2025-06-10
14:05
Till denna före detta medlem och andra: jokertecken såsom * och ? är hederliga gamla funktioner som kommer från DOS-tiden och de är varken röriga eller dumma. Lär man sig vanlig datakunskap är detta basic. Det är kul att lära nya saker och man får ett datasjälvförtroende när man lär sig mer och mer. Sätt er ner och se hur funktionen fungerar, istället för att fokusera på vad den inte kan. Datorer gör som de är programmerade att göra.
... Visa mer
2025-03-10
09:06
Hej @annbaa81
Min kollega Joachim har svarat dig i den andra tråden som du skrev. Klicka här så kommer du till den.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-02-25
14:12
Hej Om du betalt skatten med företagets pengar så behöver den bokföras ja. Har du betalt det privat så behöver det inte bokföras. Helt korrekt samtliga 2 konton i intervallet mellan 2011 och 2019 som har saldon skall bokföras om till 2010. /Joachim
... Visa mer
2025-01-23
17:29
1Gilla
Hej Det stämmer att det först måste bokföras via en manuellt inlagd verifikation. Vilken serie du lägger det på spelar inte jättestor roll så länge man försöker bokföra i kronologisk ordning (Datumordning) så långt det är möjligt. /Joachim
... Visa mer
2025-01-13
20:55
Tack så mycket. Blev lite förvirrad av beloppen för varorna och fick för mig att de skulle vara samma i bägge stegen såsom i exemplet. Tack för fin hjälp.
... Visa mer
2024-09-09
14:05
Hej Det var så jag hade tänkt föreslå men behövde mer information om det jag frågade efter men du verkar ha fått det rätt om allt ser ut att stämma nu. /Joachim
... Visa mer
2024-08-07
20:29
Ja 2510 skulle jagg förstås skriva för F-skatten men fingrarna slant, det är också ett problem jag slipper ifall jag kan få programmet att komma ihåg den önskade extra konteringsraden 🙂
... Visa mer
2024-02-15
12:52
Hej Toppen att svaret var till hjälp Välkommen att återkomma om andra frågor dyker upp. /Joachim
... Visa mer
2024-02-07
10:11
1Gilla
Hej Yohanna_a!
Tack för din fråga.
Det stämmer att hela kostnaden bokförs som en utgift och det ska redovisas en omvänd skattskyldighet på köpet. Du kan bokföra kostnaden för logotypen på konto 4531 "Inköp av tjänster från ett land utanför EU, 25 % moms", alternativt 6930 som nämns här ovan. Det viktiga är att du har momskod 22 på kontot så att köpet redovisas i ruta 22 i momsrapporten samt att det redovisas en omvänd skattskyldighet på konto 2645 (ruta 48 i momsrapporten) och konto 2614 (ruta 30 i momsrapporten).
Avgiften från Paypal bokförs på konto 6570 "Bankkostnader" utan momskod.
Önskar dig en fin dag!
/Pamela
... Visa mer
2022-11-14
15:08
Hej Agneta!
Du lyfter att du vill att din redovisningskonsult skulle kunna logga in och kolla underlagen som ligger digitalt i systemet. Jag får hänvisa till IT-stöds support hur/om du kan lösa detta.
I vårt webbaserade ekonomiprogram Visma eEkonomi kan du samarbeta med din byrå, vilket innebär att du och din byrå delar samma program. Ni har tillgång till samma uppgifter och slipper därmed skicka uppfterna fram och tillbaka. Ha en fortsatt fin dag! Mita
... Visa mer
2022-02-14
17:00
Hej Stolta bonden!
Jag ber om ursäkt att svaret har dröjt, vi har behövt bollat din fråga internt och jag har nu mer besked om detta.
Jag förstår dina funderingar kring hantering av underlagen, och som vi skriver ovan så innehåller SIE4-filer endast bokföringsdata.
Om det uppstår fall där myndigheter begär att få ut underlag så kan du söka upp verifikaten i programmet och spara ner dem som PDF-filer som du sedan kan skicka in. I dagsläget finns det ingen funktion för det, men om det skulle uppstå ett scenario där myndigheter vill ha ut fler filer så kan du kontakta supporten för vidare hjälp. Då går det bra att hänvisa till den här tråden.
Varmt välkommen tillbaka till forumet.
Önskar dig en fin eftermiddag!
/Tinne
... Visa mer
2021-12-09
11:19
Hej Christian!
Om bankavgiften har dragits som en separat kostnad på kontoutdraget så matchar du den händelsen mot ett Övrigt uttag där du i rullisten kan välja Bankkostnader.
Har du några frågor eller funderingar är du alltid välkommen att höra av dig!
Tinna
... Visa mer
2021-11-08
13:27
Hej @Fd medlem mfl!
Det är en partner till oss, Automatisera Mera, som bygger kopplingen mellan Quickbutik och Visma eEkonomi och enligt den information som vi har så arbetas det för fullt för att få fram en koppling. Exakt releasedatum och hur funktionerna ser ut får ni bäst svar på från vår partner Automatisera mera
Tack för att ni hörde av er!
Tinna
... Visa mer
2021-08-02
09:32
Du kan kontera en faktura direkt i Kassa och bankhändelser som inköp mot kvitto, då blir den konterat mot bankkontot
... Visa mer
2021-07-10
06:55
Hej, Jag gjorde ett inköp av en traktor i år (2021) som var tänkt att lägga in som anläggningstillgång men det har inte blivit så och nu funderar jag på att sälja den, behöver jag göra något speciellt eller det är bara fakturera personen som köper den likadant som när jag köpte in den? Den kostade 40000:- + moms så det var tänkt att göra avskrivning på den men det har jag inte gjort ännu. Jag använder Vismas bokföringsprogram.
