Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Senaste inlägg

HejEtt av mina företag sparar energi på båtar och det är ett undantag från skattereglerna och är momsfritt och enligt skatteverket skall det registreras under momskod 42.Vi har en försäljning mot båtar (på över 10 milj kr, många kundfakturor) där rederierna är registrerade både i Sverige, i EU samt utanför EU (artikelkontering Momsfi, Momsfri EU och Export utanför EU).Detta betyder att 95% av alla fakturor styr mot momskod 35, 36 och 39 i stället för 42.Eftersom skatteverket säger att vi skall använda 42 anser jag att ni har fel i ert program.Ni måste föra in 42 Momsfri, Momsfri EU och Export utanför EU snarast annars måste jag byta program till någon annan.Detta har jag påtalat till Visma flera ggr och skrivit till supporten under 1,5 år men det händer inget!!mvhLars BrönningLbronning@gmail.com
Hej Martin,eEkonomi kan enbart hantera linjär avskrivning med 20% per år och det är därför du inte kan hitta nånstans att ställa in programmet på vilken avskrivningsregel du vill tillämpa.Om du ändå vill skriva av enligt 30-procentsregeln får du bokföra dina avskrivningar manuellt.När du sen då gör din deklaration måste du då i dina noter lämna upplysning om hur avskrivningen har fördelats./Cecilia
Hej Lisa,Du har förstått helt rätt, fältet kommentar är en funktion som enbart finns i appen Visma Scanner och inte i eEkonomi i dagsläget./Cecilia
Man kan hantera det som Mikael skriver men i detta fall jag skulle tipsa om att istället bokföra kostnaderna som du gjorde först och få med dem som leverantörsskulder så att de blir betalda enligt dina vanliga rutiner. Därefter kan du fakturera kunden och lägga på full moms (istället för den lägre på resor, kunden gör ju ändå avdrag för det). Du skulle kunna koppla försäljningen till konto 3500 som är vidarefakturerade kostnader om du vill ha lite mer koll på det.Eftersom kostnaderna för resan är ställd till dig så är det mest korrekt att du gör avdraget för den momsen och sen fakturerar ny moms till kunden. Om du hanterar detta endast som utlägg som Mikael skriver så ska kunden ha originalkvittot och göra momsavdrag enligt det underlaget och du ska varken göra momsavdrag eller momspåslag på din faktura avseende resan. Det blir krångligare förfarande för både dig och kunden.MvhLovisa
Hej,För att få över obetalda fakturor från Admin till eEkonomi är det enbart via Visma Converter som det kan gå.Hur du går tillväga kan du läsa om i För över dina uppgifter till Visma eEkonomi»Så här står det om hur kundfakturor hanteras. Obetalda och journalförda kundfakturor kommer att föras över tillVisma eEkonomisom reskontraposter. Det som förs över är till exempel fakturanummer och belopp så att du kan hantera inbetalningarna i ditt nya program. Artikelrader förs inte över och du kan titta på originalfakturan i dittVisma Administration 500. Observera att det inte går att byta nummerserie för dina fakturor iVisma eEkonomi. Den nummerserie du har när du för över dina uppgifter är den somVisma eEkonomifortsätter att använda. Säkerställ därför att den nummerserie du har för dina fakturor fungerar på lång sikt. Detta gäller till exempel dig som byter nummerserie varje år och inleder nummerserien med innevarande år (2016XXXX). Du ändrar nummerserie underArkiv - Inställningar -Företagsinställningar- Nummerserier. Se till att alla kundfakturor är utskrivna.Registrera alla inbetalningar som är utförda.Skriv ut fakturajournal och inbetalningsjournal så att bokföringen är uppdaterad.Dina obetalda kundfakturor hittar du iVisma eEkonomiunderFörsäljning - Kundfakturor.Du matchar sedan kundinbetalningarna enkelt underKassa- och bankhändelser. Om du har använt ett annat kundfordringskonto än 1510 iVisma Administration 500behöver du boka om dina kundfordringar till 1510 iVisma eEkonomieftersom alla inbetalningar bokas bort mot 1510./Cecilia
Awesome