Hej!
Menar ni att det som inte kostat tidigare, t.ex. att dra och släppa in fakturor, nu ska börja debiteras för?
Om jag är nöjd med hur det är nu och det fungerar bra med dra-och-släpp kan jag behålla den funktionen och slippa betala för varje leverantörsfaktura som bokas?
Hänvisa gärna till var i avtalet med er man ingått där det tydligt säger att ni kan börja ta betalt för redan fungerande funktioner bara för "ni" tycker att de ska bli bättre.
Löst! Gå till lösning.
Relaterat
Undrar om Visma/Spiris kommer gå med på att kreditera i de fall där den så fina tolkningen gör fel. Min magkänsla säger: nej.
Hur kan man ens börja ta betalt för någonting som inte fungerar tillräckligt pålitligt?
Måste ju vara bare minimum innan man har mage att börja ta betalt för det.
Har ganska nyligen hittat flera case där den underbara tolkningen snappar upp någonting som tydligt kallas för "utskriftsdatum" och använder det som "Fakturadatum" istället för att ta det som tydligt kallas för "Fakturadatum".
Känns ju värt att betala för någonting som inte ens fungerar pålitligt för case som är extremt lätta att hantera.
Ser ut som ett fint sätt att trycka upp intäkterna inför en börsnotering...
Om man skall gå på det @Helene Struthers skriver tidigare så uppstår debiteringen vid i samband med själva bokförandet. Om det stämmer och systemet fungerar som beskrivet av Spiris tidigare i den här diskussionen så borde det innebära att du kan mycket väl initiera levfaktura från ett bildunderlag och ser du då att det är feltolkat så avbryter du och istället ”manuellt” skapar en levfaktura (fyller i fakturainfo/huvud och rader manuellt utan något kopplat bildunderlag) som du därefter kopplar det önskat bildunderlag till. Och då skall det inte bli någon debitering.
Så jag som användare kan fortfarande ösa in bildunderlag och låta dem bli klassade som fakturor och jag kan till och med klicka på dem för att se om de tolkas korrekt så länge jag inte trycker på bokför på en sådan utifrån-bildunderlag-skapad-verifikation. ?
Är mina tolkningar ovan korrekt uppfattat @Helene Struthers?
Tack för svaret.
Ja, du har nog rätt i sak - men det som inte vägs in är hur dålig CX/UX det blir, samt att det tar extra tid.
Allt för att Spiris vill ta betalt för funktionalitet som inte fungerar bra nog. Totalt tondövt av dem.
Att det utifrån vad som kommunicerats hittills ser ut att bli bristfällig UX för den som är användare sedan tidigare håller jag med om.
Att man behöver (vill) ta betalt för tolkningen kan jag förstå, är ändå själv företagare. Men jag tror det hade varit bättre gentemot kunderna (oss användare) med ett upplägg som liknar Fortnox (?): X antal tolkningar per månad gratis sedan avgift. En sådan prismodell tror jag hade mildrat mycket kritik här i tråden.
Kombinerat med en inställning för ”jag vill ha tolkning” / ”jag vill aldrig ha tolkning”.
Men båda alternativen kräver ytterligare UX och min personlig tolkning som långtida kund är att Spiris gör allt de kan för att inte stoppa in extra funktioner / knappar i gränssnittet. På gott och ont.
Helt enig!
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.