Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Senaste inlägg

Hej!Just fakturan som du skickar nu i augusti behöver du inte göra något speciellt med. Däremot så kan du behöva boka om intäkten. Såhär står det under Bokföring -> Årsavstämning -> Kostnader och intäkter:Finns det intäkter som avser det här året men som är bokförda på kommande år?Om intäkterna överstiger 5000 kr ska de bokas om.Det gör du genom att skapa en ny manuell verifikation där du krediterar det intäktskonto där intäkten är bokad på kommande år och debiterar konto 1790 Övriga förutbetalda kostnader och upplupna intäkter. Obs! Du måste vända på verifikationen i nästkommande år.Gör så här: Skapa en ny manuell verifikation och ange datumet till första dagen nästkommande år. Använd samma konton i verifikationen du precis skapade, men flytta beloppen mellan debet och kredit.Om man bra krediterar intäcktskontot som det föreslås så kommer det dock bli fel med momsredovisningen. Jag skapade därför ett konto 3049 - Upplupna intäkter, utan momskod. Sedan kunde jag kreditera det kontot sista dagen på räkenskapsåret och vända på det första dagen i nästa räkenskapsår.Det finns en tidigare tråd med utförlig beskrivning: Bokföra upplupna intäkter - eEkonomi Visma: Vore nog bra om instruktionerna under årsavstämning kunde fixas så att det inte blir massa momsstrul för kunder./Gustaf
Hej!Det är lite omständligt med kassahantering men jag skulle hantera det enligt nedan:Gör en manuell verifikation varje dag som försäljning skett (jag skulle göra en bokföringsmall för detta!):D1580 Swishbetalning (alternativt nytt konto, typ 1581)D1580 KortbetalningD1910 KontantK2611 Utgående moms (vid 25 %)K3041 Försäljning tjänst (förslag)K3051 Försäljning varor (förslag)När pengar kommer in på banken sen är det bara att det bara att bokföra mot 1580 (och ev 1581). Jätteviktigt att man löpande stämmer av 1580 för det ska ju bli 0 när man fått in pengar. I bokslutet bör det max ligga 1-2 fordringar på detta kontot.Med vänlig hälsningLovisa LjungvallRevidera i Bohuslän AB
Hej!Hur har du registrerat betalningarna - via manuella verifikationer och bokat 1930 D och 1510 K?Om du bokför enligt faktureringsmetoden kan du testa att skapa en faktura under Försäljning - Kundfakturor som avser en av dessa manuellt bokförda inbetalningarna. Gå sedan till Inställningar - Företagsinställningar - Bokföringsuppgifter - bocka i Använd manuell betalning av fakturor. Gå sedan till Bokföring - Verifikationer, klicka på en inbetalning och välj Öppna. Kika om du på raden för 1510 har en kolumn som heter Faktura. Om du har det, har du möjlighet att plocka upp fakturan det gäller här? Funkar det så kör på det! Men detta gäller alltså enbart om du bokför enligt faktureringsmetoden.Om ovan inte fungerar gör du istället enligt följande: Börja med att korrigera dessa betalningsverifikationer. Gå till Bokföring - Verifikationer. Klicka på verifikationen och välj Åtgärder - Skapa korrigeringsverifikation. Under Korrigera bockar du i alla konton och Bokför. Korrigeringsverifikationen ska bokföras på samma datum som ursprungsverifikation. Detta medför att ursprungsverifikationen och korrigeringsverifikationen går plus minus noll.I nästa steg kan du skapa fakturorna under Försäljning - Kundfakturor. När detta är gjort registrerar du inbetalning på en faktura genom att klicka på den och välja Åtgärder - Inbetalning.Kika på den här för att se hur flödet i programmet fungerar.Ha det fint!Moa
Hej! Programmet brukar hålla koll på detta själv, och bokar upp eventuell valutakursvinst- eller förlust. Gå tillKassa och bankhändelser, klicka på händelsen och väljÅngra matchningså kan du göra om det från början.Se till attUtlandsbetalningär ibockat och att totalbeloppet i USD (beloppet som står på fakturan) är ifyllt i rutan förUtländskt belopp. Om inte totalbeloppet på fakturan anges misstänker jag att det blir en delbetalning, vilket kanske har skett i ditt fall. I vår skrivna hjälp kan du läsa mer om hur du hanterar utländsk faktura och dess betalning. Återkom om det inte fungerar! Ha det fint! Moa
Ja om du vill ha god kontroll på din ekonomi och en redovisning som stämmer under året.Tomas
Awesome