Hej!
Menar ni att det som inte kostat tidigare, t.ex. att dra och släppa in fakturor, nu ska börja debiteras för?
Om jag är nöjd med hur det är nu och det fungerar bra med dra-och-släpp kan jag behålla den funktionen och slippa betala för varje leverantörsfaktura som bokas?
Hänvisa gärna till var i avtalet med er man ingått där det tydligt säger att ni kan börja ta betalt för redan fungerande funktioner bara för "ni" tycker att de ska bli bättre.
Löst! Gå till lösning.
De tog bort detta i samband med införandet av kostnaden för fakturatolkning. Jag var i kontakt med Visma/Spiris i den vevan och undrade då varför den inte längre föreslog konton, och hon jag pratade med sa att det hade med tolkningen att göra, trots att jag påpekade att det fungerade utan tolkning tidigare. Fick ingen jättebra förklaring. Jag påpekade även att jag tyckte det var riktigt fult att försvåra processen och ta bort saker som tidigare fanns bara för att göra det krångligare, vilket hon verkade hålla med mig om och sa hon skulle föra det vidare.
Hej,
Förut så kom Visma/Spiris ihåg vilket konto man senast använt på en leverantör när man registrerat en leverantörsfaktura. Nu senaste tiden så har det försvunnit och jag måste fylla i konto manuellt varje gång jag registrerar en faktura.
Är det något nytt?
Är det möjligt att få tillbaks den tidigare inställningen som gjorde att systemet kom ihåg konto?
Mvh
Jessica
Jag har nu i alla fall sagt upp mitt avtal med er. Handligar får konsekvenser.
Vi har haft denna diskussion också. Mycket strul på sista tiden. Urusla öppettider för att få kontakt dessutom väldigt lång kötid för att komma fram. Jag lägger ofta på efter lång väntan.
Helt absurt! Hur kan jag avsluta mitt abonnemang hos er? Detta är grundfunktionalitet som inte ska kosta extra!! Alternativt hur stänger man av automatisk tolkning? Jag kan tolka vad jag laddat upp och bokföra det själv. Jag vill inte ta den omständliga vägen ni föreslår som är gratis.
Det borde finnas en knapp "Tolkning".
Trycker man på den, så kostar det 25öre. Det kan jag kanske eventuellt köpa.
Men att man ska behöva sitta med dubbla skärmar och skriva av en faktura innan man ens vågar ladda in den i systemet är befängt.
Hej igen!
Förstår om ni önskat återkoppling på feedback och frågor. Det framgår tydligt i flera av era inlägg hur ni ställer er till förändringen. Vi läser och diskuterar alla kommentarer även om vi väljer att inte bemöta varje åsikt enskilt i vårt öppna forum.
Vi ser löpande över och justerar våra prismodeller och funktioner i våra program, och dessa förändringar görs alltid i enlighet med våra avtal. Vi värdesätter all feedback vi får, både här i forumet, via vår support och direkt i programmet. Era synpunkter är viktiga för oss och hjälper oss att utvecklas och förbättra våra tjänster.
Vår plan är att erbjuda ett val på fakturaunderlag att hantera med eller utan hjälp från systemet. I det fall man väljer att hantera underlaget själv fyller inte systemet i några uppgifter om fakturan/leverantören och gör inte heller något försök att föreslå lämpligt bokföringskonto när bokföringsmall ej finns. Detta ger en större valmöjlighet att aktivt välja att använda den inbyggda automationen utan att störa ert invanda arbetssätt.
Vi har stort fokus på att automationen i systemet ska bidra till ökad effektivitet och minska det manuella arbetet. Vårt mål är att frigöra tid för mer värdeskapande uppgifter och att vi kan minimera risken för fel med smart teknik, vilket vi ju hoppas ska ger er både trygghet och besparingar i er verksamhet.
Betyder det här, att det kommer kosta att ha en konteringsmall (bokföringsförslag) kopplad till leverantören också?
Detta kostade inget tidigare... eller,
kommer det bli så att funktionen konteringsmallar (bokföringsförslag) försvinner helt nu, (vilka man skapar själv...)
Mvh Lena
Hej Lena! De bokföringsförslag du själv har skapat i Inställningar berörs inte av detta.
