Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Senaste inlägg

Det som Qred, och en helt del andra enligt mig mindre seriösa kreditföretag, kallar för avgift skulle nog jag välja att kalla för ränta och bokföra den som räntekostnad.Och om jag förstår dig rätt så har du lånat 15 000 kr i 8 månader och betalar 600 kr vid varje avbetalning i "avgift". Om vi då räknar om detta till årsränta, så som det skulle kostat hos banken, så tar vi dessa 600 kr x 12 månader (banken har alltid årsränta) och får då 7 200 kr. Detta belopp i förhållande till lånebeloppet ger att detta motsvara en årsränta på 48 %. Vilket då är lagligt idag men jäkligt oetiskt.Ett banklån på motsvarande belopp och låt säga en ränta på 8 %, vilket är högt idag, skulle ge en total årsränta på 1200 kr... vilket är jäkligt mycket billigare. Lycka till!
Hejsan. Som jag förstått det så har då ditt bolag hyrt en lägenhet i Malmö som du då bor i.Är rätt säker på att Skatteverket skulle förmånsbeskatta dig för lägenheten. Kanske för hela tiden om dom nu anser att din verkliga tjänsteort är Malmö eller för den tid då du inte har behov av den p.g.a arbetet men då du genom din position har dispositionsrätten över den. Att det blir billigare för företaget att betala en lägenhet istället för hotell, vandrarhem eller dylikt är inget som skattereglerna tar hänsyn till och dom formligen älskar att förmånsbeskatta.Din privata situation kan säkert även den påverka hur Skatteverket ser på det hela. Som ensamstående så anses man kunna flytta på sig mycket lättare än om man har familj t.ex. Det som talar för att ditt upplägg ändå skulle kunna funka är ju att det är tidsbegränsat. Skatteverket skriver om kortare tid när det gäller arbete på annan ort och rätt till avdrag. Men det är ju då när man fått jobb på annan ort. I ditt fall så är det ju bolaget som fått ett uppdrag av längre (men ändå kortare) art på annan ort.... Knivigt värre. Men som sagt, lägenhet är ett problem som är svårlösligt....
Hej! Tack för din fråga, ber om ursäkt att du fått vänta på svar 🙂 När det gäller vidarefakturering så finns det inga regler på vilket belopp man måste fakturera, utan man lägger på det man avtalat om. Så även om du vidarefakturerar för något som kostade dig 100 kr ink moms, så behöver du inte fakturera det beloppet, utan man fakturerar det man tycker man behöver och har kommit överens med kunden om.Så det är inte direkt fel, men om du känner att det inte är det du bör vidarefakturera så kan du ju höra av dig till företaget som gjorde fakturan åt dig, och be dem att ändra beloppen. Det du får av kunden som gäller utläggenbokför man vanligtvis mot 3550 Fakturerade resekostnader alternativt3990 Övriga ersättningar och intäkter. Milersättningen som du betalar tillbaka till dig hanterar du separat sedan, vanligtvis i samband med löneutbetalning. Eftersom du har ett AB så brukar man bokföra skattefri milersättning mot7331 Skattefria bilersättningar och skattepliktig mot7332 Skattepliktiga bilersättningar. Hoppas detta hjälper dig, ha en fin dag! / Josefine
Hej,Om det är en premie som betalas varje månad och därmed läggs på lönespecen var månad så fungerar "förmån tabellskatt". Om det är en premie som betalas en gång om året och därmed läggs som en förmån i samband med betalningen så passar nog "förmån engångsskatt" bättre.//Carina
Hej,Sätt originalet i bolagspärmen och en kopia som verifikation.//Carina
Awesome