Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Senaste inlägg

Hej! Tack för din fråga. Det stämmer att det blir vanlig svensk moms då, eftersom varan stannar i Sverige och det inte räknas som export då. Så du behöver inte tänka på något speciellt rent bokföringsmässigt än att redovisa den svenska momsen på försäljningen. Ha det fint! / Josefine
Tack för hjälpen!Jag tror att jag landat i hur jag skall göra nu så att det blir rätt!Blev lite tydligare nu när hela AB affären är klar.MVH
Hej Rolf! Tack för din fråga. Man bör inte ha flera olika bokföringskonton om det gäller ett och samma bankkonto, då det blir fel i bokföringen då. Så om de olika samfälligheterna har samma bankkonto, men du vill hålla det separerat så du har bättre koll så är det resultatenheter som gäller. Detta gör att du både kan ha föreningens totala bokföring som den skall, samt kan hålla koll på de olika samfälligheterna via de olika resultatenheterna. Om det är så att de olika samfälligheterna har olika egnabankkonton, så behöver du även ha olika bokföringskonton till dem så att det blir korrekt i bokföringen. Du kan dock fortfarande använda dig av resultatenheter om du vill, för att hålla intäkterna och kostnaderna separata för dem alla. Om du behöver hjälp med hur man hanterar resultatenheter i ditt program så kan du kontakta vår finasupportsom kan hjälpa dig med det. Du är också välkommen att återkomma om vilket program du använder, så kan jag skicka vidare din fråga till mina kollegor som kan förklara hur det funkar programmässigt. Ha det fint! / Josefine
Mitt fel. Har lösts sig. Gick visst att matcha kundfakturorna.
Många tror att man måste ha pengarna kvar på företagskontot som motsvarar aktiekapitalet. Men man får använda alla pengar. Köper man inventarier eller lagervaror så blir dom tillgångar och påverkar i första läget inte resultatet och då ej heller eget kapital (som då är summan av aktiekapital och ansamlade resultat), eget kapital skall ju då uppgå till minst 50 % av aktiekapitalet för att bolaget inte skall vara på obestånd.Betalar man t.ex. hyra för pengarna så blir det en kostnad och påverkar därmed eget kapital. Men som sagt, man får absolut använda pengarna på företagskontot, men tar man ut dom för eget bruk så blir det lön eller utdelning, vilket då skattas och hanteras på lite olika vis. Lycka till!
Awesome