Om
Serviceinriktad IT-konsult med stark ansvarskänsla. I grunden analytiskt inriktad.
Bred erfarenhet från olika positioner i ett flertal organisationer gör att jag ofta ser situationer från flera samtidiga perspektiv. I egenskap av att vara från början tekniker och programmerar som med tiden blivit alltmer inriktad på projekt- och organisationslednings så ser jag IT-relaterade problem, både interna och externa, i flera plan. Exempel den interna IT-avdelningens krav kombinerat med den mer utåtriktade affärsverksamheten behov.
Som egenföretagare sedan 2001 har jag arbetat i alla storlekar av organisationer, från de minsta företag till globala koncerner. Jag har haft uppdrag som som varit allt från två dagar (akuta IT-räddningsjobb) till fler-års-uppdrag.
Jag har varvat att göra min bokföring helt själv till att ha den utlagd på extern redovisningsbyrå. Har med åren antagligen lyckats göra nästan alla misstag man kan göra med sin bokföring. Tycker ofta att bokföring är roligt, det är något lockande med när siffrorna faller på plats.
Anser att ekonomisystem skall automatiseras så långt det bara går och tror starkt att dagens olika system går att automatisera mycket mer än vad de är dag. Tror också att den absoluta majoriteten av företag och användare skulle vinna på det. De fel som kan (kommer att) uppstå som följd av automatisering som slår fel kommer vara färre än de fel som uppstår av att vi alla sitter och handknackar våra verifikation.
Trots detta tror jag att redovisningsbranchen har en ljus framtid men jag tror dess roll kommer förändras. Som många andra administrativa jobb kommer arbetsuppgifterna bli mer avancerade och systemen tar hand om allt större del av det som varit manuellt.
Sysslar med web- och mobilapps-programmering på fritiden för skojs skull. Är en (just nu f.d.) ultramaratonlöpare (allt mellan 50 - 161 km)..
Specialiteter: Organisationsfrågor, Projektledning (PPS, ProMoTe), programmering (PHP, Obejctive-C, Swift) samt Apple-teknologier.
2025-01-02
14:58
@KABE Husbilsklubb Nyfiken i en strut: fanns det inaktiva kunder när du körde igenom samma sak förra året? Funderar på om det är något i underliggande data som förändrats och som nu utlöser en gammal "bug" eller om det är funktionaliteten i systemet som förändrats och det är otillräckliga regressionstester som gör att det blir såhär. (Skriver detta här mest för att Visma SPCS vid behov skall ta detta med sig "bakåt" i sin organisation. )
... Visa mer
2024-12-22
14:02
1Gilla
Känns som det kan bli problem om man som leverantör (t.ex. Telia) tillåter andra leverantörer (Visma) styra hur ens gemensamma kund skall ta emot fakturor. Åtminstone skulle jag själv vilja få/bekräfta sådan beställning direkt med kunden. Fast det är klart, hade varit trevligt om det fanns en branchsstandard där man som mottagare kan ange ett generellt att "kan du skicka e-faktura via den här fakturaväxeln så gör det" och att alla följde det. Sedan om man skall ta emot fakturorna via banken eller via Vismas tjänster... Som allt annat i livet, det beror på. 🙂 Via Visma: smidigt att få in det rakt in i bokföringen (med mer eller mindre bra OCR-tolkning) men du knyter upp ytterligare en del av dina betalningsflöden mot Visma. Och viss kostnad för inläsning/tolkning. Och om du inte arbetar med betalningsfiler till banken så behöver du lägga upp fakturan på banken manuellt. Via banken: manuell hantering (ladda ner underlag och skapa faktura manuellt i eEkonomi) men beroende på typ av faktura så kan du sätta den på autobetalning i banken, så du kommer aldrig missa att betala den. Och du har det lättare att byta ekonomisystem. Och det kostar inget extra. Jag använder själv båda varianterna men det är också för att jag vill lära mig för- och nackdelar. PS. AI "assistenten"... är väl inte riktigt "där" än IMHO. 😏 DS.
... Visa mer
2024-12-12
19:32
Bra länkar, bra info. Tack!
... Visa mer
2024-12-11
08:58
Nyfiken fråga till Visma Spcs: Är det möjligen så att hela eller delar av utvecklingen (själva programeringen/kodandet) av eEkonomi (och/eller ingående/kringliggande funktioner/tjänster/appar) är outsourcat till resurser/organisationer som inte är svenska och/eller inte sitter i Sverige? Bosnusfråga: I så fall: Vilka delar/tjänster/funktioner?
