Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Senaste inlägg

Det finns även många fördelar med att ha pengar kvar på kontot i den enskilda firman. Inte bara den att man har pengar till skatten utan även som underlag för räntefördelning och expansionsfond. En enskild firma och din skatt mår bäst om du alltid har restskatt (men då har pengar kvar till skatten och då i firman) för då kan du hantera skatten lite extra smurtigt. Vet man att man får restskatt och har pengarna i firman så skall man inte betala in den före 31/12 utan hellre då före typ 10/2. Då finns beloppet som underlag för räntefördelning nästa år och du slipper räntor på restskatten... Inte lätt men vem har sagt att det skall vara det (förutom vissa politiker som inte begriper bättre). Lycka till!
Mycket bra med klara besked! Tusen tack!
Hej Maria,Precis som Khedron och Fredrik skriver kan det vara bra att först kolla över bokföringen på detta sätt för att se om det finns en alternativ lösning genom att till exempel skapa korrigeringsverifikationer. Om du gör en omstart av programmet kommer allt som är skapat i programmet att försvinna förutom det som är skapat i lönemodulen om den används. Det finns ingen möjlighet att importera fakturorna så du får in dem med artikelrader och kunduppgifter under Försäljning - Kundfakturorutan du kan som Khedron skriver ta ut en SIE-fil med bokföringen samt ta ut PDF på dina fakturor och lägga in dem som bildunderlag i eEkonomi. Du kan även exportera ut ditt kund-, leverantör- och artikelregister för att även importera dessa på nytt efter omstarten.Men som sagt, jag tycker det är ett bra tips att börja kolla över bokföringen på nytt, jämföra huvudboken och varje verifikation mot transaktionerna på ditt bankkonto. Alternativt ta hjälp av en redovisningsbyrå som kanske kan hjälpa dig reda ut bokföringen.Ha en trevlig helg!/Fanny
Hej Lars R,Jag har skapat ett eget bokföringsförslag med typen Övrigt uttag. För att få det att dyka upp när jag ska matcha en utbetalning under Kassa- och bankhändelser har jag valt att skriva in 1930 med bocken för Kredit i bokföringsförslaget. 1930 är det konto som jag ska arbeta med under Kassa- och bankhändelser. Detta är ett krav för att jag sedan ska kunna använda kostnadstypen när jag matchar en bankhändelse med bokföringshändelsen Övrigt uttag. Sedan väljer jag upp valfria motkonton som även ska finnas med i bokföringsunderlaget och sparar det.Hur ser ditt skapade bokföringsunderlag ut som inte dyker upp när du ska matcha en utbetalning? Har du valt det konto du vill arbeta med i Kassa- och bankhändelser i kredit på det skapade bokföringsförslaget? Du kanske försöker välja upp bokföringsförslaget någon annanstans i programmet och inte under Kassa- och bankhändelser? Återkoppla gärna med hur du har byggt upp ditt bokföringsförslag och var du vill använda dig av det i programmet om det fortfarande inte fungerar efter mitt exempel.Ha det fint!/Fanny
Hej Hansjoerg,Riktigt sagt kan du enbart ange ett bankkontonummer på ditt företagskonto under Inställningar - Kassa- och bankkonton. För att få med ditt bankgiro på en kundfaktura behöver du fylla i ditt bankgiro under Företagsinställningar - Inställningar - Grunduppgifter - Bankgiro. Har du en aktiv bankkoppling i programmet kan du inte ändra eller lägga till Bankgiro utan att först ta bort kopplingen. Du behöver sedan ange att kunden ska betala in till Primärt företagskonto under Försäljning - Kunder - Redigera för att bankgirot som du fyllt in under inställningarna ska synas på fakturan när du sedan skapar den.Du behöver alltså inte ange ett Alternativt bankgiro under Övriga uppgifterdå denna funktionen används om kunderna ska betala in till ett annat bankgiro än det som har angetts under Grunduppgifter.Återkom om någonting är oklart!/Fanny
Awesome