Hej!
Menar ni att det som inte kostat tidigare, t.ex. att dra och släppa in fakturor, nu ska börja debiteras för?
Om jag är nöjd med hur det är nu och det fungerar bra med dra-och-släpp kan jag behålla den funktionen och slippa betala för varje leverantörsfaktura som bokas?
Hänvisa gärna till var i avtalet med er man ingått där det tydligt säger att ni kan börja ta betalt för redan fungerande funktioner bara för "ni" tycker att de ska bli bättre.
Det är ett av svaren ovanför som tolkats som en lösning. Gissningsvis kommer Visma fakturera oss 3,50 för den tolkningen.
Tog bort lösningen. Inväntar något svar från Visma-folket.
Hej Helene,
Tack för ditt svar,
Låt mig förtydliga en sak också!
1. Bägaren rann egentligen över när jag tvingades köpa till Visma lön smart bara för att avlöna två timanställda för några tusen i månaden. När jag tydliggjorde det via telefon så fick jag halva priset på den tjänsten i ett år. Om inte den rabatten förlängs så kommer jag att byta till F#r#n#x när ordinarie pris inträder.
2. Styckespriset för hantering av fakturor är ett ockrande hån och pinsamt försök mot era kunder att se vad de tolererar. Ni får en chans att be om ursäkt, göra om och göra rätt. Annars kommer jag och uppenbarligen många andra att byta system inom kort.
Hej,
Tack för att ni delar med er av era synpunkter kring prisändringen – vi förstår att förändringen väcker frågor.
Låt mig förtydliga några saker kring förändringen efter 1 september:
Vill ni bokföra en leverantörsfaktura utan tolkning
Vill ni fortsätta ladda upp dokument i vyn Bildunderlag
Ni kan ladda upp hur många underlag ni vill och koppla till redan bokförda händelser,tex. Verifikationer och bokförda Leverantörsfakturor utan kostnad.
Behöver man betala om tolkningen är fel?
Om underlaget tolkats och ni vid bokföringsögonblicket behöver korrigera alla uppgifter som fyllts i automatiskt på leverantörsfakturan, blir det ingen kostnad.
Att ta betalt för tolkning och automatisering av leverantörsfakturor är idag standard i många bokföringsprogram. Vi har länge erbjudit tolkningen kostnadsfritt och satsat mycket på att få upp kvaliteten på tolkningen, för att motsvara andra tolkningstjänster på marknaden. Nu har vi tagit beslutet att även vi behöver börja ta betalt för värdet vi skapar med tekniken för tolkning och konteringsförslag.
Det här väcker inte frågor. Det väcker raseri och kundflykt. Det måste ni väl ändå förstå?
Vem kontaktar jag för att häva mitt kontrakt och få min betalda faktura delvis återbetald när ni börjar ta betalt för funktioner jag inte är intresserad av och som inte ingick vid tecknande av den här tjänsten?
Det är beklagligt att se ännu ett exempel på hur ni väljer att börja ta betalt för en redan existerande funktion, utan att ge användarna möjlighet att välja eller tacka nej. Det här är inte första gången det sker – vi såg samma sak med lönemodulen tidigare.
Jag förstår att tolkningstjänsten har förbättrats, och att ni vill ta betalt för det värde ni menar att ni tillför. Men varför väljer ni inte att göra detta som ett valbart tillägg? På så vis får kunden möjlighet att själv besluta om behovet finns – och därmed godkänna att det börjar kosta. Det hade varit en långt mer transparent och kundvänlig lösning.
Det är dessutom missvisande att hänvisa till "branschstandard" som argument. Att andra programvaruleverantörer erbjuder funktionalitet som tillval är inte samma sak som att ta en redan befintlig funktion (som drag-och-släpp eller uppladdning via e-post) och göra den avgiftsbelagd i efterhand – utan samtycke.
Det är just detta som väcker irritation – och gör det svårt att se er som en pålitlig affärspartner:
Det kommer som en förändring mitt i en pågående prenumeration.
Det finns ingen möjlighet att välja bort funktionen om man inte helt avstår från att använda uppladdning av underlag.
Det saknas hänvisning i era avtal till att funktioner som redan används kan börja kosta retroaktivt, utan godkännande.
Titta gärna på hur aktörer som Microsoft m.fl. arbetar med sina tjänster. De har en tydlig basnivå i exempelvis Office 365, där man får grundläggande funktioner som ingår. Vill man ha förbättrad funktionalitet (t.ex. bättre säkerhet, avancerade rapporter, automatisering) – så är det ett tillägg, som man aktivt väljer till. Det är en modell som respekterar användaren och deras val.
Så varför inte ge oss samma valfrihet här?
Jag är inte emot att ni utvecklar produkten eller att nya funktioner kan kosta – det är ju just det prenumerationsmodellen är till för: att möjliggöra en kontinuerlig utveckling. Men när funktioner som tidigare ingick plötsligt börjar debiteras, utan förvarning och trots att kundens behov inte förändrats, då uppstår ett förtroendeproblem.
