Hej!
Menar ni att det som inte kostat tidigare, t.ex. att dra och släppa in fakturor, nu ska börja debiteras för?
Om jag är nöjd med hur det är nu och det fungerar bra med dra-och-släpp kan jag behålla den funktionen och slippa betala för varje leverantörsfaktura som bokas?
Hänvisa gärna till var i avtalet med er man ingått där det tydligt säger att ni kan börja ta betalt för redan fungerande funktioner bara för "ni" tycker att de ska bli bättre.
Löst! Gå till lösning.
Jag tycker att automatisk bokföringshjälp är en jättebra och självklart nödvändig funktion i ett modernt redovisningssytem. Det jag vänder mig emot är sättet som Spiris har valt att presentera sin nya betalningsmodell. Det blir ju en negativ upplevelse om kunden får till sig ännu en avgift. Berätta istället hur prismodellen har förändrats till det bättre för kunden.
Jag har talat med supporten och just meddelandet som min kund fick upp på en manuellt uppladdad faktura, är en bugg som de arbetar på att lösa.
Hej igen!
Svarar på min första post då det verkar ha skrivits galet mycket här.
Har inte haft tid eller energi att lägga på detta, än mindre plöja den lavin av folk som inte gillar detta (tog en snabbtitt i forumet). Nu är första gången jag tar tag i det ekonomiska när funktionen gått aktiv.. Så konstaterar.
Konstaterande:
Jag ser mig om efter annan lösning!
Att ni inte backat på denna ändring efter reaktioner här är för mig helt förbluffande.
Upptäckte precis detta bedrägeri, plockar man inte bort denna vansinniga avgift så hoppas jag att vi är MÅNGA som byter ekonomiprogram!
Visma/Spiris är inte billigt.. Och nu ska jag alltså betala för funktioner jag visserligen uppskattade, men som alltid ingått i erbjudandet.
Sänker man månadsavgiften ordentligt nu då så är det bra, annars är det ruttet!
Reflektion på den faktiska kostnaden och till de som jag har sagt att de söker sig någon annanstans.
För att få basfunktioner som jag använder Bokföring & Fakturering (ej pro) och Lön. Löne-delen tvingar en skicka lönebesked och det tar de 39kr/st, och sedan på det kommer microtransaktionerna.
Bokföring & Fakturering: 269kr/m
Lön: 2x39kr/m = 78kr/m
Microtransaktioner (Mottagna e-fakturor Skickade e-fakturor, Digitalt mottagna dokument): "antal" gånger 3,50kr.
Just nu verkar jag landa på ca 350kr/m.
Med nya funktionen så kommer alla leverantörsfakturor att kosta mig 3,50kr också (det går heller inte att gå till e-faktura för de kostar också 3,50kr/st)
För "350kr/m + microtransaktionern" som det blir nu så finns det kandidater där ute som gör detta billigare och är ärligare mot sina kunder. Jag är OK med 350kr/m, men inte sättet som detta sköts, förtroendet är förbrukat.
Tänkte först att jag skulle lista alternativen men misstänker skarpt att min post här inte blir långlivad då 😁
Lista gärna 🙂 trots ... även för byråer
Hej alla ekonomiska geneier och övriga som eventuellt är lite mer "enkla" som jag.
Jag har läst alla trådar fram och baklänges om den nya, påkostade levernatörsfaktura-funktionen och håller tyvärr med om den kritik som framförs. Som egenföretagare har jag ingen proffsig ekonomiavdelning att luta mig tillbaka på, utan det hamnar i mitt knä att få det att fungera enligt konstens alla regler. Helst skulle jag vilja säga upp mitt avtal med Spiris, men jag vet helt ärligt inte hur jag ska gå tillväga för att "få med mig" mitt företag, min bokföring in i ett nytt bokföringsprogram och vad det eventuellt kommer kosta. Så jag har för stunden valt att stanna kvar... Spiris har all rätt att införa en ny funktion (som för mig är kostsam) oavsett vad vi kunder säger och jag har inget val annat än att infoga mig.
Men mellan rader av sådant som jag knappt fattar så inser jag att det finns ett sätt att undvika/avstå/tacka nej till den nya funktionen. Jag har prövat på alla sätt (utom det rätta antar jag) att hantera lev faktura mauellt, backa, börja på nytt, logga ut och in, slänga osv med jag får det INTE att funka.
Snälla - Kan någon hjälpa mig med en superenkel-megapedagogisk förklaring till HUR jag gör för att INTE behöva böta 3,50 kr per lev faktura.
(PS. Att man får införa nya funktioner och att man får ta betalt för det fattar jag att Spiris har rätt till även om om vi som användare protesterar. Men är det någon som har kollat med tex ARN eller likanande om man får göra denna typ av "påtvingad funktion", dvs försvåra för kunden att göra eget val?)
Bild: 🙂
Tar gärna emot lista på alternativ.
Hej
Tidigare när jag lagt in en leverantörsfaktura har den alltid kommit ihåg vilket konto som använde senast.
