2024-10-10
21:32
Hej Joachim, har du möjlighet visa med en fiktiv summa hur det skulle se ut i praktiken? 🙂
... Visa mer
2024-10-09
15:00
Hej, skulle behöva vägledning då jag inte lyckas hitta ett svar på en fundering. Jag ska hålla en workshop med en kund och dess styrelse. Jag ska boka en konferenslokal och även fixa fika och mat för oss alla (8 personer). Vi kommer sitta i 6 timmar i sträck och lunchen sker till och med i rummet. Vad gäller kring maten? Är det representation eller ska man bokföra allt som en konferens eller utbildning? Tacksam för vägledning. / Max
... Visa mer
2024-10-03
10:46
Hej jag har ett AB och har köpt en Brandbook och presentatonismallar. Dessa produkter är leverats digitalt. Under vilket konto skulle denna typ av digitala kommunikationslösning bokföras? Tacksam för vägledning. / Max
... Visa mer
2024-09-30
08:01
Hej! Tack för snabbt svar, det stämmer jag får tillbaka den avgiften när jag avslutar medlemskapet. / Max
... Visa mer
2024-09-27
15:01
Hej! Jag har AB (kontantmetoden) och som ensam i bolaget har jag bestämt att hyra in mig i en lokal för "Coworking". Första frågan är hur ska jag bokföra när jag hyr in mig som ett medlemskap på en "Coworking" yta. Andra frågan är hur bokför jag Depositionsavgiften jag fått (ej moms i den). Tacksam för vägledning. Med vänlig hälsning, Max
... Visa mer
2024-09-24
20:37
Hej, jag har betalt och bokfört kortavgiften för mitt företagskort hos min bank enligt konstens alla regler (tror jag, se bild nedan). Nu däremot visar det sig att banken inte skulle debitera mig för det och har återbetalat mig summan. Hur bokför jag denna återbetalning på 325 kr? Tacksam för vägledning / Max
... Visa mer
2024-09-24
16:49
Hej, jag är rådgivare och ensam i mitt egna AB. Jag har i uppdrag åt min köpt 2 biljetter för totalt 8000 kr ex.moms för ett event jag och min kund ska delta på. Konferens är en heldag med fokus på hållbarhet och vårt deltagande är i syfte att träffa poteniella kunder. Hur ska jag bokföra detta? Försökt leta upp information men hittar främst om att bokföra egen arrangerad konferens. Tacksam för all typ av vägledning, tack!
... Visa mer
2024-04-29
09:33
Hej, behöver lite vägledning. Jag hade möte med en kund och hade behov av att sitta mer privat. (då ingen av oss har lokaler i Sthlm där vi var). Bokade då ett litet konferensrum på en konferensanläggning, vi betalade bara för rum och kaffe. Har ni förslag på vilket konto jag ska redovisa detta? Redovisar jag kaffe och lokal på samma? (det var ett kaffepaket till rummet. Tack på förhand / Max
... Visa mer
2024-02-27
09:49
Hej Pamela, enligt båda kvittona kopplat till ovan är det bara 6 procent moms som redovisas, antar då att jag bokför enligt bilderna ovan?
... Visa mer
2024-02-26
11:57
Hej, jag har bokat en tågresa som är betald och bokförd. Nu har jag avbokat resan och fått återbetalt pengarna (minus bokningsavgift). Jag bifogar två bilder för visa hur jag bokfört köpet och hur jag avser att bokföra återbetalningen. Tacksam för vägledning om jag tänker rätt här. Bild 1 bokfört köp: Exempel på hur jag tror jag ska göra:
... Visa mer
2023-12-21
14:45
Hej, en uppkommen följdfråga @Tinne Lestrin , kan jag använda ovanstående metod för dessa två exempel: Scenario 1: Jag har köpt produkter i butik med fel kort och råkat använda mitt företagskort. Jag har returnerat produkterna och nu finns det två bankhändelser likt ovan jag vill bokföra. Scenario 2: Jag har gjort samma misstag som "scenario 1", jag betalde en privat taxiresa med företagskortet, jag har överfört pengar till Företagskontot på samma belopp och även där har två bankhändelser jag vill bokföra. Bifogar bild. Tack på förhand 🙂
... Visa mer
2023-12-21
13:23
2 Gillar
Du har rätt, jag gjorde så att jag ringde fråga Skatteverket och det bryr sig inte om just den delen. (enkelt förklarat). Det fanns några saker att tänka på just med skattetabeller men inget som påverkade mig i detta fall. Eftersom jag är ensam anställd och ägare av AB så blir det lättare bara ge mig själv lön för december månad och slå ihop den tänkta summan.
... Visa mer
2023-12-19
22:56
Hej, jag har idag ett AB och jag är ensam anställd.
Jag använder mig av Lön Direkt med koppling till mitt skattekonto och förra månaden gav mitt AB mig min första lön. Lönen var för oktober månad och blev utbetald i slutet av November.
Jag skickade in arbetsgivardeklarationen och bokförde detta och allt funkade utan problem.
