Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Senaste inlägg

Du får leva med det felet så länge bokföringen är korrekt 😉
Tack för hjälpen
Kanon att det börjar klarna! Enligt bokföringsnämndens rekommendationer så ska du rätta fel i den löpande bokföringen i den period dem upptäcks i och jag tänker därmed att du lättast rättar detta med en manuell verifikation. Det ska också tydligt framgå av den ursprungliga bokföringsposten att den har blivit rättad.Jag vill vara ärlig och säga att jag inte har full koll på om dettaskarättas så det kan vara bra att dubbelkolla, antingen med en redovisningskonsult eller om en annan användare här i forumet kan ge vägledning. 🙂 Gör du en rättning så gör du detta som en manuell verifikation under Bokföring - Verifikationer. Min rekommendation är att gå via Bokföring - Kontoanalys - Huvudbok och söka på respektive konto för att se vad kontona har för utgående saldo. Har du ett plussaldo på kontot så innebär det att du krediterar kontot för att nolla saldoti den manuella verifikationen och debiterar det nya kontot dit saldot ska föras över, så gör du tvärtom om det är ett minussaldo. /My
Hej Terry!Du har troligen inställt som kontantmetoden och då bokförs intäkter och kostnader i samband med betalning.Kolla upp om du har kontant- eller faktureringsmetoden enligt skatteverket. Det går att se om du loggar in på skatteverket.Det går att ändra till faktureringsmetoden under inställningar om det är så det ska vara.MvhLovisa
Hej @Fd medlem Det går att göra så men den kundfordran som "blir över" får bokas upp manuellt. Dvsatt själva kundfakturanblir registrerad som slutbetald under Försäljning - Kundfakturor men kundfordran kommer manuellt bokföras av dig i verifikationen du skapar.Detta innebär ocksåatt själva fordran som du bokar upp manuelltbehöver bokas bort manuellt när betalning sker eller när det finns en ny leverantörsfaktura att kvitta mot. Du gör precis som vanligten ny manuell verifikation, när du plockat upp alla aktuella fakturor så bokför du desista 1411:- i debet på konto 1510 -Kundfordringar. Jag hoppas detta var tydligt och en lösning som kan fungera för dig. Återkom om det känns oklart. Haen trevlig helg! 🙂 /My
Awesome