Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Mikael Östergren
UTFORSKARE

Mejl betala leverantörsfakturor "Prisändring för tolkade och bokförda leverantörsfakturor"

Hej!

Menar ni att det som inte kostat tidigare, t.ex. att dra och släppa in fakturor, nu ska börja debiteras för?

Om jag är nöjd med hur det är nu och det fungerar bra med dra-och-släpp kan jag behålla den funktionen och slippa betala för varje leverantörsfaktura som bokas?

Hänvisa gärna till var i avtalet med er man ingått där det tydligt säger att ni kan börja ta betalt för redan fungerande funktioner bara för "ni" tycker att de ska bli bättre.

252 SVAR 252

Hej! 

Inställningen för att Ta emot underlag via e-post kommer justeras den 1 sep. Vi kommer inte längre debitera för det du skickar in till programmet (som det är idag). Idag kostar det 3.50kr för varje underlag du mejlat in till den företagsunika adressen, oavsett vad du väljer att göra med dem. Efter 1 sept kan du mejla in underlag utan kostnad och det är först när du vill bokföra en leverantörsfaktura med hjälp av tolkningen som kostnaden uppstår. 

När du hanterar en leverantörsfaktura har du nu två val. 

• Skapa Ny leverantörsfaktura - Ange uppgifter manuellt - Bokför - koppla underlag till det du redan bokfört. = ingen kostnad eftersom du inte tagit hjälp av tolkningen

eller

• Utgå ifrån underlaget och låt programmet fylla i uppgifter utifrån tolkad data - Bokför = kostnad, eftersom du fått hjälp från programmet

Hantering av kvitton och övriga underlag påverkas inte, även om det sker viss tolkning på kvitton också.  

Problemet som behöver lösas för att detta ska vara gångbart är att man kan klicka på sin uppladdade bild så att vyn för att lägga in fakturan öppnas (precis som idag) men att alla fälten är tomma istället för tolkade. För man vill ju kunna se sin faktura bredvid inmatningsformuläret även om man gör det manuellt. Skulle det gå att göra så att det fungerar så så tror jag det skulle räcka för de som vill lägga in allt manuellt (inklusive jag själv). Att behöva lägga in en faktura manuellt utan att ha bilden öppen är inte gångbart. Då blir det bara extra jobb med att öppna den på datorn i något annat program och ha fönstret bredvid (om man ens får plats med det på en skärm).

Bästa svaret idag.
Jag provade att ladda upp bilder nu, och det går inte stoppa tolkningen.
Det innebär att jag först får sitta med två fönster öppna och fylla i det jag läser, och sen ladda upp.
Ska detta ändras sen då, så man kan ladda upp utan att det automatiskt tolkas?

Klassiskt exempel där man försöker bygga bort en funktionalitet som numera är en central del i de arbetsflöden som produkten skapats kring. En funktionell regression som inte matchar användarnas arbetsmönster eller produktens utförande. Ett klassiskt exempel på när man låter andra faktorer än kundens behov driva utvecklingen av produkten.

"Hantering av kvitton och övriga underlag påverkas inte, även om det sker viss tolkning på kvitton också."

Men om jag använder Visma Scanner för mina kontant-kvitton, och sedan bokför det på vismaonline när jag kommer hem, så kommer det kosta om jag förstår det rätt?
Idag går mig veterligen inte att ladda upp något utan att tolkningen startar.
Och ska jag då fylla i fälten manuellt så är de redan ifyllda och man debiteras.

Hej igen! 

Bokföring av kvitton är egen process och påverkas inte av förändringen 1 sept. Du kan fortsätta arbeta med dina kvitton och bokföra dem via Bildunderlag, via Kassa och Bankhändelser eller med manuella verifikationer utan kostnad. 

Förändringen vi informerat om berör processen då du bokför Leverantörsfakturor med hjälp av tolkning

Hejsan!

Ska funktionen"Bokföringsförslag" försvinna i samma veva, så man inte kan använda sig av det heller om man väljer att boka leverantörsfakturor manuellt?

Mvh Lena

Gertiepie
MEDLEM

Visma är inte intresserade småföretagare längre…det är uppenbart. Jag minns när Visma dök upp som en slugger och konkurrerade med dåtidens dyra lösningar: det är omvänt nu. Är vi förvånade? Nej, vårt företag slutar använda tolkningsfunktionen och tar ett steg tillbaka. 

Hej,
Jag är inte intresserad av automatisk tolkning av fakturor utan vill mata in informationen själv för de fakturor som inte kommer som e-faktura. Men helst så som det varit tidigare att jag får upp förslag. 

Har förstått det som att funktionalitet har tagits bort och att jag behöver skapa upp bokföringsmallar för att inte behöva knappa in alla konton manuellt för varje faktura? Jag har skapat en bokföringsmall men användningsområde "Leverantörsfaktura" finns inte att välja på vilket gör att mallen inte är valbar för att användas för en leverantörsfaktura. 

Går det på något sätt för mig att slippa knappa in konton manuellt eller tvingar Spiris/Visma sina användare sen den senaste releasen att köpa en dyrare tjänst för att det ska funka alternativt betala för automatisk tolkning? Om så är fallet blir jag väldigt besviken och det är under all kritik att plocka bort en så grundläggande funktionalitet från det abonnemang jag haft i 11 år!

Mikael Östergren
UTFORSKARE

Tråden blir markerad med att den är "löst" upprepat. Jag anser inte den är det, så jag har tagit bort det.