Nu i efterhand så vill jag inte längre betala lön eftersläpanden med en månad utan vill nu i slutet av december och framöver betala ut lön samma månad, så i detta fall vill jag nu betala ut lön för både november och december på en lön.
Jag såg att det var möjligt att göra det i Lön Direkt men min fråga blir, men kommer det krångla med skatteverket och arbetsgivardeklarationen för att två månadslöner redovisas i December?
Om det underlättar har jag timlön från mitt AB och ej brutet räkenskapsår.
Tacksam för all vägledning.
Mvh Max
... Visa mer
2023-11-10
11:08
Hej Joachim, tack för snabbt svar. Har du möjlighet visa hur detta skulle kunna se ut i en printscreen? Bara för vara säker på jag gör rätt? 🙂 Mvh Max
... Visa mer
2023-11-10
09:22
Hej, jag har idag ett AB och är den enda anställda. Jag har läst på om regelverket samt även den tråd om just hur man bokför friskvårdsbidrag, men har ändå några frågor. Tänker jag rätt med detta exempel? Jag köper ett årskort på gym för 5388 kr (inklusive moms) och gör ett personligt utlägg. Jag laddar upp kvittot i "bildunderlag". Betalar ut 5000 kr från mitt företagskonto (som är kopplat till visma) till mitt privata konto. Därefter bokför bankhändelsen och kopplar det mot bildunderlaget (kvittot). Det jag undrar är vilket av dessa åtgärder jag ska göra först och i vilket moment? Ska man göra båda? (se bifogad bild) Syftar då på "bokföra skuld" och "bokföra utbetalning" Hoppas ni förstår vad jag syftar på.
... Visa mer
2023-10-24
08:10
Hej Joachim, tack för tydligt svar. Bara för vara helt säker så gör jag ett exempel för se så jag verkligen förstått rätt. Exempel: Tågresan kostade mig totalt 1000 kr ex moms . Då skapar jag en artikel för "tågresa" med netto beloppet 1000 kr och i detta fall med moms "Tjänster 25 %". Med detta exemplet ovan har jag tolkat dig rätt? Mvh Max
... Visa mer
2023-10-23
12:17
Hej, jag ska genomföra en workshop för en kund och dom ska betala mina resor genom att jag fakturera dom. (Dom vill även ha kvitto). Jag ska betala för tåg, taxi och hotell (alla olika momssatser). Ska jag då i en faktura gör en "artikel" för respektive tjänst "tjänst". Jag tänker att exempelvis så gör jag en "artikel" som benämns "tåg", och där jag väljer "tjänst 6 %" och den total kostnaden med moms. Är det så jag ska göra för att det ska bli rätt? Tacksam för vägledning.
... Visa mer
2023-10-20
10:39
Hej Tinne, tack för supertydlig instruktion. En fråga bara, visst ska differensen på första bilden du bifogade vara 0,00 om jag gjort rätt?
... Visa mer
2023-10-19
14:42
Jo jag fick både kvitto på köpet (felaktiga betalningen) och kvitto på återbetalning. Tack för hjälpen och tipsen men avvaktar ser om någon kanske har erfarenhet kring hur jag ska knappa in detta rent praktiskt. Allt gott
... Visa mer
2023-10-19
11:21
Hej, tack för snabbt svar. Förlåt men jag är rätt ny och skulle vara tacksam om jag kunde få mer specificerat moment hur jag gör steg 2 samt 3 om möjligt. Tack på förhand 🙂
... Visa mer
2023-10-19
10:04
Hej! Jag hade bokat ett hotell på nätet och betalat, men vi ankomst gjorde dom fel och debiterade mig igen på samma kort. Nu har jag däremot fått återbetalning för den felaktiga debiteringen och behöver bokföra tre bank händelser. Fråga 1: Den första betalning som var korrekt, kan jag bara bokföra den som vanligt? Fråga 2: Dom övriga två bank händelserna berörande den felaktiga betalning, hur ska jag bokföra dom? Tack på förhand 🙂
... Visa mer
2023-08-31
14:12
Får jag då komma med en tilläggsfråga i samma ämne, skulle exempelvis ett årslicens av webbpaket från leverantör Loopia också räknas under 5420? Mvh Max
... Visa mer
2023-08-31
13:57
WOW, stort tack för så snabbt svar! 🙌
... Visa mer
2023-08-31
13:42
Hej, jag har följt instruktionerna som finns gällande "Registrera inköp som betalats med egna pengar". Men har nu fastnat vid steget välja kostnadskonto (steg 6.,- "när du har ett aktiebolag). Bakgrund: Jag har med egna pengar köpt en årslicens av MIcrosoft Office via Loopia och vill nu lyckats göra rätt när mitt AB ska återbetalar mig. Jag tror att jag ska välja "5420-programvaror" eller "4000-inköp av varor från Sverige" men är osäker. Bokföring är nytt för mig och försökt läsa på så mycket som jag kan men har nu fastnat och tar tacksam emot tips så jag gör rätt. Mvh Max
... Visa mer