2025-04-08
15:14
1Gilla
Hej!
Tack för din fråga!
Vi inväntar det slutgiltiga beskedet om huruvida förslaget kommer att gå igenom. När och om detta blir verklighet, kommer vi att meddela alla kunder och ge tydliga instruktioner om hur det ska hanteras i programmet. Vi kommer att informera er om inställningen behöver ändras manuellt eller ej. Det är också bra att känna till att ni alltid har möjlighet att justera inställningarna själva i eEkonomi vid behov. Tveka inte att höra av dig om du har fler frågor! /Hilda
... Visa mer
2025-04-01
14:24
Hej @Sampletekk1 @Pacsac Först vill jag bara reda ut dagens problem med banktransaktionerna, kontoutdragen var idag försenade från Swedbank/Sparbankerna men ska nu ha lästs in i programmet.
Jag förstår verkligen frustrationen ni känner, och vi vill gärna förklara lite mer i detalj gällande bankkopplingen och försenade kontoutdrag.
När det gäller bankkopplingen med Swedbank/sparbankerna har det varit svajigt ett tag, tyvärr är detta delvis på grund av externa faktorer som vi inte alltid kan påverka, det är alldeles för ofta som kontoutdragen är försenade. På senare tid har det 9 av 10 gånger berott på att banken inte skickar oss filerna i tid, alltså att dem är försenade från dem, vilket är något vi tyvärr inte kan påverka från vår sida. Vi driver detta aktivt mot banken för att få förståelse i varför det tar tid för dem att skicka filerna. Även idag så var det så att filerna var försenade från banken.
Vi beklagar verkligen de problem ni stött på och gör vårt bästa för att förbättra stabiliteten och funktionaliteten i våra tjänster. Din feedback är viktig för oss, och vi tar den på största allvar.
/Hilda
... Visa mer
2025-04-01
14:10
1Gilla
Jag förstår verkligen frustrationen du känner, och vi vill gärna förklara lite mer i detalj gällande bankkopplingen och försenade kontoutdrag.
När det gäller bankkopplingen till Swedbank och sparbankerna håller vi med om att det har varit alldeles för ofta som kontoutdragen är försenade. På senare tid har det 9 av 10 gånger berott på att banken inte skickar oss filerna i tid, alltså att dem är försenade från dem, vilket är något vi tyvärr inte kan påverka från vår sida. Vi driver detta aktivt mot banken för att få förståelse i varför det tar tid för dem att skicka filerna. Även idag så var det så att filerna var försenade från banken. Vi ser inte alls dessa problemen med andra bankkopplingar med andra banker.
Vad gäller "Månadskollen", är detta inget problem vi har kunnat återskapa, och vi ser inte att det är ett generellt problem och vi har inte fått några andra rapporter om det från andra kunder. För att säkerställa att ditt problem blir löst kan jag be en kollega att kontakta dig och kolla på detta om du fortfarande har problem med kopplat till månadskollen.
Vi beklagar verkligen de problem du stött på och gör vårt bästa för att förbättra stabiliteten och funktionaliteten i våra tjänster. Din feedback är viktig för oss, och vi tar den på största allvar.
Vi hoppas att vi kan få tillbaka ditt förtroende och att du ser de förbättringar vi arbetar med. Tveka inte att kontakta oss om du har några fler frågor eller behöver ytterligare hjälp.
