Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Mikael Östergren
UTFORSKARE

Mejl betala leverantörsfakturor "Prisändring för tolkade och bokförda leverantörsfakturor"

Hej!

Menar ni att det som inte kostat tidigare, t.ex. att dra och släppa in fakturor, nu ska börja debiteras för?

Om jag är nöjd med hur det är nu och det fungerar bra med dra-och-släpp kan jag behålla den funktionen och slippa betala för varje leverantörsfaktura som bokas?

Hänvisa gärna till var i avtalet med er man ingått där det tydligt säger att ni kan börja ta betalt för redan fungerande funktioner bara för "ni" tycker att de ska bli bättre.

95 SVAR 95
overkligheten
UTFORSKARE

Det börjar bli mycket nu. Fick precis meddelande från Volvo om ändringar i mitt leasingavtal.

"Vi kommer nu börja debitera rattkostnad vid varje höger och vänsterväng för att tydliggöra betalningsmodellen för våra kunder. Det blir nu samma debitering för svängar som för trängselskatt och spolarvätska. Denna förenklade debitering gör det enklare för dig för resten av leasingperioden. 

Vill du undgå denna debitering kan du själv demontera ratten och återsända den till oss, då kommer ingen extra rattdebitering utgå. Istället får kunden vid byte av färdriktning stiga ur bilen och vrida hjulen till den nya färdriktningen manuellt."

Fattar argumentet med branschstandard från Visma nu. Alla gör tydligen så. 

Tegheim83
UTFORSKARE

Screenshot_20250522_214350_Chrome.jpg

Så det är alltså detta som kommer kosta 3.50?

Jag har fotat ett kvitto med Visma's scanner och ska nu trycka på "Hantera" och bokföra.

Och fr.o.m. 1 sept kostar det mig 3.50kr?

Och om jag laddar upp en pdf med knappen "Ladda upp fil" så kostar det 3.50kr?

Korrekt?

Hej! 

Du kan fortsätta fota kvitton och ladda upp bildunderlag utan kostnad, på flera olika sätt. Det kostar inte att Ladda upp fil eller att fota med Visma Scanner. 

I Bildunderlagsvyn gäller följande:

• Hantera kvitto - berörs ej
  • Koppla övrigt dokument - berörs ej
  • Hantera leverantörsfaktura - kostnad om du väljer att bokföra med hjälp av bildunderlaget/tolkad data. Du kan annars låta fakturan ligga kvar i Bildunderlag och koppla till en redan bokförd händelse, om du inte vill nyttja tolkningen för att bokföra. 

Som vi svarat tidigare:

Alternativet på leverantörsfaktura är: Skapa Ny leverantörsfaktura - ange uppgifter manuellt - Bokför - koppla bilden till redan bokförd händelse i efterhand. 

Lindblom
MEDLEM

För mig som tar emot färre än 50 fakturor om året så ger detta ingen påtaglig kostnadsökning. Men, jag har hittills klarat mig med 2st fakturor från Visma per år, det lär öka till en per månad, de flesta med ett belopp på under 20 sek. Den här "förbättringen" ökar alltså min fakturaadministration med över 20%. (I andra änden har SEB nyligen kommit på samma briljanta modell och infört en avgift på 1,85 sek per faktura som betalas via BG - winwin, men inte för mig.) Att som Visma avgiftsbelägga basal funktionalitet under pågående avtalsperiod (tjänsten är redan betald!) finner jag mycket tveksamt.

För min del får ni hellre höja grundavgiften och erbjuda ett rimligt fungerande program än att lägga till månadsdebiterade struntavgifter för basfunktionalitet. Som tur är finns det fortfarande konkurrenter som inte köpts upp av Visma.

Det är inte en fråga om hur dyrt det blir, utan principen att börja ta betalt för något som ingick i paketet man köpte vid avtalsstarten.
Som att vår telefonileverantör skulle skicka ut ett mail idag och tala om att man börjar ta betalt per sms man skickar igen.
Det spelar ju ingen roll om det är 10öre, eller 3kronor. Man blir besviken.

CarinaM_
UTFORSKARE

Hej,

Jag ser att det är många här som har uttryckt sin missnöje över den nya "ofrivilliga" rörliga kostnaden som Visma ska tvinga på oss användare. Hade inte tänkt skriva något mer då det ändå är många som har kommenterat samma saker som VI känner, men min chef vill ändå att vi ska uttrycka vårt missnöje med det nya beslutet så att Visma ser antalet användare som har invändningar.

Visma har kommunicerat ut om den nya kostnaden för "tolkning" av leverantörsfakturor idag. Vad är nästa steg? Ta betalt för varje periodisering som sker "automatiskt"? Eller för varje verifikation som skapas automatiskt vid kundinbetalningar respektive leverantörsbetalning under kassa bank händelser?

Grundfunktionerna i ett ekonomisystem är ju följande:

* Skapa order/kundfakturor.

* Registrera leverantörsfakturor.

* Skicka kund-/leverantörsfakturor.

* Bokföring m.m.

Visma funkar ju idag inte ens optimalt. Det har ju ständigt varit buggar och problem med bankkopplingar som vi stressade användare fått stå ut med.  Kunderna har ju ständigt kommit in med input på förbättringsförslag och hjälpt Visma förbättra sitt program. Och med det får vi tacken att Visma höjer priserna på något som är självklart!!?? Vi som kund är inte nöjda!

Mvh Carina

Tegheim83
UTFORSKARE

visma01.png

Är det dessa två val, som sedan kommer vara aktiva, och ej valbara längre då?
Jag försöker få klarhet i vad den här tolkningen är mer exakt.