... Visa mer
2021-05-20
13:14
2 Gillar
Hej Kontrollera gärna vem som är skattemässigt mottagare av utdelningen dvs vem som får kontrolluppgift på utdelningen så att ni inte riskerar dubbelbeskattning. Vänliga hälsningar RoffaK
... Visa mer
2021-04-26
17:01
1Gilla
Du går gå igenom transaktionerna i samband med programbytet och se efter var motposten hamnat - antingen på ett intäktskonto eller på ett annat balanskonto. Det är det fina med bokföring, det måste alltid vara balans mellan posterna! När du hittat orsaken till felet är det bara att motboka så att 1510 nollställs.
... Visa mer
2021-04-13
13:27
Hejsan!
Jag tänker att detta bör framgå utifrån det underlag du fått från Klarna, om du kikar på underlaget bör momsen på avgiften ha specificerats isåfall. Är det en avräkningsnota från klarna du menar att du ska kontera? Om så är fallet kan jag rekommendera tråden Klarna avräkningsnota som beskriver hur detta kan bokföras, både rent bokföringsmässigt men också hur du kan hantera det i Visma eEkonomi.
Ha en fin dag!
/My
... Visa mer
2021-03-23
12:31
1Gilla
Gud vad bra med iZettle-appen, den har ju jag!!
... Visa mer
2021-01-29
18:22
1Gilla
Det löste problemet, lustigt nog så lyckades jag inte ändra tidigare, men jag tänkte nog bara inte på att man kunde radera innehållet i fältet utan letade i listan efter ett alternativ för ingen momskod. Tack!
... Visa mer
2021-01-25
13:11
1Gilla
Tack för svaret, Jag gick in på kassa och bankhändelser och gjorde det, det var enkelt😊. Mvh //Vinh
... Visa mer
2021-01-23
09:56
1Gilla
Hej. Jag har nu löst det och hoppas det kan hjälpa andra. Jag gick in på historik, tittade vilket belopp som skrivits av tidigare och sedan ändrade jag specifikationen tidigare avskrivning tills jag fick samma belopp. Utifrån det justerade jag med några kronor upp eller ner och när det matchade försvann det röda utropstecknet. Har man gjort 100% rätt från början så uppstår aldrig detta problem givetvis men blev det så här och nu stämmer det... Belopp vid nästa avskrivning syns nog inte förens nästa år. Tack för allt engagemang i frågan.
... Visa mer
2021-01-22
17:45
Ok! Tack för hjälpen! /Micke
... Visa mer
2021-01-22
16:28
Hej @Fd medlem
Såg ditt andra inlägg som du också skapade (Rätta felbokfört årets resultat 2019) och visste inte riktigt i vilket inlägg du ville ha svar så nu blev det i detta inlägget. Hoppas det är okej!
Det är tekniskt möjligt i programmet att låsa upp räkenskapsår 2019 och göra justeringar där, men helt ärligt så vågar jag inte säga om det är något du bör göra. Jag misstänker att deklarationen för 2019 är inlämnad sedan länge och jag vet inte vilka konsekvenser det skulle få om du låser upp året och går in där och ändrar.. Jag är inte heller rätt person att avgöra hur det felaktigt bokförda resultatet påverkat föreningen.
Det låter som att du har kläm på hur du borde bokfört och hur årets resultat ska bokföras i framtiden, men mitt råd till dig är att kontakta en redovisningskonsult för att bolla vilken väg som är rätt att gå med föreningens bokföring.
... Visa mer
2021-01-20
14:21
1Gilla
Hej Andreas!
Det absolut lättaste är att gå in på verifikationen för leverantörsfakturan och göra justeringar på den verifikationen. Så länge du inte har låst bokföringen för 2020 så ska du kunna gå till Bokföring - Verifikationer. Leta upp verifikationen för leverantörsfakturan, klicka på den och välj Redigera.
Här ska du nu kunna justera kontona som du har bokfört på. Justera beloppet på konto 2499 - Andra övriga kortfristiga skulder till det korrekta och lägg sedan till en ny rad genom att klicka på plustecknet ute till höger. Här väljer du upp konto 6570 - Bankkostnader och fyller i 690 kr i debet. Välj sedan spara.
Testa gärna och återkom om det inte fungerar!
... Visa mer
2021-01-18
16:08
2 Gillar
Snyggt 🙂 Många tack My!
... Visa mer
2021-01-18
15:40
Hej hej!
Det är ganska stökigt det där med kapitalförsäkringar och av den anledningen håller vi oss borta från att svara på frågor inom det ämnet. När vi svara här i forumet så vill vi alltid att svaren ska vara rätt och riktiga men inom detta området så känner vi att vi inte har kunskapen till att ge dig ett svar som vi till 100% vet är korrekt.
För att du ska få en korrekt bokföring så rekommenderar jag dig att vända dig till en redovisningskonsult istället, om det nu inte är någon annan här i forumet som har stenkoll på dessa bitar förstås.
... Visa mer
2021-01-04
11:07
@Fd medlem
Jag skapar ett ärende på detta och mejlar dig så får vi på supporten slå dig en signal när det passar. Det är som sagt svårt att se varför det inte fungerar som det ska hos dig härifrån och därför är det lättare med en direktkontakt så vi kan kika på det tillsammans i ditt eEkonomi.
/My
... Visa mer
2020-12-25
20:15
Jag undrar vad man får ta upp/dra av när man har hyrbil. Jag hyr in en bil i företaget och betalar årshyra. Bokför halva momsen Bokför bensin. Får jag även ta upp besiktning, skatt, försäkring, parkering, vägtullar och dra momsen? Använder även min privata i företaget, men för den bokför jag milersättning och tar alltså ej upp bensin, skatt etc. Får jag ta upp parkering för den?
... Visa mer
2020-12-03
08:27
1Gilla
Tack My, nu funkar det 🙂
... Visa mer
2020-10-06
08:44
Hej Henrik,
Behöver även här lite information innan jag kan hjälpa dig ordentligt. Hur ser verifikationerna ut som påverkat rutan? Du kan se vilka konton som påverkat denna rad under Bokföringsvärden i deklarationsmodulen.