Jag förväntar mig att ni tar till er kritiken och omprövar beslutet – både vad gäller de aktuella funktionerna och inför liknande förändringar framöver.
Bifaller, känner även att mitt förtroende för Visma som leverantör sargas lite här, tyvärr.
Vad är nästa inbyggda påslag, som är "branschstandard", skall det kosta att skapa Kundfakturor här näst?
Hej Helene,
Tack för att du försöker förtydliga här.
Som många andra så "rasar" jag över dagens nyhet, och ser mig om efter alternativa leverantörer.
Dagens nyhet lanseras som en förbättring?
Jag har väldigt svårt att se att mitt liv som småföretagare kommer underlättas här, då jag önskar slippa anvisat påslag på 3.50 kr...
Jag efterlyser en inställning i programmet för detta, dvs där det går att helt stänga av "underlagstolkning" eller liknande, helst innan 1:a September då.
("Don't make me think" - Steve Krug)
Jag är småföretagare, jag gillar att budgetera i detalj, jag vill ha koll på mina utgifter, och skyr löpande rörliga kostnader, särskilt OM jag inte ser värdet med dem (det är så lite information som tolkas, och behöver fortsatt ofta rättas för hand dessutom).
Min känsla är att fler tänker likadant, känn er kund.
Jag kommer att göra allt för att slippa 3.50 kr, av principskäl, och misslyckas JAG med detta, så byter jag bokföringssystem.
Där står jag.
Väl mött!
Hej.
@Helene Struthers skrev:...
Vill ni bokföra en leverantörsfaktura utan tolkning
- Gå till Leverantörsfakturor - Skapa Ny - Ange uppgifterna manuellt - Bokför
- Vill ni koppla en bild till fakturan går det fint att göra det efter att fakturan är bokförd
...
Tack för det svaret. För mig är det ändå en lösning, åtminstone i teorin — får se hur jag upplever det när det väl händer. En vidareutveckling som jag inte tycker om men som jag kan acceptera. Det är ni som äger produkten och väljer dess utveckling. Jag är blott en Low Valued Customer (enskild firma, inte en byrå).
Trevlig helg alla 👋🏻
Tips: Försök att inte låta såna här saker dra ner ert humör och energin. Ni behöver dem att driva era verksamheter.
Hej @Helene Struthers ,
Vi har idag prenumerationen Visma eEkonomi Pro. Tycker ändå om man valt en dyrare version att detta borde självklart ingå.
Förslaget som du uppgav ovan gör bara hanteringen mera omständigt för användaren.
Mvh Carina
@Helene Struthers skrev:
Att ta betalt för tolkning och automatisering av leverantörsfakturor är idag standard i många bokföringsprogram. Vi har länge erbjudit tolkningen kostnadsfritt och satsat mycket på att få upp kvaliteten på tolkningen, för att motsvara andra tolkningstjänster på marknaden. Nu har vi tagit beslutet att även vi behöver börja ta betalt för värdet vi skapar med tekniken för tolkning och konteringsförslag.
Hej Helene,
Jag har kollat upp detta och det stämmer att tolkning av fakturor finns hos era konkurrenter. Jag har dock inte hittat någon som tar betalt per tolkning eller specifikt för denna funktion, utan de har utelämnat funktionen i sina mindre paket (årskostnad), precis som flera här efterfrågar. Det hade jag tyckt varit ett ärligare sätt att sköta kostnaden på.
Jag har under flera år rekommenderat Visma till kollegor och småföretagare i min närhet. Jag har även sett till att Visma används i de föreningar jag är delaktig i. Den ambassadör ni hade i mig försvann idag, från och med nu kommer rådet att vara "Välj något annat än Visma". Ni behöver absolut inte lyssna på era kunder som här önskar lösningen att kunna stänga av tjänsten i stället för en "ställ dig på ett ben och kackla som en höna"-workaround. Men som småföretagare vet jag att slår man dövörat till kundernas önskemål så har man inte kvar dem och framförallt inte deras lojalitet och ambassadörskap som är värt så mycket mer.
Hej!
"Att ta betalt för tolkning och automatisering av leverantörsfakturor är idag standard i många bokföringsprogram".
Ni tar ju redan betalt, det ingick i tjänsten som jag tecknade. Det var en stor anledning till att jag gick över till Visma.
Valen man har då är:
- Betala samma kostnad men få mindre för pengarna, dvs gör allt jobb manuellt. För inte kommer ni sänka priset trots att ni försämrar tjänsten?
- Betala dubbelt för automattolkningen och då kunna använda samma funktion som innan (som i ärlighetens namn inte förändrats något alls senaste året)
Skulle också rekommendera att ni är tydliga mot eventuellt nya kunder på hemsidan med era prisjämförelser. Det är i dagsläget missvisande.
Pratade med Visma på telefon - de verkar ju inte vilja svara här.
Vismapersonen jag pratade med var väldigt förstående över att jag var missnöjd med deras affärsmodell och att jag fick tom intrycket av att han höll med flera gånger. Han skulle återkomma.