... Visa mer
2024-12-11
08:27
https://vismaspcs.se/support/skydd-av-information "Vissa av våra tjänster använder Microsoft Azure och dess datacenter i norra Europa för lagring av information."
... Visa mer
2024-12-11
08:23
(Avsändande mailadress är för den delen mail@eaccounting.vismaonline.com)
... Visa mer
2024-12-11
08:06
I väntan på Vismas officiella svar kan jag sticka emellan med att IP-adressen "ägs" av SendGrid som är en amerikansk leverantör av e-post-utskick. Man använder helt enkelt någon som är specialiserad på att skicka e-post för att få ut e-postfakturor. Antagligen är det större chans att ett mail skickat via SendGrid kommer fram än om Visma skulle skicka det från egen servrar. (Förutsatt att SendGrid att stenkoll på vilka som använder deras tjänster.)
... Visa mer
2024-12-06
09:57
Ser ut som du skulle kunna åstadkomma det du önskar med Zapier? Har dock inte provat "skarpt". Ser ut som man kan ladda upp fil till Google Drive eller Microsoft OneDrive om man vill det istället? (Kräver lite pyssel men jag tror inte det är oöverstigligt för de flesta.)
... Visa mer
2024-12-06
09:47
Förstår. Tänker mest på att man så långt som möjligt bara skall ha en viss given information som används i produktion på ett enda ställe - "source of truth". Kanske lite överdrivet i detta fallet, bara jag som sett hur det gått fel i organisationer när man mailar omkring filer det visar sig att olika avdelningar hänvisar till olika versioner av samma dokument. Som sagt, inte lika troligt i ert scenario. Men också att e-post kan krångla med att komma fram, speciellt e-post från externa som system som molnbaserade ekonomisystem. Det är något som är utanför Vismas konrtroll, bara hur e-postfungerar just nu. Så lite förenklat är behovet att regelbundet per automatik få ut en export, oavsett hur, på skickade kundfakturor så dessa lagras någon annanstans än inne i ekonomisystemet. (min tolkning) Har förvisso ingen lösning på det heller just nu men intressant behov. Kanske finns någon partner till Visma som redan byggt detta som del av sina lösningar? (För jag tror ärligt talat inte att det är något Visma kommer att bygga själva. Menar inget ont med det, utan mer en konsekvens av tusen andra utvecklingsönskemål. Återigen, min tolkning.)
... Visa mer
2024-12-05
17:14
Vad är det som gör att ni har behov av att titta på fakturor utan att gå in i eEkonomi? Vad är det för behov/problem du vill lösa med sådan hantering? Låter omständligt för mig och som en potentiell felkälla till hur reskontran ser ut. /Nyfiken och glad bokföringsamatör
... Visa mer
2024-12-05
11:06
1Gilla
Ett litet medskick till Visma: Även om det antagligen var tanken i slutet av 90-talet, att IBAN-nummer = kontonummer, så har det hänt en del senaste decennierna... 🙂 WISE har funnits sedan 2012-ish och fungerar till och med med bankernas egna SWIFT-system sedan något år tillbaka. Kanske dags att släppa på den där hårda begränsningen och göra om det till en varning? Jag tycker det är bra att Visma som leverantör vill hjälpa kunden att inte skjuta sig själv i foten men när ni indirekt hittar på egna regler som uppenbarligen inte finns i verkligheten så blir det lite konstigt. Inte första gången sådana exempel dyker upp här i forumet. (Nej, jag själv är inte drabbad i just detta fallet, bara lite frustrerad på att leverantören av mitt favoritsystem krånglar till det ibland. :-)) Med det sags, skrivet, trevlig fredag!