/My
... Visa mer
2020-09-09
08:55
2 Gillar
Tack @CarinaEsp för ditt härliga meddelande! 🌟
@Tinna Gunnarsson har hälsat hela vår lönesupport från dig 👊
... Visa mer
2020-06-29
17:49
Jag och en annan företagare delar lokal. Vi har några till som hyr in sig på lokalen men dom har inte företag, jag får in pengar av dom varje månad som täcker deras del av hyran. Tanken är att den andra företagaren får fakturan av hyresbolaget och sedan fakturerar han mig på min del. Min enskilda firma startades i mars i år men jag har varit en del av lokalen sedan många år tillbaka (en annan hade min nuvarande roll då). Det finns hyror som uppstod innan jag startade mitt företag. Dom är betalda till hyresbolaget men först nu vidarebefordrade till mig. Det var omstrukturering i lokalen som gjorde att den andra företagaren väntade med att skicka fakturorna. Datumen på fakturorna är från innan jag startade min enskilda firma och sträcker sig från förra året. Hur ska jag få in det här i bokföringen?
... Visa mer
2020-06-22
15:17
Hej Lars!
Kul att du testade på att skicka elektroniska fakturor, tråkigt dock att det inte var en klockren upplevelse första gången. Du kommer få mina svar i punktform för att det ska vara enkelt att hänga med:
Artiklar är en uppgift som är tvingande i Visma eEkonomi, den enkla anledningen till detta är för att du ska få hjälp med bokföringen av fakturan. Till artikeln finns en artikelkontering kopplad (försäljnings- och momskonton) och hade inte artiklarna funnits hade du manuellt behövt lägga in dessa uppgifter på varje faktura. Ett tips är att ha en artikel som du bara byter namn på, detta förutsatt att du enbart fakturerar med samma momssats. Har du flera momssatser och en kombination av varor och tjänster så kan du skapa en artikel per momssats och vara/tjänst. När du plockat upp din standardartikel på fakturan så kan du på varje rad byta namn och belopp.
Jag var tvungen att testa här hos mig och jag ser att referenskoden inte kommer med när man väljer att skriva ut en faktura som skickats elektroniskt. Däremot kan du känna sig lugn med att din kund har fått fakturan med referenskod. Jag gjorde nämligen en koll i våra system och såg att fakturan har kommit fram hos mottagaren och referenskoden är med.
Om du inte vill ha med swishnummer på fakturorna tar du bort det under Inställningar - Företagsinställningar - Grunduppgifter. Under Företagsuppgifter så tömmer du fältet Swish. Glöm inte att spara sen!
... Visa mer
2020-06-22
08:29
Hej hej!
Jag tror att du hittar svaret på din fråga i användartipset Sälj presentkort i Visma eEkonomi. Bara återkom här om du har några frågor efter att du kikat igenom inlägget 🙂
... Visa mer
2021-03-23
12:31
1Gilla
Gud vad bra med iZettle-appen, den har ju jag!!
... Visa mer
2020-04-08
16:05
1Gilla
Hej igen!
Nu har vi publicerat användartipsen Bokföra donationer och gåvor.
Tack för en bra fråga!
... Visa mer
2020-04-03
11:53
Hej Jag undrar lite över det här med att skriva av inventarier direkt om de kostar under ett halvt prisbasbelopp. Min verksamhet är "verktygsintensiv", men det är bara enstaka grejer som kostar över den gränsen. Samtidigt är det många verktyg och räknar man ihop det blir det en hel del som ju faktiskt är en tillgång för verksamheten. Många av verktygen räknar jag med att kunna använda i flera år. Nu har jag bokfört det som korttidsinventarier när jag köper in. Det får som effekt att jag har rätt så mycket kostnader för de inköpta verktygen och maskinerna, men det syns inte i BR på tillgångssidan. Hur ska man egentligen tänka kring det här? Glad om någon kan hjälpa mig att reda ut detta. Har enskild firma och jobbar med silversmide samt webbutik.
... Visa mer
2020-03-26
11:45
Hej Rebecca,
Information och klara exempel på hur detta ska bokföras är inte helt lätt att hitta men jag hörde mig för och bollade med mina kollegor och kom fram till följande baserat på din information ovan:
Om inträdesavgiften avser en anställd kan du bokföra inträdesavgiften mot konto 7622. Avser det en delägare eller ägaren kan du bokföra inträdesavgiften mot konto 6982 eller alternativt konto 6992.
Ha en fin torsdag!
/My
... Visa mer
2020-03-25
09:23
Hej @Fd medlem
När du skickar en kundfaktura i Visma eEkonomi ska det stå Att betala längst ner på fakturan, där är det då sammanställt vad kund faktiskt ska betala in till er. Sen kan du på specificeringen på kundfakturan välja att visa beloppet exklusive moms eller inklusive moms beroende på vilken inställning du har som @Pacsac beskrev ovan.
Här är ett exempel på hur kundfakturan ser ut.
/My
... Visa mer
2020-03-24
16:55
Tack Robert för att du väljer att dela med dig av svaret!
Sharing is caring 😍
... Visa mer
2020-02-28
16:07
Jag har verkligen försökt att läsa mig till hur allt med punktskatt ska bokföras. Det har skett lite ändringar sedan första frågan i detta inlägget så jag vågar inte ge dig ett svar eftersom det finns en risk att mitt svar är felaktigt, och jag vill inte ha på mitt samvete att jag gett dig ett felaktigt svar.
Min rekommendation är att du vänder dig till en redovisningskonsult för att få hjälp med detta och för att vara säker på att du får ett korrekt svar.
Vi kommer se över innehållet i detta inlägget och eventuellt ta bort det om vi inte får kläm på hur det ska bokföras.
/Lisa
... Visa mer
2020-02-28
09:41
Hej hej!
Försökte läsa på en del om Bilar och moms på Skatteverkets hemsida och jag känner att jag behöver nog veta lite mer vad som gäller med just din försäljning för att kunna hjälpa dig.
Har du varit i kontakt med Skatteverket och frågat vilka rutor på momsredovisningen som försäljningen ska påverka?