Nu har han återkommit. Per mejl. Tyvärr vill de inte bemöta argumenten utan han verkar drabbats av en minneslucka av vad han lovade undersöka. Sjukt provocerande. Istället blir det ett manus till svar.
"Hej igen, tack för det trevliga samtalet!
Vi vill göra det enklare för dig, nu kostar det lika mycket oavsett hur du tar emot och bokför en tolkad leverantörsfaktura. Vi rekommenderar särskilt att använda e-faktura som är mest effektivt och säkert.
Du kan ladda upp flera leverantörsfakturor utan kostnad och endast blir debiterad när ett underlag faktiskt bokförs. Denna förändring innebär att fakturan tolkas direkt, vilket innebär mindre arbete för dig.Vi kommer i och med detta beslutet ta bort inställningen för att stänga av tolkningen som finns under Inställningar - Företagsinställningar - Bokföringsuppgifter - Använd automatisk tolkning av bildunderlag.
Man kommer alltså inte ha möjlighet att stänga av tolkningen. Utan vill man inte använda tolkningen får man bokföra sina leverantörsfakturor manuellt och koppla underlagen i efterhand.
Japp, för att det inte ska kosta fortsättningsvis så måste man göra mer jobb manuellt än vad man gör idag med befintlig tolkningsfunktion.
Vi har sett över den tekniska utveckling i firman och konstaterat att det är viktigt att strömlinjeforma våra betalningar till tjänsteleverantörer och kommer i fortsättningen att betala Vismas faktura i enkronor som vi levererar periodiserat över året till Vismas huvudkontor. De verkar gilla att räkna hem kronor så även om den här förenklingen väcker frågor ser vi att det är den bästa lösningen framöver. För att förenkla kommer vi också att ge samma svar på alla deras frågor.
Jag kan tolka svaret åt dig men bara om du först Swishar mig 3,50.
"Man kommer alltså inte ha möjlighet att stänga av tolkningen."
De ska alltså ta bort den enda möjligheten man har att skydda sig själv från att råka använda tolkningen av misstag...
Lät en vänlig AI tolka vad som sagts här och jämföra med vad deras avtal faktiskt säger (som Visma själva inte länkat till eller svarat direkt på). Det verkar stämma vad den fått ihop, jag har inte ork eller tid att kolla om det är 100% korrekt, med reserverar mig om nedan är helt tokigt.
Tyvärr verkar det som att Visma har täckt upp juridiskt för detta agerande, och vi kunder har inte så mycket att sätta emot – annat än att uttrycka vårt missnöje.
Sammanfattning:
Fråga Juridiskt svar
Får Visma börja ta betalt för en tidigare kostnadsfri funktion? | Ja, om det står i avtalet och de ger 30 dagars varsel. |
Måste användaren godkänna det aktivt? | Nej, det räcker med att de informerar enligt villkoren. |
Kan man som företagare hävda att det är ett avtalsbrott? | Inte troligt, så länge de följer sina egna villkor. |
Kan det skada deras trovärdighet? | Ja, affärsetiskt är detta mycket tveksamt. |
Så vi får helt enkelt "tacka och ta emot". Visma kan göra så här – frågan är om de bör.
Det de vinner i ökade intäkter från 3,50 kr per bokförd leverantörsfaktura väger förmodligen tyngre än några förlorade kunder – särskilt som många inte har tid eller ork att byta system.
Trist utveckling – särskilt när många av oss valt Visma just för att det var ett transparent, stabilt och kundnära alternativ.
Det börjar bli mycket nu. Fick precis meddelande från Volvo om ändringar i mitt leasingavtal.
"Vi kommer nu börja debitera rattkostnad vid varje höger och vänsterväng för att tydliggöra betalningsmodellen för våra kunder. Det blir nu samma debitering för svängar som för trängselskatt och spolarvätska. Denna förenklade debitering gör det enklare för dig för resten av leasingperioden.
Vill du undgå denna debitering kan du själv demontera ratten och återsända den till oss, då kommer ingen extra rattdebitering utgå. Istället får kunden vid byte av färdriktning stiga ur bilen och vrida hjulen till den nya färdriktningen manuellt."
Fattar argumentet med branschstandard från Visma nu. Alla gör tydligen så.
Så det är alltså detta som kommer kosta 3.50?
Jag har fotat ett kvitto med Visma's scanner och ska nu trycka på "Hantera" och bokföra.
Och fr.o.m. 1 sept kostar det mig 3.50kr?
Och om jag laddar upp en pdf med knappen "Ladda upp fil" så kostar det 3.50kr?
Korrekt?
Hej!
Du kan fortsätta fota kvitton och ladda upp bildunderlag utan kostnad, på flera olika sätt. Det kostar inte att Ladda upp fil eller att fota med Visma Scanner.
I Bildunderlagsvyn gäller följande:
Som vi svarat tidigare:
Alternativet på leverantörsfaktura är: Skapa Ny leverantörsfaktura - ange uppgifter manuellt - Bokför - koppla bilden till redan bokförd händelse i efterhand.
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.