Hej Lena!I tråden Konton vid tjänste- och varuinköp inom och utanför EU hittar du vilka konton du ska använda när du bokför detta. Du kan skapa en egen händelse genom gå in under Kassa- och bankhändelser och i filmen Registrera in- och utbetalningar visar vi hur du skapar en händelse i programmet.
Om du tittar på en deklarationsblankett under kostnader. I skatteverkets ögon heter dom R5-R640-konton ligger samlat under R550-60 konton under R6sen finns det ju fler R personalkostnader t.ex är R7, o.s.vJag skrev detta lite på skämt för det finns väl ingen som använder bara 2 konton. Men ändå
Ja, jag bokför också enligt vilket år som avgiften avser. Har jag råkat registrera den på 2017 t.ex och det är 'fel' år så går det att bokföra om den i bokslutet så att den kostnadsmässigt hamnar på 2018. Mer viktigt kanske om det gäller stora kostnader eller intäkter som har hamnat på fel år.