... Visa mer
2020-02-27
19:14
1Gilla
Hej Lisa, tack för svar. Så du MENAR att jag inte behöver ladda up signerad körjournal och boka upp skuld på 2890? Så det är bara att skriva upp antal km som jag har kört, och det räcker som backup för detta att han en ifylld körjournal i en pärm? Utan att ladda upp den som underlag? Det betyder i så fall att jag skall anullera bil körning för Jan och Feb som jag bokfört på 2890. 1:a veckan i varje månad brukar jag signera körjournalen och ladda upp den och bokföra kostanden på 2890. Så har jag gjort 20 månader med Bokio, och när man har gjort lönebeskedet så "mappar" man bil körningen så minskar samma belopp automatiskt på 2890 kontot. Det är alltså helt annorlunda i VISMA. Vänligen kommenterar ovan. Och tydligt så jag kan sätta punkt. Tack för tålamod. Mvh Pontus
... Visa mer
2020-02-27
16:29
1Gilla
Hej!
Vad bra att du höra av dig till Skatteverket och ställde frågan, så bra!
Eftersom det inte ska vara någon moms så tycker jag att dina förslag på konton till verifikationerna se bra ut 👍
... Visa mer
2020-02-27
15:25
Hej hej!
För att jag ska kunna hjälpa dig så behöver jag först veta hur du gjorde när du sålde fakturan? Vilken tjänst använde du dig av?
Sen skulle jag gärna vilja ha en bild på verifikationen där du säger att vi har bokfört mot konto 9999. Hur det det verifikatet ut?
Återkom så ska jag hjälpa dig vidare 🙂
... Visa mer
2020-02-25
08:42
Jag förstår.
Du kan skapa en bankhändelse på mellanskillnaden som du bokför som en Övrig insättning - Egen kontering och bokför mot konto 2820 - Kortfristiga skulder till anställda. När du sedan gör utbetalningen till den anställde så matcher du bankhändelsen mot Övrigt uttag - Egen kontering och plockar åter igen upp konto 2820 - Kortfristiga skulder till anställda.
Jag vet inte vilken bank du har, men jag vill verkligen rekommendera dig att börja bokföra utifrån kontoutdraget istället för att bokföra lönebeskeden som betalda på lönebeskedet. Börjar du matcha utifrån kontoutdraget under Kassa- och bankhändelser så kan du vara säker på att du alltid har belopp som stämmer överens. Läs gärna var som gäller för din bank i avsnittet Bankhändelser.
... Visa mer
2020-02-24
10:43
Hoppsan, men vad bra att du hörde av dig till Skatteverket! Och tack för att du återkoppla i tråden med vilket svar du fick.
Gällande omstarten så lagrar vi alltid de omstartade bolagen under Inställningar - Företagsinställningar - Arkiverade bolag. Skulle man som företagare få ögonen på sig så sparas allt, så det går inte att smita undan bara för att man har startat om 🙂
... Visa mer
2020-02-21
10:12
Hej!
Jag tolkar det på precis samma sätt som du, eftersom fakturorna har olika fakturadatum så bör du inte bokföra alla fakturor i en och samma verifikation.
... Visa mer
2020-02-21
09:10
Hejsan!
Jag tror att du hittar svar på dina frågor i inlägget Kostnader samt värde av kapitalförsäkring.
Återkom gärna i det inlägget om du har följdfrågor 🙂
... Visa mer
2020-02-21
09:02
Hej Amrit!
Jag tänker som såhär, att vid första inbetalningen så matchar du mot ett par fakturor och vid den andra inbetalningen så tar du resten.
För visst ska totalbeloppet av inbetalningarna motsvara beloppet av de fem fakturorna?
Om du inte har fakturor som går jämnt ut med beloppet på inbetalningen så får du plocka upp så många fakturor du kan för att komma upp i det beloppet, och överstiger fakturornas belopp själva insättningen så får du välja att sätta den sista fakturan i bunten som delbetalningen. När du matchar nästa insättning så plockar du upp den delbetalda fakturan och resterande fakturor.
Vad tror du om det?
... Visa mer
2020-02-18
22:56
1Gilla
Thank you a lot, Lisa! 🙂
... Visa mer
2020-02-18
16:37
Hej!
Jag har inte mycket mer att säga här än att ditt konstaterande stämmer. På en korrigeringsverifikation så går det inte att ändra datumet även om verifikationen ligger inom en olåst period.
Har du koll på hur du ska göra för att rätta till det eller vill du att jag guidar dig till en lösning?
Nu vet jag inte vad som föranledde att du behövde skapa en korrigeringsverifikation, men nu för tiden går det att ändra ganska mycket på verifikationer i olåsta perioder utan att du behöver skapa en korrigeringsverifikation. Kika gärna in hjälpavsnittet Ändra preliminära verifikationer. Det finns såklart undantag också där det inte går, men om du inte visste om att den möjligheten finns så vill jag passa på att berätta det.
Du får jättegärna skapa ett önskemål på att du vill se en förändring i korrigeringsflödet.
/Lisa
... Visa mer
2020-02-17
17:58
1Gilla
Oj oj, det blir ett jäkla räknande och vägande för nästan ingen skilnad alls på lagervärdet. Att de ska ha krånglat till allt så himla mycket då. Men tack för svar! 😃
... Visa mer
2020-02-17
14:09
Tack för ditt svar! Nu har jag fått en bättre överblick och jag tror att jag ska kunna hjälpa dig på rätt väg. Håll i dig, för nu kommer det ett långt inlägg!
Först kommer en beskrivning om hur det borde gått till första gången du startade om, därefter kompletterar jag med vad jag tror har blivit fel hos dig.
Bokföra lönebesked i ett omstartat företag
Bokför lönebeskeden som manuella verifikationer
Du bör inte skapa om lönebeskeden i eEkonomi efter att du har gjort en omstart eftersom skatten på det nya lönebeskedet inte kommer att vara samma som på det första. Detta eftersom programmet "tror" att det har skett dubbla utbetalningar den månaden och tar hänsyn till det totala beloppet på båda lönebeskeden.