Den funktionen verkar ha försvunnit.
Jag pratade med kundtjänst som sa att tjänsten blivit utvecklad och man numera måste aktivera den tjänsten för att det skall fungera. Det kostar 3,5kr per faktura. Jag gissar att det gäller e-fakturor med underlag.
Jag har nästan enbart fakturor på mail och papper som jag lägger in manuellt och det va ju väldigt bekvämt att programmet kommit ihåg senaste kontot och är ju en kraftig försämring att det försvunnit.
För mig är det en avveckling.
Ni får gärna ta tillbaka den funktionen.
Förslag:
Gå över till e-faktura
Skapa s k bokföringsförslag ich koppla t leverantören (eEkonomi Pro / Plus)
Kostar 3:50 det också men är klockrent. Vi måste inom snar framtid använda e-faktura överallt och det är bra att börja öva på den funktionen i tid. Själv har jag jobbat m e-fakturor sedan dag ett de kom!
Systemet klarar heller inte av att läsa Naturvårdsverkets fakturor. Och eftersom det inte finns någon på VISMA/Spiris som tänkt ut att deras kunder kan behöva KOPIERA texten i en inläst PDF så måste man öppna fakturan i extern PDF-läsare och kopiera OCR-numret. Istället har man låst detta och omöjliggjort kopiering. Smart, speciellt när man ska ta ut en avgift för att den nu ska läsas in automatiskt vilket varit en självklar fördel med programmet innan...
Vad är nästa avgiftspost? ta betalt per Artikel man lägger in? Återgå till som det var innan och avskaffa inläsningsavgiften.
Hej,
Jag har inga problem att betala 3,50 per tolkad leverantörsfaktura så länge fakturan verkligen BLIR tolkad. Men när systemet bara läser in leverantörsnamnet och fakturadatumet och jag får fylla i resten själv är det inte ok at jag debiteras för en tolkning. Pratade med supporten som menade att det räknas som en tolkning ändå. Inte ok!
Jag sparar ingen tid, får själv fylla i allt, betala 3,50 och dessutom lägga tid på att kontakta er för att det inte fungerar och får väldigt otillfredsställande svar.
Jag skulle förstå om underlaget inte var korrekt men underlaget var bl.a. min egen faktura till kund som kommer från mitt eget bolag i Spiris med er egen faktura mall där allt var korrekt och skickat till min kund i Spiris, ändå tolkas bara leverantörsnamnet och fakturadatumet. Resten av fälten var blanka.
Väljer ni att ta betalt för detta kan man väl ändå kräva att det ska fungera hela vägen. 😞😡
När jag ska bokföra en leverantörsfaktura manuellt fick jag tidigare ett förslag på kontering av innehållet baserat på föregående faktura från aktuell leverantör, men den här funktionen verkar ha försvunnit med namnbytet. Är det någon inställning som behöver ändras för att få tillbaka den här funktionen? Det är extremt opraktisk att behöva leta upp konteringen på fakturor som man kanske bara får kvartalsvis eller en gång per år.
Jag har hittat en variant som fungerar hjälpligt och ändå utnyttjar tolkningen:
1: Öppna två fönster av leverantörsfakturor/skapa ny leverantörsfaktura
2: Droppa fakturan i fönster 1 för tolkning
3: Skriv av uppgifterna i fönster två och bokför
4: Öppna fakturan igen i fönster två
5: Droppa fakturan i fönstret och spara
6: Klicka avbryt i fönster 1
🤣
Tack för tipset, sparar ingen tid men den sura kostnaden...
Kan bara hålla med!
Jag har jobbat med utveckling och försäljning av SaaS-tjänster i mer än 10 år, och aldrig varit med om att man börjar ta betalt för funktioner som man redan har lanserat mot kund.
Det normala är att man utvecklar funktioner som man sedan möjligtvis släpper på till ett urval av kunder för beta-test, och sedan lanserar man mot övriga efter att man förslagsvis har informerat om förändringen. Att också ge kunden möjlighet att själv välja om de vill ha, och betala för nya funktioner, hör också till hur det brukar gå till.
Vill man göra befintliga trogna och nöjda kunder irriterade så gör man som Spiris har gjort nu!
Idag när jag skulle bokföra en sak dök det här upp. Hur blir jag av med detta, utan att acceptera det.
Jag har ingen som helst lust att bli ytterligare uppskörtad av Visma efter allt ni redan gjort med tvångsändringarna i lön osv.
Med vänlig hälsning,
Anders
Jag ringde och frågade supporten detsamma. Man måste tydligen godkänna och sen välja att hantera manuellt med "Hantera" knappen.
Välj avbryt inte godkänna. Gör som tipsats i gruppen, öppna två flikar. Den ena med hjälp av hantering och den andra via manuell hantering. Kopiera från den med tolkade uppgifter och bokför i fönster med manuellt hanterade uppgifter. Avbryt det andra fönster och öppna nästa osv.
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.