Tack för snabbt svar!
Mvh Lena
Så oproportioneligt arrogant och TONDÖVT @Helene Struthers
"Vi läser och diskuterar alla kommentarer"
"Vi värdesätter all feedback"
"Era synpunkter är viktiga för oss"
"Detta ger en större valmöjlighet "
"Vårt mål är att frigöra tid för mer värdeskapande uppgifter"
"ska ger er både trygghet och besparingar"
Kistan är därmed färdigspikad i mitt förhållande till er. Jag ska göra allt för att slippa Visma framgent för både mig själv, mina vänner och bekanta.
Vad kommer det att kosta per faktura att få den inläst?
Hej! Det kostar inget att importera och läsa in dokument efter 1 september. Kostnaden vi informerat om uppstår när du bokför en leverantörsfaktura med hjälp av automatiskt ifylld data.
Tack för svar. Då kommer jag omdelbart att byta system om ni inte återgår till att detta är en avgiftsfri funktion.
Det är helt horribelt att det inte finns möjlighet att stänga av den automatiska tolkningen. Jag har länge tittat på andra program för bokföring, pga att Spiris blivit sy mycket dyrare de senaste åren. Ert beslut om att börja ta betalt för denna tjänst får mig att inse att det nu är dags att byta bokföringssystem. Jag kommer att säga upp mitt abonnemang när det är dags att förnya det.
Relaterat
Undrar om Visma/Spiris kommer gå med på att kreditera i de fall där den så fina tolkningen gör fel. Min magkänsla säger: nej.
Hur kan man ens börja ta betalt för någonting som inte fungerar tillräckligt pålitligt?
Måste ju vara bare minimum innan man har mage att börja ta betalt för det.
Har ganska nyligen hittat flera case där den underbara tolkningen snappar upp någonting som tydligt kallas för "utskriftsdatum" och använder det som "Fakturadatum" istället för att ta det som tydligt kallas för "Fakturadatum".
Känns ju värt att betala för någonting som inte ens fungerar pålitligt för case som är extremt lätta att hantera.
Ser ut som ett fint sätt att trycka upp intäkterna inför en börsnotering...
Om man skall gå på det @Helene Struthers skriver tidigare så uppstår debiteringen vid i samband med själva bokförandet. Om det stämmer och systemet fungerar som beskrivet av Spiris tidigare i den här diskussionen så borde det innebära att du kan mycket väl initiera levfaktura från ett bildunderlag och ser du då att det är feltolkat så avbryter du och istället ”manuellt” skapar en levfaktura (fyller i fakturainfo/huvud och rader manuellt utan något kopplat bildunderlag) som du därefter kopplar det önskat bildunderlag till. Och då skall det inte bli någon debitering.
Så jag som användare kan fortfarande ösa in bildunderlag och låta dem bli klassade som fakturor och jag kan till och med klicka på dem för att se om de tolkas korrekt så länge jag inte trycker på bokför på en sådan utifrån-bildunderlag-skapad-verifikation. ?
Är mina tolkningar ovan korrekt uppfattat @Helene Struthers?
Tack för svaret.
Ja, du har nog rätt i sak - men det som inte vägs in är hur dålig CX/UX det blir, samt att det tar extra tid.
Allt för att Spiris vill ta betalt för funktionalitet som inte fungerar bra nog. Totalt tondövt av dem.
Att det utifrån vad som kommunicerats hittills ser ut att bli bristfällig UX för den som är användare sedan tidigare håller jag med om.
Att man behöver (vill) ta betalt för tolkningen kan jag förstå, är ändå själv företagare. Men jag tror det hade varit bättre gentemot kunderna (oss användare) med ett upplägg som liknar Fortnox (?): X antal tolkningar per månad gratis sedan avgift. En sådan prismodell tror jag hade mildrat mycket kritik här i tråden.
Kombinerat med en inställning för ”jag vill ha tolkning” / ”jag vill aldrig ha tolkning”.
Men båda alternativen kräver ytterligare UX och min personlig tolkning som långtida kund är att Spiris gör allt de kan för att inte stoppa in extra funktioner / knappar i gränssnittet. På gott och ont.
Helt enig!
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.