... Visa mer
2024-11-26
20:36
1Gilla
Detta är en uppföljning på mitt inlägg för några veckor sedan om den mindre bra startsidan i eEkonomi. Nedan är ytterligare ett exempel på hur den nya designen Visma tillämpas, vilket gör programmet mer omständligt att arbeta i. Det här webläsarfönstret är ca 1150 pixlar högt och tar i princip upp hela den interna bildskärmen på min 16" bärbara. Som jag sagt tidigare: den här designen är absurd. Visst, antagligen kan jag göra fönstret bredare men det är inte direkt smalt som det är nu. Det är något jag hade accepterat om det var för att få plats med information men nu är det en döda, tomma ytor bara för att den skall vara en fin bild. Jag har ingen som helst nytta av den bilden när den gör det mer omständligt för mig att använda programmet! Tvärt om gör det att jag tycker illa om den. För mig ser det här ut som design för design egen skull. Det hjälper inte mig som användare, tvärtom. PS: Har lagt in Feedback inne i eEkonomi men hänvisning till den här forumtråden. DS.
... Visa mer
2024-11-26
16:56
1Gilla
Om det är ett företagskort kollat till ett företagskonto på banken så är det vanligaste bokföringskontot 1930. Med andra ord Kredit 1930 486,98 kr - om det är vad som dragits på kortet. Om det är ett eget kort (privat) du har använt så ligger du ute med pengar åt ditt företag och då bokar man mot ett avräkningskonto, ofta har dessa bokföringskontonummer 23xx eller 28xx. Vi använder 2824, 2825 osv i vårt företag för de olika delägarna men detta kan vara olika. Det som händer då är att du senare, i nästa steg, skall ta ut pengar från företaget och ge dig själv i ersättning. Då blir en extra verifikation som blir Debet Avräkningskonto (23xx/28xx) Kredit Företagskonto (1930). Hoppas det är begripligt. Fråga på och lycka till men både bokföring och företagandet!
... Visa mer
2024-11-26
16:38
1Gilla
Kan lugna dig direkt på en sak: jag har personligen aldrig sett någon uttala sig dömande om någon bokföringsfråga i det här forumet. Det som saknas i din uppställning ovan är väl ett konto som visar var pengarna tagits ifrån. Det kan vara lite olika beroende hur du har betalt och vad du har för företagsform. Eget kort, företagskort och AB eller ej?
... Visa mer
2024-11-26
16:30
1Gilla
Jag uppfattar det som att du inte har kundens epost-faktura-adress och därmed inte använder funktionen att e-posta faktura till kunden. Då skulle du ju kunna lägga in din egen adress som fakturadress? Allmänt tips: kolla om din e-posleverantör kan hantera plus (+) adresser. Då kan du använda alias för din egentliga adress. istället för ditt.namn@dittbolag.se så kan man använda till exempel: ditt.namn+kundensnamn@dittforetag.se. På så sätt kan man filtrera på mottagaradressen vems faktura du just fått kopia på. Och bygga dina eventuella regler i e-posten efter det.
... Visa mer
2024-11-26
11:30
1Gilla
Märkligt, jag har exakt samma version av Scanner-appen och under Version har jag Inställningar som ger mig en ny skärm med bland annat e-postadress.
... Visa mer
2024-11-25
15:08
Ja, lite märkligt kan det tyckas, det är ju ändå en ISO-standard, funnits etablerad i snart ett decennium och som sagt.. är standard format på VÄLDIGT många mobila enheter. Hur som helst, blev lite nyfiken varför jag inte själv reagerat på denna brist och efter lite laborerande... Det går att komma runt. Om man tar en bild med Scanner-appen eller laddar upp en bild via Scanner-appen så går det att få in dem i eEkonomi. Tycks som bilderna inne i Scanner då konverteras till JPEG-format innan de skickas in i eEkonomi. Inte den smidigaste vägen men det går till nöds komma vidare om allt man har är just en HEIC-bild. Tillägg: Ser ut som att det är en licensavgift på HEIF/HEIC-formatet. Och Apple har aldrig varit de som väjt för att ta i så att kunderna kvider. Kan vara en orsak till att Visma försökt minimera användningen?
... Visa mer
2024-11-22
11:35
2 Gillar
Mer ros. 🙂 En annan sak som blivit stor skillnad med åren - Scanner-appen. Använda Scanner-appen för första gången på länge igår och blev positivt överraskad. Många funktioner som saknades för x antal år sedan (och som jag då klagade på) finns nu. Börjar bli riktigt bra. Tack. (Om ni nu bara med hjälp av appen ensade arbetsflödena för kvitton/själcscannat material och e-faktura/scanningcentral så skulle det kunna bli bäst! 🙂 Men det har jag skrivit om i annat inlägg.)
... Visa mer