Skapa arbetsgivardeklarationen på nytt för respektive period
Bokför inbetalningen till Skatteverket, 1630 i debet och 1930 i kredit
Du kan i ditt arkiverade företag, som du hittar under Inställningar - Företagsinställningar - Grunduppgifter, se hur alla verifikationer har bokförts i verifikationslistan.
Detta är hjälpen du borde fått från första början när du var i kontakt med oss.
Om du har skapat lönebesked mellan och efter omstarterna så kan du inte använda dig av arbetsgivardeklarationen, för den kommer titta på alla skapade lönebesked i perioden. Har du skapat arbetsgivardeklarationer (som innehåller felaktiga belopp) är det lättast att ångra dessa och skapa manuella verifikationer med dem korrekta beloppen.
Eftersom verifikationen från arbetsgivardeklarationen bokför mot 2710, 2731 och 1630 så ska du sedan bara komplettera med verifikationen där du gör själva betalningen till Skatteverket. Den bokför du lättast under Kassa- och bankhändelser och matchar mot Övrigt uttag - Betalning till skattekontot.
Bokföringen balanserar ju alltid, så att det enbart diffar på 1630 kan inte stämma. Jag gissar på att även 2710 och 2731 felar.
/Lisa
... Visa mer
2020-01-31
10:56
Hejsan! Du gjorde helt rätt i att ändra bokföringskontot för frakt från 5700 till 3520. När du ändrade kontot så försvann varningen i momsredovisningen eftersom beloppen försäljning och moms matchade. Om du skulle ändra momskod på konto 3520 på verifikationen så skulle du få en ny varning om avvikelse på momsredovisningen. Detta eftersom momsbeloppet inte stämmer överens med beloppet för frakten exkl moms. Som jag tolkar ditt underlag så är frakten beräknad med 25% moms. Ska det inte vara 25% moms så måste du någonstans justera detta så att frakten i framtiden beräknas med 12% moms. För just den här försäljningen så tror jag det är lättast för dig att bara låta den vara nu som den är med 25% moms på frakten. Jag förstår det som att kunden redan har betalat och ska du ändra momsen för frakten för denna försäljningen behöver du först få ett korrekt nytt underlag och sedan kreditera kunden för det beloppet som kunden har betalat in för mycket. När du har ändrat inställningen för momsen på frakten så ska du gå in i kontoplanen i ditt program och justera momskoden så att det är 05 - momspliktig försäljning 12%. Då kommer du inte få samma fel i framtiden. /Lisa
... Visa mer
2020-01-28
15:30
1Gilla
Jag är säker på att en stor del av användarna inte är redovisningskonsulter som sitter med programmet hela dagarna, utan företagare som använder Visma eekonomi vid ett fåtal gånger varje dag. Oftast precis så att programmet hinner logga ut användaren. Det smärtar lite varje gång man ska se om eekonomi loggat ut och börjar jävlas. En arbetsmiljöirritation helt enkelt. Hade facebook eller google blivit lika stora om dom tillåtit samma problem?
... Visa mer
2020-01-22
14:59
Det var i Visma600 där man kan ha personlig notering på anställda. Och när jag bockade i att jag var klar med noteringen, så tog det inte. Jag fick göra samma sak två gånger för att systemet skulle reagera, men det har löst sig. men det funkar nu.
... Visa mer
2020-01-21
08:56
Hej filfukon,
Jag ber en kollega till mig ta kontakt med dig på telefon så ska vi självklart hjälpa dig med detta.
/Tinna
... Visa mer
2020-01-21
01:38
1Gilla
Nu har jag tittat lite mer - och det är nog så att det faktiskt är rätt (vilket det borde vara). Siffrorna verkar stämma - det är bara när jag kommer till "Deklaration - Resultatplanering" som jag blivit tveksam. Där är nämligen resultaten från båda mina bokföringsperioder (båda förluster) sammanlagda - och det var det jag reagerade emot. Jag förväntade mig "bara" årets förlust här. Men nu har jag sett att jag nog lämnade förlusten från förra året rullande - och då är ju siffrorna korrekta! (vilket även betyder att jag faktiskt gjort rätt enl. era instruktioner 🙂 ). Så när jag nu tog ut deklarationen som pdf-fil så ser det hela rätt ut igen. Där läggs förra periodens förlust till på rätt ställe och sedan sammanförs det med årets (förra årets) förlust - och allt blir rätt! 🙂 Jag blir bara lite förvirrad ibland över att plus blir minus och minus blir plus beroende på vilket konto det ligger på... Och trodde jag hade en "förlust" från tidigare år registrerad som "bara" skulle utökas med årets (hos skatteverket alltså) - men de siffrorna följer förstås min bokföring och inte deklarationen så länge jag inte kvittar dem mot intäkt... (jag tror det börjar klarna) Tack för hjälpen! 🙂
... Visa mer
2020-01-20
16:34
Hej Mikael!
När du låser deklarationen så skapas en verifikation som bokför årets resultat, skatter mm. Den verifikationen kan innehålla konton som påverkar skuldsidan, precis som du är inne på. När denna verifikationen bokförs så uppdateras balansrapporten i programmet.
Årsredovisningens balansrapport bör vara i synk med balansrapporten i programmet. Tänk dock på att uppställningen i årsredovisningen ser ut på ett annat sätt en den uppställningen som finns i Visma eEkonomi.
Det är lite svårt att göra en djupare felsökning med den informationen som du har delat med dig av. Jag tror att det är lättast att du kontaktar mina kollegor på supporten så kan ni felsöka ihop.
... Visa mer
2020-01-20
15:42
Hej Anders,
Ser att mina kollegor gjort sitt bästa för att tipsa och ge dig svar på din fråga. Det finns en del att läsa i hjälpen precis som du säger och jag skulle vilja slå ett slag för dokumentet Så hanteras olika händelser
Läs i stycket Inlösenaktie och inlösen i aktiehanteraren. Den informationen hoppas jag kunna vägleda dig och annars rekommenderar jag att du kontaktar en redovisningskonsult så är jag säker på att du får allra bästa hjälp.
