fordran om den är olika mellan två år. Jag har provat att ange 1650 som baskonto på samtliga momskonton och sedan på 1650 ange olika konton beroende på debet/kredit-saldo. Då kan jag tycka att programmet i balansräkningen borde hantera gruppen som kopplats till baskonto korrekt. D.v.s lägga nettot korrekt om det är fordran eller skuld. Detta fungerar på innevarande år men programmet verkar inte klara av om det var annorlunda året före. I bokslutet jag gör nu så är nettot i år en fordran medans det var en skuld föregående år. Vill ju inte boka om detta till momskuld/fordran då vi är mitt i en period. Hur är det tänkt att man skall göra för att få detta rätt?
... Visa mer
Etiketter:
- Välj din produkt:
-
Bokslut
2018-03-12
12:27
Och får du en faktura som PDF via mail så skall den sparas i det formatet på ett säkert och spårbart sätt.....
... Visa mer
2018-02-27
08:45
1Gilla
Du kan ju, om du vill, välja att aktivera (bokföra som tillgång, typ inventarie) även så "billiga" inventarier som dom för 4 000 kr. Pratar vi aktiebolag så är väl den ekonomiska livslängden viktigare än beloppet, d.v.s har dom ett värde under en längre tid. Har dom inte det och du aktiverar dom så innehåller balansräkningen övervärderade inventarier och det bryter mot lite försiktighetsregler som man skall följa i redovisningen av ett aktiebolag. Samt att du "lurar" kreditgivare att bolaget har ett högre värde än det verkligt. I en enskild firma så kan du väl göra lite hur du vill typ. Men som sagt, om en inventarie kostar mindre än 22 749 kr ex MVs (2018 års värde) så kan du, om du vill, dra av den kostnaden direkt. Sedan skall man även ta hänsyn till ekonomisk livsläng, d.v.s hur länge kan du använda den i verksamheten. Här blir det lite märkligt för en kortare livslängd än 3 år ger också direktavdrag. Sedan har vi kortaste möjliga tid skattemässigt på 5 år. Tiden mellan 3 och 5 år "finns inte". Föreslår att du kontaktar en redovisningskonsult och diskuterar det här. Och kanske tar lite hjälp. För tycker du det här är krångligt då skulle du se alla momsregler, skatteregler, avdragsregler, bokföringslag, ev aktiebolagslag m.m som du också skall följa. Vi i branschen har svårt att hänga med, som lekman har du inte en chans. Och det finns inga molnlösningar som fixar det här åt dig, ingen support som kan hjälpa dig då det är du som måste känna till att du måste fråga... Lycka till....
... Visa mer
2018-02-22
12:32
För att idka uthyrning av motorfordon krävs tillstånd av transportstyrelsen och kursintyg från Biluthyrningsbranschens förbund. Och du måste ha särskild, svindyr, försäkring... Kolla på Transportstyrelsens hemsida om detta och kolla med ditt försäkringsbolag om vad som gäller. Skatteverket är mest intresserade av vad bilen används till och av vem.... Lycka till....
... Visa mer
2018-02-22
12:30
Du får göra direktavdrag på dessa om du vill när du köper dom vid olika tillfällen och inte är en del av samma investering. Med andra ord kostnadsföra dom direkt. Vill du så kan du aktivera dom och göra avskrivning enligt plan på som mest 20% (dvs 5 år). 30% avskrivning är skattemässig och inget som man gör i ett anläggningsregister (som du förövrigt är skyldig att ha). Har du bra resultat så kan du ju kostnadsföra dom direkt. Skulle jag gjort. Men tänk på att även en avskriven eller direkt avdragen inventarie är företagets egendom. Många tror att det är fritt fram när det är avskrivet men icke sa Nicke.... Lycka till.
... Visa mer
2018-01-23
17:52
1Gilla
Eller också tar du hjälp av en redovisningsbyrå och slipper göra fel, bryta mot diverse lagar m.m. Vi som jobbar i branschen har fullt schå att göra rätt och att som lekman följa momslagen, skattelagar, aktiebolagslagen, årsredovisningslagen är helt omöjligt och det finns inget program som gör det åt dig. Och det finns inga ursäkter, det är ditt ansvar att det blir rätt. Iofs så är det så även om du tar hjälp av en byrå men gör dom fel så skall dom ha en ansvarsförsäkring som löser det ekonomiska...
... Visa mer
2018-01-23
17:48
1Gilla
Som vi hanterar det så är ju själva betalningen till skattekontot en sak D 1630 och K 1930. På förfallodagen för momsen (typ den 12:e) så bokar vi det som händer där vilket då kan bli D 2650 och K 1630. 2650 har ju redan krediterats i samband med momstömningen. Vi tycker att det blir lättast så här och det har ju egentligen ingen betydelse när du betalar, momsen dras alltid på förfallodagen... Lycka till.
... Visa mer
2018-01-22
17:14
1Gilla
Har du bokslut så bör du väl ha dessa med då de utfördes. När det gäller momsdelen så väljer i alla fall vi att ha "reskontran" öppen till en bit in i januari så att vi även flyttar momsen till den period som varan/tjänsten levererats. Då får du mest rättvisande resultat. Lycka till!
... Visa mer
- « Föregående
- Nästa »