Hej!Bokningen görs mycket riktigt mot konto 2893 Skuld till närstående. Du bokar endast upp den del av köpet som avser dig och ditt företag.2893 Kredit2641 Debet (ev moms)5800/5810 DebetDetta bokar du som en manuell verifikation i eEkonomi.
Hej!Normalt sett så redovisas momsen vid hyra för den period då pengarna mottagits, alltså de hyror som betalas i december ska redovisas på den momsdeklarationen och de hyror som betalas in i januari ska redovisas då.
This reply was created from a merged topic originally titled Förutbetalda intäkter och kostnader - Förening. Jag har Visma Förening. Hur bokför jag en faktura, en resa som är betald i december 2013, men den kostnaden skall tillhöra detta år 2014. Man har också betalat in för att deltaga i denna resa under 2013 och dessa intäkter skall ju då tillhöra 2014. Vilka konton i så fall att jag kan få hjälp. Får inte ihop detta.
Hej Kristin!Som jag ser det borde du bokfört detta redan i december på ditt checkkonto 1930 och exempelvis kundfordringskontot 1510, och nu i januari skulle du bokfört tvärtom då du betalade tillbaka pengarna. Anledningen till att du får en avvikelse på momsrapporten är att du använt konto 3041 som är ett försäljningskonto med momsrapportkod 05.