Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Senaste inlägg

Jag tror att det är det bokförda värdet som den tar som saldo. Så det gäller att man hela tiden bokför alla banktransaktioner om man vill ha en korrekt likviditetsprognos.
Hej igen Kari,Du skriver 2390 - 2391, förmodar att du då vill betala fakturan mot dessa konton istället för mot 1930 som standardhanteringen via fakturan eller kassa- och bankhändelser gör.Om så är fallet kan du gå tillInställningar - företagsinställningar - bokföringsuppgifter. Bocka där i rutan förAnvänd manuell betalning av fakturor.När du bockat i denna rutan och sparat kan du i fortsättningen betala fakturorna via enmanuell verifikation (inte via fakturan direkt eller kassa- och bankhändelser).Gå tillBokföring - Verifikationer - Ny verifikation - Skapa ny. Välj önskat datum, skriv en lämplig beskrivning (du behöver inte välja ett bokföringsförslag).Plocka upp konto 1510 om det är faktureringsmetoden du använder. Där ligger hela kundfordran uppbokad. Du får då upp en ruta förFaktura. Välj önskad faktura som ska betalas och lägg sedan till kontorader för t.ex 2390/2391. Du betalar nu fakturan mot det kontot istället.Fakturan som ligger under ex.Försäljning - Kundfakturor - Obetalda kundfakturor kommer nu ha statusen betald.Det fungerar på samma sätt om du hanterar leverantörsfakturor.Obs! Det är jätteviktigt att man använder rutanFaktura och plockar upp önskad faktura, annars ligger de kvar som obetalda under respektive rubrik i programmet.Ha det gott!/Sofia
Jag lade den på konto "1680 Andra kortfristiga fordringar" i stället. Därmed borde det vara korrekt, eftersom det handlar om en kortfristig fordran på banken som under de aktuella dagarna inte är kopplad till något specifikt konto. Vad banken "noterar" är ju inte bara en notering, utan är bestämmande för innehållet i just det avräkningsförhållande som utgör bankkontot. Att lämna felaktiga siffror över årsskiftet i systemet skapar erfarenhetsmässigt stora problem, eftersom det sedan inte går att få ut en korrekt årsredovisning eller en korrekt deklaration från programmet för något av åren.
Jag ångrade matchningen och gjorde om den, då blev det rätt.
Det ska gå att välja att skriva ut den till pdf och sen väljer du att skriva ut pdfen.
Awesome