Jag lyckas inte hitta om jag fått ett entydigt svar på nedanstående mina tidigare frågor/påstående om detta. Om det finns så går det bra att hänvisa till det som redan har skrivits.
Jag försöker bena ut för mig själv (och kanske andra) hur tolkningen av bildunderlag är tänkt att fungera framöver. Min tolkning:
1. ALLA bildunderlag - oavsett om det kommer in som e-post, via Scanning-appen eller manuell uppladdning via webbsidan kommer att automatiskt tolkas så fort de kommer in i systemet?
2. Undantaget är underlag som kommer in via Autoinvoice som har ett eget flöde och egna debiteringsvillkor? Eller kommer de använda samma tolkningsmotor nu?
3. Ingen debitering av mig som användare av Bokföring & Fakturering sker vid tolkningstillfället. Debitering sker det ögonblick jag bokför en verifikation där information (t.ex. fakturahuvud) har automatisk fyllts i baserat på den automatiska tolkningen?
4. Som följa av ovanstående kan man skapa ett fakturautkast baserat på ett bildunderlag (jag så att säga utgår från bildunderlaget) utan att bli debiterad - om jag ångrar/avbryter detta utkast så har jag i praktiken aldrig använt mig av tolkningen och därmed kommer jag inte heller debiteras för den?
5. Kan man på ovanstående sätt verifiera att tolkningen är korrekt och "backa ur" processen (genom Avbryt) om den inte är det? Och istället gå den manuella verifikationsvägen (se nedan). Och därmed slippa debiteras för eventuella felaktiga tolkningar?
6. Om jag istället skapar någon form av verifikation, inklusive en leverantörsfaktura, fyller i alla uppgifter själv och därefter kopplar ett bildunderlag till mina nya verifikation så kommer jag inte debiteras för den automatiska tolkningen - eftersom jag inte har använt den?
7. Kan jag koppla till ett bilderunderlag utan att bli debiterad innan jag ens slutligt sparat (bokfört) verifikatet eller måste jag först spara (bokföra) det och öppna upp det igen för att i ett extra steg koppla in ett bildunderlag?
Löst! Gå till lösning.
Jag "bump:ar" den här tråden (trycker upp den i flödet).
Känns som något som Spiris borde kunna svara på rakt av efter all uppmärksamhet kring frågan?
*bump* Igen.
Jag förstår att Spiris forumoderatorer själva kanske inte kan svara på denna fråga (frågor) och kanske inte ser den direkt men två dygn...?
Hej @Khedron Wilk!
Du har helt rätt i att vi i forumet inte har svaret men vi inväntar svar internt! Ursäkta att det dröjer lite.
Vi lovar att svara så fort vi kan! 😁
/Ebba
Hej @Khedron Wilk
Hej! Tack för dina frågor, det mesta stämmer precis som du säger, men jag ska förtydliga lite kring varje fråga.
Fråga 1,2,3: Du har tolkat det korrekt. Efter den 1 september kommer alla olika sätt att få in underlag i programmet, förutom e-fakturor, fungera likadant. Alla sätt kommer att tolka underlagen och den automatiska bokföringshjälpen kommer att tillämpas. Du betalar inte för att få in underlagen i systemet även om dem tolkas direkt, det är när du väljer att bokföra en leverantörsfaktura där den automatiska bokföringshjälpen har använts som du kommer att bli debiterad.
E-fakturor och fakturor via AutoInvoice påverkas inte av den här förändringen utan fungerar precis som idag. Eftersom fakturorna går direkt från ett system till ett annat sker ingen tolkning, och du betalar därför enbart för att underlaget kommer in i systemet. Det är alltså en separat funktion som fortsätter att fungera som tidigare.
Fråga 4, 5 & 6: Om du via Inköp – Leverantörsfakturor skapar ett fakturautkast utifrån ett bildunderlag sker en tolkning och du får automatisk bokföringshjälp. Om du däremot avbryter utkastet eller kopplar underlaget i efterhand till något som redan är bokfört, exempelvis en verifikation eller redan bokförd leverantörsfaktura, används inte den automatiska bokföringshjälpen, och då uppstår ingen debitering.
Så om du hanterar ett bildunderlag och upptäcker att tolkningen är fel innan du bokfört, kan du avbryta processen och istället välja ”Manuellt utan bokföringshjälp”. Då uppstår ingen debitering, eftersom kostnaden debiteras när du faktiskt bokför en faktura där den automatiska bokföringshjälpen har använts.
Fråga 7: Du kan koppla ett bildunderlag till en verifikation, som antingen är bokförd eller som du håller på att bokföra, utan att bli debiterad. På manuella verifikationer används ingen automatisk bokföringshjälp, och därför sker ingen debitering. Du behöver alltså inte bokföra verifikationen först, och sen koppla underlaget, utan kan direkt göra det när du skapar en manuell verifikationer under Bokföring - Verifikationer.
Hoppas du fått svar på alla dina frågor, annars är det bara att återkomma! 🙂
/Hilda
Tack! 🙏🏻
Bra, det borde kunna lugna ner olika användares farhågor kring att behöva betala för eventuella feltolkningar av bildunderlag, eftersom då ser man bara till att inte använda den informationen.
Och det är nu tydligt tycker jag hur man skall lägga upp sitt arbete om man inte vill använda sig av tolkningen (eller snarare inte vill använda den den automatiska bokföringshjälpen).
Jag ville främst en gång för alla reda ut hur vi alla är tänkta att arbeta, hur vi skall använda eller inte använda de funktioner som erbjuds.
Om någon annan har fler funderingar om hur eller fortfarande tycker det är oklart så släng gärna i det här så får vi en samlad tråd.
(Den eventuella fortsatta diskussionen om avgifterna lite av ett annat spår, som vi kanske kan ta i den gamla megatråden?.)
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.