Vill du ha tips på en redovisningskonsult så slår jag gärna ett slag för våra duktiga redovisningskonsulter som skriver här i forumet eller kan du ta hjälpa av länken Hitta redovisningsbyrå
Hoppas det löser sig och att du får en fortsatt fin dag!
/Tinna
... Visa mer
2020-01-20
14:20
Hejsan!
Jag är inte helt med på alla stegen här, men om allt ser rätt och riktigt ut i balansräkningen så har du nog fått rätt på det tillslut 🙂
Skickar med våra artiklar Bokföra årets resultat och Bokföra föregående års resultat även om det låter som att du har koll på stegen.
... Visa mer
2020-01-20
14:12
Hejsan!
När du avslutar ett år så bokför du årets resultat, du kan läsa mer om hur det går till i Bokföra årets resultat. När du är klar med att bokföra årets resultat ska ska du sedan bokföra om detta till föregående års resultat på första dagen på det nya räkenskapsåret. Min kollega Per beskriver det i inlägget Bokföra föregående års resultat.
Kort och gott innebär det egentligen att när du bokför årets resultat så bokförs ett saldo på konto 2019. På nästkommande år så bokför du bort det beloppet på 2019 till konto 2010. I samma veva, tillsammans med bokföringsförslaget som du visar i bilderna så har du möjlighet att tömma beloppen på kontona 2018 och 2013 och flytta det till 2010.
... Visa mer
2020-01-20
13:16
Hejsan!
Hjärnsläpp kan vi alla få ibland, så det är ingen fara!
Titta gärna på filmen Fakturera och ansök om rot- och rut i Visma eEkonomi för att få se hela flödet för fakturor av denna typen. Från 4:49 i filmen så visar vi hur du matchar inbetalningarna under Kassa- och bankhändelser.
... Visa mer
2020-01-16
16:08
Hej Anneli!
I hjälpavsnittet Egna lönearter beskriver vi hur du skapar en löneart för avgångsvederlag.
Sen klurar jag lite på det där med kompensationen.. Om jag förstår det rätt så ska kompensationen bara vara knuten till dom semesterdagarna som den anställde går miste om, och då tänker jag att löneart 3232 - Semesterersättning kanske funka? Det är en bruttolöneart med engångsskatt, påverkar fälten för kontant ersättning på AGI och bokförs på ett konto för semesterlöner. Vill du ha andra inställningar än detta så går det ju att kopiera även denna löenarten och göra justeringar.
Återkom om något är oklart 🙂
Lisa
... Visa mer
2020-01-16
14:03
Hej Magnus!
När du har bankkoppling med SEB så finns det egentligen två olika varianter. En variant (den som du har nu) innebär att du måste signera betalningarna inne i eEkonomi och därmed ha tvåstegsverifiering för att kunna utföra detta. Med den andra varianten så skickas betalningarna direkt till banken och det är istället där du godkänner att dom ska betalas.
Det låter helt klart som att du ska ta kontakt med SEB och be om att få använda lösningen där du godkänner betalningarna på banken istället. Titta på filmen Hantera betalningar med SEB i Visma eEkonomi - Signera på banken så får du se hur flödet är med den varianten.
Lisa
... Visa mer
2020-01-16
13:05
Hej Johan!
Förmodligen har det gått lite snabbt här, men det mest går ju alltid att lösa så länge vi vet vad som har hänt 🙂
Jag tror att vi behöver backa ett par steg och kolla på vad resultatet faktiskt är, eller vinsten som ett positivt resultat också kan kallas. Resultatet räknas ut genom att ta intäkter minus kostnader och har du mer intäkter än kostnader har företaget gått med vinst. Resultatet ser du enklast på en Resultatrapport.
Låt oss säga att du förra året gjorde en vinst på 20 000, då är det dessa du ska skatta på. Eftersom att det endast är resultatet du skattar på så är det inte säkert att det beloppet du har på ditt företagskonto är vad du skattar för, du kanske har tagit ett lång eller liknande som ökat ditt bankkonto men inte påverkat ditt resultat. Att då betala ut hela vinsten till ditt privata konto kan vara lite vanskligt, om du inte har tagit höjd för hur du ska göra med betalningen av skatten.
På verksamt.se finns mer bra information om resultatet i en enskild firma.
För att kunna hjälpa dig vidare så hade jag behövt veta lite mer om hur du bokförde vinsten och sedan överföring till ditt privata konto.
... Visa mer
2020-01-15
11:43
Hej hej!
Jag har försökt att leta fram en rätt och riktig procentsats för avskrivning av byggnader men insåg att jag hade behövt veta betydligt mer än vad som framgår i ditt inlägg. För att få hjälp med vilken procentsats som du ska skriva av byggnaden med kan du läsa mer i Skatteverkets vägledning Avdrag för värdeminskning på en byggnad och Riksskatteverkets allmänna råd om procentsatser för värdeminskningsavdrag för byggnader i näringsverksamhet.
Vad jag kan läsa mig till så ska man inte göra avskrivningar på mark, detta eftersom mark inte har en begränsad nyttjandeperiod på det sättet som byggnader har.
... Visa mer
2020-01-02
10:19
1Gilla
Hej @Fd medlem
Du gör som i tråden Skapa förskottsfaktura eEkonomi. Skillnaden blir att det inte bokats upp någon moms på 2611 eftersom din försäljning är momsfri och att konto 3044 därmed använts, så det kan du byta ut i svaret från Mikael.
Alltså: Du får boka 3044 mot 1510 kundfordran, detta har du gjort när du bokfört fakturan. Debitera ett konto i klass 3 för periodisering av intäkten i samma period och kreditera 2420, precis som du skrev ovan egentligen, sedan bokför du och vänder tillbaka verifikationen samt bokför betalningen.
/My
... Visa mer
2019-12-27
10:04
Hej Kenneth!
Det finns egentligen inga andra spännande funktioner för inbetalningar än att använda en återrapporteringsfil eller plocka upp alla fakturorna i en inbetalningsbunt.
