Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Senaste inlägg

Hej! Det finns nu ett inlägg i kategorin för idéer till eEkonomi gällande detta. Såg att du @HA___ hunnit kommenterati ett annat inlägg också så jag flyttade sin kommentar dit istället för att samla det på rätt ställe. Mina kollegor kommer se över funktionen och era önskemål till framtida versioner och återkopplar i trådenMöjlighet att välja bort funktionen bokföra nästa bankhändelse. /My
Hej @overkligheten Jag och en kollega testade att skanna en faktura som var utställd från oss för att försöka återskapa det. Vi testade både en faktura från Visma eEkonomi men även en utskriven bankgiro-faktura, båda gångerna tolkades OCR. Sen är ju SmartScanuppbyggt genom machine learning och kommer att ständigt utvecklas och kommer inte alltid attvara 100 % alla gånger men nu fick jag till det härifrån. Som @Lovisa - Revidera i Bohuslänskrev så är det också en bra idé att läsa in det som en e-faktura direkt i programmet, då slipper du hantera fakturan själv från appen. Finns det intresse så går det att läsa mer om funktionen i avsnittet Ta emot e-fakturor. Ha en fin torsdag! 🙂 /My
Hej @overkligheten Det finns tre olika kriterier som Visma eEkonomi kollar på innan en bankhändelsekan matchas automatiskt.Detta när det gäller leverantörsfakturor eller kundfakturor. 1. OCR (finns inget OCR går den direkt vidare till nästa steg) 2. Belopp 3. Datum (+/- 5 dagar) Kvitton är svårare eftersom det inte finns registrerat i programmet vad kvittot består av exakt. Ponera att du skannat in ett kvitto under Inköp - Bildunderlag för en tankning du har gjort. När du då går till Kassa och Bankhändelser och klickar på matcha på bankhändelsen för kvittot så bör du få upp kvittot som förslag att matcha med eftersom beloppen och datumen stämmer överens. Alla uppgifter registrerade på kvittot hämtas också till de olika raderna, så som moms och momskonto. Däremot så måste du fortfarande välja vad det är för inköpstyp/inköpskonto, det känner inte programmet av automatiskt. När du har en leverantörsfaktura registrerad så blirju den största delen av konteringen redan klar när du skapar fakturan. Du väljer inköpskonto och övrig kontering redan i skapande-läge, därför kan programmet föreslå en kontering direkt under Kassa och bankhändelser eftersom det egentligen bara är 1930 - företagskontot som "fattas" vid bokföring av betalning. Det är svårt att säga varför en faktura hos diginte matchades, men du får gärna ge mig ett exempel och skriva hur beloppet på en fakturaser ut, vad den har för faktura- och förfallodatum och även exakt vad som står på bankhändelsen den borde ha matchat mot. Ha det fint sålänge! 🙂 /My
Tack! Blev alldeles utmärkt.
HejSå här skulle jag göra om jag var som du:1. Låsa upp perioden2. Gå in på kreditnotan och under åtgärder "Ångra Faktura"3. Skriv ny Kreditnota. Innan du bokför tar du bort de rader som ska betalas (dvs 650 kr) så att krediteringen slutar på 1 650 kr. Bokför4. Matcha inbetalningen på 650 kr som en delbetalning av fakturan.5. Kvitta krediteringen mot resterande 1 650 kr.6 Ångra momsredovisning och kör ny plus deklaration (med tanke på det ringa beloppet skulle du kunna hoppa över detta och ta justeringen i nästa momsredovisning.7 Lås perioden igen.
Awesome