/Hilda
... Visa mer
2025-03-31
15:03
1Gilla
Hej @AnnnaP och @Khedron Wilk Tack för att ni tog er tid att dela er feedback med oss. Vi uppskattar verkligen ert engagemang, och vi vill gärna svara på era kommentarer. Vi håller med om att januari var en utmanande månad med fler buggar och problem än vi skulle önska. Vi är medvetna om detta och arbetar aktivt för att förbättra situationen. När det gäller bankkopplingen med Swedbank har det varit svajigt ett tag, och som @Khedron Wilk nämnde är detta delvis på grund av externa faktorer som vi inte alltid kan påverka. Trots det ser vi nu en stadig förbättring och en positiv trend gällande buggar och stabilitet. Vi strävar konstant efter att förbättra och säkerställa kvaliteten på allt nytt vi utvecklar. Detta gör vi bland annat genom att bygga bättre och mer omfattande tester i utvecklingsprocessen. Det gäller också kommunikationen på startsidan. Vi försöker hitta en balans i vilken information vi delar där, främst för att du alltid ska ha den senaste informationen och slippa ringa supporten för att fråga. Vi förstår att det kan kännas ostabilt med frekventa meddelanden, särskilt om du inte påverkas av de mindre buggar som främst drabbat specifika användare. Vi ser nu över denna kommunikation så att du får relevant och användbar information, utan att det upplevs som att vi har mer problem än du själv upplever. Tack än en gång för er feedback, och tveka inte att kontakta oss om ni har fler frågor eller synpunkter. /Hilda
... Visa mer
2025-01-14
12:10
2 Gillar
Hej! Problemet ska nu vara löst och händelserna som saknades har eller kommer att läsas in under dagen. Framåt ska kopplingen fungerar som vanligt! Ha en fin dag!
/Hilda
... Visa mer
2025-01-13
11:55
2 Gillar
Hej! @A-Lantbruk @AnnnaP @OBDOla
Vi har inte stängt ner någon koppling. Som jag meddelat tidigare: "Vi kommer inte att stänga ner någon bankkoppling innan vi har sett över de utmaningar ni har rapporterat tidigare. Så fram tills ni hör något nytt från oss kan ni sitta kvar i er nuvarande bankkoppling." Det finns alltså ingen plan för detta just nu.
Jag kan dock se att ni inte fått in kontoutdrag sen den 9:e i era system, och detta ska vi kolla på. Vi har kontaktat banken och vår egen utvecklingsavdelning undersöker vad som gör att kopplingen just nu inte fungerar för er.
Vi har från Visma Spcs håll inte gjort något eller stängt av några kopplingar. /Hilda
... Visa mer
2024-12-13
11:08
1Gilla
Hej @Khedron Wilk Tack för din fråga, Basen i våra team sitter i Växjö men vi jobbar även tillsammans med andra bolag inom Visma-koncernen (Visma Competens Centers som omnämns på Visma Trust Center, https://www.visma.com/trust-centre-products/visma-eaccounting) så vi har Vismaanställda i andra länder än Sverige som jobbar med våra produkter. Ha en fin dag och helg! /Hilda
... Visa mer
2024-12-12
14:33
2 Gillar
Hej! @Mikael Östergren @Khedron Wilk
Tack för era frågor, när det gäller felsökningen kring de fakturor som inte nått era kunder så det precis som min kollega Tinna svarat att du gör bäst i att kontakta supporten som kan hjälpa dig att kolla på detta.
Vad det gäller era andra funderingar så hänvisar vi till sidan ni redan hittat till https://www.visma.com/trust-centre
Vi har en uppdaterad information om varje produkt när man söker efter specifika produkter. Till exempel kan databehandlingsplatsen för eEkonomi hittas här: https://www.visma.com/trust-centre-products/visma-eaccounting Vår hosting provider och datacenter för att hantera kunddata finns i Nederländerna och Sverige. Alla underleverantörer som listas där har också sina datacenter i olika länder inom EU. Det enda undantaget är Sendgird som är vårt e-posthanteringssystem för våra kunder. Sendgrid tillhandahålls av Twilio som är en del av Data Privacy Framework https://www.dataprivacyframework.gov/list . Vi har utvärderat denna leverantör och har en Transfer Impact Assessment (TIA) på plats.
Hoppas detta svarade på era frågor och funderingar.