Vill du använda dig av en inbetalningsbunt och plocka upp alla fakturorna där kan du ta hjälp av Registrera inbetalningar för att få en steg för steg guide om hur du gör. Använder du en återrapporteringsfil så hjälper filen dig att pricka av vilka fakturor som är betalda. I avsnittet Återrapportering kundinbetalningar kan du läsa mer om hur det fungerar.
... Visa mer
2019-12-27
09:21
Hej Gabriella!
För att vi ska kunna hjälpa dig att felsöka och ge dig en beskrivning hur du ska göra för att få fram beloppet i ruta 05 så behöver vi veta vilket program du använder 🙂 Återkom så hjälper vi dig vidare!
... Visa mer
2019-10-30
18:49
7 Gillar
Vi har delat in forumet i olika områden och från startsidan navigerar du in dig till det området där du vill hitta hjälp eller hjälpa andra användare.
Testa gärna att söka först
Med tusentals inlägg är chansen stor att någon annan redan har undrat samma sak som du, och svaret kan mycket väl finnas här redan. Använd sökrutan på forumets framsida eller inne i en kategori.
Hur ställer jag en fråga?
Välj kategorin som passar din frågeställning bäst. Klicka dig vidare till fliken Frågor och funderingar. Här kan du påbörja ett nytt ämne och sedan välja att publicera. Du behöver vara inloggad och ha ett aktivt avtal hos oss för att kunna posta i forumet.
Olika typer av inlägg
I forumets områden finns olika flikar för olika typer av inlägg.
Översikt - här samlas alla inlägg från dom andra flikarna, det är dom senaste skapade inläggen som syns i översikten
Frågor & funderingar - funderingar och frågeställningar, det är här du som användare kan ställa dina frågor
Användartips - tips från oss hur du exempelvis jobbar mer effektivt i ditt program
Nyheter - programuppdateringar och kommande nyheter
Kända fel - bekräftade buggar och fel i våra program
Hjälp en användare i nöd
För att hjälpa användare med deras funderingar klickar du på svara-knappen i användarens inlägg och sedan publicera.
Byt profilbild
Vill du byta till en egen profilbild kan du göra det via din profil. Gå in på din profil och klicka på den lilla pennan till höger om den grå gubben för att ändra bild. Leta upp en bild från exempelvis din dator.
Spara ett inlägg
Har du läst ett intressant inlägg som du inte vill tappa bort i mängden av alla foruminlägg? Tryck på följ-knappen och välj Bokmärke så sparas inlägget i din profil. Går du in på din profil så hittar du alla dina bokmärken nere till höger.
Snabbnavigering till dina produkter och områden
Dina produkter och områden är alltid tillgängliga via den svarta fyrkanten uppe till höger i menyn. Här kan du välja Hantera mina områden och ta bort/ lägga till beroende på hur du vill ha det.
Redigera ett svar i ett inlägg
Om något har blivit fel i ditt svar kan du redigera texten. Gå till inlägget och klicka på de tre prickarna uppe till höger om svaret. Välj Redigera, Ändra texten och klicka på Publicera inlägg.
För att besvara en specifik användare i en lång tråd
Skriv @ i ditt svar för att se aktiva användare i tråden, eller skriv @ följt av användarnamnet direkt.
Användaren får en notifiering via mejl och i forumet (megafonen uppe till höger).
Ta bort din användare från forumet
Om det är mejlhanteringen du vill förändra kan du läsa avsnittet om det istället. För att ta bort din användare från forumet klickar du på din profilbild och väljer Mina inställningar. Välj sedan stäng konto. Ångrar du dig är du välkommen att registrera en ny användare.
Hantera ditt informationsflöde
Du kan välja hur vi skickar information gällande forumet till dig. Klicka på din profilbild och mina prenumerationer. Välj Inställningar för informationsmeddelanden.
Hantera dina prenumerationer/inlägg du följer
Du kan ändra dina prenumerationer via din profilbild - Mina prenumerationer. Här kan du markera inläggen du inte längre vill följa och klicka på Alternativ för mejlprenumeration - Ta bort valda prenumerationer.
Följ våra nyheter!
Visste du att du kan få information kring nyheter som rör ditt program, lagändringar och marknaden i övrigt via forumet? Välj den kategori du är intresserad av - Nyheter och Följ. Nu får du mejl nästa gång vi har en nyhet att dela med oss av.
Varmt välkommen till forumet! Vi hoppas att du ska trivas här. /Forumgänget.
... Visa mer
2019-10-25
15:07
1Gilla
Hej Anette! Jag tror att det är enklast att vi löser din fråga över telefon så att vi vet att allt blir rätt och riktigt och att inga missförstånd uppstår. Jag ser till att en kollega till mig ringer dig nästa vecka 🙂
... Visa mer
2019-05-29
08:06
Hejsan! Jag förstår att vi är sent ute här - hoppas verkligen du kunde lämna in deklarationen i tid! Jag har googlat runt lite och det verkar vara ett meddelande som kan dyka upp i Google Chrome. Nedan finns ett par åtgärder som jag har läst mig till att man kan testa för att få bort meddelandet. Kontrollera datum och tid på datorn Kontrollera så att du har rätt datum och tidsinställningar på datorn. Vågar här inte säga hur du går tillväga eftersom jag inte vet om du använder PC eller Mac, men hoppas att du kan lista ut det själv 🙂 Rensa cache och cookies Ctrl + H Välj Rensa webbinformation till vänster Välj den tidsram du vill redare informationen för Markera alternativen för Cookies och andra webbplatsdata och Cachade bilder och filer Klicka på Rensa data Rensa SSL-tillstånd Klicka på de tre prickarna uppe till höger i webbläsaren Välj Inställningar och scrolla ner och klicka på Avancerat Scrolla nästan ända ner till botten och välj Öppna proxyinställningarna Gå till fliken Innehåll och klicka på Rensa SSL-tillstånd Testa efter dessa steg att öppna webbläsaren igen och så håller jag tummarna för att det funkar bättre!