Jag laddar upp fakturor som PDF, och kopplar bildunderlaget manuellt. Men den läser ju ofta summor osv på bilden åt mig, och jag väljer konto, och trycker "Bokför".
Räknas det som tolkning?
Jag använder Visma Scanner för kvitton, och kopplar sedan bildunderlaget manuellt. Samma här, så läser Visma siffrorna och jag väljer konto och trycker "Bokför"
Räknas det som tolkning?

Hej,

Enligt infomail i dag så kostar det från september 3,50 när man:

• tar emot e-fakturor (som vi rekommenderar)
  • fotar dina leverantörsfakturor via scannerappen
  • skickar in leverantörsfakturan via mejladressen i scannerappen
  • drag and drop eller laddar upp en leverantörsfaktura direkt i gränssnittet
  • använder den unika e-postadressen för att mejla in leverantörsfakturor.

Dvs det kommer att kosta 3,50:- att registrera en faktura hur jag än gör om jag vill spara en digital kopia i eEkonomi. Är alltså det enda sättet att komma undan det att fortsätta att spara original och inte bifoga en skannad kopia?

Ni gör verkligen allt för att jag ska göra som min redovisningsekonom vill, byta till F¤rtkn¤x...

Ja, det här såg inte kul ut.

Visma, jag tolkar det som att den kommande förändringen innebär att ni kommer att ta betalt för tolkning av leverantörsfakturor i samband med bokföring.

Finns det möjlighet att helt stänga av denna funktion och fortsätta bokföra leverantörsfakturor manuellt, med PDF endast som bilaga, för att undvika debitering för tolkad data?

Jag driver ett mindre företag och vill gärna fortsätta använda Visma eEkonomi, men önskar tydlig information om hur jag kan undvika denna kostnad genom att välja bort automatiserad tolkning.

Jävla smyghöjning av kostnaderna. Räcker det inte att priset ökat med 40% på 3 år?

F0rtn0k$ here we come ☹️

I eEkonomi Pro finns åtminstone idag möjligheten att klicka ur Automatisk tolkning av bildunderlag. Det fungerar, men kommer det att ändras i september, tro? 

Japp, det kommer försvinna, se svar i mejl från Visma längre upp i tråden. 

Hej! 

Inställningen för att Ta emot underlag via e-post kommer justeras den 1 sep. Vi kommer inte längre debitera för det du skickar in till programmet (som det är idag). Idag kostar det 3.50kr för varje underlag du mejlat in till den företagsunika adressen, oavsett vad du väljer att göra med dem. Efter 1 sept kan du mejla in underlag utan kostnad och det är först när du vill bokföra en leverantörsfaktura med hjälp av tolkningen som kostnaden uppstår. 

När du hanterar en leverantörsfaktura har du nu två val. 

• Skapa Ny leverantörsfaktura - Ange uppgifter manuellt - Bokför - koppla underlag till det du redan bokfört. = ingen kostnad eftersom du inte tagit hjälp av tolkningen

eller

• Utgå ifrån underlaget och låt programmet fylla i uppgifter utifrån tolkad data - Bokför = kostnad, eftersom du fått hjälp från programmet

Hantering av kvitton och övriga underlag påverkas inte, även om det sker viss tolkning på kvitton också.  

Problemet som behöver lösas för att detta ska vara gångbart är att man kan klicka på sin uppladdade bild så att vyn för att lägga in fakturan öppnas (precis som idag) men att alla fälten är tomma istället för tolkade. För man vill ju kunna se sin faktura bredvid inmatningsformuläret även om man gör det manuellt. Skulle det gå att göra så att det fungerar så så tror jag det skulle räcka för de som vill lägga in allt manuellt (inklusive jag själv). Att behöva lägga in en faktura manuellt utan att ha bilden öppen är inte gångbart. Då blir det bara extra jobb med att öppna den på datorn i något annat program och ha fönstret bredvid (om man ens får plats med det på en skärm).

Bästa svaret idag.
Jag provade att ladda upp bilder nu, och det går inte stoppa tolkningen.
Det innebär att jag först får sitta med två fönster öppna och fylla i det jag läser, och sen ladda upp.
Ska detta ändras sen då, så man kan ladda upp utan att det automatiskt tolkas?

"Hantering av kvitton och övriga underlag påverkas inte, även om det sker viss tolkning på kvitton också."

Men om jag använder Visma Scanner för mina kontant-kvitton, och sedan bokför det på vismaonline när jag kommer hem, så kommer det kosta om jag förstår det rätt?
Idag går mig veterligen inte att ladda upp något utan att tolkningen startar.
Och ska jag då fylla i fälten manuellt så är de redan ifyllda och man debiteras.

Hej igen! 

Bokföring av kvitton är egen process och påverkas inte av förändringen 1 sept. Du kan fortsätta arbeta med dina kvitton och bokföra dem via Bildunderlag, via Kassa och Bankhändelser eller med manuella verifikationer utan kostnad. 

Förändringen vi informerat om berör processen då du bokför Leverantörsfakturor med hjälp av tolkning

Hejsan!

Ska funktionen"Bokföringsförslag" försvinna i samma veva, så man inte kan använda sig av det heller om man väljer att boka leverantörsfakturor manuellt?

Mvh Lena

Gertiepie
MEDLEM

Visma är inte intresserade småföretagare längre…det är uppenbart. Jag minns när Visma dök upp som en slugger och konkurrerade med dåtidens dyra lösningar: det är omvänt nu. Är vi förvånade? Nej, vårt företag slutar använda tolkningsfunktionen och tar ett steg tillbaka. 

Mikael Östergren
UTFORSKARE

Tråden blir markerad med att den är "löst" upprepat. Jag anser inte den är det, så jag har tagit bort det.