/Hilda
... Visa mer
2024-12-11
15:19
Hej @AccountantfromHell_singland Tjänsten har alltid varit utformad som den är idag med två alternativ: Alt 1: Antingen säljer man fakturan med regress (ni som kund tar kreditrisken) då får du en regress 30 dagar efter förfallodagen på fakturan. Vi fortsätter driva fakturan tills vi får tillbaka pengarna och då för vi över pengarna till er. Alt 2: Du säljer fakturan utan regress och vi tar kreditrisken /Hilda
... Visa mer
2024-12-09
14:53
Hej @AccountantfromHell_singland Tack för din fråga! I tjänsten Betalt direkt så kan man välja att sälja fakturan med- eller utan regress. När man säljer en faktura med regress, så tar man själv kreditrisken. Säljer man faktura utan regress så tar Visma kreditrisken. Om fakturan man sålt vänds som regress och fakturan återköps av er, så fortsätter Visma driva ärendet vidare med kunden tills pengarna kommit in och då förs pengarna tillbaka till er. Jag hoppas att detta besvarar din fråga kring namn-sättningen av tjänsten. Ha en fin dag! /Hilda
... Visa mer
2024-10-30
10:46
Hej @datrse Tack för din fråga! När det gäller knappen för att rensa personlig data så finns den enbart för register. Med det sagt så har du såklart möjligheten att ta bort bilagor på fakturor när dem är skickade och på så sätt kunna rensa eventuell känslig data. Du kommer efter att du raderat bilagan alltid se att fakturan skickades med en bilaga men du kommer inte att se själva bilagan och informationen på den.
Ha en fin dag! /Hilda
... Visa mer
2023-12-27
14:35
Hej!
Felet ska nu vara åtgärdat och ni ska kunna upprätta kopplingen mellan Visma Tid Smart/ Pro mot Visma eEkonomi på nytt.
Ha en fin dag!
/Hilda
... Visa mer
2023-10-19
10:28
Hej! @Johan_40
Påminnelse Direkt är en tjänst för att hjälpa till om du har kundfakturor som förfallit, här får du hjälp med att driva in betalningarna. Den har alltså ingen koppling till sålda fakturor, eller till vår tjänst Betald Direkt där man säljer sina fakturor.
Hoppas detta kan förtydliga skillnaden mellan dessa två tjänster som alltså inte hänger ihop!
Ha de fint!
/Hilda
... Visa mer
2023-10-19
08:15
Hej, goda nyheter!
Vi har numera stöd för räntefakturering via vår tjänst Påminnelse Direkt.
Från den 1 september betalas all inkasserad dröjsmålsränta automatiskt ut till dig. Det blir därmed ännu mer förmånligt att överlämna dina förfallna fakturor!
Lär mer om denna tjänsten här »
/Hilda
... Visa mer
2023-09-25
13:53
1Gilla
Hej!
Vi har inte stängt av någon bankkoppling, men tyvärr så är bankhändelserna försenade från Swedbank och Sparbankerna. Man kan läsa mer om det här»
Vi kommer inte att stänga ner någon bankkoppling innan vi har sett över de utmaningar ni har rapporterat sen innan. Så fram tills ni hör något nytt från oss så kan ni sitta kvar i er nuvarande bankkoppling.
Ha det fint.
/Hilda
... Visa mer
2023-09-04
16:19
1Gilla
Hej!
Precis som vi tidigare har meddelat så har beslutet att röra oss emot en samlad lösning istället för två olika typer av bankkopplingar tagits i nära dialog tillsammans med Swedbank. Detta gäller även om att det fortsatt inte finns ett bestämt datum när den äldre kopplingen kommer stängas ner varken från oss eller Swedbank.
Vi är väldigt tacksamma för era synpunkter och tankar och vi hör dem verkligen. Detta är anledningen till att vi just nu inte kan ge mer tydligt svar då vi är i fortsatt dialog tillsammans med Swedbank för att se över vilka alternativ vi har framåt.
Ha en fin dag! /Hilda
... Visa mer
2023-08-14
10:36
3 Gillar
Hej!
Beslutet att röra oss emot en samlad lösning istället för två olika typer av bankkoppling har tagits i nära dialog tillsammans med Swedbank. Precis som nämnts tidigare i tråden så finns det fortfarande inget bestämt datum när den äldre kopplingen kommer stängas ner varken från oss eller Swedbank.
Med detta sagt så hör vi era åsikter och vi kommer därför ta detta vidare tillsammans med Swedbank ytterligare en runda och se över vilka alternativ vi har framåt.
Ha det fint!
