Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Det är semestertider i forumet - Vill du ha snabb hjälp?
Ring oss, vi hjälper dig gärna!
Mikael Östergren
UTFORSKARE

Mejl betala leverantörsfakturor "Prisändring för tolkade och bokförda leverantörsfakturor"

Hej!

Menar ni att det som inte kostat tidigare, t.ex. att dra och släppa in fakturor, nu ska börja debiteras för?

Om jag är nöjd med hur det är nu och det fungerar bra med dra-och-släpp kan jag behålla den funktionen och slippa betala för varje leverantörsfaktura som bokas?

Hänvisa gärna till var i avtalet med er man ingått där det tydligt säger att ni kan börja ta betalt för redan fungerande funktioner bara för "ni" tycker att de ska bli bättre.

110 SVAR 110
fluffietussen
MEDLEM

Relaterat

PoV - Livet som småföretagare...

Idag har jag uppdaterat mitt leverantörsregister i eEkonomi (eller vad det heter numera).

Jag har bl a blankat ut följande fält:
- Organsationsnummer (!)
- Bank- och/eller Pg-nummer
- Check-ruta för OCR

Har tidigare lagt en del möda på att hålla rätt & uppdaterad information här.
Nu känner jag att detta är ganska meningslöst.
Jag har inte ngn bankintegration för betalningar osv utan sköter detta manuellt ändå, och nu slipper jag fylla i/kontrollera OCR på 2 ställen.
Förhoppningsvis kommer jag nu även att slippa irriterande & ständiga notiser om att "Leverantören stödjer e-faktura", "Leverantörsuppgifter stämmer inte" osv.
Kanske minskar risken för att "automatisk fakturatolkning" (med avgifter) smyger sig på trots idoga försöka att undvika just detta.
Det enda jag behöver i mitt register är nummer + namn + land.

Skönt.
Men ändå inte.
Driver inte detta automatiseringen baklänges? Är det verkligen i allas bästa intresse? För mig just nu, ja, tyvärr.
Sist, tröskeln och motviljan (!) att fixa den där bankintegrationen, aktivera e-faktura mm, har höjts markant här. Just saying...
BNCABBNR
UTFORSKARE

Undrar om Visma/Spiris kommer gå med på att kreditera i de fall där den så fina tolkningen gör fel. Min magkänsla säger: nej.

Hur kan man ens börja ta betalt för någonting som inte fungerar tillräckligt pålitligt?

Måste ju vara bare minimum innan man har mage att börja ta betalt för det.

Har ganska nyligen hittat flera case där den underbara tolkningen snappar upp någonting som tydligt kallas för "utskriftsdatum" och använder det som "Fakturadatum" istället för att ta det som tydligt kallas för "Fakturadatum".

https://forum.spiris.se/t5/Diskussion-i-Bokforing/Andra-fakturadatum-pa-leverantorsfaktura-Fel-datum...

Känns ju värt att betala för någonting som inte ens fungerar pålitligt för case som är extremt lätta att hantera.

Ser ut som ett fint sätt att trycka upp intäkterna inför en börsnotering...

Om man skall gå på det @Helene Struthers skriver tidigare så uppstår debiteringen vid i samband med själva bokförandet. Om det stämmer och systemet fungerar som beskrivet av Spiris tidigare i den här diskussionen så borde det innebära att du kan mycket väl initiera levfaktura från ett bildunderlag och ser du då att det är feltolkat så avbryter du och istället ”manuellt” skapar en levfaktura (fyller i fakturainfo/huvud och rader manuellt utan något kopplat bildunderlag) som du därefter kopplar det önskat bildunderlag till. Och då skall det inte bli någon debitering.

Så jag som användare kan fortfarande ösa in bildunderlag och låta dem bli klassade som fakturor och jag kan till och med klicka på dem för att se om de tolkas korrekt så länge jag inte trycker på bokför på en sådan utifrån-bildunderlag-skapad-verifikation. ?

Är mina tolkningar ovan korrekt uppfattat @Helene Struthers?

Tack för svaret.

Ja, du har nog rätt i sak - men det som inte vägs in är hur dålig CX/UX det blir, samt att det tar extra tid.

Allt för att Spiris vill ta betalt för funktionalitet som inte fungerar bra nog. Totalt tondövt av dem.

Att det utifrån vad som kommunicerats hittills ser ut att bli bristfällig UX för den som är användare sedan tidigare håller jag med om.

Att man behöver (vill) ta betalt för tolkningen kan jag förstå, är ändå själv företagare. Men jag tror det hade varit bättre gentemot kunderna (oss användare) med ett upplägg som liknar Fortnox (?): X antal tolkningar per månad gratis sedan avgift. En sådan prismodell tror jag hade mildrat mycket kritik här i tråden.

Kombinerat med en inställning för ”jag vill ha tolkning” / ”jag vill aldrig ha tolkning”.  

Men båda alternativen kräver ytterligare UX och min personlig tolkning som långtida kund är att Spiris gör allt de kan för att inte stoppa in extra funktioner / knappar i gränssnittet. På gott och ont. 

Helt enig!