2025-06-10
08:45
Hej! Nu har jag läst mig till att: "En referenskod är en specifik beställarreferens som din kund kan kräva. Du anger den i fältet Referenskod på kundfakturan". Vad är en referenskod och var lägger jag in den? Tänker att jag har fått svar på min fråga och använder fältet för "referenskod" för kundens önskemål. Hälsningar Ulrika
... Visa mer
2025-06-05
16:42
Tack, men vi har inte funktionen Offert & Order, men jag har tidigare använt fältet "Er orderreferens" i fakturahuvudet, där jag angivit ett projektnummer. Nu vill de istället att jag anger en kod under "Beställarreferens", för att fakturan ska komma till rätt person. Se min skärmbild i mitt inlägg, där kunden har strukit över siffrorna under Orderreferens och markerat Beställarreferens. Hälsningar Ullis
... Visa mer
2025-06-05
14:13
Hej! En av våra kunder vill att vi lägger en sex-siffrig kod under "Beställarreferens" men jag har inte inget fält som heter så. Vilket fält ska jag använda? Är det under "Referenskod" jag ska lägga denna kod? Kunden har skickat nedan skärmbild med information från en av våra fakturor och refererar också till: Se några av Peppolregelverkets krav nedan Referens: Varje faktura måste innehålla en beställarreferens. Format för beställarreferens: Peppol-format: Använd fältet "BuyerReference". Svefaktura-format: Använd fältet "RequisitionistDocumentReference/ID". Skärmbild från kund: Hälsningar Ullis Bengtsdotter Lind
... Visa mer
2025-05-14
11:47
1Gilla
Stort tack för ditt svar! Glada hälsningar Ullis
... Visa mer
2025-05-13
16:26
Hej! En kund var ute i (för) god tid och betalade sin ROT-faktura före den 12/5 och jag lade in kundens betalning och exporterade filen. När jag skulle ladda upp den exporterade filen på Skatteverket, fick jag upp en text att det ansökta beloppet var för stort - såklart, inget konstigt. Jag avbröt då ansökan om ROT-bidrag på Skatteverket. Jag kom överens med kunden om att återbetala beloppet hon hade betalat in och bad henne betala efter den 12/5 igen och använda samma fakturanummer. Jag ångrade hennes delbetalning i Visma och hela beloppet syns nu på fakturan igen. MEN, nu ser jag att symbolen för att "Ansökan är skickad till Skatteverket" (huset med en grön bock) ligger kvar. Min fråga är: Kan jag fortfarande använda denna faktura och registrera en delbetalning på nytt? Kan jag exportera ytterligare en fil på samma faktura i Visma, när kundens betalning har kommit in? Ska jag göra något med den exporterade filen, som aldrig användes på Skatteverket? För det borde väl inte bli något problem hos Skatteverket, eftersom jag inte gick vidare med ansökan med den exporterade filen? Så här ser det ut på fakturan: Tacksam för svar! Hälsningar Ullis
... Visa mer
2025-02-18
17:02
1Gilla
Stort tack!
... Visa mer
2025-02-18
14:15
Hej! En kund har bett mig att skicka om en e-faktura då den inte verkar ha kommit fram. Jag kan inte hitta någon funktion för att skicka om en e-faktura. Hur går jag till väga? Behöver jag ångra fakturan och skicka en ny?
... Visa mer