... Visa mer
2019-05-29
08:46
Hej Daniela! Om du har råkat lägga fel datum på betalningen så kan du ångra betalningen under Kassa- och bankhändelser. Leta upp den felaktiga betalningen och välj Ångra matchning. I dokumentet Vanliga problem och lösningar har vi många andra tips på hur du rättar felaktigheter.
... Visa mer
2019-06-07
05:02
Hej Lisa! Tack, då kör jag på med manuella verifikationer för denna typ av intäkt. Med vänlig hälsning, Kent
... Visa mer
2019-05-23
16:41
Ja, om det händer igen hör jag av mig. Synd att det inte finns nåt övningsbolag man kan testa sånt här på.
... Visa mer
2019-05-29
09:12
Hej Helen! Vi vill gärna att du kontaktar oss och skickar in bilderna till oss så vi kan felsöka lättare. Något knas är det, för självklart ska det vara möjligt att ladda upp filer med den filtypen och storlek. Via Kontaka oss hittar du våra kontaktvägar.
... Visa mer
2019-01-25
12:11
Hej Anna! I vår artikel Vad är en kassaflödesanalys? kan du få lite tips om hur du lägger upp kassaflödesanalys. Annars är ett tips att kika in vårt bokslutsprogram där det finns en färdig kassaflödesanalys som du kan använda dig av.
... Visa mer
2019-03-08
08:33
1Gilla
Om jag tolkar uppgifterna på Skatteverket (https://skatteverket.se/foretagochorganisationer/arbetsgivare/lamnaarbetsgivardeklaration/safyllerdu...) "Har betalningsmottagaren betalat för förmånen genom nettolöneavdrag drar du av den anställdas betalning när du beräknar förmånens värde. Om värdet blir noll (0) efter nedsättning ska du fylla i en nolla (0) i ruta 013." Så ska man fylla i 0 om man gjort nettolöneavdarg, dvs i princip har man ju ingen förmån då. Vart de gamla 013-018, uppgifterna på kontrolluppgiften nu ska fyllas i framgår inte vad jag kan se. Så jag har fr.o.m. i år inte med någon förmån i AGI, då den är 0 pga mitt nettoavdrag. Rätt eller fel... Ingen aning 😉
... Visa mer
2019-01-22
09:04
Hej Karrol! Det är lite stökigt detta eftersom det betyder olika beroende på om du tittar på momsredovisningen eller på likviditetsprognosen 🙂 Likviditetsprognosen Negativt belopp: betala Positivt belopp: få tillbaka Momsredovisningen ruta 49 Negativt belopp: få tillbaka Positivt belopp: betala
... Visa mer
2019-01-17
11:44
1Gilla
Det skulle absolut funka att skapa en kundfaktura på det också, men ta dig en funderare på vem du ska använda dig som kund så att du är konsekvent 🙂 När du får betalt av friskvårdsleverantören så bokför du inbetalningen lättast under Kassa- och bankhändelser. Skapar du en manuell verifikation för försäljningen så matchar du inbetalningen mot Övrig insättning och bokför enligt ovan. Skapar du istället en faktura så kan du följa beskrivningen Kundfaktura - delbetald, resten kvittad mot kreditfaktura men på punkt 8 väljer du Övrigt uttag och bokför avgiften och momsen.
... Visa mer
2019-01-17
14:11
Hejsan! Detta är något som kan hända när man jobbar parallellt med två år, vet inte om du har ett nytt räkenskapsår nu, men ger mig på en chansning i alla fall 🙂 Du får återkomma om så inte är fallet. Gå gärna in och kolla på gamla journaler för ditt föregående räkenskapsår för att se om du kan hitta journal nr 3 där. Om man har skrivit ut journal nr 1 och 2 på 2019, och sedan går in på 2018 och skapar en fakturajournal där, så hamnar nummer 3 i 2018 och det är på det året du hittar journalen.
... Visa mer
2019-01-17
11:56
Hej Anna! Om du får en faktura från leverantören så är det absolut bäst att du lägger upp leverantören under Inköp - Leverantörer. Se till att välja rätt land på leverantören får då hjälper programmet dig att bokföra momsen rätt. Lägg sedan in fakturan som en leverantörsfaktura i programmet och plocka upp Google eller Facebook som leverantör. Tänk bara på att du ska ändra konto 4056 som föreslås till 4535 som AccountantfromHell_singland nämnde. Har du inte det kontot i kontoplanen får du skapa det, och tänk på att du ska ha momskod 21. Såhär bör fakturan från Google se ut Om du behöver rätta tidigare momsredovisningar kan du väl återkomma här, så hjälper vi dig hur du rättar på enklaste sätt 🙂
... Visa mer
2019-01-16
15:45
1Gilla
Lysande, stort tack! det var precis det jag var ute efter!
... Visa mer
2019-01-15
14:38
2 Gillar
Hej Ginja! Vill komma med ett litet tips eftersom du har Visma eEkonomi. Har du av misstag registrerat en faktura som betald på fel datum så går det att ångra den betalningen 🙂 Gå in under Kassa- och bankhändelser, välj kontot som fakturan betalades mot och se till att du har valt januari 2019 som period. Klicka på raden för betalningen och välj Ångra matchning. Då sätts fakturan som obetald igen, och du kan registrera den som betald på rätt datum. I hjälpavsnittet Vanliga problem och lösningar kan du få fler tips om hur du rättar när något har blivit tokigt!
... Visa mer
2019-01-21
07:53
Hej Tomas! Skapa en verifikation under Bokföring - Verifikationer där du debiterar det kontot som felaktigt använts och krediterar det kontot som borde använts.
... Visa mer
2018-11-11
15:14
Trevligt att höra att det ligger på bordet. Det är bara att höra av sig om ni behöver mer input. Vi är många här i forumet som vill hjälpa till att göra Vismas program och tjänster ännu bättre.
... Visa mer
2018-05-12
06:48
Även uppgifterna från bankgirot kan kallas för kontoutdrag.
... Visa mer