Hej,
Momsredovisningen i eEkonomi tittar på när något är bokfört och den Periodiska sammanställningen tittar på försäljningsdatum oavsett om det är bokfört eller inte.
Expempel -En kundfaktura måste vara registrerad som betald för att påverka bokföringen, och därmed påverka momsredovisningen. Men fakturan kommer med på den Periodiska sammanställningen utefter dess fakturadatum, oavsett om den är registrerad som betald eller inte.
Detta medför att du kan få en differens mellan rapportering av momsredovisning och den periodiska sammanställningen då fakturan kommer medi de olika rapporterna på olika datum. Differensen uppstår när du har kontantmetoden och månadsvis- eller kvartalsvis momsredovisning. Skulle du ha årsvis moms så skulle du rapportera allt under samma period oavsett och ingen differens hade uppstått.
Min rekommendation är att du vänder dig till Skatteverket och rådgör vidare.
Önskar dig en fin valborg!
/Tinna