Med risk för att göra mig impopulär vill jag ändå säga följande:

Jag är en av de som markerat tråden som löst eftersom jag tycker att Vismas svar faktiskt besvarade de frågor som ställdes. Det betyder inte att jag nödvändigtvis gillar förändringen.

De två centrala frågorna som ställdes var:

1. “Menar ni att det som inte kostat tidigare, t.ex. att dra och släppa in fakturor, nu ska börja debiteras för?”
Svar: Ja, det kommer det.

2. “Om jag är nöjd med hur det är nu och det fungerar bra med dra-och-släpp kan jag behålla den funktionen och slippa betala för varje leverantörsfaktura som bokas?”
Svar: Ja, enligt Visma går det att undvika tolkningen och därmed kostnaden, så länge man bokför manuellt. Se detaljerat svar från Helene Struthers.

Jag tycker därför det är rimligt att kalla tråden “löst” – i betydelsen att frågan besvarats. Inte att vi gillar svaret.

Tack för återkoppling. Ah, förstår ditt tänk här 😁. Jag har för plan att markera som löst när jag anser att det är det och tråden har saktat ned lite, det är ju inte bara de frågor jag ställt initialt som nu hänger i här.

Du förstår väl att det även är en tråd för att utrycka sitt missnöje till Visma!? 

Hej Patrik.

Jag ser att missnöje uttrycks i tråden – det är helt legitimt. Själv får jag känslan av att det sitter en världsfrånvänd Visma-säljare någonstans och är den enda som är nöjd med den här riktningen för produkten … nu med mikrotransaktioner.

Min markering som “löst” handlade om att jag tyckte de ursprungliga frågorna faktiskt besvarades. Men: Att något är besvarat betyder inte att man behöver gilla svaret – eller att tråden därmed skulle vara stängd för vidare diskussion.

Yvonne36
UTFORSKARE

Även jag är sjukt missnöjd och kommer såklart se mig om efter ett nytt program....trist för jag har varit Visma trogen ända sedan jag startade för över 14 år sedan, men det här gillar jag inte...

LW -60
CHAMPION

Hejsan!

I leverantörsregistret, längst ner till höger, kan man på varje leverantör lägga in ett bokföringsförslag. Då behöver inte fakturorna tolkas, utan då kommer bokföringsförslaget att kicka in istället.

Inte kan väl Visma ta betalt för att man drar in PDF-fakturan på egen hand till reskontran; man har ju gjort hela jobbet själv?

Mvh Lena

Intressant.

Dock detta får jag inte att fungera. Har bara två i listan (samma två jag ser när jag tittar på leverantör och bokningsförslag), de som "kommer med" verkar det som. Jag kan inte skapa nya av den typen och öppnar jag de som kom med så säger den typen "manuell" på dem. Kan inte heller kopiera någon av dem.

Det underliga var att första gång jag klickade på "Nytt bokföringsförslag" så hade jag valet i dropplisten, "Leverantörsfaktura". Men nu ser jag den inte längre... ?!?

Mikaelstergren_0-1748001694962.png

I listan bokföringsförslag har jag två, de som "kommer med".

Mikaelstergren_1-1748001819554.png

Förstår inte hur jag skapar nya förslag.

Mikaelstergren_2-1748002067116.png

De två som ligger där visar även massa formelfel när man öppnar dem.

Hejsan!

Första bilden har inget namn i "Namn"

Jag går in på Inställningar - Bokföringsförslag och uppe till höger finns en grön knapp: "Nytt bokföringsförslag":

LW60_0-1748011231613.png

Sedan fyller jag i namn (tar kontonummer), väljer leverantörsfaktura:

LW60_1-1748011517722.png

Mvh Lena

Tack för beskrivning och svar.

Hittade förklaringen till att jag inte ser det. Jag har "smart" och den funktionen finns bara i "pro" (AI-assistenten hade ingen aning om varför men en sökning här i forumet gav svar)

Det luriga var att jag såg alternativet en gång, första gången jag försökte skapa en av den typen. Sedan dessa har den inte dykt upp igen 😊.
Det verkar vara en bugg från 2022 som jag sprang på här: Vismas svar från @Tinne Lestrin , sista i tråden Bokföringsförslag leverantörsfaktura - Visma Spcs Forum beskriver det jag råkade på.

Aha, då förstår jag. Jag trodde att det berodde på att du inte satt ett namn på bokföringsförslaget. Det vore ju bra att ha en lathund över det som skalas bort när man inte köper Pro. 

Hej @LW -60 ,

Du hittar befintliga och skapar nya bokföringsförslag under Inställningar -->  Bokföringsförslag.

Lösningen som Visma beskrivit avser att du först skapar en bokföringsverifikation + spara. Därefter kopplar du pdf-filen till verifikationen. Då har du lagt in alla uppgifterna manullt. Men detta är både omständigt och ohållbart med stora volymer av leverantörsfakturor. Man tvingas in i Vismas nya debiteringssystem vare sig man vill eller inte (om man har många leverantörsfakturor). 

OBS! Ansvaret ligger alltid på dig som bokför att bokföringen är rätt oavsett tolkning eller bokföringsförslag. 

Dessutom så handlar tolkningen inte bara om bokföring. Det handlar även om fakturanr och OCR-nr. Så länge du inte ändrar allting så har Visma "tolkat" fakturan åt dig och du debiteras.

Mvh Carina