Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Senaste inlägg

Hej Peter,När det gäller den automatiska avstämningen av fakturorna i programmet så tittar programmet på följande:Kriterier för att fakturor ska matchas är:1. OCR (finns inget OCR så tittar programmet inte på referens över huvud taget utan går vidare till belopp)Inne iFöretagsinställningarna - Övriga uppgifterså kan man bocka i en ruta för att visa OCR på fakturautskrift. Där är det tänkt om du har ett aktivt OCR-avtal med din bank så ska det numret komma med på fakturan och kund behöver även ange det numret vid inbetalningen.2. Belopp3. Betaldatumet i förhållande till förfallodatumet(+/- 5 dagar från förfallodatumet)Utifrån dessa kriterier, upplever du det som att programmet fortfarande inte hittar automatisk matchning av fakturorna? Om du har ytterligare frågor så får du gärna ställa dem här.Ha en fin dag!/Theodor
Hej Asfalt,Som jag förstår så har du skickat en kundfaktura från eEkonomi som e-faktura till din kund. Sen får du gärna förklara lite mer hur du menar då jag inte riktigt förstår. När kunden mottar fakturan, gör han det i ett annat bokföringssystem? Hur menar du att endast första projektnamnet på alla rader kommer med? Menar du att hela namnet på ditt projekt inte kommer med på den skickade fakturan men att hela projektnamnet syns i eEkonomi? Vill du ge ett exempel på hur det ser ut eller står med ett projektnamn? Möjligtvis om du skulle kunna bifoga en bild på hur det ser ut (om du vill och tycker det är okej).Återkoppla gärna med lite mer information så kan vi kika vidare på det.Ha en fin dag,Fanny
Bra att det löste sig!Vet inte din tekniska nivå så ber om ursäkt om jag blir alldeles för "Basic" nu:Tips för att förenkla tillvaron lite: fakturor som man får via e-post är i princip alltid i så kallat PDF-format. (jag har aldrig sett något annat). En sådan fil behöver du inte skriva ut och fotografera. Istället kan du spara ner fakturan tillfälligt på valfri plats på din dator och sedan ladda upp den direkt i Visma som ett bildunderlag.Eller ännu snabbare: om du laddar ner mobilappen Visma Scanner så kan du i den appen aktivera en e-postadress som du kan vidarebefordra fakturamailet till och på det sättet få in det som bildunderlag i Visma, det är i princip samma sak som ladda upp en fil men du behöver inte spara ner filen/bilagan/fakturan på din dator först.Kom ihåg att mailet du fått (från Visma i detta fallet) måste sparas i minst 4 år eftersom det innehåller originalet.Och för säkerhets skull: ingen av oss som svarat hittills i tråden jobbar för Visma. De som jobbar för Visma har en titel här i forumet där det framgår. Bara så det inte blir missförstånd eftersom du skriver "er i/på Visma". 🙂
Hej Cathrine, Det finns ett migreringsprogram som heter eEkonomi Converter som är integrerat i Visma Förening (och många andra Vismaprodukter). Med detta program kan du enkelt och smidigt få över dina uppgifter från Förening till eEkonomi. Denna migrering inkluderar även din bokföring. Men om du endast vill få med dig kundregistret in till eEkonomi så rekommenderar jag dig ändå att gå denna vägen för att sedan exportera ut kundregistret från eEkonomi, starta om och sen importera det igen. Det kanske låter krångligt men blir det smidigaste sättet för dig och tar inte så lång tid, jag skriver en liten guide till hur du kan gå tillväga. När du gör eEkonomi Converter krävs det att du har eEkonomi i omstartat läge, så om du redan har skapat verifikationer eller andra uppgifter som kunder, artiklar och så vidare i eEkonomi får du gärna återkomma i tråden för att se om vi kan lösa det på ett annat sätt. 1. Gå igenom guiden för hur du genomför migreringen med eEkonomi Converter från Visma Förening, du hittar den i vårt skrivna hjälpavsnitt För över dina uppgifter till Visma eEkonomi (läs ocksåAtt tänka på när du byter till Visma eEkonomi som finns länkad i guiden). 2. När migreringen har genomförts och du har fått över alla register och bokföring till eEkonomi så går du in i eEkonomi och går tillInställningar-Import och export - här väljer duImport och export av kundregister och väljerNy export. Spara filen i din dator så du vet var du har den. 3. Gå tillInställningar-Företagsinställningar-Grunduppgifter-Omstart av företagoch tryck påStarta omför att sedan ange ditt lösenord och genomföra omstarten. När du gör omstarten kommer ALL information i ditt eEkonomi att försvinna som du har skapat eller migrerat över (verifikationer, inställningar, register etc). 4. När omstarten är genomförd så kan du gå igenom startguiden till eEkonomi och sedan gå in under Inställningar-Import och exportigen. Sedan väljer du samma alternativ,Import och export av kundregister, och sedanNy import. Då väljer du den fil som du tidigare exporterade ut med kundregister och importerar den igen. Då har du raderat all bokföring samt andra uppgifter och därmed endast fått in ditt kundregister. Men som sagt, återkom i tråden om du redan har skapat och börjat använda eEkonomi och inte har det omstartat (eller har möjlighet att starta om) så kikar vi vidare på en lösning. Ha en fin dag, Fanny
Hej Mattproffset,Vi tillhandahåller dessvärre inte Visma Eget Aktiebolag längre och eEkonomi kommer därmed att se annorlunda ut från det programmet. Som Alexander har skrivit så måste det tydligt framgå vilka delar som omfattas respektive inte omfattas av omvänd skattskyldighet. eEkonomi följer därmed SKV:s regler att det vid varje artikel framgår om den omfattas av omvänd skattskyldighet eller inte.Om du har några fler funderingar eller tankar så får du gärna återkomma i tråden. Tack för att du skriver i vårt forum!Ha en fin dag,Fanny
Awesome