/Hilda
... Visa mer
2023-06-21
09:19
Jobbar du med installation av solceller eller husarbete och har kommit överens om förskottsbetalning med din kund? Så här funkar det.
Exempel: Du installerar en solcellsanläggning hos en kund och ni kommer överens om att kunden ska förskottsbetala 100 000 kr, för att sedan betala resten när arbetet är slutfört. 1. Skapa en vanlig kundfaktura på 100 000 kr med information om att det gäller en förskottsbetalning.
2. När kunden har betalat matchar du bankhändelsen mot kundfakturan under Kassa- och bankhändelser.
3. När jobbet är slutfört och slutsumman är klar skapar du en ny faktura med avdrag för Grön teknik med information om hur mycket kunden har betalat i förskott och hur mycket som nu kvarstår att betala.
4. När fakturan är skickad går du tillbaka till fakturan du skapade i steg 1 och skapar en kredit på den genom att välja Åtgärder - Kreditera. Kreditera hela beloppet och skicka även denna faktura till kunden.
5. Klicka på kreditfakturan i fakturalistan och välj Åtgärder - Kvitta. Kvitta hela kreditfakturan mot en del av Grön teknik-fakturan.
6. När kunden har betalat sin resterande del av totalbeloppet matchar du bankhändelsen mot Grön teknik-fakturan och kan därefter ansöka om skattereduktionen till Skatteverket, precis som vanligt.
... Visa mer
Etiketter:
2023-06-14
11:08
För dig som använder en äldre version av bankkoppling med Swedbank och Sparbankerna.
Den äldre versionen av bankkoppling med Swedbank och Sparbankerna kommer att sluta fungera, men var lugn du kan enkelt uppgradera till den nya versionen.
Swedbank och sparbankerna har två varianter av bankkoppling. Den äldre varianten kommer att sluta fungera. Men du kan enkelt uppdatera bankkopplingen inne i Bokföring och Fakturering.
VIKTIGT! Uppgraderingen behöver göras exakt enligt dessa instruktioner, alltså först via Bokföring och Fakturering.
Logga in i Spiris.
Gå till Inställningar - Kassa- och bankkonton - Klicka på de konton där du har din bankkoppling - Uppgradera bankkoppling.
Tryck på Uppgradera.
En guide kommer att öppnas där du bland annat behöver fylla i IBAN och Bankgiro. Viktigt att du läser all information som du får i guiden.
Slutför guiden.
Logga in i internetbanken.
Ansök om Bankintegration under fliken Bokföring/Anslut Bokföringssystem. Signering kan endast göras av firmatecknare.
Det tar cirka 2-3 bankdagar innan kopplingen är aktiverad.
Hur vet jag att jag sitter med den äldre bankkopplingen?
När du loggar in i Bokföring och Fakturering, och går in under Inställningar - Kassa- och bankkonton - Klicka på de konton där du har din bankkoppling så har du en knapp som uppmanar dig att uppgradera. Ser du denna knappen har du en bankkoppling av den äldre versionen. Har du inte någon uppgraderings-knapp här inne berörs du ej.
Vad är skillnaden på den gamla och den nya versionen?
Vid uppgradering till den nya bankkopplingen med Swedbank/Sparbanken tillkommer funktionen för automatisk överföring av betalfiler till banken, samtidigt som kontohändelser fortsatt importeras till din bokföring, fast nu med uppackning av klumpsummor som består av flera händelser.
... Visa mer
Etiketter:
2023-06-12
15:39
Hej! @Fd medlem
Det är nog egentligen inte så att det är mycket krångligare utan det var en prioritering när man först byggde funktionen. När man byggde funktionen valde man forma den som den är idag för att sedan se hur den togs emot och hur efterfrågan såg ut. Alltså vill men se hur den används, vad man får för feedback och efterfrågan på vilka som vill använda tjänsten. Detta för att inte lägga tid på något som man då kanske sedan behöver bygga om eller som kanske inte ens kommer att användas. Men vi kommer ta vidare era önskemål för framtida planering av hur tjänsten ska utvecklas! Ha det fint!
... Visa mer