Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Senaste inlägg

HejDå ni köper in det inklusive moms så skall ni dra av det från lönen inklusive moms också. Bokförs som en vanlig försäljning ut mot konto3051 med 25% moms.Önskar dig fortsatt fin dagJoachim
Hur ser din resultatbokning ut för det året - kan du få fram en resultatrapport från innan det resultatet bokades? Använder du olika verifikationsserier så kan det vara knepigt att hitta om något bokförts efter resultatet. Beloppet kan ju bestå av olika poster, har du kollat löpnummer på leverantörsfakturorna om något bokförts efter bokslutet men hade datum från föregående år? I så fall hamnar ju kostnaden på det gamla året om det inte var stängt.
Den är förmodligen avdragsgill bara om företaget är momsregistrerat i Sverige.
Du kan absolut betala in i förväg till skattekontot men då måste du göra en inställning på skattekontot att överskjutande belopp inte ska betalas ut till dig, en sk utbetalningsspärr.Du bokför hela betalningen D2012 K betalkontot. Sedan varefter F-skatten dras från skattekontot bokar du K2012 D2013.
Hej @Ingenjören! Tack för att du återkopplar. Jag provade detta hos mig och tänker att jag visar flödet. När jag skapar leverantörsfakturan från ett bildunderlag och registrerar den så är konto 2440 kvar. När du lägger upp fakturan så tänker jag att du inte ska använda 1930 på leverantörsfakturan, det sker först när du registrerar fakturan som betald. Jag ser även att du inte lagt upp något konto för moms, så kontrollera gärna om du ska lägga in moms på fakturan eller inte. Såhär ser det ut hos mig när jag lägger in fakturan: När jag sedan går in på Åtgärder - Registrera utbetalning för att registrera leverantörsfakturan som betald väljer jag Företagskontot: Fakturan är nu registrerad som betald, har fått ett verifikationsnummer och när jag tittar på utbetalningsverifikationen är 1930 inlagt, inte 2440: Eftersom du har kontantmetoden så skapas aldrig någon verifikation när du skapar leverantörsfakturan. Alltså bokas det aldrig något på 2440. När du betalar fakturan så konteras den med 1930 i kredit istället, som du ser ovan. Kan det här hjälpa dig med varför din faktura inte balanserar? Återkom gärna i tråden igen om något känns oklart. /Tinne
Awesome