Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Senaste inlägg

1920 är ju avsett för Plusgiro men om du inte har nåt dont kan du ju döpa om kontot till Företagskonto.
Ja, du bokför dessa när du upptäckt felet.
Hej! Tack för din fråga. Jag kan tyvärr inte hitta så mycket information om just kostnader gällande VA och om detta skall bokföras som en tillgång eller som ett direktavdrag . Jag skulle säga att det beror på om det räknas som en reparation/underhåll eller nybyggnation/förbättringar. Jag kan inte hitta något i denna samt denna vägledningen hos Skatteverket att man inte får lov att ta upp detta som en tillgång, så det bör vara okej att bokföras mot 1150. Om rören har en ekonomisk livslängd på 20 år normalt sätt så bör det också vara okej att ta som avskrivningstid. Mitt råd är att fråga Skatteupplysningen om detta alternativt en konsult som kan ge dig ett mer information kring hur detta skall hanteras. Ha det fint! Josefine
Hej! Tack för dina frågor, ber om ursäkt att du fått vänta på svar. Inköpet skall bokföras som en vanligt inköp med ingående moms om du köpte den i Sverige ja. När du vidarefakturerar så ser man det som en tjänst, dvs att du fakturerar tjänsten att du köpte varan och inte själva varan i sig, så där skulle jag säga att det bör hanteras som en försäljning tjänst mellan två företag utanför EU. Vilka regler som gäller för sådan försäljningen angående moms kan du läsa om här. Här kan du också läsa mer om vidarefakturering. Eftersom du redan bokfört inköpet och sedan intäkten för vidarefakturering så bör du inte behöva göra något mer än det du redan gjort, då själva varans kostnad är bokförd samt vidarefaktureringen av köpet som blir en intäkt. Hade du inte själv köpt den utan fått den som gåva så hade du behövt hantera detta så som du beskriver i fråga 2 , men i och med att du köpte produkten själv och sedan vidarefakturerade kostnaden så är inköpet och intäkten redan hanterad. Ha det fint! Josefine
Hej! Tack för din fråga. Det låter som att det har hanterats som ett inköp inom EU mellan två företag, i och med att ingen moms har tagits ut. Det kan du se genom att kika på fakturan om de har angett sitt VAT nummer samt att det står någonstans om "reverse charge", omvänd skattskyldighet eller liknande. Hur man bokför det kan du läsa om här. Ha det fint! Josefine
Awesome