Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Senaste inlägg

Hej!Jag tar givetvis detta vidare.Om det handlar om en periodisering av leverantörsfakturan kan du använda funktionen för periodisering som finns i programmet.Gå in på Inköp - Leverantörsfakturor, klicka på den leverantörsfaktura du vill periodisera och välj Öppna. Inne på leverantörsfakturan kan du välja Åtgärder - Periodisera.I fältet Första datum anger du 2016-12-31 om det är där du vill ha kostnaden och sen i fältet Antal månader fyller du i 1.Under Bokföring - Verifikationer klickar du på pilen till höger om Ny verifikation och väljer Genomför periodisering. Markera din leverantörsfaktura och välj Periodisera.Visma eEkonomi kommer då först skapa en verifikation 2016-12-31 och därefter också en på 2017.Hoppas att detta kan hjälpa dig!/Anna
Det bör inte vara något problem.Vid årsskifte kommer kostnaden för varan att bokföras på rätt konto och sedan som en skuld på konto 2440 över årsskiftet.När betalning sen sker på andra sidan nyår kommer summan att dras från bankkontot och sedan motkonto 2440.På så sätt får du kostnaden på rätt år även om inte betalningen görs då.På samma sätt bokförs intäkter på rätt sida årsskiftet med motkonto 1510 över årsskiftet tills den betalats.
Hej Eddie!Det smidigaste vore såklart om ni kunde ändra bokföringsmetod retroaktivt för det år som ni redan har bokfört. Jag vet dock inte om Skatteverket godkänner det, men det kan ju vara värt att kontrollera. Mitt förslag är att du kontaktar Skatteverket och hör vad de säger. Alternativet annars blir ju att göra om bokföringen för hela året. Skillnaderna mellan metoderna handlar främst om när intäkter och kostnader ska bokföras. Enligt faktureringsmetoden sker det på fakturadatum, medan bokslutsmetoden (kontantmetoden) tillåter att man väntar tills betalning sker.
Hej Sandra!Du måste också registrera själva köpet av inventariet under Kassa- och bankhändelser, men det kanske du redan har gjort?Annars ser det helt lysande ut!Resterande avskrivningar görs månadsvis, då går du bara in under Bokföring - Verifikationer och klickar på pilen till höger om Ny verifikation och väljer Bokför avskrivningar.Ha en fin helg!/Anna
Awesome